Raide-Jokeri

Vuorolle 514 tuli paikkaamaan 613 puolenpäivän aikaan, siitä huolimatta linjan vaunujen sisänäytöissä oli ilmoitus epäsäännöllisistä vuoroväleistä kalustovajeen takia 14:30 asti. Lisäksi vaunulla 616 oli jotain ongelmaa paikannuksessa, kun se jäi ennen klo 12 kartan mukaan seisomaan Pitäjänmäentielle yli 15 minuutiksi samalla kun muut vaunut ohittivat sen normaalisti, jonka jälkeen katosi kartalta. Se tuli kuitenkin taas näkyviin 13:30, jota ennen oli tullut jo itseä vastaan normaalisti linjalla.

Vaunu 615:sta kyydissä Itäkeskuksen lähdöllä 13:23 oli taas jotain häikkää Roihupellon pysäkillä, jossa seistiin useampi valokierto ennen kuin vaunu edes ajoi risteyksen luokse, jonka jälkeen päästiin vasta jatkamaan seuraavassa valokierrossa. Eilistä ongelmaa Tulppatien risteyksessä ei ollut.

Ei ihme, että ajokulttuuria haukutaan, kun tuossa Varikkontien ja Viilanrintien risteyksessä vielä senkin jälkeen kun ratikalle oli syttynyt nuolivalo kääntyi peräti neljä autoa punaisia päin vielä ratikan eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ihme, että ajokulttuuria haukutaan, kun tuossa Varikkontien ja Viilanrintien risteyksessä vielä senkin jälkeen kun ratikalle oli syttynyt nuolivalo kääntyi peräti neljä autoa punaisia päin vielä ratikan eteen.

Onko se nyt niin, että ne autojen punaiset syttyvät niin hyvissä ajoin, että paikkaan tottuneet autoilijat tietävät, että siitä ehtii vielä "ihan hyvin" ennen ratikan tuloa? Eli jos suoja-ajat kasvaa kovin pitkiksi, niin valokuri heikkenee.
 
Lisäksi vaunulla 616 oli jotain ongelmaa paikannuksessa, kun se jäi ennen klo 12 kartan mukaan seisomaan Pitäjänmäentielle yli 15 minuutiksi samalla kun muut vaunut ohittivat sen normaalisti, jonka jälkeen katosi kartalta. Se tuli kuitenkin taas näkyviin 13:30, jota ennen oli tullut jo itseä vastaan normaalisti linjalla.
Tuollaisen karttaoikkuilun kohtasin jo eilen, sitä esiintyi erityisesti lähes minkä tahansa vaunun kohdalla Viikissä samalla osuudella, jossa oli sunnuntaina ongelmia, ja jolla on edelleen nopeusrajoitus 10 km/h. Kartalla vaunu jää joko Latokartanoon tai Viikin tiedepuistoon muka seisomaan ja myöhästymisminuutit alkavat juosta. Sen jälkeen vaunu "teleporttaa" itsensä kauas jumituspisteestä. Mutta todellakin, joillakin vaunuilla tuota esiintyy muuallakin, tänä aamuna vaunulla 607, jonka kyydissä menin töihin. Aikaisin aamulla se näkyi kartalla erittäin harvoin.

LIJ-ongelmista tuli mieleen viime päivien poikkeusliikenteen aikaiset kilvitykset. Hyvin usein havaitsin määränpäätekstin suuraakkosin, ja samalla via-paikka (kauttakulkupaikka) ei ollut näkyvissä. Voi olla, että noissa tilanteissa kilvet on asetettu manuaalisesti.
 
LIJ-ongelmista tuli mieleen viime päivien poikkeusliikenteen aikaiset kilvitykset. Hyvin usein havaitsin määränpäätekstin suuraakkosin, ja samalla via-paikka (kauttakulkupaikka) ei ollut näkyvissä. Voi olla, että noissa tilanteissa kilvet on asetettu manuaalisesti.

