Raide-Jokeri

Etsintäkuulutus:
Vihdintien pysäkiltä länteen pallovalo. (Ensimmäinen opastin, sijainti vasemmalla puolella kiskoja). Eli ylin kenno 4-aukkoisessa.

Tästä kaipaisin havaintoja, oma vahva epäilys että tuo ei toimi.

Onko tähän vahvistusta kuva tai video muodossa varsinkin? Kommentitkin käyvät.

Tuon kanssa oli jo koeajoissa ongelmaa, luulin että tuo on korjattu mutta en ainakaan itse tänään nähnyt sen syttyvän ja ei ole aikaa päivystää paikalla. Tuo varmasti joissain tilanteissa toimii, mutta toimiiko aina ja jos syttyy niin antaako ajoluvan?
Aloitan tämän päivän raportoinnin tästä aiheesta. Menin tuosta raitiovaunulla aamupäivällä Espoon suuntaan ja tuohon jumituttiin hetkeksi. Luultavasti tuo pysäkin jälkeen välittömästi sijaitseva raitiovaunuopastin, luultavasti seuraavakin, toimii osaksi normaalien valokiertojenkin mukaan. Muuta selitystä en löydä sille, että se antaa raitiovaunulle ajoluvan silloinkin, kun raitiovaunu ei ole tulossa, ei ainakaan ihan lähihetkinä. Eli tämän kuvan raitiovaunun vasemmalla puolella näkyvän tolpan toimintaa seurailin kahteen otteeseen vähän tarkemmin. Esimerkkikuvassa näkyy nuoli (samoin pallo), vaikka ainoa vaunu lähitienoilla oli vastakkaisen suunnan vaunu, joka kuvaa hallitseen. Otsin myös viisi (5) videotallennetta. Asioista paljon tunteville niistä voi "irrota" jotain, minulle ainakin aika vähän, mutta ehkä jotain: eli se, että ajolupaa ei tule läheskään aina silloin, kun sille olisi välittömästi tarvetta. Linkitän vaatimattomat tallenteeni seuraavaan:
Esimerkki 1.
Esimerkki 2.
Esimerkki 3.
Esimerkki 4.
Esimerkki 5.
Välillä noissa tilanteissa, joissa nuolta piti odottaa, oli vähän ennen vaunun saapumista pysäkille nuoli (eli ratikan vihreä) jo loppunut. Mutta miksi järjestelmä tarjoaa lyhyttää vihreää (eli nuolta) vähän ennen vaunun tuloa pysäkille? Onko se sattumaa eli vaiheen mukana käynyt vihreä eikä vaunun liikkeistä johtuva?

Muita huomioita: Pysäkkikilvet ovat paikoillaan Helsingin puolella kaikkialla muualla paitsi Pirjontien Espoon suunnan pysäkillä. Siitä puuttuu kiinnitystapitkin, tapithan ovat olleet tuon linjan katoksissa kaikkialla muualla jo iät ja ajat. Talin siirtolapuutarhan pysäkkipari taisi saada merkkinsä tänään aamupäivällä (tai keskipäivällä, kuitenkin ollessani itse Espoon puolella). Espoossa tilanne on kuten ennen.
 
Aloitan tämän päivän raportoinnin tästä aiheesta. Menin tuosta raitiovaunulla aamupäivällä Espoon suuntaan ja tuohon jumituttiin hetkeksi. Luultavasti tuo pysäkin jälkeen välittömästi sijaitseva raitiovaunuopastin, luultavasti seuraavakin, toimii osaksi normaalien valokiertojenkin mukaan. Muuta selitystä en löydä sille, että se antaa raitiovaunulle ajoluvan silloinkin, kun raitiovaunu ei ole tulossa, ei ainakaan ihan lähihetkinä. Eli tämän kuvan raitiovaunun vasemmalla puolella näkyvän tolpan toimintaa seurailin kahteen otteeseen vähän tarkemmin. Esimerkkikuvassa näkyy nuoli (samoin pallo), vaikka ainoa vaunu lähitienoilla oli vastakkaisen suunnan vaunu, joka kuvaa hallitseen. Otsin myös viisi (5) videotallennetta. Asioista paljon tunteville niistä voi "irrota" jotain, minulle ainakin aika vähän, mutta ehkä jotain: eli se, että ajolupaa ei tule läheskään aina silloin, kun sille olisi välittömästi tarvetta. Linkitän vaatimattomat tallenteeni seuraavaan:
Esimerkki 1.
Esimerkki 2.
Esimerkki 3.
Esimerkki 4.
Esimerkki 5.
Välillä noissa tilanteissa, joissa nuolta piti odottaa, oli vähän ennen vaunun saapumista pysäkille nuoli (eli ratikan vihreä) jo loppunut. Mutta miksi järjestelmä tarjoaa lyhyttää vihreää (eli nuolta) vähän ennen vaunun tuloa pysäkille? Onko se sattumaa eli vaiheen mukana käynyt vihreä eikä vaunun liikkeistä johtuva?

