Raide-Jokeri

Lahdenpohjassa ilmeisesti tapahtunut jotain, liikenne oli keskeytetty Leppävaaran ja Keilaniemen välillä.
 
Jälleen auto päättänyt yrittää oikaista sillan yli. Tainnut pohjasta jotain hajotakin kun oli öljyä tms. muuta nestettä valunut pohjasta.

Tässä pitkin rataa säännöllisesti bongailumielellä liikkuessani (pääosin autolla), olen ihmetellyt kun Laajalahteen (Kurkijoentien alueelle) ei pääse (pois lukien Ruukinrannan suunta) ohittamatta moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä, jossa lukee lisäkilvessä "Koskee läpiajoa Kehä I:lle". Olen pitänyt noita kylttejä turhina, mutta nämä kaikki kiskoille päätyneet autot ovat lännen suunnasta tulleet (elleivät ole hyvin jyrkästi kääntyneet Ruukinrannasta Räisälänsillalle) ja näin ollen ohittaneet tuon läpiajokieltomerkin.

Ilmeisesti ihan hyvä, että nuo läpiajokiellot kehälle ovat edelleen, vaikka liittymä sinne on poistunut jo kauan aikaa sitten, nämä osa yrittävät sitten kiskoja pitkin kehälle. Eli loppusummana nämä Räisälänsillalle pyrkivät rikkovat läpiajokieltoa sekä itse raitiotiellä olevaa ajoneuvolla ajokielletty -merkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen auto päättänyt yrittää oikaista sillan yli. Tainnut pohjasta jotain hajotakin kun oli öljyä tms. muuta nestettä valunut pohjasta.

Jokinlainen auton ja raitiovaunun ominaisuuksiin perustuva mekaaninen este voisi olla hyvä. Bussien kulku voidaan sallia ja samalla estää henkilöautojen kulku tällaisella rakennelmalla. Onkohan mitään vastaavia raitiovaunujen kulun mahdollistavia, mutta henkilöautot estäviä rakennelmia?
 
Jokinlainen auton ja raitiovaunun ominaisuuksiin perustuva mekaaninen este voisi olla hyvä. Bussien kulku voidaan sallia ja samalla estää henkilöautojen kulku tällaisella rakennelmalla. Onkohan mitään vastaavia raitiovaunujen kulun mahdollistavia, mutta henkilöautot estäviä rakennelmia?

Noita on mietitty myös naapuri alliansseissa. Ainoa mitä on löydetty on taittuva lamelli, mutta se rajoittaa raitiovaunun nopeutta merkittävästi. Sitten selkeästi järempiä ja hyvin kalliita vaihtoehtoja kuten laskeutuvia pollareita tai puomeja.
 
Yksi este, mikä tulee mieleen, on syvä kuoppa, jonka päällä kiskot kulkevat ilmassa. Haasteena on suunnitella kuopasta tarpeeksi syvä, jota nykyiset kiskoilla ajelijat näkevät heti kuopan nähdessään, ettei siitä pääse autolla, mutta samalla kiskojen pitäisi pystyä kantamaan raitiovaunu kuopan yli. Kuopan muodon pitäisi myös olla sellainen, että siihen ajavan auton matkustajat eivät loukkaannu vakavasti. Auto ei saa muun muassa pysähtyä äkisti tai kääntyä katolleen ajaessaan kuoppaan. Toinen este, mikä tulee mieleen, on tien pinnoitteen muuttuminen niin voimakkaasti täriseväksi, että sillä on epämiellyttävää ajaa, ennen kuin Vignol-kiskotettu osuus alkaa. Tuossa taas pinnoite pitäisi ainakin suunnitella niin, ettei se kuitenkaan kaada moottoripyöräilijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos este on ajon pysäyttävä, ajoneuvo jää raitioliikenteen tielle. Esteen tulisi olla semmoinen, että estää autoilijaa (tai autolla ajavaa henkilöä) päätymästä kiskoille jumittamaan liikennettä. Eli pois ajo pitäisi mahdollistaa vielä
 
Viimeksi muokattu:
Jos este on ajon pysäyttävä, ajoneuvo jää raitioliikenteen tielle. Esteen tulisi olla semmoinen, että estää autoilijaa (tai autolla ajavaa henkilöä) päätymästä kiskoille jumittamaan liikennettä. Eli pois ajo pitäisi mahdollistaa vielä

Joskus pohdittiin aprillipilana asentaa yhteen ratikkaan jättimäinen lumiaura keulalle, jolla töniä tiellä olevia autoja kauemmas. Sille voisi olla nytkin käyttöä.
 
