Raide-Jokeri

Miksi sen pitäisi lyhentyä?

Sen takia, että se on nykyisellään liian pitkä. Mikä oli lokakuussa ihan ymmärrettävää, kun on uusi linja ja uudet kuljettajat. On tavallista ja hyvää suunnittelua lähteä liikkeelle liioitellun pitkästä kierrosajasta, ja sitten lyhentää sitä asteittain, kun kuljettajat tottuvat uuteen työhönsä.

Täällä foorumillakin on kuljettajia, jotka ajavat linjaa 15, ja voivat kertoa omista kokemuksistaan. Mun käsitykseni on, että 65 min ajoajassa on useampi minuutti löysää.

Vuorovälin tihentämisellä ja sivun ajoajalla ei sinällään ole juurikaan tekemistä keskenään.

Se on tietysti ihan totta. Yhteistä niillä on kuitenkin se, että kun aikataulua muutenkin muutetaan vuorovälimuutoksen vuoksi, niin se ajoaikalyhennys on kätevää tehdä siinä samalla, ettei taas viikon kuluttua pidä muuttaa aikataulua.

On toki totta, että aikataulu on nyt hieman löysä, jolloin ajantasauspysäkeillä välillä seistään pari minuuttia. Linjalla 15 keskimatkan pituus on kuitenkin noin 4 km, joten kokonaisajoajan lyhentämisellä muutamalla minuutilla ei käytännössä olisi juuri mitään vaikutusta matkustajien kokemaan kokonaismatka-aikaan.

Tämä on vähän pelottava ajattelumalli, joka väheksyy joukkoliikennematkustajan ajan arvoa. Vastapainoksi voisi tietysti ehdottaa, että Hämeenlinnan moottoritiellekin laitetaan kahden minuutin pakollinen pysähdys Hyvinkään ja Riihimäen väliin ja katsoa, miten autoilijat siihen reagoivat.

Miten nämä laituri näytöt toimivat?

Hassusti. Ne parit kerrat kun olen seuraillut, niin minuutit näyttävät mitä sattuu, taisin kirjoittaakin siitä tänne, kun se minuuttimäärä välillä kasvaa ja välillä kutistuu hurjaa tahtia. Ja joskus näyttää vaikkapa 7 minuuttia ja sitten vaunu tulee.

Jos menen päättärille ja molemmilla laitureilla on ratikat niin onko mahdollista jostain päätellä kumpi lähtee ensin?

Ei ole. Jostain syystä Höselin vuoden 2023 näytöt eivät taivu sellaiseen, vaikka Lontoon metrossa vastaava on ollut arkipäivää puoli vuosisataa ellei pidempäänkin.
 
Miten nämä laituri näytöt toimivat? Jos menen päättärille ja molemmilla laitureilla on ratikat niin onko mahdollista jostain päätellä kumpi lähtee ensin? Harvoin tuota tilannetta lienee ja harvoin toinen saapuu montaa minuuttia ennen kuin toinen lähtee

Ensimmäisenä sunnuntaina Keilaniemessä lähdössä oleva ratikka näytti määränpäänä Keilaniemeä ja odottamaan jäävä Itäkeskusta. Olisikohan vielä ovetkin olleet auki vain odottamaan jäävässä. Laiturinäytöissä tietysti molemmissa saman lähdön tiedot. Ainoa mistä pystyi päättelemään oikean ratikan oli se, että lähtevään oli ehtinyt kertyä väkeä varmaan ennen toisen ratikan saapumista.

Ei ole. Jostain syystä Höselin vuoden 2023 näytöt eivät taivu sellaiseen, vaikka Lontoon metrossa vastaava on ollut arkipäivää puoli vuosisataa ellei pidempäänkin.

Kai Helsingissäkin metron laiturinäytöt tuon osaavat? En ainakaan muista kummallisuuksia siinä nähneeni vuosien varrella.
 