Merkittävä kiitos videoista. Näissä ylin kenno (pallo) näytti toimivan. Kaikissa videoissa valo-ohjaus näyttäisi toimivan suunnitellusti.

Raitiovaunun pyyntö tuolla tulee jo edelliseltä liikennevalo liittymältä ja uudelleen pysäkin jälkeiseltä ilmaisimelta (näkyy videoissa, ilmaisinkaivo kiskoparin keskellä).

Raitiovaunulla on valo kierrossa yksi kolo johon sen vuoro tulee, jos tulee (toteutuu vain pyynnöstä). Raitiovaunun vuoron pituus tässä lähellä olevassa on 9-10 sekuntia ohjelmasta riippuen (katsoin yleisimmät ohjelmat läpi), raitiovaunun vuoro voi olla lyhyempi jos raitiovaunu ehtii aiemmin läpi jolloin se kuittaa valonsa. Käytössä olevat ohjelmat ovat muistaakseni 70, 80 ja 90 sekunnin ohjelmat.

Molemmista suunnista ympyrään sisäänajavalla raitiovaunulla ei ole minkään valtakunnan etuutta käytössään, eli sen tulo liittymään ei vaikuta muuhun kiertoon mitenkään, pois lukien videollakin näkyvä 2-aukkoisen kääntyvän nuolen valo Haagasta Shellin suuntaan.

Sen sijaan ympyrästä ulos ajava ratikka saa etuuden, jolla se syö Vihdintietä ajavien vihreästä kaksinumeroisia sekunteja. Ympyrän keskeltä Pitäjänmäentielle menevä ratikka vie Vihdistä Keskustan suunnan vihreää ja ympyrästä Haagaan ajava ratikka syö Keskustasta Vihtiin menevien vihreää.
 
Muita huomioita: Pysäkkikilvet ovat paikoillaan Helsingin puolella kaikkialla muualla paitsi Pirjontien Espoon suunnan pysäkillä. Siitä puuttuu kiinnitystapitkin, tapithan ovat olleet tuon linjan katoksissa kaikkialla muualla jo iät ja ajat. Talin siirtolapuutarhan pysäkkipari taisi saada merkkinsä tänään aamupäivällä (tai keskipäivällä, kuitenkin ollessani itse Espoon puolella). Espoossa tilanne on kuten ennen.

Tämä taisi olla demopysäkki, joka sai katon muita aiemmin. Kiinnikkeiden tarpeesta taisi silloin olla epäselvyyttä.
 
Miksi niissä on muuten laituri-merkinnät pysäkeissä?
En tiedä virallista selitystä, mutta joillakin vaihtopaikoilla (matkustaja vaihtaa toisesta liikennevälineestä linjalle 15) tuosta tiedosta voi olla hyötyä. Laiturin numero näkyy esimerkiksi reittioppaankin puolella. Itäkeskuksessa muuten reittiopas antaa oletetun tulolaiturin 32:na. Varsin usein sinne saavutaan laiturille 31. Tosin tällä Itäkeskukseen liittyvällä nippelitiedolla ei käytännön kannalta ole suuren suurta merkitystä.
 