Käsittääkseni niitä on nimenomaan kukin kuljettaja mielensä mukaan manuaalisesti asetellut.

Onko noissa ollut myös ruotsi mukana?

Olen kerran ollut Lontoon metrossa niin, että siellä oli liikennehäiriötä. Metrojunassa kuljettaja kuulutti poikkeusreitin, eli junan oli määrä kääntyä kesken matkaa takaisin. Samalla uusi pääteasema päivittyi kilpiin sekä junaan että asemalaiturinäyttöön. Jonkin aikaa myöhemmin häiriö poistui ja poikkeusreitti peruuntui, jolloin kilpiin päivittyi sitten taas se vakituinen määränpää.

Samoin olen kulkenut Zürichissä ratikalla poikkeustilanteen aikana. Siellä poikkeusreitti päivittyi samantien vaunun kilpiin ja myös vaunun sisällä olevaan pysäkkinäyttöön, joka ryhtyi näyttämään poikkeusreitin pysäkkejä ja niiden (poikkeuksellisia) vaihtoyhteyksiä.

Asian sivusta totean vielä, että viikonloppuna matkustin metrolla Tukholmassa. Ei sovelluksia, ei matkakortteja, ei mitään muutakaan vaikeaa ja monimutkaista, vaan Visalla sisään portista ja siinä se. Kallista se kyllä oli, 3,60 €.

Joskus hulluina hetkinä sitä alkaa kuvitella, miten hienoa olisi, jos meille pyrittäisiin poimimaan maailmalta niitä parhaita ja onnistuneita ratkaisuita.
 
339-DF, Euroopassa matkustellessani olen huomannut monia todella hyviä ratkaisuita, joiden todellakin soisin rantautuvan Suomeenkin.

Liikennehäiriön (=auto kiskoilla, onnettomuus....) aiheuttaman poikkeusliikenteen tiedottaminen, tulee näkyville näyttöruudulle ja poistuu ongelman poistuttua ja ymmärtääkseni kaikkiin ongelmakohdan kautta kulkeviin kulkuvälineisiin. Sama tieto on myös pysäkin infotaulussa, eikä pelkästään paikallisella kielellä.

Tukholman nykyinen maksu pankkikortilla on fiksu, varsinkin päivän Tukholmassa käyvälle. Kun on ostanut kaksi kertalippua, veloitetaan kolmannesta jo vähemmän ja lippu muuttuu 24t. lipuksi. Mutta tämä järjestelmä ei tunne kolmen päivän matkailijalippu, saat sen vain 'vihreälle kortille', viikkokortti onnistuu pankkikortilla. Samoin jos olet täyttänyt 65v. ja siis oikeutettu alennettuun lipunhintaan, tarvitset 'vihreän kortin'.
Jokaisella metroasemalla on palvelupiste, joka neuvoo ja myy lippuja ilman lisämáksua. 'vihreän kortin' voi ladata jokaisessa Pressbyrån kiokissa, ilman lisämäksua. JVaikka keralippu on kallis, varsinkin jos liikkuu vain kantakaupungissa, niin lippu mihin tahansa Tukholman läänin alueen paikkaan maksaa saman verran, vaihtoaikaakin on ihan riittävävästi.
 
Onko se nyt niin, että ne autojen punaiset syttyvät niin hyvissä ajoin, että paikkaan tottuneet autoilijat tietävät, että siitä ehtii vielä "ihan hyvin" ennen ratikan tuloa? Eli jos suoja-ajat kasvaa kovin pitkiksi, niin valokuri heikkenee.

Ajoissa ne ainakin jossain risteyksissä on mutta miksei sama valokuri koske kun väistetään muita autoja =D
 
Tukholman nykyinen maksu pankkikortilla on fiksu, varsinkin päivän Tukholmassa käyvälle. Kun on ostanut kaksi kertalippua, veloitetaan kolmannesta jo vähemmän ja lippu muuttuu 24t. lipuksi.

