Raide-Jokeri

Jos ymmärsin oikein tarkoitat, että kun kaikilta ei-perusterveiltä, ei-kantasuomalaisilta ja yli 65-vuotiailta poistetaan ajo-oikeus raide-Jokerin häiriöt poistuvat kuin taikaiskusta?

Siltä se käytännössä näyttää. Se on vähän epämiellyttävä totuus, mutta ei ehkä kovin yllättävä.

Ajo-oikeutta ei kuitenkaan tarvitsisi poistaa noilla rasti ruutuun -kriteereillä, vaan tietoa tulisi hyödyntää siihen, että tunnistetaan sellaisia erityisryhmiä, joiden ajo-oikeutta tulisi seurata valppaammin. Kuten siinä toisessa linkkaamassani viestissä esitin, tätä valppautta tulisi ponnekkaasti lisätä. Jos otetaan esimerkiksi ikä, niin eihän kenellekään 67-vuotiaalle voi olla ongelma ilmoittautua inssiajoon, jos ajokyky ja toimintakyky ovat kunnossa. Vaikka ajokortilla alaikäraja onkin, ei sille tarvitsisi minusta edelleenkään määrätä yläikärajaa, mutta kortin uusimisen pitäisi perustua riittävän tiheisiin kontrolleihin, jotka pitävät sisällään paitsi sen lääkärintarkastuksen, myös ajokokeen.
 
Todettakoon että keskustaratikan kaistoillakin seikkailee ajoneuvoja, joita sinne ei kuulu. Pysäkille Olympiaterminaali pääsyä oli estämässä kaksi kuorma-autoa vuorollaan, kun kuljettajia ei kiinnostanut ajaa liikenteenjakajan oikealta puolelta. Olimme tulossa vaunulla 115 vastakkaiselta suunnalta eli Kaivopuistosta. Hieman off-topic, eihän tässä liikenne mennyt poikki varsinaisesti, mutta kertoo siitä, miten liikennesääntöjä rikotaan sarjatyönä.
 
Siltä se käytännössä näyttää. Se on vähän epämiellyttävä totuus, mutta ei ehkä kovin yllättävä.

Tämä on pitkälti totta. Jos kyseisiltä ryhmiltä poistetaan systemaattisesti ajo-oikeudet ja valvottaisiin, etteivät he silti aja, ei näitä todennäköisesti sattuisi lähes ollenkaan. Tässä on vain se vika, että ihmisiä on monia. Kaikissa näissä ryhmissä on myös ihmisiä, jotka ajavat täysin oikein. Muutamien törttöily pilaa koko ryhmän maineen. Niihin oikein ajaviin vain ei kiinnitetä huomiota.

Mitä siihen, että kaikki väärin ajo pitää estää. En pidä ajatuksesta, että kaikki pitää aidata ja estää. Ääripäähän, jos mennään niin valvotaan Kiinan malliin, jokaikistä liikettä mitä kukakin tekee ja kaikki kiskoja kohti kääntäneetkin saataisiin selville. En myöskään pidä siitä, että pelastustiet ja huolto tehdään mahdottomaksi tai käsityöksi, kun kaikki pitää fyysisesti estää. Tai se, että raitiotielle, pitää nostaa puomit, sen takia etteivät ihmiset suostu noudattamaan liikennemerkkejä. Joku raja pitää holhouksessakin olla.
 
Kaikissa näissä ryhmissä on myös ihmisiä, jotka ajavat täysin oikein.

Näinhän se tietysti on. Sen takia mä ajaisin sellaisia keinoja, jotka ovat samat kaikille ja jotka eivät kohtuuttomasti tai oikeastaan ollenkaan haittaa tai rasita niitä, joilla homma on hanskassa.

Vuosittainen inssiajo seniorikansalaisille tuskin olisi kohtuutonta ajanriistoa heiltä ja, kuten sanottu, jos toimintakyky ja ajokyky ovat kunnossa, niin siinähän ei ole mitään pelättävääkään.

Vastaavasti ulkomaalaisten ajokorttien konvertoinnin lopettaminen ja kirjallisen sekä ajokokeen vaatiminen, jotta ajo-oikeus on voimassa Suomessa pysyvämmin oleskelevalla on minusta hyvin kohtuullinen vaatimus, enkä ulkomaille muuttaessani panisi lainkaan pahakseni sitä, että minun pitäisi siellä kohdemaassa sikäläiset liikennesäännöt opetella ja ajokoe suorittaa, jos mielin siellä ajella autoa.

Ja niin edelleen. Eli tarkoitus on ilman muuta edelleen mahdollistaa ajaminen kaikille niille, jotka siihen vaaditulla tavalla kykenevät.
 
Vastaavasti ulkomaalaisten ajokorttien konvertoinnin lopettaminen ja kirjallisen sekä ajokokeen vaatiminen, jotta ajo-oikeus on voimassa Suomessa pysyvämmin oleskelevalla on minusta hyvin kohtuullinen vaatimus, enkä ulkomaille muuttaessani panisi lainkaan pahakseni sitä, että minun pitäisi siellä kohdemaassa sikäläiset liikennesäännöt opetella ja ajokoe suorittaa, jos mielin siellä ajella autoa.

