Raide-Jokeri

Tällä kertaa oli bussi hajonnut tunneliin. Raitiovaunun kuljettaja oli ollut neuvokas ja osannut siirtää bussin pois tieltä.

Oh my days. Siis bussikuski ei osaa siirtää sitä omaa bussiaan vaan siihen tarvitaan raitiovaununkuljettaja hoitamaan homma :D
 
Yle kertoo https://yle.fi/a/74-20068568, että kiskoille on ajettu marraskuusta lähtien 27 kertaa. Tietysti tuohon lukuun sisältyvät vain sellaiset tapaukset, josta on ollut raitioliikenteelle haittaa. Sitähän me emme tiedä, miten moni on päässyt omin neuvoin kiskoilta pois ennen ratikan tuloa.

Yllättävän paljon ex linja-autonkuljettajia raitiovaunua ajamassa nykyisin niin helpottaa huomattavasti hommaa :lol:

Joku vääräleuka voisi esittää, että linjan 15 kuljettajilta on vaadittava D-kortti, että saadaan siirrettyä räsät dösät edestä pois, kun dösäkuski ei osaa :D No joo, yksittäistapaushan tämä on. Huvittaa vaan.
 
10.1.2024: Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 17:06 - 17:30 (Paikka ilmeisesti Oulunkylä).
 
Yle kertoo https://yle.fi/a/74-20068568, että kiskoille on ajettu marraskuusta lähtien 27 kertaa. Tietysti tuohon lukuun sisältyvät vain sellaiset tapaukset, josta on ollut raitioliikenteelle haittaa. Sitähän me emme tiedä, miten moni on päässyt omin neuvoin kiskoilta pois ennen ratikan tuloa.

Nyt jo 30 kertaa auto on jäänyt niin kovasti kiinni raiteille, että liikenne pysähtynyt. Nyt lumikelillä Raide-Jokerin liikenne on kutakuinkin joka päivä jonkin aikaa poikki.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010113801.html

Pölkkyradan poistaminen pahimmilta ongelma-alueilta ainakin ratkaisisi ongelmaa.

Kuinka paljon raiteiden muuttaminen pölkyistä betoniin maksaisi per kilometri? Ja onko radan täyttävät muutokset mahdollista toteuttaa ilman liikenteen katkaisemista?
 
Viimeksi muokattu:
Pölkkyradan poistaminen pahimmilta ongelma-alueilta ainakin ratkaisisi ongelmaa.

Kuinka paljon raiteiden muuttaminen pölkyistä betoniin maksaisi per kilometri? Ja onko radan täyttävät muutokset mahdollista toteuttaa ilman liikenteen katkaisemista?

Näin äkkiseltään sanoisin, että jos ongelmana on väärän liikennemuodon pääsy väärälle infralle, ei sitä kannata ratkaista tekemällä infrasta väärälle liikennemuodolle sopivaa. Kyllä tuota on ratkottava estämällä väärän liikennemuodon pääsy väärälle infralle.
 
Näin äkkiseltään sanoisin, että jos ongelmana on väärän liikennemuodon pääsy väärälle infralle, ei sitä kannata ratkaista tekemällä infrasta väärälle liikennemuodolle sopivaa. Kyllä tuota on ratkottava estämällä väärän liikennemuodon pääsy väärälle infralle.

Minusta ykkösongelmana on nyt autojen juuttuminen raiteille niin etteivät ne pääse sieltä pois. Ei harhautuvista autoista raitioliikenteelle paljon harmia olisi jos rata ei olisi nykyisenlainen autoloukku. Ongelma ratkeaa jos rata ei ole enää autoloukku, johon jäädään helposti kiinni.

Ei radasta autotietä ole syytä tehdä, mutta tämä ongelma on syytä ratkaista. Ratkaisisiko pelkkä lisäsepelin ja hiekan ajo kiskoille ongelman niin, että radalle harhautuvat autot pääsisivät omin avuin radalta pois? Sepeli ja hiekka ei maksaisi paljon mitään ja luulisi radan osittaisen täyttämisen ongelma-alueilta onnistuvan huomattavan nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenneterrorismia harrastaville autoilijoille voisi laittaa liikennehäiriöstä laskun perään ja vähintäänkin rikoksentekoväline takavarikkoon, jos ei elinikäistä ajokieltoa. Kyllä se autoilukuri paranee.
 