Tämä sentään pitäisi tulla ensi vuoden aikana HSL:llekin, kunhan saadaan lipputili käyttöön
 
Ajoissa ne ainakin jossain risteyksissä on mutta miksei sama valokuri koske kun väistetään muita autoja =D

Siksi, ettei sitä(kään) asiaa ole tehty niin kuin minä halusin. ;)

Mä lähden siitä, että autoilijalle pitäisi tuoda mahdollisimman vähän mitään poikkeavia ja outoja valoja liikenneympäristöön, koska autoilija menee niistä hämilleen, eikä koe niitä välttämättä velvoittavina siten kuten kokee tavallisen kolmiaukkoisen liikennevalo-opastimen. Oli jo iso harppaus päästä eroon niistä kolmionmuotoisista palokuntavaloista, jotka koettiin lähinnä varoituksena eikä lainkaan velvoittavina. Mutta tässä ei menty loppuun saakka eikä otettu esimerkiksi parhaita mahdollisia esikuvia, vaan jäätiin puolitiehen.

Mun ratkaisu, jota jossain vaiheessa koitin kovasti tarjotakin, olisi aivan tavallinen kolmiaukkoinen valotolppa, tuttu ja turvallinen, velvoittavaksi koettu. Se olisi ratikattomassa tilanteessa joko pimeänä tai vilkkukeltaisella. Ratikan lähestyessä syttyisi keltainen, sitten punainen, ratikan mentyä hetkellisesti punainen ja keltainen yhtä aikaa kunnes palattaisiin lähtötilanteeseen eli pimeä tai keltavilkku. Käytännössä eroa nykyiseen 2-aukkoiseen ei siis juuri olisi muuten kuin sen osalta, että tolpassa olisi myös vihreä opastin, joka on ikuisesti pimeänä (vähän niin kuin meillä on ikuista vihreää näyttäviä, kolmiaukkoisia opastimiakin).

Silloin autoilijan ei tarvitse pohtia, että mikä tämä kummallinen valo nyt on eikä hoksata, että jaaha, tämä valo onkin olemassa vain ratikan takia, ja kun ei sitä ratikkaa missään näy, niin nythän voin tästä ajella rauhassa, kun en jää ratikan alle.

Tämä sentään pitäisi tulla ensi vuoden aikana HSL:llekin, kunhan saadaan lipputili käyttöön

Juu, heti kun uusi kurssi valmistuu! Vai miten se nyt meni...
 
Mun ratkaisu, jota jossain vaiheessa koitin kovasti tarjotakin, olisi aivan tavallinen kolmiaukkoinen valotolppa, tuttu ja turvallinen, velvoittavaksi koettu. Se olisi ratikattomassa tilanteessa joko pimeänä tai vilkkukeltaisella. Ratikan lähestyessä syttyisi keltainen, sitten punainen, ratikan mentyä hetkellisesti punainen ja keltainen yhtä aikaa kunnes palattaisiin lähtötilanteeseen eli pimeä tai keltavilkku. Käytännössä eroa nykyiseen 2-aukkoiseen ei siis juuri olisi muuten kuin sen osalta, että tolpassa olisi myös vihreä opastin, joka on ikuisesti pimeänä (vähän niin kuin meillä on ikuista vihreää näyttäviä, kolmiaukkoisia opastimiakin).

Silloin autoilijan ei tarvitse pohtia, että mikä tämä kummallinen valo nyt on eikä hoksata, että jaaha, tämä valo onkin olemassa vain ratikan takia, ja kun ei sitä ratikkaa missään näy, niin nythän voin tästä ajella rauhassa, kun en jää ratikan alle.