En tiedä virallista selitystä, mutta joillakin vaihtopaikoilla (matkustaja vaihtaa toisesta liikennevälineestä linjalle 15) tuosta tiedosta voi olla hyötyä. Laiturin numero näkyy esimerkiksi reittioppaankin puolella. Itäkeskuksessa muuten reittiopas antaa oletetun tulolaiturin 32:na. Varsin usein sinne saavutaan laiturille 31. Tosin tällä Itäkeskukseen liittyvällä nippelitiedolla ei käytännön kannalta ole suuren suurta merkitystä.
Miten nämä laituri näytöt toimivat? Jos menen päättärille ja molemmilla laitureilla on ratikat niin onko mahdollista jostain päätellä kumpi lähtee ensin? Harvoin tuota tilannetta lienee ja harvoin toinen saapuu montaa minuuttia ennen kuin toinen lähtee
 
Miten nämä laituri näytöt toimivat? Jos menen päättärille ja molemmilla laitureilla on ratikat niin onko mahdollista jostain päätellä kumpi lähtee ensin? Harvoin tuota tilannetta lienee ja harvoin toinen saapuu montaa minuuttia ennen kuin toinen lähtee
Täysin tuoretta tietoa minulla ei ole, mutta parisen viikkoa sitten Keilaniemessä esiintyi sellainen tilanne, että molemmat infotaulut näyttivät samaa tietoa (tosin eri kotimaisilla kielillä sillä hetkellä kun painoin kamerani laukaisijanappulaa), vaunu oli kuitenkin vain toisella raiteella. Todennäköisesti ruutujen sisältö olisi ollut sama, vaikka molemmilla raiteilla olisi ollut vaunu. Silloin siis ruudut kertoivat seuraavan lähtöajan kyseiseltä "asemalta", mutta ei sitä kummalta puolelta / raiteelta vaunu lähtee. Itäkeskus on kenkumpi, siellä kummallakin raiteella on oma laituri. Viimeksi kun liikuin Itäkeskuksen päättärillä, laiturin 32 inforuutu ei kertonut lähtöaikatietoja, vaan jotain asiaan suoraan liittymätöntä. Laituri 32 on ilmeisesti oletettu ei-ensisijaiseksi lähtölaituriksi. Laiturin 31 infotaulu kertoi luonnollsesti seuraavan lähdön tiedot. Mutta jos tilanne on jossain välissä muuttunut toisenlaiseksi, olisi mukava saada muiden näkemyksiä vielä. Käyn päättäreillä selvästi harvemmin kuin linjan muilla osilla.

Kyllä Itäkeskuksen päättärillä on kaksi vaunua samaan aikaan aamuisin siinä vaiheessa kun liikenteen tihentyminen on menossa ja Keilaniemestä Itäkeskukseen saapuvia vaunuja on noina hetkinä tulossa perille. Noita tilanteita tullaan näkemään entistäkin enemmän, kun vaunujen vuoroväli tihenee asteittain aina 6 minuuttiin.
 
Mitä ihmettä? Tuon on pakko olla virhe.

Miksi sen pitäisi lyhentyä? Vuorovälin tihentämisellä ja sivun ajoajalla ei sinällään ole juurikaan tekemistä keskenään. On toki totta, että aikataulu on nyt hieman löysä, jolloin ajantasauspysäkeillä välillä seistään pari minuuttia. Linjalla 15 keskimatkan pituus on kuitenkin noin 4 km, joten kokonaisajoajan lyhentämisellä muutamalla minuutilla ei käytännössä olisi juuri mitään vaikutusta matkustajien kokemaan kokonaismatka-aikaan. Sen sijaan ajoaikojen kiristämisestä mahdollisesti aiheutuvalla huonommalla täsmällisyydellä olisi moninkertainen vaikutus. Linjalla 15 tehdään paljon vaihdollisia matkoja, ja suunnitellun vaihdon epäonnistuminen aiheuttaa heti vähintään vuorovälin mittaisen viiveen. Lisäksi suoraan pysäkille saapuvien matkustajienkin olisi mahdollisesti varauduttava ottamaan yhtä aikaisempi vuoro ja odotteleman pysäkeillä pidemmän ajan, josta on haittaa sekä kokonaismatka-ajan että mukavuuden kannalta.
 