Liikenneterrorismia harrastaville autoilijoille voisi laittaa liikennehäiriöstä laskun perään ja vähintäänkin rikoksentekoväline takavarikkoon, jos ei elinikäistä ajokieltoa. Kyllä se autoilukuri paranee.

Tämä viesti kertoo minusta tällä hetkellä Helsingin politiikassa vallitsevasta erittäin vakavasta asennevammasta, jonka vuoksi tämänhetkisen Raide-Jokerin erittäin pahan luotettavuusongelman ratkaisu voi ideologisista syistä olla vaikeaa ja hidasta.

Raide-Jokerin risteysten liikennesuunnittelussa on minusta nyt epäonnistettu systemaattisesti kun näin paljon autoja harhautuu raideradalle ja samaan aikaan raideradalta ei pääse pois. Autoilijoiden haukkuminen tai sakottaminen ei ratkaise ongelmaa ja kun Raide-Jokerin risteyksissä on suuri harhautumisvaara risteysten muuttaminen olisi jättiurakka. Radan täyttämisen ainakin osittain sen sijaan uskoisin olevan helppoa ja nopeaa, vaikka väliaikaisratkaisuna kunnes parempi ratkaisu valmistuu.
 
Keskustelu alkaa kuulostaa siltä, että vahingossa ne autoilijat punaista päin ajavat tai vahingossa ne jalkakäytäville pysäköivät. Jumiutuvia autoja hyvin vähän, jos vertaa miten paljon ajetaan esimerkiksi joukkoliikennekaduilla ja oikastaan pyöräteiden kautta.

Sepelin muuttaminen joksikin muuksi olisi hyvin kallista. Lisäksi pitäisi liikennevalojen pakkoetuuksista harkita luopumista, koska autoliikenne siirtyisi oikaisemaan yhä useammin kiskoja pitkän ja pakkoetuuksia tulisi useisiin liittymiin, joita kukaan ei kuittaa välttämättä.

Vaikutus viattomille sekä raitiotien käyttäjille, että muita liikennemuotoja, busseja ja autoilla liikkuville olisi huono.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:39 ----------

Vinkkinä: menkääs katsomaan Mannerheimintielle johonki risteyksen luo ja katsokaa kuinka moni ei-taksi henkilöauto ajaa bussikaistaa suoraan.
 
Sepelin muuttaminen joksikin muuksi olisi hyvin kallista.

Ei sepeliä tai hiekkaa tarvitse muuttaa toiseksi materiaaliksi, että harhautuvat autot pääsevät radalta pois. Laitetaan vaan ongelma-alueille radan täytteeksi lisää sepeliä ja hiekkaa niin, että rata muistuttaa vanhaa ratapihaa tai ruohorataa. Sitten autot eivät enää juutu nykyisissä määrin radalle.
 
Minusta ykkösongelmana on nyt autojen juuttuminen raiteille niin etteivät ne pääse sieltä pois. Ei harhautuvista autoista raitioliikenteelle paljon harmia olisi jos rata ei olisi nykyisenlainen autoloukku. Ongelma ratkeaa jos rata ei ole enää autoloukku, johon jäädään helposti kiinni.

Ei radasta autotietä ole syytä tehdä, mutta tämä ongelma on syytä ratkaista. Ratkaisisiko pelkkä lisäsepelin ja hiekan ajo kiskoille ongelman niin, että radalle harhautuvat autot pääsisivät omin avuin radalta pois? Sepeli ja hiekka ei maksaisi paljon mitään ja luulisi radan osittaisen täyttämisen ongelma-alueilta onnistuvan huomattavan nopeasti.

Kyllä se ykkösongelma on nähdäkseni autoilijoiden huolimaton ajaminen väärälle infralle, minkä seurauksena sitten juututaan minne sattuu. Vääriin paikkoihin harhautuvat autoilijat kyllä aiheuttavat monenlaisia vaaratilanteita (vrt. ajaminen vastaantulijoiden kaistalla, jalkakäytävällä, pyörätiellä jne.), joten ihan harmittomana seurauksena tätä ei voi pitää.

