Konsultin (TransportTechnologie-Consult Karlsruhe) mukaan ei ole, vaan samoilla pysäkinväleilläkin bussi on raitiovaunua nopeampi. Kun tästä sitten seuraa, että raitiovaunu onkin bussia hitaampi, kyseenalaistuu koko raide-Jokeri, kun hanke pidentäisi joukkoliikennematkustajien matka-aikoja ja kasvattaisi liikennöintikustannuksia.
Tässä on vähän samantyyppisestä dilemmasta kyse kuin esim länsimetron kohdalla. Ei silläkään matka-aika nopeudu juuri lainkaan, jos matkustaa vain etelä-Espoosta Helsingin Kamppiin, vaan ne hyödyt tulevat pidemmillä matkoilla ja tehokkaamman maankäytön mahdollisuuksien muodossa.
Jokerissa hyödyt bussivaihtoehtoon ovat ainakin:
- matkustusmukavuus paranee, eli se raidekerroin
- verkoston laajentamismahdollisuudet, voi yhdistää se joko nykyisiin raitiolinjoihin keskustaan päin, tai sitten haaroja poispäin keskustasta
- ympäristöseikat, eli CO2 ja typpipäästöt vähenevät
- maankäyttöä voi tehostaa ainakin Perkkaassa, Vermossa, Pitskun-Haagojen paikkeilla, Pirkkolassa, Viikissä ym ym
- lastenvaunuja mahtuu ratikkaan enemmän kuin bussiin
- polkupyöräpysäköintimahdollisuus, ja ehkä rajoitetusti myös mahdollisuus ottaa koko fillari mukaan raitiovaunuun
t. Rainer