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Jotenkin pitäisi rajata kuitenkin, että tilapäisesti tai jonkin aikaa maassa oleskelevalle pitäisi suoda ajo-oikeus (itse esim harrastan kesäisin ajella ympäri euroopan maita välimerelle).

Pysyvästi maassa asuvalle olisi mielestäni myös kotoutumista tukevaa, pakottaa ajokoulun käynti. Onhan kulttuuriin sisäänpääsyä helpottava asia myös ajokulttuurin sisäistys. Hirvittää, kun välillä on lukenut ihmisistä, jotka eivät yhtään ymmärrä liukkaudesta, tai lapissa jotkut eivät tiedä edes millä puolella tietä ajetaan.

Olen nähnyt videon somessa automerkki-ryhmässä, jossa maahanmuuttaja kysyy huonolla suomenkielen taidolla mikä hänen renkaissaan on vikana. Videolla näkyy, kuinka tämä ensin ajaa erittäin lähelle edessä kääntyvää autoa, tämän jälkeen seuraaviin liikennevaloihin aloittaa vauhdin hidastamisen pari auton mittaa ennen valoissa seisovaa ja lopulta väistää saaden auton poikittain ja lähes törmäävän viereisen kaistan punaisissa seisovaan autoon (nopra 40 km/h). Kommentit olivat pääosin, että ennakoi ja talvella ei voi ajaa kuten kesällä, perusasioita minun mielestä pitäisi olla...
 
Nyt auto Kauppamyllyntiellä kiskoilla. Kuului Lokkiradiosta, ollaan vaunussa 602 Viikinmäen paikkeilla, suunta Espooseen. Itäisin osa seis.
 
Näin vasta nyt tuon kuvan taksista kiskoilla. Taksihan ei ole päässyt edes betonilta sepeliradalle. Eli ei se betonikaan sitä takaa etteikö jumiin jäisi. Tarkalleen ottaen, näyttäisi olevan hankikannon päällä, eli lumi on ehkä se oikea alusta tässä.

Kyllä, esimerkiksi tässä viime viikkoina ongelmana ollut juurikin hanki. Ei siitä autoilija erota onko alla sepelirataa vai jotain muuta rataa, joten radan täyttäminen olisi täysin turhaa mitä joku oli ehdottanut. Pahentaisi vain tilannetta, jos väylä olisi ajettavissa. Porukka alkaisi varmasti oikaisemaan, kuten nytkin tehdään kantakaupungin kiskoilla. Liikennekulttuuri on enemmän hälläväliä asenteella nykyään.

Monikin näistä hankeen joutuneista tapauksista on siinä mielessä myös hämmentäviä kun autojen tekemät ajourat on selvästi menneet ihan eri paikkaan kuin kiskot eli 99,99% osannut ajaa oikein. Miten siis tämä yksittäinen on päättänyt ajaa eri paikkaan kuin muiden ajourat ja liikennemerkkejä vasten?

Ne tapaukset mitä itse tiedän niin ovat olleet ulkomaalaistaustaisia, vanhuksia, joista yksi myönsi unohtaneensa ottaa aamulääkkeet, rattijuoppo ja yksi halusi oikaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, esimerkiksi tässä viime viikkoina ongelmana ollut juurikin hanki. Ei siitä autoilija erota onko alla sepelirataa vai jotain muuta rataa, joten radan täyttäminen olisi täysin turhaa mitä joku oli ehdottanut. Pahentaisi vain tilannetta, jos väylä olisi ajettavissa. Porukka alkaisi varmasti oikaisemaan, kuten nytkin tehdään kantakaupungin kiskoilla.

Kyllä radan täyttäminen lopettaa lähes kokonaan autojen jumiutumisen kiskoille. Helsingissä tästä on tällä hetkellä aivan kiistaton näyttö. Kantakaupungin rataverkossa on raide-Jokeria suurempi määrä risteyksiä ja rataa, autojakin radalle harhautuu, mutta autoja ei kantakaupungin täytetyille radoille juutu kuin aika harvoin.

Voi hyvin olla, että tällä viikolla tai nyt parissa viikossa Raide-Jokerilla juuttuu raiteille yhtä monta autoa kuin koko kantakaupungin rataverkolla juuttuu vuodessa. Nyt olisi jo syytä tunnustaa se tosiasia, että pölkkyrata on täysin toimimaton Raide-Jokerilla niillä alueilla, joilla autoja juuttuu radalle koko ajan.

