Raide-Jokeri

Olen kyllä nähnyt jokerin ulkopuolellakin ihan "oikeissa" liikennevaloissa, että useampi auto tulee peräkkäin vielä reilusti punaisilla valoilla. Tyypillisesti joko tiellä on varsin suuri rajoitus (kyllä mä ehkä vielä keltaisella ehdin), tai sitten ruuhka ja odotettu jo muutama valokierto.

Mulla autossa aina kamera nauhottaa. Joskus otin videoita talteen näistä punaisia päin törkeästi ajavista. Esim. minä pysähdyn viereisellä kaistalla nii joskus lähdetty ohittamaan päin punaisia jne. Kyllästyin videoiden tallentamiseen kun niitä alkoi tulemaan joka päivä, joskus useitakin.

Mitä tulee valojen väreihin niin samathan pätevät liikenteessä myös muualla. Esimerkiksi mittaristossakin värikoodaus on vastaava. Punainen valo=pysähdy välittömästi, keltainen valo=pysähdy pian korjaamaan asia, vihreä/muu valo=ei ajoa estävä asia.
 
22.12.2023 10:33
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 10:33 on peruttu.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:57 ----------

22.12.2023 11:20 - 12:30
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Laajalahti. Arvioitu kesto: 11:20 - 12:30

22.12.2023 11:27 - 13:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi, Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:27 - 13:00
 
22.12.2023 10:33
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 10:33 on peruttu.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:57 ----------

22.12.2023 11:20 - 12:30
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Laajalahti. Arvioitu kesto: 11:20 - 12:30

22.12.2023 11:27 - 13:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi, Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:27 - 13:00

Onkohan siellä tällä kertaa ajettu Räisälänsillalle, jossa on sepelirataa? En muutoin keksi miten Laajalahdessa voisi jumiin jäädä autolla, kun toiseen suuntaan asfalttia on Linnoitustielle asti. Oletus on että auto on este raiteilla.
 
Onkohan siellä tällä kertaa ajettu Räisälänsillalle, jossa on sepelirataa? En muutoin keksi miten Laajalahdessa voisi jumiin jäädä autolla, kun toiseen suuntaan asfalttia on Linnoitustielle asti. Oletus on että auto on este raiteilla.
Ainakin tuota teoriaa tukee se, että tuon paikan kummassakin päässä on vaunu odottamassa pääsyä ko. osuudelle. Keilaniemen suuntaan menevä on päässyt Kurkijoentien osuudelta eteenpäin paikkaan, jossa silta alkaa

---------- Viestit yhdistetty klo 12:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:38 ----------

Viikin häiriön (alkoi 17.12.) taustalla ehkä nk. supersalama.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010071400.html

---------- Viestit yhdistetty klo 15:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:52 ----------

Valmistajan some-päivityksen mukaan KLOY 618 on matkalla Helsinkiin. Nimim. 614:n kyytiläinen.
 
Ainakin tuota teoriaa tukee se, että tuon paikan kummassakin päässä on vaunu odottamassa pääsyä ko. osuudelle. Keilaniemen suuntaan menevä on päässyt Kurkijoentien osuudelta eteenpäin paikkaan, jossa silta alkaa.

Näin oli. Autoilija oli ajanut ainakin 100 metriä väärään suuntaan ennenkuin jäi kiinni sillalla olevalle sepeliosuudelle. Taisi olla vieras tuo pyöreä punakeltainen liikennemerkki.

Jos joku on alkanut viime aikoina huolestuttaa, niin se millaisia autoilijoita kaduillamme liikkuu. Havainnoitikyky hyvinkin vajavavaista; joko ymmärrys liikennemerkeistä puutteelista (autokoulu?), katse kännykässä tai sitten terveydelliset syyt estävät liikennesääntöjen mukaan ajamisen.
 
Jos joku on alkanut viime aikoina huolestuttaa, niin se millaisia autoilijoita kaduillamme liikkuu. Havainnoitikyky hyvinkin vajavavaista; joko ymmärrys liikennemerkeistä puutteelista (autokoulu?), katse kännykässä tai sitten terveydelliset syyt estävät liikennesääntöjen mukaan ajamisen.