Lainsäädäntö on kömpelö näissä suhteissa. Toisaalta miksi sinne pitäisi se ylimääräinen pimeä opastin viedä jos se ei koskaan pala, eivät nekään ilmaisia ole. Toisaalta myös jatkuvasti arvostellaan, että ylimääräiset liikennemerkit (tai tyhjät valokennot tässä tapauksessa) rumentavat ympäristöä. Kolmas asia mitä en ymmärrä on, se että miten nuo valot ovat epäselvät kun niissä käyttäytyminen on täysin samanlaista kuin muissakin valoissa. Valojen värit ovat kuitenkin samat ja niiden tarkoitusperät. Väitän, että jopa apinat ymmärtävät valojen värien merkitykset jos sen niille opettaa.
 
Jos nytkin yritetään maalata liikenteessä törttöilyä suunnittelun viaksi vaikka suoja-ajat ovat vaikka kuinka pitkiä, niin kuka insinööri uskaltaa pistää oman päänsä pantiksi ja ruveta lyhentelemään niitä. Media oikein syöttää tällä hetkellä autoilijoille uhrin asemaa, jokainen pieni tienkavennus tai nopeusrajoituksen madallus on vain kiusaamista ja isot pahat vihreät jotka hallitsevat rautanyrkillään koko stadia ovat jonkin katujunan päästäneet valloilleen saalistamaan autoilijoita.

Väitän, että jopa apinat ymmärtävät valojen värien merkitykset jos sen niille opettaa.

Niin oppisi kissatkin, mutta ne eivät välitä.
 
Lainsäädäntö on kömpelö näissä suhteissa.

Ei mennä piiloon lainsäädännön taakse. Jokeria varten on haettu ja saatu poikkeuslupia noita valo-ohjauksia varten. Käsittääkseni ne on käytännössä saatu sellaisina kuin on anottukin. Jos olisi anottu toisenlaiset, niin eiköhän nekin olisi saatu yhtä lailla.

Toisaalta miksi sinne pitäisi se ylimääräinen pimeä opastin viedä jos se ei koskaan pala, eivät nekään ilmaisia ole.

Senhän mä kerroin tuossa edellä. Siksi, että Abdi wolttiyariksessaan, Marjatta kauppakassihyundaissaan ja Björn citymaasturibemmissään uskovat tavallista liikennevaloa enemmän kuin hämmästystä herättävää epätavallista.

Nythän tämä on tietysti toistaiseksi lähinnä mun ulkomaisiin kokemuksiin perustuva oletukseni. Jos haluttaisiin faktaa, pitäisi pysäyttää abdit, marjatat ja björnit heidän ohitettuaan jokerivalon punaisia päin ja kysyä, miksi he toimivat näin. Mä veikkaan vastauksiksi
a) kun ei sieltä tullut ratikkaa
b) sehän on vain varoitus
c) ai oisko siihen pitänyt pysähtyä

(Miksi muuten ne ikivihreätkin on kolmikennoisia?)

Toisaalta myös jatkuvasti arvostellaan, että ylimääräiset liikennemerkit (tai tyhjät valokennot tässä tapauksessa) rumentavat ympäristöä.

Se on kyllä ihan totta, että meillä on noin yleisesti aivan liikaa liikennemerkkejä ja -valoja kaupungissa, ja se ylitarjontatulva rumentaa kaupunkikuvaa. Mutta kun se tolppa ja ne kennot siellä jo on, niin ei se yksi kenno sitä kokonaisuutta kyllä siitä enää rumenna sen kummemmin. Tosin makuasia tämä tietysti.

Kolmas asia mitä en ymmärrä on, se että miten nuo valot ovat epäselvät kun niissä käyttäytyminen on täysin samanlaista kuin muissakin valoissa. Valojen värit ovat kuitenkin samat ja niiden tarkoitusperät. Väitän, että jopa apinat ymmärtävät valojen värien merkitykset jos sen niille opettaa.

Mä luulen, että se ero johtuu nyt siitä, että sä olet valosuunnittelija ja mä olen maallikko. Me ajatellaan eri tavalla. Mä olen tästä samasta asiasta keskustellut toisen valoinsinöörikaverin kanssa, eikä hänkään oikein tätä mun pointtiani ymmärrä. Mutta kun tuolla liikenteessä abdit ja marjatat eivät ole insinöörejä, vaan ihan vaan taviksia, ja niille sitä valo-ohjausta tehdään. Te yliarvoitte niiden kyvyt.