Kävin tänään perjantaina iltapäivällä päivittämässä omat käsitykseni IK:n laitureiden infonäyttöjen sisällöstä silloin, kun tilanne on nk. normaali eli vaunu lähtee oletetusta vakiolaiturista (31). Enää ei siis olla sellaisessa tilanteessa, että molempien laiturien näytöt näyttäisivät seuraavan vaunun lähtevän omalta laituriltaan. Homma menee näin: laiturin 32 taulu näyttää tällaiselta. Siinä siis näkyy keskellä HSL:n tunnus ja ylhäällä pienellä kellonaikakin. Laiturin 31 taulu näytti vastaavassa tilanteessa tältä. Seuraava vaunu oli siis lähdössä klo 14.09, ja ihan oikeastikin laiturista 31. Tietenkin olisi mukava tietää, mitä nuo laitteet kertovat silloin, kun vaunu lähteekin laiturista 32. Liikenteen tihentymisajankohtina etenkin myös 32:lta voi lähteä vaunu. Arkisin niitä näkee vain aamuhämärissä tähän aikaan vuodesta, viikonloppuina vielä klo 11 jälkeenkin. 32:lta voi lähteä vaunu Keilaniemeen myös häiriötapauksissa vuorovälien muututtua epätasaisiksi, vaunujen kulkiessa jopa ketjuuntuneina.

Näistä jutuista kirjoitettiin ainakin SRS:n somekeskusteluissa linjan 15 avauduttua vakituiseen käyttöön. HSL:n omat järjestelmät eivät ilmeisesti anna reaaliaikaisia laiturimuutoksia. Muutosten päivittäminen laiturien monitoreille käsittääkseni vaatisi vastaavan taustajärjestelmän, kuin millainen Kampin bussiterminaalissa on. Voi olla, että jollain tavalla ratapuolen hallintajärjestelmän puolelta dataa voisi saada jonkin rajapinnan kautta. Sitä en tiedä, onko ratikalla sellaista hallintajärjestelmää, joka tähän soveltuisi tuolla tavoin.
 
Kävin tänään perjantaina iltapäivällä päivittämässä omat käsitykseni IK:n laitureiden infonäyttöjen sisällöstä silloin, kun tilanne on nk. normaali eli vaunu lähtee oletetusta vakiolaiturista (31). Enää ei siis olla sellaisessa tilanteessa, että molempien laiturien näytöt näyttäisivät seuraavan vaunun lähtevän omalta laituriltaan. Homma menee näin: laiturin 32 taulu näyttää tällaiselta. Siinä siis näkyy keskellä HSL:n tunnus ja ylhäällä pienellä kellonaikakin. Laiturin 31 taulu näytti vastaavassa tilanteessa tältä. Seuraava vaunu oli siis lähdössä klo 14.09, ja ihan oikeastikin laiturista 31. Tietenkin olisi mukava tietää, mitä nuo laitteet kertovat silloin, kun vaunu lähteekin laiturista 32. Liikenteen tihentymisajankohtina etenkin myös 32:lta voi lähteä vaunu. Arkisin niitä näkee vain aamuhämärissä tähän aikaan vuodesta, viikonloppuina vielä klo 11 jälkeenkin. 32:lta voi lähteä vaunu Keilaniemeen myös häiriötapauksissa vuorovälien muututtua epätasaisiksi, vaunujen kulkiessa jopa ketjuuntuneina.

Näissä tilanteissa ei toistaiseksi taida olla paljoa tehtävissä. Voisikohan kuljettaja kytkeä suuntavilkun raitiovaunussa joka on seuraavaksi lähdössä, kuten joissain kantakaupungin päättäreillä on tapana osoittaa matkustajille että kiirehtikää jos haluatte kyytiin
 
Ne parit kerrat kun olen seuraillut, niin minuutit näyttävät mitä sattuu, taisin kirjoittaakin siitä tänne, kun se minuuttimäärä välillä kasvaa ja välillä kutistuu hurjaa tahtia. Ja joskus näyttää vaikkapa 7 minuuttia ja sitten vaunu tulee.