Hieman offtopic mutta itse tänään jäi metrin päähän kolari taksin kanssa. Itse tulin tasa-arvoiseen oikealta ja lukkojarrutuksella sain sohjoisessa pysähtymään. Tämä toinen jatkoi kovalla vauhdilla hidastamatta jatkamaan eteenpäin :D

Mielestäni se keskustelu, että näitä merkeillä tai liikennevaloilla saisi suunniteltua paremmiksi alkaa olla aikansa elänyt. Ei näille vain voi mitään suunnittelussa enää kun mikään ei riitä toisille ajon estämiseksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:16 ----------

Kollegaltani kuulin tuossa noin vuosi sitten että Tampereella näistä ei ole vieläkään päästy. Ei siis varmaan täälläkään
 
Näin oli. Autoilija oli ajanut ainakin 100 metriä väärään suuntaan ennenkuin jäi kiinni sillalla olevalle sepeliosuudelle. Taisi olla vieras tuo pyöreä punakeltainen liikennemerkki.

Jos joku on alkanut viime aikoina huolestuttaa, niin se millaisia autoilijoita kaduillamme liikkuu. Havainnoitikyky hyvinkin vajavavaista; joko ymmärrys liikennemerkeistä puutteelista (autokoulu?), katse kännykässä tai sitten terveydelliset syyt estävät liikennesääntöjen mukaan ajamisen.

Tässäkin tuo "no jos minä nyt kerran" asenne taas valloillaan. Ajokieltomerkki ei viesti näille sitä, ettei reittiä pysty fyysisesti ajamaan vaan vain ainoastaan, ettei siitä haluta autolla ajettavan. Sanoisin, että jokin lisäkilpi sepeliradasta mukaan tai sitten briteistä mallin ottaminen kiinnijäämisvaara -kilvelle voisi auttaa, mutta kuitenkin jokin kuski ajattelee "kyllähän minä korkealla maasturilla sepelirataa pääsen".
 
Sanoisin, että jokin lisäkilpi sepeliradasta mukaan tai sitten briteistä mallin ottaminen kiinnijäämisvaara -kilvelle voisi auttaa, mutta kuitenkin jokin kuski ajattelee "kyllähän minä korkealla maasturilla sepelirataa pääsen".

Tuo liikennemerkki on täysin uusi itselleni. Oletko nähnyt tuota ihan käytettävänkin?

Ehkä näistä kiskoille pyrkivistä autoista voisi tiivistää, että tehtiin liian hyvät ratikkaetuudet valoihin niin autotkin haluavat päästä kokemaan saman ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 14:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:52 ----------

On muuten mielenkiintoista, että muu raitioliikenne huomenna jouluaattona hiljenee klo 16 jälkeen pääosin 20 minuuttiin, mutta pikaraitiotie liikennöi normaalisti 10 minuutin välein
 
En tiedä, onko tässä ajateltu niin, mutta jos häiriön odotetaan kestävän suht lyhyen aikaa, niin yksi tapa hoitaa liikenteen palauttaminen, ehkäpä kaikkein sujuvimmin, on seisauttaa kaikki vaunut sen vartin tai puolen tunnin ajaksi ja sitten jatkaa liikennettä tasaisilla vuoroväleillä siitä mihin jäätiin. Se minimoi häiriöt, vaunut vaan saavat uudet vuoronumerot (ja kuljettajien työvuorot menevät sotkuun). Noin on tehty meillä jo sodan aikana.
Ihan hyvä tapa. Tallinnassa oli kerran raitioliikenne poikki tunnin yhteen suuntaan, kun olin paikalla. Vaunut ajoivat niin pitkälle kuin pääsivät ja tunnin päästä niitä oli todella pitkä jono. Tämän jälkeen ne jatkoivat peräkkäin omille päätepysäkeilleen ja sitten taas takaisin toiseen päähän kuin mitään ei olisi tapahtunut. Vaikka Tallinnassa on Kadriorgia lukuun ottamatta pitkät kääntöajat, häiriöstä palautumiseen meni tunteja.
 
