Raide-Jokeri

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennevalot ovat hämärällä/pimeällä kamalan kirkkaat? Ylikirkkaat opasteet heikentävät aika paljon symbolin havaittavuutta, eikä väristäkään voi päätellä mitään, kun on pelkkää valkoista.

Huomattiin viime talven pimeäajoissa. Havaittavuus kuitenkin on hyvä, koska pallosta voi päätellä alempien opastimien tilan. Jos palaa vain yksi valo niin se on S. Jos palaa kaksi ylintä niin voi päätellä Pallo+S. Jos palaa opastimen ylin ja alin niin siitä voi päätellä että ne ovat pallo ja nuoli.

Jos opastimessa ei tuota ylintä palloa olisi, olisi vaikeampi päätellä mikä tuo ainoa palava valo on kun ei ole vertailukohtaa missä kohtaa valo palaa. Info-opastimet taas ovat paikoissa, joissa nopeus on pienempi.

Tuo on vähän LEDien ominaisuus ja ne jonkun verran himmenevät ajan myötä.
 
Joo, tuo ongelma on varmasti pahempi kantakaupungilla, kun ei ole palloa. Ajoin äsken edestakaisin, ainakin parissa risteyksessä mentiin ässäviivalla selvästi pylvään ohi eikä jääty odottelemaan nuolen syttymistä.

On myös melkoinen valokaarikeli ja kipinöitä sinkoilee virrottimesta sekä lumihanki hohtaa kirkkaana vähän väliä. Samaan aikaan vaunun liike muuttuu myös hyvin nykiväksi, vähän kuin olisi paljon kuoppia radassa. Toivottavasti ei pala lanka katki.
 
Tietenkin olisi mukava tietää, mitä nuo laitteet kertovat silloin, kun vaunu lähteekin laiturista 32.
Nytpä sekin on selvitetty. Lauantaiaamupäivisin viimeinen vuorovälin lyhenemisen takia varikolta jo aiemmin aloittaneiden vuorojen väliin tuleva vaunu saapuu Itäkeskukseen jotakuinkin klo 11 (kuva). Mikäli laituri 31 on vapaana, vuoro ohjataan sinne. Esimerkkipäivänä (18.11.) se oli vapaana, vaunu saapui sinne. Muutamaa minuuttia myöhemmin Itäkeskuksen pysäkille saapui Keilaniemestä vaunu laituriin 32, koska 31 ei ollut vapaana (kuva). Tässä vaiheessa laiturinäyttöjen kannalta ei esiinny epätarkoituksenmukaisuutta, kun ensin vaunu lähtee laiturista 31, jonka näyttö näyttää johdonmukasesti Itäkeskuksen pysäkiltä lähtevien vaunujen tiedot ja 32:sen taulu on asetettu näyttämään HSL:n yleistä informaatiota (häiriötiedotteita, HSL:n omaa tunnusta jne.). Tosin yksi matkustaja pyrki tässäkin tilanteessa laiturissa 32 seisovaan vaunuun, ja oli jo melkein astunut sisään, kun kerroin hänelle, että ensiksi lähtee tuo toinen vaunu toisella puolella. Hän kiitti tiedosta ja siirtyi toisella puolella (lait. 31) olevaan vaunuun. Aika eteni ja laiturissa 31 ollut vaunu lähti kohti Espoota. Ainoa vaunu IK:ssa oli sen jälkeen laituriin 32 seisomaan jäänyt vaunu (kuva). Kuten kuvasta näkyy, sen vaunun (eli laiturin 32 vaunun) lähtötiedot ilmoitetaan laiturin 31 monitorissa. Laiturin 32 monitori näyttää edelleen HSL:n liikemerkkiä ja välillä yleistä liikenneinfoa liittymättä laiturin 32 tapahtumiin. Kello käy ja kyseisen vaunun lähtöaikakin lähestyy hiljalleen, mutta ihan vielä ei ole lähtöaika. Ennen lähtöaikaa Espoon suunnasta ehtii saapua vielä yksi vaunu (kuva). Itäkeskuksen pysäkillä on jälleen kaksi vaunua. Tällä kertaa tilanne on se, että nyt seuraavaksi lähtevä vaunu lähteekin laiturista 32 ja vasta sitä seuraava laiturista 31. Kuitenkin laiturimonitorit toimivat siten, että vain laiturin 31 taulu ilmoittaa Itäkeskuksen pysäkin lähtötiedot - ihan kaikkien lähtöjen osalta - kertomatta kummasta laiturista mikin vaunu lähtee. (kuva). Nämä tapahtumat ovat lauantailta ennen sitä vaihetta, jolloin vaihteissa alkoi esiintyä teknisiä ongelmia, mistä syystä laituriin 32 ajettiin vähän aikaan joitakin vuoroja laiturin 31 asemesta.

Tuota klo 11:n paikkeilla esiintynyttä tapahtumasarjaa vastaava kuvio esiintyy siis kaikkina aamuina ja viikonloppuisin myös aamupäivisin muutamissa tilanteissa, jolloin varikolta tulee uusi vaunu jo liikenteessä olevien vuorojen väliin.
 
Ajoin äsken edestakaisin, ainakin parissa risteyksessä mentiin ässäviivalla selvästi pylvään ohi eikä jääty odottelemaan nuolen syttymistä.

Tämä on hyvin harmillista. Itse raportoin aina HSL:lle ja Kaupunkiliikenteelle kun näin tapahtuu.

Tuo poikkeamislupa varmasti perutaan, jos katsotaan että siellä ajellaan päin S:iä (koska siellä on vielä suoja-ajat menossa). Jos valo tulee huonosti sitä lähtökohtaisesti säädetään.

