Raide-Jokeri

Näyttäisi kaikki linjan 15 vaunut olevan pysähdyksissä tällä hetkellä. Näköhavainto vaunuista 604 ja 609 seisomassa Takomotien pysäkeillä.
 
Näyttäisi kaikki linjan 15 vaunut olevan pysähdyksissä tällä hetkellä. Näköhavainto vaunuista 604 ja 609 seisomassa Takomotien pysäkeillä.
Samaa juttua?

13.12.2023 18:16 - 19:30
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Viilarintie. Arvioitu kesto: 18:16 - 19:30

---------- Viestit yhdistetty klo 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:11 ----------

Viilarintien tilanne on alkanut purkautua. Screenshot Bussitutkasta.

611_608_RHP_13122023_001k.jpg
 
Erikoista, että koko linjan liikenne oli pysähdyksissä molempiin suuntiin. Oliko autosta niin epämääräinen tieto, että varotoimena pysäytettiin kaikki vaunut kunnes sijainti selviää? Vaikea keksiä mitään teknistä vikaa, joka saisi koko linjan seis.
 
Roihupellossa auto kiskoilla. Jo pari ratikkaa odottaa pääsyä.

Tarkennuksena siis auto oli ajanut Kauppamyllyntien pysäkin jälkeen kohti Itäkeskusta kiskoille liikennevalojen kohdassa jossa raitiotie menee Viilarintien keskeltä sivuun. Kuljettaja seisoskeli auton vieressä. 20-40v ulkomaalaistaustainen mieskuljettaja.
 
Erikoista, että koko linjan liikenne oli pysähdyksissä molempiin suuntiin. Oliko autosta niin epämääräinen tieto, että varotoimena pysäytettiin kaikki vaunut kunnes sijainti selviää? Vaikea keksiä mitään teknistä vikaa, joka saisi koko linjan seis.

En tiedä, onko tässä ajateltu niin, mutta jos häiriön odotetaan kestävän suht lyhyen aikaa, niin yksi tapa hoitaa liikenteen palauttaminen, ehkäpä kaikkein sujuvimmin, on seisauttaa kaikki vaunut sen vartin tai puolen tunnin ajaksi ja sitten jatkaa liikennettä tasaisilla vuoroväleillä siitä mihin jäätiin. Se minimoi häiriöt, vaunut vaan saavat uudet vuoronumerot (ja kuljettajien työvuorot menevät sotkuun). Noin on tehty meillä jo sodan aikana.
 
En tiedä, onko tässä ajateltu niin, mutta jos häiriön odotetaan kestävän suht lyhyen aikaa, niin yksi tapa hoitaa liikenteen palauttaminen, ehkäpä kaikkein sujuvimmin, on seisauttaa kaikki vaunut sen vartin tai puolen tunnin ajaksi ja sitten jatkaa liikennettä tasaisilla vuoroväleillä siitä mihin jäätiin. Se minimoi häiriöt, vaunut vaan saavat uudet vuoronumerot (ja kuljettajien työvuorot menevät sotkuun). Noin on tehty meillä jo sodan aikana.

Niin voisiko olla että Roihupellon vieressä olevalla varikolla on raivauskalustoa? Itse menin paikan ohi niin jonossa olleet vaunut olivat 16 ja 5 minuuttia myöhässä. Tuolloin oli jo kaksi henkilöautoa keltavilkuin paikalla (kaupunkiliikenteen porukkaa varmaan?). Ja ratikoissa oli asiantuntevan näköistä porukkaa, muitakin kun kuljettaja (matkustajat oli jo tyhjennetty)

Mielenkiintoinen yksityiskohta sinänsä, mutta Itäkeskuksessa ihmettelin kun matkustajia oli päättärillä reilusti muttei yhtään vaunua. Siitä kiinnostuneena bussitutkan avasin ja nuo myöhästymiset huomasin. Alunperin ihmettelin että onko toinen vaunu ajanut toisen kiinni. Roihupellossa samaan aikaan myös 550 bussit kulkivat letkassa vaikka niillä on käsittääkseni 15 minuutin vuorovälit nykyisin, liekkö ratikat (jotka olivat jossain kohtaa ainakin ilmeisesti ilmaisinten päällä, vähintään ne ovat pakkoetuuksia saaneet koska olivat ensimmäisen pyytävän kelan yli) pyytäneet jumiin jäätyään kokoaika pakkoetuutta ja ajoneuvoliikenteen jonot olleet pitkät.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko tässä ajateltu niin, mutta jos häiriön odotetaan kestävän suht lyhyen aikaa, niin yksi tapa hoitaa liikenteen palauttaminen, ehkäpä kaikkein sujuvimmin, on seisauttaa kaikki vaunut sen vartin tai puolen tunnin ajaksi ja sitten jatkaa liikennettä tasaisilla vuoroväleillä siitä mihin jäätiin.

Mielenkiintoinen strategia kyllä, liikenne ei jonoudu mihinkään jne. Toisaalta aiheutetaan matkustajille haittaa aika paljon, vaan jos häiriö jää hyvin lyhyeksi, niin ehkä tuokaan ei ole niin vakavaa.
 
En tiedä, onko tässä ajateltu niin, mutta jos häiriön odotetaan kestävän suht lyhyen aikaa, niin yksi tapa hoitaa liikenteen palauttaminen, ehkäpä kaikkein sujuvimmin, on seisauttaa kaikki vaunut sen vartin tai puolen tunnin ajaksi ja sitten jatkaa liikennettä tasaisilla vuoroväleillä siitä mihin jäätiin. Se minimoi häiriöt, vaunut vaan saavat uudet vuoronumerot (ja kuljettajien työvuorot menevät sotkuun). Noin on tehty meillä jo sodan aikana.

