Raide-Jokeri

En kännykällä noista reittilokitiedoista saanut tarkennettu missä kohtaa hidastus oli tapahtunut. Tuo 606 tapaus pika-analyysina kuulostaisi siltä, että vaihteenohjauksessa on ollut vikaa. 601 en päässyt niin hyvin perille, mutta sekin todennäköisesti.

Tuli tästä mieleen et näitä on ollut "useamminkin". Yleensä niinpäin että Itiksen suuntaan mennyt vaunu jää vaihdeopastimen taakse, Keilaniemen suuntaan pääsee normaalisti. Tapauksissa mistä itse tiedän on nimenomaan 2 vaunua kohdannut tuolla alueella samaan aikaan eli jotenkin siihen ilmeseisesti liittyisi.
 
Tällainenkin ilmoitus esiintyy (su-ilta) HSL:n liikennetiedotteissa:

17.12.2023 10:00 - 18.12.2023 10:00 | 15
Pikaratikka 15 ei kulje Itäkeskuksen ja Oulunkylän välillä

Ajoin kotia kohti tuttua reittiä Roihiksesta Koskelan ja Käpylän kautta Haagaan. Roihupellon ja Koskelan välillä tuli useita korvaavia busseja vastaan. Niiden kilvitysasian Pera kertoikin bussiketjussa. Kolmen eri yhtiön busseissa näkyi kolme eri tapaa laittaa aineistoa otsakilpeen.

Katuvalaistus oli pimeänä eläinsairaalan ja Gardenian välillä, itse menin Viikintietä, eiköhän tietty kohta Viikinkaartakin ollut valoton. Jotain huoltokalustoa oli Latokartanon ratikkapysäkin läheisyydessä, HE 125 oli yksi niistä.

On kyllä mielenkiintoinen juttu, mihin Oulunkylän ja Keilaniemen välille jääneet vielä toistaiseksi liikenteessä olevat vaunut sijoitetaan yöksi, jos Viikkiä ei saada kuntoon ennen liikenteen päättymistä. Kahdeksasta vaunusta pitäisi olla kysymys.
 
On kyllä mielenkiintoinen juttu, mihin Oulunkylän ja Keilaniemen välille jääneet vielä toistaiseksi liikenteessä olevat vaunut sijoitetaan yöksi, jos Viikkiä ei saada kuntoon ennen liikenteen päättymistä. Kahdeksasta vaunusta pitäisi olla kysymys.

Tätä olen itsekin miettinyt.

Koeliikenteen aikana kun ajettiin Espoossa testejä oli samaan aikaan erinäisiä töitä reitillä. Tuolloin ajettiin varikolta länteen ja sitten kun oli kuitattu ratikan menneen ohi saatiin kytkeä virrat tietyltä alueelta poikki. Joskus nämä katkot kestivät loppupäivän ja ainakin itse pariin otteeseen olin tilanteessa jossa vaunu jäi Keilaniemen päätepysäkille. Tuolloin oli tilattu vartijat tylsistymään ratikalle yöksi.

Periaatteessa varmaan useammalla vartijan tilaamisella vartioon voitaisiin vaunut ajaa esim. Maaherrantielle jonoon sitä mukaa, kun niitä ei tarvita liikenteessä illalla Oulunkylän länsipuolella.
 
Patterinmäen tunneliin ja vartijoita yksi per tunnelin suu? Niin mä tekisin. Eihän ne siellä kovin kauan ole, tosin liikenne pitäisi sitten aloittaa heti aamulla täydellä vuorovälillä ja kuskata vuoronsa aloittavat kuljettajat sinne jotenkin. Mutta olikos se niin, että siellä on tänäänkin ajettu vartin vuorovälillä, eli se vuoroväliasia ei varsinaisesti ole käytännössä ongelma.

Näitkö 15:n vaunuja, oliko niissä määränpäätekstinä Oulunkylä vai Itäkeskus?

Bussi 550X korvaa.

Nobinan autoissa kilvissä luki vaan Korvaa Raitiovaunua. Pohjolan autoissa kilvissä taas luki Korvaava Bussi ja 15X lappu tuulilasissa. Koiviston Auto taas ajoi 550X tunnuksilla joissa näkyi myös määränpää.

Lainaan Peraa tähän sen verran, että saadaan tuo linjatunnusasia selväksi. Eli Höseli tiedottaa, että korvaavan bussin tunnus on 15X, mutta autoissa käytäntö on ollut kirjavaa.
 
Patterinmäen tunneliin ja vartijoita yksi per tunnelin suu? Niin mä tekisin. Eihän ne siellä kovin kauan ole, tosin liikenne pitäisi sitten aloittaa heti aamulla täydellä vuorovälillä ja kuskata vuoronsa aloittavat kuljettajat sinne jotenkin. Mutta olikos se niin, että siellä on tänäänkin ajettu vartin vuorovälillä, eli se vuoroväliasia ei varsinaisesti ole käytännössä ongelma.

