339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Ajattelin vain, että koska esim metroliikennettä tuskin kannattaa kilpailuttaa sen enempää kuin raide-jokeriakaan, jos sen reitillä kulkee myös muita Helsingin sisäisiä raitiolinjoja, niin miten kahden kaupungin alueella kulkevan radan operointi hoidetaan niin ettei toine kaupunki koe saavansa näppeihinsä? Tuleeko järjestelmään liittyvä kaupunki, tässä tapauksessa Espoo, operaattorin osakkaaksi?
Nythän HKL-RL periaatteessa ei erikseen kaiketi tee voittoa/tappiota, vaan se tekee sen työn, joka siltä tilataan ja laskuttaa kaikki kulunsa tilaajalta todellisten kustannusten mukaan eli ns. omakustannushintaan.
Mun ymmärtääkseni sama periaate jatkuu, eli Helsinki ei voi alkaa tehdä voittoa ratikkaliikenteellä myymällä sitä HSL:lle tuotantokustannuksia korkeammalla hinnalla (jolloin kyseessä olisi käytännössä tulonsiirto Espoolta Helsingille). Mutta varma en tästä ole. Espoo tuskin ryhtyy HKL-liikelaitoksen osakkaaksi, eikä taida voidakaan ryhtyä, jos liikelaitos on Helsingin kaupungin.
Se on sitten mielenkiintoinen kysymys, miten esim. radanpidon kustannuksia ruvetaan jyvittämään. Esim. tunneliosuudet ovat pääosin Espoon puolella. Jos niistä aiheutuu erityisiä lisäkustannuksia, laskutetaanko ne jotenkin erikseen Espoo-momentilta vai lasketaanko koko radalle vaan yksi km-perusteinen kustannus, jonka HSL tilittää HKL-RL:lle riippumatta kuntarajoista? Veikkaan, etteivät itsekään vielä tiedä. Koko HSL-kuvio on ainakin Haltian kiskotyö -blogin mukaan täysin auki. Vieläkin.
Mistä päivästä lähtien tämä käytäntö astuu voimaan, ja koskeeko se hankkeita joita on jo alettu suunnitella mutta ei vielä rakentaa (kuten länsimetroa)?
Käytäntö alkaa 2010 alusta, kun HSL aloittaa. En erikseen kysynyt silloin työn alla olevista keskeneräisistä hankkeista, mutta olettaisin, että kun kerran niiden kustannusjako on jo sovittu, niin siitä pidetään kiinni. Länsimetrossahan kustannukset jaettiin puhtaasti rajalta poikki, ja tuskinpa sitä revitään auki, koska se voisi muuttaa kustannuksia oleellisestikin Espoon haitaksi, mikä kai merkitsisi uutta valtuustokäsittelyä (jonka tulos ei olisi lainkaan varma nyt säästöpaineiden aikana, mutta se onkin jo eri keskustelun aihe sitten...)