Onko niissä ollut tämä ~ merkki ennen kellonaikaa? Kiinnitäppä huomiota jos satut näkemään tai liikkumaan. Tuolla merkattu on aikataulun mukainen aika, reaaliaikaista ei syystä tai toisesta ole saatavilla. Ilman tuota merkintää kyseessä pitäisi olla reaaliaikainen aika. Tosin tuo "reaaliaikainen" on hieman hämäävä, sillä sitä se ei suoranaisesti ole. Se perustuu vaunun sijaintiin sillä hetkellä ja pysäkkien välisiin aikataulun mukaisiin aikoihin. Jos sinä olet pysäkillä D ja vaunu vasta pysäkillä A niin järjestelmä tunnistaa vaunun olevan pysäkillä A ja laskee sitten aikataulun mukaisista ajoista kauan vaunulla kestää pysäkille D, kuvitellaan vaikka 5 minuuttia. Kuitenkin vaunu ajaakin kyseisen välin 2 minuutissa, jolloin näyttää matkustajille siltä et minuutit vaan juoksevat alaspäin nopeasti koska järjestelmä ei oikeasti osaa laskea sijaintiin perustuen ajoaikaa pysäkille. Tai vaihtoehtoisesti vaunu jää jumittamaan syystä tai toisesta pysäkille A, jolloin näyttö jää näyttämään sitä 5 minuuttia pitkäksikin aikaa.
 
Miten nämä laiturinäytöt toimivat? Jos menen päättärille ja molemmilla laitureilla on ratikat, niin onko mahdollista jostain päätellä kumpi lähtee ensin? Harvoin tuota tilannetta lienee ja harvoin toinen saapuu montaa minuuttia ennen kuin toinen lähtee

Ei ole. Jostain syystä Höselin vuoden 2023 näytöt eivät taivu sellaiseen, vaikka Lontoon metrossa vastaava on ollut arkipäivää puoli vuosisataa ellei pidempäänkin.
Forssan Yrittäjänkaari 19:ssä on tämäkin näyttö rakennettu HKL:n tilauksen mukaan, eli pitää vain ihmetellä, että mitkä "harrastelijat" ovat noiden näyttöjen speksit laatineet. Ei liene ollut raideteknologia hanskassa, ehkä ovatkin jotain bussiukkoja?

Teleste on maailmankuulu tällaisten näyttölaitteiden laatuvalmistaja ja tekee juuri sen mitä tilaaja haluaa. Kun katsoo firman esittelykuviakin, voi vain kuvitella kuinka pihalla kuin lumiukko on ollut täkäläinen tilaaja tilauksessaan. Olisi varmasti haluttaessa saatu Jokerille kehittyneempääkin teknologiaa kuin että "Lontoon metrossa vastaava on ollut arkipäivää puoli vuosisataa ellei pidempäänkin". Ainakin Telesten esittelyistä saa käsityksen paremmastakin kuin mitä Jokerille on nyt ostettu.

Täytyypä poiketa taas tuolla Yrittäjänkaarella joku päivä katsomassa olisiko siellä jotain asiaan liittyvää mielenkiintoista näkyvillä...

https://www.teleste.com/es/news-and...perience-along-helsinkis-new-light-rail-line/
 
Tosin tuo "reaaliaikainen" on hieman hämäävä, sillä sitä se ei suoranaisesti ole. Se perustuu vaunun sijaintiin sillä hetkellä ja pysäkkien välisiin aikataulun mukaisiin aikoihin. Jos sinä olet pysäkillä D ja vaunu vasta pysäkillä A niin järjestelmä tunnistaa vaunun olevan pysäkillä A ja laskee sitten aikataulun mukaisista ajoista kauan vaunulla kestää pysäkille D, kuvitellaan vaikka 5 minuuttia....

