Raide-Jokeri

Tommosen pienemmän kotteronhan ratikallinen reippaampia matkustajia heivaa nanosekunnissa kujanlaitaan pois kiskoilta.
 
Mitä itse näitä autoja seurannut niin käytännössä kaikki ovat vanhempia autoja, usein pieniä. Eli ei niin arvokkaita. Yhtäkään sähköautoa en ole nähnyt, siitähän vasta kustannukset tulisivatkin kun akusto pohjassa menisi vaihtoon.

Kerrottujen havaintojen perusteella autot ovat siis lähinnä mamujen wolt-autoja. Niitähän eivät liikennesäännöt koske, niillä saa ajaa missä lystää ja pysähtyä minne huvittaa.
 
Minulla, niin kuin monella muullakin, on tapana ruokakaupassa profiloida kassajonot oman ajankäytön tehostamiseksi. Vaikuttaa siltä, että samat profilointikriteerit pätevät hyvin myös raitiovaunukiskoille ajamisessa. Toisin kuin ruokakaupassa, niin raiteilla siitä profiloinnista ei vaan ole etukäteen oikein mitään iloa.
 
Minulla, niin kuin monella muullakin, on tapana ruokakaupassa profiloida kassajonot oman ajankäytön tehostamiseksi. Vaikuttaa siltä, että samat profilointikriteerit pätevät hyvin myös raitiovaunukiskoille ajamisessa. Toisin kuin ruokakaupassa, niin raiteilla siitä profiloinnista ei vaan ole etukäteen oikein mitään iloa.

Profiloinnilla voi myös helpottaa päästä toisten pään sisään ja miettiä mikä yhdistää näitä (kiskoille ajajia). Näin myös voidaan toimenpiteet kohdistaa oikein.
 
Tänään oli esimmäinen päivä 10 min vuorovälillä. Täällä ei juurikaan ole kommentoitu, mutta miten meni noin niiku omasta mielestä? :)

Onko kenelläkään mitään havaintoja vuorovälien pitävyydestä, täyttöasteesta tai jostain muusta.

Yksi vaunu oli kesken päivän vaihdettu mutta muuten
 
Tänään oli esimmäinen päivä 10 min vuorovälillä. Täällä ei juurikaan ole kommentoitu, mutta miten meni noin niiku omasta mielestä? :)

Onko kenelläkään mitään havaintoja vuorovälien pitävyydestä, täyttöasteesta tai jostain muusta.

Yksi vaunu oli kesken päivän vaihdettu mutta muuten
Tein työmatkani HPL - RHP - HPL normaaliin tapaan, perjantaina oli aamuvuoro. Menen itään sen verran aikaisin aamulla, että 15:llä tarjotaan sinne meneville työmatkalaisille edelleen vain 15 min vuoroväliä. Kun työpäivä alkaa ennen 7.30:tä tai juuri vielä puoli kahdeksan paikkeilla idässä vähänkin etäämmällä 15:n pysäkeistä, vuoroväli on harvaa eikä 15:n aikatauluja ole millään tavoin sovitettu jatkoyhteyksiin. Palvelu ei siis minulla ollut yhtään parempaa kuin aikaisemmin. Eikä se taida parantua vaikka joskus vaunut kulkevat tiheimmillään jopa 6 minuutin välein. Tihennykset tulevat hiukan myöhemmin ja silloinkin tiheneminen alkaa länteen kulkevasta liikenteestä sekä kysynnän että varikon sijainnin takia. Ainoa ero edelliseen aikataulukauteen verrattuna oli siis se, että vastaantulevia vaunuja tuli nyt tiheämpään ja niitä ehti tulla yksi enemmän tuon puolen tunnin ratikkamatkan aikana. Pikaratikoista kiinnostuneille tuo kai voidaan lukea parannukseksi. :lol:

Paluumatka iltapäivällä osui sellaiseen ajankohtaan, että vaunut kulkivat nyt 10 minuutin välein. Vaikka periaatteessa vuorovälin putoaminen noin "vähän" näyttää pieneltä asialta, niin tuo 10 minuutin vuoroväli osuu maagisen rajan positiiviselle puolelle. Syntyy vaikutelma, että vaunuja tulee koko ajan eikä kelloon tarvitse katsoa - eikä edes miettiä, miten liitynnällä pääsen sopivaan aikaa vaihtopysäkille. Tiheän runkolinjan positiivisin ominaisuus on juuri se, että vaunu tulee (linjan toimiessa) pysäkille "aina oikeaan aikaan". Tässä mielessä voisin tosissani harkita siirtyväni autosta PR15:een myös kauppapäivinä - teen ylimääräisen välilaskun Viikin Prisman kohdalla. Vapaa-aika ei lyhene työmatkustamisen takia enää niin paljoa kuin aikaisemmin.