No eipä tarvitse kohta miettiä tulevissa hankkeissa näitä neliaukkoisia tämmöisellä meiningillä.
 
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennevalot ovat hämärällä/pimeällä kamalan kirkkaat? Ylikirkkaat opasteet heikentävät aika paljon symbolin havaittavuutta, eikä väristäkään voi päätellä mitään, kun on pelkkää valkoista.

Kyllä. Sekä jokerin osa valoista että kantakaupungissa on niin kirkkaita ja suunnattu että silmiin sattuu katsoa päin ja häikäisevät todella ikävästi. Pikaratikan puolella niitä ei onneksi tarvitse kauaa katsoa, mutta kantakaupungin puolella vähän ikävämpi ongelma.
 
Linjasivu oli 58min hankearvion päivityksessä, 62min rakentamisen aikaisissa infoissa ja nyt se on 65min.

Päivitetyn hankearvioinnin ajoaika oli 61 min (esim. kohta 1.2.2, sivu 4). 58 minuuttia oli ajoaika Itäkeskuksesta Otaniemeen (kohdassa 2.1). Hankkeen toteutuksen aikana tehdyissä laskelmissa ajoaika oli samaa luokkaa, mutta päälle tuli ajoajan, pysäkkiajan ja liittymäviiveiden pelivaroja. Aikataulusuunnittelussa on oletettavasti päätetty tarkemmin, mikä osa näistä kohdistuu linjasivuihin ja mikä osa päätepysäkkiaikoihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tavoiteltava linjasivun kesto on jonkin verran lyhyempi kuin 65 min. Tässä vaiheessa oli tosin varaa leikata päätepysäkkiajoistakin.
 
Päivitetyn hankearvioinnin ajoaika oli 61 min (esim. kohta 1.2.2, sivu 4). 58 minuuttia oli ajoaika Itäkeskuksesta Otaniemeen (kohdassa 2.1). Hankkeen toteutuksen aikana tehdyissä laskelmissa ajoaika oli samaa luokkaa, mutta päälle tuli ajoajan, pysäkkiajan ja liittymäviiveiden pelivaroja. Aikataulusuunnittelussa on oletettavasti päätetty tarkemmin, mikä osa näistä kohdistuu linjasivuihin ja mikä osa päätepysäkkiaikoihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tavoiteltava linjasivun kesto on jonkin verran lyhyempi kuin 65 min. Tässä vaiheessa oli tosin varaa leikata päätepysäkkiajoistakin.

Niinpäs olikin. Mietinkin, etten muistanut ajoajan kasvaneen rakentamisen alettua, mutta katsoinkin väärää kohtaa.
 
Viimeinkin pääsin kyytiin, hattu päästä, hienosti onnistunut projekti... IK - Vihdintie sujui hyvin kumpaankin suuntaan, väkeä hyvin.

Kun voi yhdistää metron ja tuon niin on niin helppo mennä kun tietää milloin tulee ja menee väline, voi mennä vaihdot rauhassa.
 
Muita huomioita: Pysäkkikilvet ovat paikoillaan Helsingin puolella kaikkialla muualla paitsi Pirjontien Espoon suunnan pysäkillä.
Eilen (23.11.) havaitsin Pirjontien pysäkillä H0737:kin (Espoon suunnan pysäkki) varsin äskettäin asennetun pysäkkimerkin.
 
Onko kukaan nähnyt lumenpoistoa jokerilla? Eipä sitä lunta kovin paljon ole tullut, ainakaan pölkkyradalla sitä tuskin on vielä edes tarvittu. Kiinnostaisi, että miten se käytännössä hoidetaan.

Eilen (23.11.) havaitsin Pirjontien pysäkillä H0737:kin (Espoon suunnan pysäkki) varsin äskettäin asennetun pysäkkimerkin.

Eli onkos ne nyt joka paikassa?

Ei pitäisi varmaan sanoa mitään ettei tuo huonoa onnea, mutta autoilijoiden törttöilytkin tuntuisi rauhoittuneen. Nyt ei ole pitkään aikaan ollut uutisissa mitään, ja jos uutiskynnys ei ylittyisikään, niin eiköhän täällä olisi liikennehäiriö huomattu.
 
Onko kukaan nähnyt lumenpoistoa jokerilla? Eipä sitä lunta kovin paljon ole tullut, ainakaan pölkkyradalla sitä tuskin on vielä edes tarvittu. Kiinnostaisi, että miten se käytännössä hoidetaan.

Pääosin kumipyörävehkeillä; kaivureilla ja pyöräkuormaajilla. Osassa on myös kiskopyörät. Samaan tyyliin sitä lunta poistettiin jo viime talvena koeajojen alta. Tarkoitus on saada myös monitoimivaunu harjoineen liikkeelle, mutta siinä on ollut pieniä teknisiä ongelmia, jonka takia se on vielä Roihupellossa varikolla.
 
339-DF:n kysymykseen lumenpuhdistuksesta, juuri hetki sitten E. Saarisen tietä putsattiin harjalla ainakin. Kaksi kumipyöräajoneuvoa siellä suhisi peräkkäin. Jälkimmäinen kai traktori. Kysymys on Hpl aseman kummankin puolen osuuksista. Itse nyt #605:n kyydissä itään, aikataulut pitivät hyvin.
 
Valmistaja kertoo tänään 28.11. julkaistussa Instagram-päivityksessään, että SmartArtic X54 no 17 on viime yönä saapunut Helsinkiin. Ts. KLOY 617.
 
Takaisin
Ylös