Juu, mulle on kyllä tuttu tuo toimintaperiaate, jossa joukkoliikenneminuutti ei jakaannu sekunteihin vaan metreihin. Niinhän se on joka puolella maailmaa, eikä voisi oikein muuta ollakaan. Olen nähnyt vain yhden poikkeuksen, kun Helsinki ekaa kertaa tuollaiset "milloin seuraava tulee" -näytöt sai, niin ne oli bussilinjalla 18, ja ne ei ennustaneet metreistä koostuvia minuutteja vaan ne näyttivät, millä edeltävällä pysäkillä bussi kulloinkin oli. Matkustaja sitten itse sai siitä päätellä, kauanko sen bussin tulemisessa mahtaa kestää. Hyvälle päättelijälle tuollainen näyttö on oikeastaan arvokkaampi.

Maailmalla on myös sellaisia minuuttinäyttöjä, jotka näyttävät sekunteista koostuvia minuutteja, mutta ne laskevat toiseen suuntaan eli kertovat, että edellinen metro meni 2 min 40 sekuntia sitten. Siitä voi sitten päätellä, että seuraava tulee todennäköisesti tietyn ajan sisällä, jos tietää vuorovälin.

Näissä linjan 15 näytöissä vaan on ollut kovin hassua se, että se minuuttilukema elää myös toiseen suuntaan, ja olettaen ettei vaunut nyt ole siellä satoja metrejä peruutelleet kesken linjan, niin tuollaisen ei pitäisi olla mahdollista. Tätä näin Maunulassa, ilman aaltoviivaa. Samoin siellä tosiaan se minuuttiluku taisi tippua seiskasta ykköseen noin suunnilleen kerralla, vai oliko se nyt niin, että näytti sitä seiskaa siihen asti että vaunu tuli pysäkille. Linnoitustien pysäkillä sitten taas aaltoviiva vuoroin katosi, vuoroin taas ilmestyi, kun siinä odottelin.

Nuo kummallisuudet varmaan johtuvat siitä, että se Helmi-mummun jälkikasvu on jo valmiiksi ihan yhtä dementoitunutta kuin jo edesmennyt Helmi-mummu oli aikanaan, eli jostain syystä se GPS-paikannus nyt vaan ei toimi jokerilla yhtään sen paremmin kuin missään muuallakaan Höselin alueella.
 
Maailmalla on myös sellaisia minuuttinäyttöjä, jotka näyttävät sekunteista koostuvia minuutteja, mutta ne laskevat toiseen suuntaan eli kertovat, että edellinen metro meni 2 min 40 sekuntia sitten. Siitä voi sitten päätellä, että seuraava tulee todennäköisesti tietyn ajan sisällä, jos tietää vuorovälin.

Mennään off-topiciksi, joten siirretään tämä omaan ketjuunsa jos keskustelu laajenee.

Minä olen nähnyt tuollaisia näyttöjä vain Neuvostoliiton rakentamissa metrojärjestelmissä. Käsittääkseni niitä ei ole tarkoitettu matkustajille, vaan kuljettajille tasaisen vuorovälin pitämiseen. Näytöt on kuitenkin monessa paikassa sen verran isoja, että matkustajatkin näkevät ne.
 
Näyttääkö tämä selkeältä? Kuva on valmistajan sivulta kopsattu ja voi olla että se on luonnossa vielä parempi.

esimerkiksi tämä:

17:29
9
17:48
~18:01
 

Liitetiedostot

  • teleste.jpg
    teleste.jpg
    69.5 KB · Lukukerrat: 412
Näissä linjan 15 näytöissä vaan on ollut kovin hassua se, että se minuuttilukema elää myös toiseen suuntaan, ja olettaen ettei vaunut nyt ole siellä satoja metrejä peruutelleet kesken linjan, niin tuollaisen ei pitäisi olla mahdollista. Tätä näin Maunulassa, ilman aaltoviivaa. Samoin siellä tosiaan se minuuttiluku taisi tippua seiskasta ykköseen noin suunnilleen kerralla, vai oliko se nyt niin, että näytti sitä seiskaa siihen asti että vaunu tuli pysäkille. Linnoitustien pysäkillä sitten taas aaltoviiva vuoroin katosi, vuoroin taas ilmestyi, kun siinä odottelin.