Nyt on vaan haasteena, että kun joku vuosikausia on suitsuttanut pölkkyradan ylivoimaista hyvyyttä täytettyyn rataan verrattuna, hän on kiintynyt pölkkyrata-ajatukseen, ettei kykyä mielipiteen muutokseen useinkaan ole. Ei vaikka Raide-Jokerille nyt juuttuu radalle autoja aivan jatkuvalla syötöllä, kun taas kantakaupungin rataverkossa harhautuvat autot tarvitsevat raivausautojen apua todella paljon harvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Petteri varmaan kohta ehdottaa, että asvaltoidaan kiskot piiloon kokonaan ja ajetaan siellä tuplanivelsähköbusseilla.
 
Kyllä radan täyttäminen lopettaa lähes kokonaan autojen jumiutumisen kiskoille. Helsingissä tästä on tällä hetkellä aivan kiistaton näyttö. Kantakaupungin rataverkossa on raide-Jokeria suurempi määrä risteyksiä ja rataa, autojakin radalle harhautuu, mutta autoja ei kantakaupungin täytetyille radoille juutu kuin aika harvoin.

Voi hyvin olla, että tällä viikolla tai nyt parissa viikossa Raide-Jokerilla juuttuu raiteille yhtä monta autoa kuin koko kantakaupungin rataverkolla juuttuu vuodessa. Nyt olisi jo syytä tunnustaa se tosiasia, että pölkkyrata on täysin toimimaton Raide-Jokerilla niillä alueilla, joilla autoja juuttuu radalle koko ajan.

Nyt on vaan haasteena, että kun joku vuosikausia on suitsuttanut pölkkyradan ylivoimaista hyvyyttä täytettyyn rataan verrattuna, hän on kiintynyt pölkkyrata-ajatukseen, ettei kykyä mielipiteen muutokseen useinkaan ole. Ei vaikka Raide-Jokerille nyt juuttuu radalle autoja aivan jatkuvalla syötöllä, kun taas kantakaupungin rataverkossa harhautuvat autot tarvitsevat raivausautojen apua todella paljon harvemmin.

Niin, siis pölkkyrata on syypää viime viikkojen autot kiskoilla kaaokselle? Moni noista jumiin jääneistä ei ole olleet pölkkyradalla jumissa vaan ovat nimenomaan syvään lumihankeen jääneet, ihan kuten voi normaalilla tielläkin käydä. Pitääkö pölkkyradat vaihtaa muuhun materiaaliin ja sitten vielä aurataan putipuhtaaksi niin että autoilla on oikein mukava siinä ajella?
 
Niin, siis pölkkyrata on syypää viime viikkojen autot kiskoilla kaaokselle? Moni noista jumiin jääneistä ei ole olleet pölkkyradalla jumissa vaan ovat nimenomaan syvään lumihankeen jääneet, ihan kuten voi normaalilla tielläkin käydä. Pitääkö pölkkyradat vaihtaa muuhun materiaaliin ja sitten vielä aurataan putipuhtaaksi niin että autoilla on oikein mukava siinä ajella?

Syvä upottava lumihanki on yksi täyttämättömän pölkkyradan huono ominaisuus lumikelillä, kantakaupungin täytetyillä radoilla syvää hankea ei ole.
 
Kyllä radan täyttäminen lopettaa lähes kokonaan autojen jumiutumisen kiskoille. Helsingissä tästä on tällä hetkellä aivan kiistaton näyttö. Kantakaupungin rataverkossa on raide-Jokeria suurempi määrä risteyksiä ja rataa, autojakin radalle harhautuu, mutta autoja ei kantakaupungin täytetyille radoille juutu kuin aika harvoin.

Kyllä kantakaupungissakin hyvin säännöllisesti on liikenne sekaisin, kun joku sankari on jumittanut autonsa (pysäköinyt) kiskoille.

Siinä olet kyllä oikeassa, että se että autot jäävät jumiin kiskoille pahentavat ongelman seurauksia. Muttei tuota nyt kannata lähteä ratkomaan tekemällä kiskoista hyväksyttäviä oikoreittejä, kyllä johonkin parempaan pitäisi riittää mielikuvitus.
 
Kyllä kantakaupungissakin hyvin säännöllisesti on liikenne sekaisin, kun joku sankari on jumittanut autonsa (pysäköinyt) kiskoille.

Se, että liian lähelle radan viereen pysäköidyt autot jumiuttavat kantakaupungin liikennettä on ihan erilainen ongelma. Ei siinä ole kyse risteyksissä harhautuvien autojen jumiutumisesta kiskoille.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että liian lähelle radan viereen pysäköidyt autot jumiuttavat kantakaupungin liikennettä on ihan erilainen ongelma. Ei siinä ole kyse risteyksissä harhautuvien autojen jumiutumisesta kiskoille.

Eli mielestäsi raitioliikenteen pitää kulkea sekaliikennekaistoilla tai muilla kaistoilla, joita pitkin kaikki liikenne pääsee kulkemaan? Joko lobbaat tässä wolttikuskeille pakkoetuuksia, henkilöautoliikenteen vapauttamista kaikista liikennesäännöistä tai metro- ja junaliikenteen kehittämistä ratikkaliikenteen sijaan.
 
Takaisin
Ylös