Se punainen valo ei ole maallikon silmissä punainen liikennevalo, koska se opastinkokonaisuus ei näytä liikennevalolta vaan joltain poikkeukselliselta hommalta, ja maallikko hoksaa että jaajaa, tässä varmaan on ratikan takia tällainen, ja kun ei sitä ratikkaa sitten näy, niin... Mitä sitä turhaan odottelemaan. Jos olisi tavallinen liikennevalo, niin kuin vaikka Hietalahdenrannassa on siinä kohtaa, missä ratikka kääntyy Ruoholahdenrannasta Hietalahdenrantaan, niin ei kukaan sellaisesta aja päin punaisia. (Tai ajaa varmaan siitäkin, mutta merkittävästi vähemmän.)

Jos meillä olisi valta, niin tehtäisiin tuollainen pysäytyys ja haastattelu, niin sittenpä tiedettäisiin, miksei ihmiset niitä jokerivaloja noudata. Nyt voidaan vaan arvailla ja samalla pohtia, miksi mm. Tukholmassa ja Tallinnassa on päädytty kolmiaukkoisiin vastaavassa tilanteessa.

Jos nytkin yritetään maalata liikenteessä törttöilyä suunnittelun viaksi vaikka suoja-ajat ovat vaikka kuinka pitkiä, niin kuka insinööri uskaltaa pistää oman päänsä pantiksi ja ruveta lyhentelemään niitä. Media oikein syöttää tällä hetkellä autoilijoille uhrin asemaa, jokainen pieni tienkavennus tai nopeusrajoituksen madallus on vain kiusaamista ja isot pahat vihreät jotka hallitsevat rautanyrkillään koko stadia ovat jonkin katujunan päästäneet valloilleen saalistamaan autoilijoita.

Noin yleisesti on niin, että jos menet lätkimään moottoritielle sellaisia kauniita punakeltaisia ympyröitä, joissa lukee 30, niin älä ihmettele, että kaikki ajavat siellä sen jälkeen ylinopeutta. Tämä nyt kärjistettynä esimerkkinä, että jos ihmiset eivät pidä jotakin asiaa lainkaan perusteltuna, niin eivät he sitten sitä myöskään tottele, tai ainakin huomattava osa ei tottele. (Tämähän on nähty Helsingissäkin, missä nopeusrajoituksia on alennettu aika hassulla tavalla, eli liikenneympäristö on rakennettu 60 tuntikilometriä varten ja rajoitusta vuosien saatossa laskettu 40:een tekemättä mitään muutoksia siihen liikenneympäristöön, ja sitten itketään, että mutku ne ei noudata.

Ei tarkoitus ole ensisijaisesti hakea syyllisiä, vaan todeta, että suunnittelun ja käyttäjien pitäisi ymmärtää toisiaan niin, että löytyy sopusointu. Jos suoja-ajat tiedetään liian pitkiksi, se höllentää valokuria. Tämän näki hienosti Vihdintiellä, kun siellä oli vielä 70 rajoitus ja sen vuoksi hirvittävän pitkät keltaiset. Siellä mentiin keltaisia päin paljon enemmän kuin jossain, missä rajoitus on 40 ja suoja-ajat sen mukaiset.

Tottakai olen sitä mieltä, että jos siellä jokerin varrella palaa liikenneympyrässä punainen valo, niin siihen kuuluu auton pysähtyä. Ei tässä siitä ole kyse. Haen vain selitystä sille, miksi siellä Varikkotiellä kävi niin kuin kävi. Mikä sun selitys on sille toiminnalle? Eihän normaalissa valo-ohjatussa risteyksessä lähde viisi peräkkäistä autoa ajamaan päin punaisia. Keltaisia päin menee yksi tai kaksi ja ehkä vielä joku uhkarohkea saattaa mennä niin vanhoilla vihreillä, että valo on jo punainen, mutta se, että näkisit viisi autoa ajamassa tavallisissa valoissa punaisia päin alkaa olla jo melkein mahdottomuus.
 