Näitkö 15:n vaunuja, oliko niissä määränpäätekstinä Oulunkylä vai Itäkeskus?

Mietin juuri sillä että kun liikenne alkaa hiljetä tulee vaunut saada "pois jaloista" johonkin missä ei ajeta. Siitä ajatus Maaherrantiestä. Jaksoerotin on muistaakseni Vantaanjoen itäpuolella lähellä Viikinmäen pysäkkiä (siinä kaarteessa jossa ratikka lähtee kiihdyttämään 70 km/h kohti Oulunkylää), jos sinne asti on jännite?

Perkkaalla tuli vastaan yksi, ainoa jonka näin. Teksti oli Oulunkylä (noin klo 13, vaunua en nyt muista varmasti 606, saattoi olla 603)
 
Viimeksi muokattu:
Äsken meni Hpl:sta itään peruskilvityksellä #604, mutta laiturikilvessä oli Oulunkylä.

Mutta: joku vaunu meni tutkan kartalla jo Latokartanossa! Olen itse yhä Hpl asemalla.

Liikenne on näköjään ruvennut ulottumaan IK:een saakka. Laiturikilvessä näkyy yhä Oulunkylä.

Ja heti #606:n mentyä Hpl:sta seuraavalle vaunulle annettiin laiturikilvessäkin Itäkeskus.
 
Lainaan Peraa tähän sen verran, että saadaan tuo linjatunnusasia selväksi. Eli Höseli tiedottaa, että korvaavan bussin tunnus on 15X, mutta autoissa käytäntö on ollut kirjavaa.

Semmonen arvaus, kun 15X:t ei näkynyt tutkassa ja siten kilvet eivät olleet lij-järjestelmän ohjauksessa, on jouduttu ajamaan manuaalikilvillä, joista tuskin löytyy 15X:ää. Etenkin kun vaihto 550:sta 15 tapahtui hyvin myöhään.
 
Mietin juuri sillä että kun liikenne alkaa hiljetä tulee vaunut saada "pois jaloista" johonkin missä ei ajeta. Siitä ajatus Maaherrantiestä.

Totta, fiksumpi noin, joskin vaikeampi vartioitava. No, tänä yönä sitä ei onneksi tarvita.

Laitetaanpa tänne vielä harvinainen laiturikilven sisältö:

Tuosta vielä retusoi vitosen pois, niin voidaan kuvitella, että se ykkönen sitenkin jatkui Oulunkylään, kuten 1970-luvulta 1990-luvulle kovasti suunniteltiin!
 
Näyttää olevan (tilanne aamulla 18.12.2023) sillä tavoin, että koko pysäkkiväli Latokartano - Viikin tiedepuisto on nopeusrajoituksen 10 km/h alaisuudessa molempiin suuntiin. Kyseiset rajoitusmerkit oli asennettu molempiin päihin ja vaunut kulkivat tuon välin max tuota nopeutta. Lisäksi Viikinkaari oli katuvalaistuksen osalta kokonaan pimeänä, samoin eläinsairaalan tienoo.

Muitakin huomioita tein aamun kierroksella: Tulppatien valoista jouduttiin ainakin aamulla menemään vasten S:ää molempiin suuntiin. Lisäksi suuntaan 2 eli Itäkeskukseen päin S:ää vasten jouduttiin menemään myös Tulppatien valoa edeltävän vaihdeopastimen kohdalla. LOK-radiosta kuului matkustamoon asti, että sekä vastavaihteen että myötävaihteen asento tuli varmistaa tähystämällä eikä siinä saanut ajaa normaalia linjanopeutta. Varikolle johtavien vaihteiden kohdalla ajettiin alennetulla nopeudella myös Keilaniemeen mentäessä. Eli ajettiin samantyylisellä varovaisella nopeudella kuin keskustaratikan vaihteissa toimitaan jokseenkin kaikkialla.

Nämä kaksi asiaa yhdessä eivät ainakaan helpota aikataulussa pysymistä idän suunnalla. Keilaniemeen ajettaessa toki myöhässä kulkeminen on kurottavissa umpeen. Tässä mielessä on ihan hyvä, että aikataulut ovat vielä näin alkuun kohtalaisen väljät.
 
Taas kun rytisi, kiinnitti viime viikolla huomiota ja aiemminkin miten aina joku vetää päin punaisia, yksikin auto ihan nokan edestä Oulunkylässä....
 
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 08:23 on peruttu.
 
Klo 7.13 ensimmäisen lähtönsä ajava vuoro (514) on siis sisällä. Lyhyemmällä linjalla vuorolle ehtisi kertyä aamun ja aamupäivän aikana jo useita ajamattomia sivuja. Nytkin niitä tosiaan tulee joitakin, mutta tosiaan toistaiseksi ainakin vain yksi vaunu puuttuu 15:ltä.
 
Takaisin
Ylös