Nuo kummallisuudet varmaan johtuvat siitä, että se Helmi-mummun jälkikasvu on jo valmiiksi ihan yhtä dementoitunutta kuin jo edesmennyt Helmi-mummu oli aikanaan, eli jostain syystä se GPS-paikannus nyt vaan ei toimi jokerilla yhtään sen paremmin kuin missään muuallakaan Höselin alueella.

Oon muuten kiinnittänyt huomiota tuolla ajellessani että yllättävän monilla pysäkeillä ei näyttäisi toimivan reaaliaikainen tieto ollenkaan vaan aaltoviiva näkyy kaikkien lähtöjen kohdalla. Data ei liiku joko vaunusta taustajärjestelmään tai taustasta ko. pysäkeille. Kantakaupungin puolella sentään luotettavammin toimii reaaliaikaiset tiedot.
 
Oon muuten kiinnittänyt huomiota tuolla ajellessani että yllättävän monilla pysäkeillä ei näyttäisi toimivan reaaliaikainen tieto ollenkaan vaan aaltoviiva näkyy kaikkien lähtöjen kohdalla. Data ei liiku joko vaunusta taustajärjestelmään tai taustasta ko. pysäkeille. Kantakaupungin puolella sentään luotettavammin toimii reaaliaikaiset tiedot.

Jos oikein muistan niin pysäkkien kautta yhteydet toimivat myös liikennevaloissa. Jossain kohtaa koeajoja oli joku nettiongelma pysäkkien yhteyksissä (Otaniemen seudulla) ja se aiheutti sen etteivät tiedot liikkuneet tiettyjen liikennevalojenkaan välillä.
 
Näissä linjan 15 näytöissä vaan on ollut kovin hassua se, että se minuuttilukema elää myös toiseen suuntaan, ja olettaen ettei vaunut nyt ole siellä satoja metrejä peruutelleet kesken linjan, niin tuollaisen ei pitäisi olla mahdollista. Tätä näin Maunulassa, ilman aaltoviivaa.

Tätä olen nähnyt metrossa useampaan kertaan edellisen vuoden aikana. Hieman ennen kuin numeron pitäisi pudota yhden alemmas, se kasvaa yhden suuremmaksi, jolloin noin viiden tai kymmenen sekunnin sisällä se pienenee kahdella minuutilla. Eikä tapahdu vain Tapiolassa, josta joka toinen juna tulee kääntöraiteelta, vaan myös kantametron alueella.
 
Tänään 18.11. oli keski- ja iltapäivällä ongelmia IK:n tulovaihteessa (1237B). Linjan 15 vaunut alkoivat saapua järjestetään laiturille 32, joka suunnan vaihdon jälkeen tietenkin oli lähtölaituri. Lähtö paluusuuntaan onnistui vain kääntämällä vaihde 1239B vaihderaudalla poikkeavalle raiteelle. Vähän myöhemmin kuljettajia ohjeistettiin asettamaan 1237B eli se tulovaihde manuaalisesti poikkeavalle eli johtamaan laiturin 31 puoleiselle raiteelle, jolloin paluu Keilaniemen suuntaan yksinkertaistui.

Nyt on Espoon puolella pysäkkimerkit paikoillaan likipitäen joka pysäkillä. Leppävaarassa en niitä kuitenkaan onnistunut näkemään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennevalot ovat hämärällä/pimeällä kamalan kirkkaat? Ylikirkkaat opasteet heikentävät aika paljon symbolin havaittavuutta, eikä väristäkään voi päätellä mitään, kun on pelkkää valkoista.
 
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennevalot ovat hämärällä/pimeällä kamalan kirkkaat? Ylikirkkaat opasteet heikentävät aika paljon symbolin havaittavuutta, eikä väristäkään voi päätellä mitään, kun on pelkkää valkoista.

Uskoisin kun niitä katsoo oikeasta suunnasta ovat ne hyvinkin selkeät, kiinnitin samaan huomiota mutta kun on pyörän selässä katsoo ihan väärästä kulmasta
 
Takaisin
Ylös