Tottakai olen sitä mieltä, että jos siellä jokerin varrella palaa liikenneympyrässä punainen valo, niin siihen kuuluu auton pysähtyä. Ei tässä siitä ole kyse. Haen vain selitystä sille, miksi siellä Varikkotiellä kävi niin kuin kävi. Mikä sun selitys on sille toiminnalle? Eihän normaalissa valo-ohjatussa risteyksessä lähde viisi peräkkäistä autoa ajamaan päin punaisia. Keltaisia päin menee yksi tai kaksi ja ehkä vielä joku uhkarohkea saattaa mennä niin vanhoilla vihreillä, että valo on jo punainen, mutta se, että näkisit viisi autoa ajamassa tavallisissa valoissa punaisia päin alkaa olla jo melkein mahdottomuus.

En tarkoittanut juuri sinua vaan yleistä keskustelua ja sen luomaa asennetta, joka on juuri se syy miksi tuollaista tapahtuu. Kaikki vika on aina jossain muussa kuin ratin takana.

Jos vika olisi valo-ohjauksen löysyydessä viisi autoa olisi ehtinyt ajaa vanhoilla vihreillä ohi ennen kuin ratikalle olisi syttynyt valo, mutta nyt syttyi jo ennen kolmatta ja ratikka odotti kiltisti ennen kuin nytkähdettiin edes eteenpäin.
 
Aika hullu liikennevalosuunnittelija pitää olla, jos lähtee aiheuttamaan tilanteita joissa syntyy mahdollisesti törmäysvaara kahden ryhmän välillä. Tuskin kovin moni (suunnittelija) haluaa vankilaan kun joku kuoleekin siellä.

Punaista päin ajossa on sama asennevamma kuin keltaisella kaasuttamisessa ("kyllä minä vielä ehdin, ei se niin vakaavaa ole"). Tunneleita ennen on ohjeet miten tunnelivaloihin pitää reagoida, lisäksi esimerkiksi Hakamäentien tunnelin edessä on normaalit liikennevalot. Ei niitä noudateta kun jokainen ajattelee, "kyllä minä vielä mahdun kun edellinenkin mahtui". Sen takia tunneleiden luo pitää tehdä puomit. Rautatienristeyksissä syntyy onnettomuuksia, kun lähdetään päin punaista tai jos on puomit niin niitä lähdetään kiertämään, taas asenne "kyllä minä vielä ehdin". Samaa itsekästä ajattelua kuin, jos pysäköidään jalkakäytävälle "kyllä minä voin ihan nopeasti vain tähän jättää". Kaikki tämä on valvonnan puutteen tulosta. Listaa voisin jatkaa pieniin ylinopeuksiin tai pyöräilyyn jalkakäytävällä.

Liikenteessä itsekkyys lisääntyy eikä sitä oteta tarpeeksi vakavasti. Ihmisillä on tarve ajatella, että on jokin välivyöhyke, jossa itse voi joustaa laista tai säännöistä. Näin ei ole. Joko sinä ajat valosta silloin kun sinä saat tai et, ei ole mitään siltä väliltä. Sama esimerkiksi nopeusrajoituksiin, ei ole mikään peruste, että ajaa pientä ylinopeutta. Lain näkökulmasta joko noudatat rajoitusta tai ajat ylinopeutta. Tai pysäköintiin, joko se auto on pysäköity yli 5 metrin päähän suojatiestä tai alle 5 metrin, se jos se on 4,99 metrin päässä ei ole 5 metriä. Jos on epävarma rajasta niin se jousto pitää ottaa sallitumpaan suuntaan, ei kielletympään