Miksi sen pitäisi lyhentyä? Vuorovälin tihentämisellä ja sivun ajoajalla ei sinällään ole juurikaan tekemistä keskenään. On toki totta, että aikataulu on nyt hieman löysä, jolloin ajantasauspysäkeillä välillä seistään pari minuuttia. Linjalla 15 keskimatkan pituus on kuitenkin noin 4 km, joten kokonaisajoajan lyhentämisellä muutamalla minuutilla ei käytännössä olisi juuri mitään vaikutusta matkustajien kokemaan kokonaismatka-aikaan. Sen sijaan ajoaikojen kiristämisestä mahdollisesti aiheutuvalla huonommalla täsmällisyydellä olisi moninkertainen vaikutus. Linjalla 15 tehdään paljon vaihdollisia matkoja, ja suunnitellun vaihdon epäonnistuminen aiheuttaa heti vähintään vuorovälin mittaisen viiveen. Lisäksi suoraan pysäkille saapuvien matkustajienkin olisi mahdollisesti varauduttava ottamaan yhtä aikaisempi vuoro ja odotteleman pysäkeillä pidemmän ajan, josta on haittaa sekä kokonaismatka-ajan että mukavuuden kannalta.

Linjasivu oli 58min hankearvion päivityksessä, 62min rakentamisen aikaisissa infoissa ja nyt se on 65min. Yleinen ymmärrys oli, että näistä viimeisimmän piti olla löysempi aikataulu, kunnes kuskit tottuvat linjaan ja valokierroista saadaan bugit korjattua. Tässä pitäisi lisäksi päästä takaisin ainakin tuohon 62min linjasivuun, jotta tilatut 29 vaunua riittäisivät 5min vuoroväliin. Mikäli joudutaan jäämään 6 minuuttiin, niin vaunuja jää yli kolme tuolla pitemmälläkin kierrosajalla, vaikka lyhyemmän vuorovälin kapasiteettia ei tarvittaisikaan heti tai sille ei ole matkustamisen kannalta muuta merkitystä. Ja vaikka vaunuille löytyisikin muuta käyttöä pari minuuttia on sen ero 6 minuutinkin vuorovälillä tarvitaanko 22 vai 23 vaunua samaan aikaan liikenteeseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:31 ----------

Mitä ihmettä? Tuon on pakko olla virhe.

Olisiko mahdollista, että HSL:llä halutaan nähdä, miten 550:n loppumisen tuomat lisämatkustajat vaikuttavat täsmällisyyteen, ennen kuin aikataulua kiristetään?
 
Linjasivu oli 58min hankearvion päivityksessä, 62min rakentamisen aikaisissa infoissa ja nyt se on 65min. Yleinen ymmärrys oli, että näistä viimeisimmän piti olla löysempi aikataulu, kunnes kuskit tottuvat linjaan ja valokierroista saadaan bugit korjattua. Tässä pitäisi lisäksi päästä takaisin ainakin tuohon 62min linjasivuun, jotta tilatut 29 vaunua riittäisivät 5min vuoroväliin. Mikäli joudutaan jäämään 6 minuuttiin, niin vaunuja jää yli kolme tuolla pitemmälläkin kierrosajalla, vaikka lyhyemmän vuorovälin kapasiteettia ei tarvittaisikaan heti tai sille ei ole matkustamisen kannalta muuta merkitystä. Ja vaikka vaunuille löytyisikin muuta käyttöä pari minuuttia on sen ero 6 minuutinkin vuorovälillä tarvitaanko 22 vai 23 vaunua samaan aikaan liikenteeseen.

Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, kuin puhdas viiden tai kuuden minuutin vuoroväli. Vuoroväliä voi vaikkapa tiivistää viiteen minuutiin vain ruuhkapiikissä, joka on aamulla idästä länteen ja iltapäivällä lännestä itään, ja ajaa vastasuuntaan kuuden minuutin välein. Luultavasti kuuden minuutin vuorovälillä pärjätään kuitenkin ruuhkassa muuten aika pitkälti.
 
En tiedä virallista selitystä, mutta joillakin vaihtopaikoilla (matkustaja vaihtaa toisesta liikennevälineestä linjalle 15) tuosta tiedosta voi olla hyötyä. Laiturin numero näkyy esimerkiksi reittioppaankin puolella. Itäkeskuksessa muuten reittiopas antaa oletetun tulolaiturin 32:na. Varsin usein sinne saavutaan laiturille 31. Tosin tällä Itäkeskukseen liittyvällä nippelitiedolla ei käytännön kannalta ole suuren suurta merkitystä.

Joo kiinnitin vain huomiota Viikinmäessä, en ollut aiemmin huomannut vaalean vihreää kilpeä.
 
Takaisin
Ylös