Ihan hyvä tapa. Tallinnassa oli kerran raitioliikenne poikki tunnin yhteen suuntaan, kun olin paikalla.
Tuo voi olla (tai on joskus voinut olla) hyvä tapa - Tallinnassa. Eiköhän PR15:llä käytössä oleva tapa ole kuitenkin parempi - nimenomaan PR15:llä ottaen huomioon linjan pituus, kaluston kaksisuuntaisuus, useat suunnanvaihtopaikat jne.? Ja PR15:n tavalla tarkoitan menettelyä, josta jäsen zige94 selosti viestissä #2020. Pysäytetään hetkeksi koko liikenne niin, että kukin vaunu jää sille pysäkille, jossa ilmoitushetkellä sattuu olemaan tai pysähdytään seuraavalle pysäkille. Liikenteenohjaus selvittää tilannetta ja antaa ohjeet esimerkiksi siitä, millaiselle poikkeusreittijärjestelylle siirrytään. Tuo vie usein muutaman minuutin, joskus ehkä kymmenisen minuuttia. Matkustajille tiedotetaan häiriöstä, ovet pidetään pysäkillä lukitsemattomina, jotta halukkaat voivat hakeutua korvaaviin liikennemuotoihin. Ja sitten siirrytään poikkeusliikenteeseen, jonka kesto vaihtelee.
 
Viikinkaaren itäpäässä tilanne nyt se, että 10 km/h nopeusrajoituksen takia ympyrän ajolupa (kolmio) ehtii vanheta eikä uutta niin vain tulekaan, ainakaan joka kerta. Nyt mentiin vaunulla 614 S:ää vasten (varmaan luvalla) jottei tukittu koko paikkaa. Esim. bussi 78 pyrki vastasuunnasta Viikinkaarelle.
 
Viikinkaaren itäpäässä tilanne nyt se, että 10 km/h nopeusrajoituksen takia ympyrän ajolupa (kolmio) ehtii vanheta eikä uutta niin vain tulekaan, ainakaan joka kerta. Nyt mentiin vaunulla 614 S:ää vasten (varmaan luvalla) jottei tukittu koko paikkaa. Esim. bussi 78 pyrki vastasuunnasta Viikinkaarelle.

Jos se valo ehtii mennä niin uusi pyyntö tulee pysäytyslinjalta, käytännössä ennen ympyrää olevaa suojatietä/ylityspaikkaa. Vuoron saanti kestää pitkään, koska vaihtumisajat ovat pitkät johtuen ajoneuvojen pitkät kiertomatkat ympyrässä ennen kiskojen ylityksen konfliktia, äkkiseltään voisin heittää 20 sekuntia jopa. Lisäksi vuorojen välissä ajoneuvoja päästetään muutama sekuntti.
 
Jos se valo ehtii mennä niin uusi pyyntö tulee pysäytyslinjalta, käytännössä ennen ympyrää olevaa suojatietä/ylityspaikkaa. Vuoron saanti kestää pitkään, koska vaihtumisajat ovat pitkät johtuen ajoneuvojen pitkät kiertomatkat ympyrässä ennen kiskojen ylityksen konfliktia, äkkiseltään voisin heittää 20 sekuntia jopa. Lisäksi vuorojen välissä ajoneuvoja päästetään muutama sekuntti.
Voi olla että keskustaan päin menevä bussi 78 oli saanut oman "slotin" siinä välissä ja se ilmeisesti pidensi ratikan odotusaikaa vielä lisää.

Eilen illalla jolloin olin autolla liikkeellä, esiintyi autoliikenteen kannalta turhauttava ilmiö. Tiedepuistosta itään tuleva hidas vaunu piti kiertoliittymän jokerivaloja huomattavan pitkään punaisena ja lopulta vaunu tuli. Autoille annettiin ajolupa jo silloin, kun vaunu ajoi yhä pienellä nopeudella vielä risteysalueella. Sinänsä kuvio on selvä, autonkuljettajien tulee odottaa vuoroaan, (ei ajeta ratikan kanssa yhtäaikaa liittymään) vaikka ajon kieltäviä opasteita ei enää näytettäisi.
 
Voisikohan noita 10 km/h osuuksia saada muutamalle muullekin pätkälle, niin kuljettajien ei tarvitsisi menettää hermojaan jatkuvan etuajassa olemisen pelon vuoksi? ;)
 
Takaisin
Ylös