Huolettomuus pois ja naurut pois läheltä piti tilanteista ja nurkkaan miettimään mitä tuli melkein tehtyä. Se on mun resepti


Lisäyksenä, että en tarkoita että kaikesta pitäisi sakottaa heti millin tarkasti, mutta se ajatus pitäisi olla niin päin. Jos olen itse sentin liian lähelle suojatietä laittanut nii kyllä mä siitä pysäköintivirhemaksun suostun ottaa, jos olen virheen tehny ja olen arvioinut väärin enkä ole jaksanut mitata etäisyyttä. Tosin en yleensä viitsisi edes lähteä tuommoiseen paikkaan laittaa jos en ole varma asiasta

---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:03 ----------

(Miksi muuten ne ikivihreätkin on kolmikennoisia?)

Koska niillä pitää pystyä näyttämään jokaista valoa. Käynnistyessään valot kytkeytyvät: keltainen-->punainen-->normaali valokierto. Sama myös esim keltavilkulle kytkettäessä vihreä-->keltainen-->punainen-->keltavilkku
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tämä on valvonnan puutteen tulosta.

Tämä lause kertoo kaikkein olennaisimman. Valvonnan puute. Lisäksi, miten voi olettaa tavallisen autoilijan ajavan liikennesääntöjen mukaan kun ne lainvalvojatkin rikkovat liikennesääntöjä surutta.

Omien havaintojeni perusteella noita raide-jokerin ympyröiden yms. valoja noudatetaan sentään huomattavasti paremmin kuin kantakaupungissa. Kantakaupungissa ei ole autoilijoilla (ei henkilö-, kuorma- tai linja-autoillakaan) mitään kunnioitusta niitä jokeri-valoja kohtaan. Simonkatu siellä mäen päällä, Kampin valot. Niissä kun Helsingin poliisilaitos (joka on aika piip lafka...) viitsisi valvoa ja pitää ratsiaa sekä Pasterstein jakaisi valvonnan videoita niin voisi asenteet muuttua. Mutta kun Helsingin poliisilaitos ei viitsi pysäyttää autoilijaa, joka ajaa heidän naamansa edessä punaista päin tai meinaa väistämisvelvollisena tulla kylkeen niin en ihmettele autoilijoiden asennetta. Näin annetaan hiljainen hyväksyntä.

Ainiin, yrittihän itse poliisi-henkilökin ajaa liikenneympyrän jokeri-valon punaista päin kylkeen ja torvella kun varoitin vaarasta niin katsoi vaan kieroon ja pudisteli päätään...
 
Eiköhän näissä autoilijoilla ole taustalla vanha tuttu "mun aika on muiden aikaa arvokkaampaa"-ajatus. En nyt oikein ymmärrä tätä keskustelua liikennevalon aukkojen määrästä, kyllä tyhmempikin ihminen ymmärtää, että hänen kuuluisi pysähtyä kun eteen syttyy punainen valo. Muttei tossa eilenkään ollut ketään sakottamassa, enkä mä nyt ratikan matkaa hidasta kuin enintään pari sekuntia.

Olen kyllä nähnyt jokerin ulkopuolellakin ihan "oikeissa" liikennevaloissa, että useampi auto tulee peräkkäin vielä reilusti punaisilla valoilla. Tyypillisesti joko tiellä on varsin suuri rajoitus (kyllä mä ehkä vielä keltaisella ehdin), tai sitten ruuhka ja odotettu jo muutama valokierto.

Tuleeko näistä toteutuneista kolareista edes törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen syytteeksi? Paikallaan se ainakin olisi kun potentiaalisesti seisovia matkustajia täynnä oleva ratikka joutuu äkkipysähtymään.

Mitä tulee näihin kiskoille ajamisiin, pitäisi niihin varmaan jonkinlainen ratkaisu keksiä. Mielessä on käynyt esim. kiskojen kylkien valaisu, jolloin sokeampikin erottaa kiskot pimeälläkin?
 
Takaisin
Ylös