Siis niinkö että matkustajista viis veisattaisiin ja tärkeintä olisi vain vaunujen ajojärjestyksen ylläpitäminen, "vartin à puolentunnin totaalikatkos". Ei kai nyt niinkään. Matkustajahan on se "kuningas" joka tämän koko lystin maksaa, ja vain häntä vartenhan aikataulunmukaista liikennettäkin ylläpidetään ja häntä se vain palvelee. Operaattorin tehtävä on hoitaa sattuneet sekoilut pois käyttämällä raitioliikenteenohjaajien itsenäistä älykkyyttä, kun ratakin on varustettu lukuisilla puolenvaihtopaikoilla. Niitä pitäisi osata käyttää myös tällaisissa tapauksissa.

Jatkosodan aikana oli hieman toinen meininki. Kun kaupunkiin annettiin yleinen ilmavaara-hälytys, kaikki vaunut pysähtyivät tasaisesti pitkin kaupunkia. Ilmavaara-ohi -merkin jälkeen kaikki vaunut aloittivat samanaikaisesti uudelleen ajamisen ja silloin liikenne jatkui tavallaan "aikataulun mukaisesti", eli otettiin sen vuoron aikataulu käyttöön, joka pysähdyskohdassa olisi oikeasti kuulunut olla häiriöttömän liikenteen aikana. Kaikilla vuoroillahan oli tuolloin mukana kaikkien vuorojen aikataulukansio, eli homma kävi helposti ilman suurempaa söheltämistä.
 
Siis niinkö että matkustajista viis veisattaisiin ja tärkeintä olisi vain vaunujen ajojärjestyksen ylläpitäminen, "vartin à puolentunnin totaalikatkos".

Juuri niin. En tietenkään tiedä, onko se ollut tuossa tausta-ajatuksena, mutta mikä muukaan se tausta-ajatus voisi olla, jos koko linjalla kaikki vaunut on seisseet yhden kohdan ongelman takia?

Matkustajahan on se "kuningas" joka tämän koko lystin maksaa, ja vain häntä vartenhan aikataulunmukaista liikennettäkin ylläpidetään ja häntä se vain palvelee.

Mistä ihmeestä sulle tällainen käsitys on syntynyt? Nythän puhutaan kuitenkin HSL-liikenteestä.
 
Erikoista, että koko linjan liikenne oli pysähdyksissä molempiin suuntiin. Oliko autosta niin epämääräinen tieto, että varotoimena pysäytettiin kaikki vaunut kunnes sijainti selviää? Vaikea keksiä mitään teknistä vikaa, joka saisi koko linjan seis.

Normaali käytäntö. Liikenne seisahtuu lähimmälle pysäkille siksi aikaa kunnes tilanne, oli mikä tahansa, selvitetään ja päätetään toimenpiteet esim. poikkeusreitit yms.
 
Nyt, onneksi lakkoaamuna, joku oli onnistunut upottamaan autonsa Roihupellon ratikkavarikon portin edustan kiskoille, avustava traktori oli jo paikalla. Havainto vähän ennen aamuseitsemää.
 
Päällimmäisenä tulee mieleen, että ajetaanko autoja ratikan tukkeeksi useinkin tahallisesti. Näitä on nimittäin ollut viime aikoina turhan usein.
 
Tahallisena temppuna pitäisi olla tekijänä henkilö, joka vihaa ratikoita, koska pitää autostaan niin paljon, muttei kuitenkaan niin paljoa, ettei olisi valmis ottamaan riskin autonsa vaurioittamisesta tuollaisella tempulla. Ei taida olla montaa tuollaista, jos ollenkaan.
 
Päällimmäisenä tulee mieleen, että ajetaanko autoja ratikan tukkeeksi useinkin tahallisesti. Näitä on nimittäin ollut viime aikoina turhan usein.

Ihmeen vähän näitä on siihen nähden miten yleensä totellaan liikennesääntöjä/-merkkejä. Jos vertaa paljonko jalkakäytävillä tai pyöräteillä ajelee autoja niin kiskoilla ajellaan huomattavasti harvemmin

---------- Viestit yhdistetty klo 08:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:20 ----------

Tahallisena temppuna pitäisi olla tekijänä henkilö, joka vihaa ratikoita, koska pitää autostaan niin paljon, muttei kuitenkaan niin paljoa, ettei olisi valmis ottamaan riskin autonsa vaurioittamisesta tuollaisella tempulla. Ei taida olla montaa tuollaista, jos ollenkaan.

Mitä itse näitä autoja seurannut niin käytännössä kaikki ovat vanhempia autoja, usein pieniä. Eli ei niin arvokkaita. Yhtäkään sähköautoa en ole nähnyt, siitähän vasta kustannukset tulisivatkin kun akusto pohjassa menisi vaihtoon.
 
Ihmeen vähän näitä on siihen nähden miten yleensä totellaan liikennesääntöjä/-merkkejä. Jos vertaa paljonko jalkakäytävillä tai pyöräteillä ajelee autoja niin kiskoilla ajellaan huomattavasti harvemmin

Eiköhän autoja harhaudu kiskoille nykyään kohtuullisen paljon. Suurin osa autoista kuitenkin pääsee omin avuin tai työntöavulla kiskoilta pois. Vain pieni osa tarvitsee hinausauton.
 
Takaisin
Ylös