Raitiotielle ajanut autoilija voi raitioliikenteen (ja sitä myötä suurten matkustajajoukkojen) sotkemisen lisäksi raitiotieinfralla ajaessaan mm. rikkoa raitiotieinfraa ja sen järjestelmiä, törmätä raitiovaunuun tai jalankulkijoihin, jotka ylittävät raitiotietä paikasta, jossa eivät osaa varoa autoilijaa (koska auton ei kuulu kulkea siellä). Myös hätiköiden väärästä paikasta poistumaan yrittävä autoilija aiheuttaa suurella todennäköisyydellä vaaratilanteita muulle liikenteelle.

Pidän ongelmallisena sellaista lähestymistapaa, missä kovin herkästi ryhdytään lieventämään virheistä aiheutuvia seurauksia. Ensisijaisesti liikenteessä vaaditaan aina ja kaikkialla erityistä tarkkuutta ja huomiokykyä. Siihen perustuu se, että autolla ajamiseen vaaditaan ajolupa, jota ei kaikille myönnetä. Tarkkaavaisuuden herpaantumisesta kuuluukin seurata jonkinlainen havahtuminen ja mielellään myös pelästyminen, jotta virheen aiheuttamat seuraukset ja niiden vakavuus ymmärretään. Liikenteessä jokaisen on otettava vastuu tekemisestään itse, sitä ei voi ulkoistaa.

On mahdotonta (ja mahdottoman kallista) pyrkiä eliminoimaan virheiden _seurauksia_ esim. muuttamalla tarkoitukseensa järkeviä, kustannustehokkaita ja käyttökelpoisia pintamateriaaleja sellaisiksi, että ne soveltuvat myös liikenteessä virheitä tekeville marginaalisille yksittäistapauksille. Siitä olen samaa mieltä, että virheiden tekemisen mahdollisuus pitää pyrkiä eliminoimaan niin pitkälle kuin mahdollista niin suunnittelullisin kuin fyysisin keinoin. Kokemuksista (niin omista kuin muiden) kannattaa ottaa opiksi ja tehdä havaittavuutta parantavia toimenpiteitä.
 
On mahdotonta (ja mahdottoman kallista) pyrkiä eliminoimaan virheiden _seurauksia_ esim. muuttamalla tarkoitukseensa järkeviä, kustannustehokkaita ja käyttökelpoisia pintamateriaaleja sellaisiksi, että ne soveltuvat myös liikenteessä virheitä tekeville marginaalisille yksittäistapauksille.

Olen eri mieltä. Aika suuri osa liikenne- ja muustakin turvallisuustyöstä on nimenomaan virheiden seurauksien lieventämistä.

Otetaan esimerkiksi vaikka teiden kaiteet. Olisi paljon halvempaa olla rakentamatta teille kaiteita. Kuitenkin liikenteessä virheitä tekevien marginaalisten yksittäistapausten vuoksi rakennetaan kaiteita joka paikkaan missä on vaara ja kaiteet on myös suunniteltu ja rakennettu onnettomuuksien seurauksia lieventäviksi eli kokoon painuviksi aika isolla rahalla.

Samoin kaupunkien nopeusrajoitusten laskeminen on ihan tyypillisesti virheiden seurauksien lieventämistä. Sillä on aika suuri kustannus siinä kun liikenne hidastuu.
 
Ei sepeliä tai hiekkaa tarvitse muuttaa toiseksi materiaaliksi, että harhautuvat autot pääsevät radalta pois. Laitetaan vaan ongelma-alueille radan täytteeksi lisää sepeliä ja hiekkaa niin, että rata muistuttaa vanhaa ratapihaa tai ruohorataa. Sitten autot eivät enää juutu nykyisissä määrin radalle.

Sepelille jää herkästi jumiin vaikka sitä olisi korkeallekin asti, koska se sutiessa renkaiden alta "karkaa". Nurmiratakin saa autot jumiin, koska se upottaa. Nurmiradoilla pakkasilla (kun ei ole lunta) autot usein uppoavat vaihteiden kohdalla, koska vaihteenohjaus pitää roudan poissa. Nurmirata on lisäksi huono vaihtoehto sepelille vaihteissa. Betoni taas on kallista ja ilmastovaikutuksiltaan huono. Lisäksi betoni ei ime hulevesiä pois ilman erillisiä kaivoja ja nekin herkästi tulvivat kaatosateessa, koska suurelta pinta-alalta tuleva vesi menee kaikki samaan kohtaan, sen sijaan että imeytyisi matkalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:18 ----------

Varmaan kehäteiden suunnittelussa on tehty virheitä, kun autot ajavat jatkuvasti toistensa perään tai ojaan. Kaikki pitäisi aidata!