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennevalot ovat hämärällä/pimeällä kamalan kirkkaat? Ylikirkkaat opasteet heikentävät aika paljon symbolin havaittavuutta, eikä väristäkään voi päätellä mitään, kun on pelkkää valkoista.
No, nyt useat "kennot" ovat lumen peitossa, kun ledi ei sulata lumia näillä pakkasilla pois. Ei ainakaan opastin häikäise. Toivottavasti päivällä opaste näkyy kuitenkin riittävän hyvin. Lumisia opastimia on siellä täällä, riippuu vähän siitä miten pyry on tolppaan tuulen tuivertaessa osunut.
 
Yksi este, mikä tulee mieleen, on syvä kuoppa, jonka päällä kiskot kulkevat ilmassa. Haasteena on suunnitella kuopasta tarpeeksi syvä, jota nykyiset kiskoilla ajelijat näkevät heti kuopan nähdessään, ettei siitä pääse autolla, mutta samalla kiskojen pitäisi pystyä kantamaan raitiovaunu kuopan yli. Kuopan muodon pitäisi myös olla sellainen, että siihen ajavan auton matkustajat eivät loukkaannu vakavasti. Auto ei saa muun muassa pysähtyä äkisti tai kääntyä katolleen ajaessaan kuoppaan. Toinen este, mikä tulee mieleen, on tien pinnoitteen muuttuminen niin voimakkaasti täriseväksi, että sillä on epämiellyttävää ajaa, ennen kuin Vignol-kiskotettu osuus alkaa. Tuossa taas pinnoite pitäisi ainakin suunnitella niin, ettei se kuitenkaan kaada moottoripyöräilijöitä.

Onpa kehittynyttä.
 
No, nyt useat "kennot" ovat lumen peitossa, kun ledi ei sulata lumia näillä pakkasilla pois. Ei ainakaan opastin häikäise. Toivottavasti päivällä opaste näkyy kuitenkin riittävän hyvin. Lumisia opastimia on siellä täällä, riippuu vähän siitä miten pyry on tolppaan tuulen tuivertaessa osunut.

Semmonen knoppi, joka huomattiin jo edellistalvena. Hyvin huomaa, että ratikan S-valo on tyypillisesti polttanut lumet/jäät pois, mutta muut kennot eivät, koska palavat vain vähän aikaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:25 ----------

Itse huomasin, että tuolla on radan merkit paikoin lähes tunnistamattomassa kunnossa jäähileen alla.
 
Tällainen oli aamupäivällä (2.1.2024):

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Leppävaara. Arvioitu kesto: 10:39 - 11:00

Ja toinen, edelliseen liittymätön, juttu: Viikin Prisman kohdalla Pihlajamäentiellä työkone oli hyytynyt ajoradalle tukkien sen. Liikenteenohjaajat ohjasivat Pihlajamäen suunnan autoliikenteen joukkoliikenteen puolelle (oma ajorata PR15:llä ja busseilla 57 ja 78). Tällä ei ollut kovin isoa merkitystä esim. 15:lle.
 
Onko linja 15 kärsinyt pakkasista? Kaluston osalta en usko, että ongelmia tulee, eikös Articien tule sietää 35 pakkasastetta. Vaihteitakaan ei juurikaan tarvitse käännellä paitsi linjan päissä. Ovatko ne toimineet moitteetta?
 
Ihmeen hyvin kulkevat aikataulun mukaisesti. Mutta tämä havainto Leppavaara-Pitäjänmäki osuudelta. Sisälläkin tarkenee mukavasti.
 
Mun ymmärtääkseni siellä on oikeastaan vain yksi varsinainen ongelma, ja se on juuri tuo sisälämpötila. Talvivaatteisiin sonnustautuneet matkustajat pärjäävät hyvin, mutta ohjaamossa on aivan liian kylmä ja lämmitysvastukset hajoavat jatkuvasti. En tiedä (vielä), johtuuko se siitä, että vastukset ovat huonolaatuisia vai ovatko ne liian pienitehoisia, vai molempia, mutta ilmeisesti työolot ovat monille aivan liian kylmät, ja korjaukset etenevät vähän turhan verkkaisesti.

Sikäli erikoista, että kantakaupungin Articeissa vastaavia ongelmia ei ole.
 
Takaisin
Ylös