Sitten toinen asia, joka ei välittömästi johdu 10 min vuoroväleistä, mutta johtuu kuitenkin siitä, että aikatauluja peukaloitiin. Viikonloppuisinkin osa meistä menee jo aamulla aikaisin töihin, kuka säännöllisesti kuka joskus harvemmin. Aikaisin la ja su aamuina tarjotaan etenkin itään jopa 30 min vuoroväliä. Ja kun nekin harvat lähdöt osuvat jatkoyhteyden kannalta väärään ajankohtaan, niin joukkoliikenteen suosiminen alkaa edellyttää jo fakiirin asennetta. Joidenkin kohdalla se voi tarkoittaa sitä, että jatkossa sunnuntaiaamun töihinmeno mutkistuu sillä tavoin, että vaihtopaikka siirtyy vaikkapa Roihupellosta Itäkeskukseen. Korvaava jatkoyhteys ei kuljekaan RHP:n kautta. Tämä ylimääräinen lisä syntyy vain siitä, että PR15:n vuorojen 502 ja 503 viikonloppujen ensimmäistä lähtöä Keilaniemestä myöhennettiin 5 minuuttia. Myöhentämiseen voi olla teknisiä syitä.

Ja sitten siihen, miten tuo liikenne uudella vuorotiheydellä toimi: Katsoin bussitutkan karttanäkymää aika ajoin päivän aikana, ja systeemi sen perusteella näytti toimivan oikein hyvin. Sääolosuhteet eivät olleet huonoimmasta päästä, mutta eivät tietenkään vastanneet kaunista kesäpäivääkään. Minua vähän jännitti se, kun edellinen päivä oli lakkopäivä ja infra oli ollut normaalia pidempään käyttämätön. Mietitytti ehkä eniten ajolankojen mahdollinen huurteisuus aamulla, itse kiskot on helppoa aurata lumesta vaikka niillä kiskopyöräkaivinkoneilla. Latokartanon suoralla kipinöitä syntyikin ajolangan ja virroittimen välillä, sen näki vaunusta, kun katsoi ikkunasta lumiseen penkkaan, joka heijasti hyvin sen kipinöinnin. Mutta ei tuo menemistä estänyt eikä hidastanut.
 
16.12.2023 17:09 - 19:00
Raitiovaunut: 15. Palautumassa normaaliksi. Syy: Onnettomuus. Arvioitu kesto: 17:09 - 19:00
 
Tänään oli jotain hämärää ongelmaa liikennevalojen kanssa Viilarintien ja Varikkotien risteyksessä.

Ensin 606 tuli risteyksestä yli 13:09:50 alkaen kohti Keilaniemeä. Sen jälkeen se joutui seisomaan Tulppatien edessä 13:11:10-13:12:55.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/130700/2015/1/0040_606

Samaan aikaan 601 (jossa itse matkustin) oli matkalla Itäkeskukseen. Se joutui seisomaan valoissa 13:09:25-13:12:15.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/120700/2015/2/0040_601

Olisi voinut olettaa, että 601 ja 606 olisivat päässeet samassa kierrossa kääntymään, mutta nyt molemmat jumittuivat tuohon Viilarintielle huomattavan pitkäksi aikaa ja jäivät myöhään.
 
Tänään oli jotain hämärää ongelmaa liikennevalojen kanssa Viilarintien ja Varikkotien risteyksessä.

Ensin 606 tuli risteyksestä yli 13:09:50 alkaen kohti Keilaniemeä. Sen jälkeen se joutui seisomaan Tulppatien edessä 13:11:10-13:12:55.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/130700/2015/1/0040_606

Samaan aikaan 601 (jossa itse matkustin) oli matkalla Itäkeskukseen. Se joutui seisomaan valoissa 13:09:25-13:12:15.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/120700/2015/2/0040_601

Olisi voinut olettaa, että 601 ja 606 olisivat päässeet samassa kierrossa kääntymään, mutta nyt molemmat jumittuivat tuohon Viilarintielle huomattavan pitkäksi aikaa ja jäivät myöhään.

En kännykällä noista reittilokitiedoista saanut tarkennettu missä kohtaa hidastus oli tapahtunut. Tuo 606 tapaus pika-analyysina kuulostaisi siltä, että vaihteenohjauksessa on ollut vikaa. 601 en päässyt niin hyvin perille, mutta sekin todennäköisesti.

Tulppatien valo Keilaniemeen vaihtuu välittömästi (käytännössä sekunnin päästä) vaihteenohjauksen opastimen asettumisesta (koska raitiovaunulle ei vuoroa haluta pitää vuoroa jos vaihteenohjaus pitää raitiovaunua paikoillaan). Myös Itäkeskuksen suuntaan Tulppatien ja Viilarintien ylityksen liikennevalojen pyynnöt tulevat vähintään osittain vaihteenohjauksen kautta, johtuen varikon vaihteen läheisyydestä (syynä pitää saada tieto tuleeko raitiovaunu suoraan vai kääntyykö varikolle).

Hyvä kun on näin tarkat kellonajat, niin nämä saadaan kaivettua liikennevalojen lokitiedoista, oletan kuitenkin kuljettajan ottaneen yhteyttä LOKkiin ja ongelman olleen vaihteenohjauksessa.

Jos tähän saadaan tarkennettua tietoa miten tilanne on mennyt (ja todettua ongelmaksi liikennevalon), niin voin tehdä tästä palautekortin uudelle PR15 liikennevalojen palautteiden koontialustalle, jota olemme ottamassa käyttöön.

Ehkä tarkentava kysymys, pääsikö Keilaniemeen ajava ratikka kuitenkin Viilarintien yli Tulppatielle odottamaan? Nuo ovat samaa liikennevalokojeen kokonaisuutta. Jos pääsi, niin sanon lähes varmaksi ongelman vaihteenohjauksen päässä tai välittymisessä liikennevaloihin. Keilaniemeen ajava ratikka pääsee Viilarintien yli, muttei Tulppatien yli ilman vaihteenohjausta.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tarkentava kysymys, pääsikö Keilaniemeen ajava ratikka kuitenkin Viilarintien yli Tulppatielle odottamaan?

Keilaniemeen kulkenut ratikka pääsi Reittilokin mukaan kääntymään Viilarintielle ilmeisen normaalisti, mutta sitten matka tyssäsi sillä tosiaan Tulppatien eteen. Viilarintiellä oli myös henkilöauto kääntymässä Tulppatielle, ja tuon auton kuljettajakin jo tuossa tilanteessa peruutti vähän matkaa takaisinpäin ja ajoi taas eteenpäin, kun sinnekään suuntaan ei syttynyt vihreää nuolta. Ts. sekä raitiovaunulle Keilaniemen suuntaan että kääntyvälle henkilöautoliikenteelle Tulppatielle oli liikenne seis tämän hässäkän ajan hetkellisesti.

Itäkeskukseen päin mennyt vaunu ajoi kahden minuutin odotuksen jälkeen hieman eteenpäin, seisoi siinä sitten vielä melkein minuutin ennen kuin pääsi kääntymään Varikkotielle.

Muistan olleeni joskus aiemminkin kyydissä, jossa Viilarintien ja Varikkotien risteyksestä raitiovaunu pääsi juurikin Keilaniemen suuntaan, mutta Itäkeskuksen suuntaan piti jäädä odottamaan, vaikka vaunut olivat risteyksessä käytännössä samaan aikaan ja olisi voinut olettaa niiden päässeen siitä samaan aikaan yli. Silloin ei ollut kyllä ihan näin pitkä odotus kyseessä.
 
Keilaniemeen kulkenut ratikka pääsi Reittilokin mukaan kääntymään Viilarintielle ilmeisen normaalisti, mutta sitten matka tyssäsi sillä tosiaan Tulppatien eteen. Viilarintiellä oli myös henkilöauto kääntymässä Tulppatielle, ja tuon auton kuljettajakin jo tuossa tilanteessa peruutti vähän matkaa takaisinpäin ja ajoi taas eteenpäin, kun sinnekään suuntaan ei syttynyt vihreää nuolta. Ts. sekä raitiovaunulle Keilaniemen suuntaan että kääntyvälle henkilöautoliikenteelle Tulppatielle oli liikenne seis tämän hässäkän ajan hetkellisesti.
Raitiovaunujen kauempaa (Keilaniemeen Roihupellon kaukalosta, Itäkeskukseen Kauppamyllyntien pysäkin jälkeen) lähtee ilmaisut jotka estävät määräajan raitiovaunujen konfliktisuuntia alkamasta. Tuolloin raitiovaunulla on aikaikkuna saada vaihteenohjaus (jotta tiedetään minne raitiovaunu on menossa). Kiitos tästä, lähes varma analyysi tällä tiedolla, että vaihteenohjauksessa on jotain hämärää ollut.


Muistan olleeni joskus aiemminkin kyydissä, jossa Viilarintien ja Varikkotien risteyksestä raitiovaunu pääsi juurikin Keilaniemen suuntaan, mutta Itäkeskuksen suuntaan piti jäädä odottamaan, vaikka vaunut olivat risteyksessä käytännössä samaan aikaan ja olisi voinut olettaa niiden päässeen siitä samaan aikaan yli. Silloin ei ollut kyllä ihan näin pitkä odotus kyseessä.
Itsekin näin näitä ongelmia liikenteen aloitusviikonloppuna ja koeajoissa.

Raitiovaunujen reitit (eli ehkä kansankielellä ajovuorot) tapahtuvat vain omasta pyynnöstä pikaratikalla, jos toinen suunta saa reitin toinen ei saa ellei sillä ole omaa pyyntöä (Espoossa osassa toinen suunta saa kyllä valovuoron muttei varsinaista pyyntöä/reittiä).

Tuossa kohteessa tosiaan pyynnöt tulevat vaihteenohjauksen kautta eli heti kun vaihteenohjauksessa on ongelmia on liikennevaloissakin.

Alkaa mennä vaikeaksi sekoitella termejä ammattikielen ja kansankielen välillä ymmärtämiseksi saattamiseksi :D Todettakoon se tähän, että reitit ovat yleensä pakkoetuuksissa käytössä olevia (tässä tapauksessa) raitiovaunun vuoroja ikäänkuin.
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaiaamu (17.12.) alkoi linjalla 15 reittilokipalvelun mukaan sillä tavoin, että aamun avauslähtö (ensimmäinen lähtö) Keilaniemestä Itäkeskukseen peruutettiin. Vaunu 617 oli kyllä ajanut siirtoajon varikolta Keilaniemeen, mutta lähtö sieltä normaalina vuorona ei onnistunut.

----------Lisätty häiriöinfo klo 05:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:39 ----------

17.12.2023 05:20
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 05:20 on peruttu.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:43 ----------

17.12.2023 10:28 - 12:00
Sähköpalo Viikinkaari

17.12.2023 10:48 - 14:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Keilaniemi - Oulunkylän asema. Ei liikennettä välillä Latokartano - Oulunkylän asema, Syy: Virtahäiriö, Arvioitu kesto: 10:48 - 14:00

En näköjään sittenkään mene PR15:llä tänään töihin. Tarkoitus oli nousta Huopalahdesta klo 11.29 lähtevään vaunuun.
 
HSL poikkeusinfo sanoi:
Linjat 78 ja 57, pysäkit H3174 Viikin tiedepuisto ja H3173 Viikin tiedepuisto pois käytöstä. Syy: Viikinkaari suljettu, Arvioitu kesto: 10:46 - 12:00

Taitaa bussienkin poikkeusreitti liittyä tähän
 
Ylen uutinen puhuu valaisinpylvään sähkökaapeleista, mutta mun käsitykseni on, että siellä on ratasähköpylväs ollut tulessa ja paljon palanut johtoja poikki. En muista koskaan kuulleeni vastaavasta Helsingin raitioteillä.

Mistähän tällainen palo on saanut alkunsa, ilkivallasta vai jostain muusta? Nyt siellä on yksi jakso vailla virtaa. Kestääköhän sen korjaaminen tunteja vai päiviä?

Vanunut kulkevat Keilaniemen ja Oulunkylän väliä. Bussi 550X korvaa. Lukeeko vaunujen määränpääkilvissä nyt Oulunkylä?
 
Takaisin
Ylös