---------- Viestit yhdistetty klo 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:20 ----------

Pidän ongelmallisena sellaista lähestymistapaa, missä kovin herkästi ryhdytään lieventämään virheistä aiheutuvia seurauksia. Ensisijaisesti liikenteessä vaaditaan aina ja kaikkialla erityistä tarkkuutta ja huomiokykyä. Siihen perustuu se, että autolla ajamiseen vaaditaan ajolupa, jota ei kaikille myönnetä. Tarkkaavaisuuden herpaantumisesta kuuluukin seurata jonkinlainen havahtuminen ja mielellään myös pelästyminen, jotta virheen aiheuttamat seuraukset ja niiden vakavuus ymmärretään. Liikenteessä jokaisen on otettava vastuu tekemisestään itse, sitä ei voi ulkoistaa.

Etenkin tästä samaa mieltä. Autolla ajaminen on hyvin vastuullista, koska auto on pahimmillaan melkoisen tappava väline. Nykyaikana, jos keksittäisiin, niin aika omituiselta tuntuisi, että muutamien päivien/viikkojen koulutuksella tuommoista pääsee kuljettamaan.

Mallia voisi hakea esim raideliikenteestä, jossa on nollatoleranssi monille asioille; kuten esim ajaminen juopuneena tai punaisen opastimen ohi tai ylinopeutta (selvästi).

---------- Viestit yhdistetty klo 20:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:24 ----------

Samoin kaupunkien nopeusrajoitusten laskeminen on ihan tyypillisesti virheiden seurauksien lieventämistä. Sillä on aika suuri kustannus siinä kun liikenne hidastuu.

Mitä merkitystä on nopeusrajoitusmerkin alentamisella, jos siitä kukaan noudata, kuten radalle ajamisessa merkeistä välittämättä? Ei niitä merkkejä huvikseen sinne laiteta. Merkki itsessään ei auta mihinkään, jos siitä ei välitetä (joka on seurausta, siitä kun mistään ei ole seuraamuksia).

---------- Viestit yhdistetty klo 20:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

Liikenneterrorismia harrastaville autoilijoille voisi laittaa liikennehäiriöstä laskun perään ja vähintäänkin rikoksentekoväline takavarikkoon, jos ei elinikäistä ajokieltoa. Kyllä se autoilukuri paranee.
Tästä, jos miettii millaisia kuluja tulee operaattorille ja matkustajille ajan menetyksestä niin autoilija maksaa vain prosentin luokkaa kuluista jos edes sakkoa saa.
 
Sepelille jää herkästi jumiin vaikka sitä olisi korkeallekin asti, koska se sutiessa renkaiden alta "karkaa".

Se luistaako sepeli riippuu pitkälti sepelin raekoosta. Jos laitetaan vähän pienempää kiveä sepelillä voi ajaa ihan hyvin.

Raide-Jokerin luotettavuusongelman ratkaisulla on myös kiire, kun kohta Jokeria ei käytetä kun se on niin valtavan epäluotettava kulkuväline. Nyt kun tiedetään pahimmat paikat missä autoja jää kiinni niin nopea ainakin tilapäisratkaisu olisi ajaa heti lumien sulaessa maalis-huhtikuussa sopivaa sepeliä ja hiekkaa vähän matkaa vaikka 50-100 metriä radalle ongelmallisiin risteyskohtiin, niin ettei auto heti radalle joutuessaan juutu ja radan viereen jumalattoman isot kyltit ja liikennemerkit ettei harhautunut autoilija vaan aja eteenpäin, vaan peruuttaa radalta pois.

Jos tuo ei Raide-Jokerin luotettavuutta paranna niin sitten voidaan vaikka lapioida ylimääräinen sepeli pois. Ideologisesti oikeaoppisempia ratkaisuja voidaan sitten tämän hätäavun jälkeen kehitellä vaikka kuinka pitkään.
 
Takaisin
Ylös