Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitä itse näitä autoja seurannut niin käytännössä kaikki ovat vanhempia autoja, usein pieniä. Eli ei niin arvokkaita. Yhtäkään sähköautoa en ole nähnyt, siitähän vasta kustannukset tulisivatkin kun akusto pohjassa menisi vaihtoon.
Minulla, niin kuin monella muullakin, on tapana ruokakaupassa profiloida kassajonot oman ajankäytön tehostamiseksi. Vaikuttaa siltä, että samat profilointikriteerit pätevät hyvin myös raitiovaunukiskoille ajamisessa. Toisin kuin ruokakaupassa, niin raiteilla siitä profiloinnista ei vaan ole etukäteen oikein mitään iloa.
Tein työmatkani HPL - RHP - HPL normaaliin tapaan, perjantaina oli aamuvuoro. Menen itään sen verran aikaisin aamulla, että 15:llä tarjotaan sinne meneville työmatkalaisille edelleen vain 15 min vuoroväliä. Kun työpäivä alkaa ennen 7.30:tä tai juuri vielä puoli kahdeksan paikkeilla idässä vähänkin etäämmällä 15:n pysäkeistä, vuoroväli on harvaa eikä 15:n aikatauluja ole millään tavoin sovitettu jatkoyhteyksiin. Palvelu ei siis minulla ollut yhtään parempaa kuin aikaisemmin. Eikä se taida parantua vaikka joskus vaunut kulkevat tiheimmillään jopa 6 minuutin välein. Tihennykset tulevat hiukan myöhemmin ja silloinkin tiheneminen alkaa länteen kulkevasta liikenteestä sekä kysynnän että varikon sijainnin takia. Ainoa ero edelliseen aikataulukauteen verrattuna oli siis se, että vastaantulevia vaunuja tuli nyt tiheämpään ja niitä ehti tulla yksi enemmän tuon puolen tunnin ratikkamatkan aikana. Pikaratikoista kiinnostuneille tuo kai voidaan lukea parannukseksi. :lol:Tänään oli esimmäinen päivä 10 min vuorovälillä. Täällä ei juurikaan ole kommentoitu, mutta miten meni noin niiku omasta mielestä?
Onko kenelläkään mitään havaintoja vuorovälien pitävyydestä, täyttöasteesta tai jostain muusta.
Yksi vaunu oli kesken päivän vaihdettu mutta muuten
Tänään oli jotain hämärää ongelmaa liikennevalojen kanssa Viilarintien ja Varikkotien risteyksessä.
Ensin 606 tuli risteyksestä yli 13:09:50 alkaen kohti Keilaniemeä. Sen jälkeen se joutui seisomaan Tulppatien edessä 13:11:10-13:12:55.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/130700/2015/1/0040_606
Samaan aikaan 601 (jossa itse matkustin) oli matkalla Itäkeskukseen. Se joutui seisomaan valoissa 13:09:25-13:12:15.
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20231216/120700/2015/2/0040_601
Olisi voinut olettaa, että 601 ja 606 olisivat päässeet samassa kierrossa kääntymään, mutta nyt molemmat jumittuivat tuohon Viilarintielle huomattavan pitkäksi aikaa ja jäivät myöhään.
Ehkä tarkentava kysymys, pääsikö Keilaniemeen ajava ratikka kuitenkin Viilarintien yli Tulppatielle odottamaan?
Raitiovaunujen kauempaa (Keilaniemeen Roihupellon kaukalosta, Itäkeskukseen Kauppamyllyntien pysäkin jälkeen) lähtee ilmaisut jotka estävät määräajan raitiovaunujen konfliktisuuntia alkamasta. Tuolloin raitiovaunulla on aikaikkuna saada vaihteenohjaus (jotta tiedetään minne raitiovaunu on menossa). Kiitos tästä, lähes varma analyysi tällä tiedolla, että vaihteenohjauksessa on jotain hämärää ollut.Keilaniemeen kulkenut ratikka pääsi Reittilokin mukaan kääntymään Viilarintielle ilmeisen normaalisti, mutta sitten matka tyssäsi sillä tosiaan Tulppatien eteen. Viilarintiellä oli myös henkilöauto kääntymässä Tulppatielle, ja tuon auton kuljettajakin jo tuossa tilanteessa peruutti vähän matkaa takaisinpäin ja ajoi taas eteenpäin, kun sinnekään suuntaan ei syttynyt vihreää nuolta. Ts. sekä raitiovaunulle Keilaniemen suuntaan että kääntyvälle henkilöautoliikenteelle Tulppatielle oli liikenne seis tämän hässäkän ajan hetkellisesti.
Itsekin näin näitä ongelmia liikenteen aloitusviikonloppuna ja koeajoissa.Muistan olleeni joskus aiemminkin kyydissä, jossa Viilarintien ja Varikkotien risteyksestä raitiovaunu pääsi juurikin Keilaniemen suuntaan, mutta Itäkeskuksen suuntaan piti jäädä odottamaan, vaikka vaunut olivat risteyksessä käytännössä samaan aikaan ja olisi voinut olettaa niiden päässeen siitä samaan aikaan yli. Silloin ei ollut kyllä ihan näin pitkä odotus kyseessä.
HSL poikkeusinfo sanoi:Linjat 78 ja 57, pysäkit H3174 Viikin tiedepuisto ja H3173 Viikin tiedepuisto pois käytöstä. Syy: Viikinkaari suljettu, Arvioitu kesto: 10:46 - 12:00