Kannattamattomuuden on myöntänyt HKL itse. Investointi oli niin kallis, ettei ollut liikennetaloudellisesti kannattavaa rakentaa metroa korvaamaan busseja.
Tuolla perustelulla voidaan ihan hyvin torpata kaikki raideliikennehankkeet ja suurin osa muistakin joukkoliikenteen kehittämishankkeista. Jos raideliikenneinvestointeja käsitellään puhtaan liikennöintitaloudellisena ongelmana eikä epäsuoria hyötyjä huomioida lähes kaikki raideliikennehankkeet raide-jokeri mukaanlukien lisäävät yhteiskunnan suoria kustannuksia bussien ja henkilöautojen muodostamaan liikenneverkkoon verrattuna.
Jos epäsuorat hyödyt sivuutetaan ja tuijotetaan vain suoria kustannuksia, voidaan hyvin päätyä johtopäätökseen jonka mukaan joukkoliikenteen lisäkäyttö lisää yhteiskunnan kustannuksia. Ja koska kustannuksia pitää välttää kaikki joukkoliikennettä edistävät toimet ovat kannattamattomia, tuossa ajatusmaailmassa on paras lähteä siitä, että mitä vähemmän joukkoliikenteeseen investoidaan ja mitä halvemmin ja vähemmän liikennöidään sen parempi. Kun joukkoliikennettä tuetaan käytön mukaan liikenne tulee suorilta kustannuksilta sen halvemmaksi, mitä vähemmän käyttäjiä ja sen mukana tarjontaa on.
Viimeksi muokattu: