Raide-Jokeri

Raide-Jokerin luotettavuusongelman ratkaisulla on myös kiire, kun kohta Jokeria ei käytetä kun se on niin valtavan epäluotettava kulkuväline. Nyt kun tiedetään pahimmat paikat missä autoja jää kiinni niin nopea ainakin tilapäisratkaisu olisi ajaa heti lumien sulaessa maalis-huhtikuussa sopivaa sepeliä ja hiekkaa vähän matkaa vaikka 50-100 metriä radalle ongelmallisiin risteyskohtiin, niin ettei auto heti radalle joutuessaan juutu ja radan viereen jumalattoman isot kyltit ja liikennemerkit ettei harhautunut autoilija vaan aja eteenpäin, vaan peruuttaa radalta pois.

Tampereella ei ole "totuttu" ratikkaan ja silti se tekee ennätyksiä matkustajien suhteen. En näkisi tässä ongelmaa. Nämä kuskit on joka tapauksessa saatava tien päältä pois. Tämä on yksi tapa
 
Tämä viesti kertoo minusta tällä hetkellä Helsingin politiikassa vallitsevasta erittäin vakavasta asennevammasta, jonka vuoksi tämänhetkisen Raide-Jokerin erittäin pahan luotettavuusongelman ratkaisu voi ideologisista syistä olla vaikeaa ja hidasta.

Ei se silloin ollut ongelma tuoda poliisia viemään elokapinalaisia raudoissa pois kun kehtasivat tukkia autotien mielenilmauksellaan.

Ei pitäisi olla ongelma rajusti ja johdonmukaisesti soveltaa lainsäädäntöä ratin takana oleviin liikenneterroristeihinkaan. Ellei meillä sitten tosiaan ole käsissämme erittäin vakava asennevamma ja yhteiskuntaa murentava kaksoisstandardi.
 
Ei se silloin ollut ongelma tuoda poliisia viemään elokapinalaisia raudoissa pois kun kehtasivat tukkia autotien mielenilmauksellaan.

Ei pitäisi olla ongelma rajusti ja johdonmukaisesti soveltaa lainsäädäntöä ratin takana oleviin liikenneterroristeihinkaan. Ellei meillä sitten tosiaan ole käsissämme erittäin vakava asennevamma ja yhteiskuntaa murentava kaksoisstandardi.

Epäilen jotenkin, etteivät oletettavasti useammat sadat vuodessa Raide-Jokerin kiskoille harhautuvat autoilijat aja kiskoille tahallaan. Oletettaisin näet, että ainakin 90 % harhautujista pääsee pois radalta ilman hinausautoa. Suurin osa näet huomannee nopeasti että nyt mentiin sepelille ja pääsee pois omin voimin tai pienellä työntöavulla. Vain pahimmat sählärit ajavat eteenpäin ja tarvitaan raivausautoa. Elokapinassa taas tukitaan väyliä tarkoituksella, siinä on iso ero.

Raide-Jokerin risteyksien suunnittelussa on vaan epäonnistuttu täysin ja systemaattisesti kun autot ajavat risteyksissä koko ajan vääriin suuntiin ja jäävät kiinni. Näin erityisesti sateella, pimeällä ja lumikelillä.

Kun Raide-Jokerin kiskoille ei ajeta tahallaan, vaan vahingossa suunnitteluvirheiden avustamana, kovemmat rangaistukset tuskin merkittävästi parantavat Raide-Jokerin luotettavuutta.
 
Minusta tässä on nyt kaksi ongelmaa.

Ensimmäinen ongelma on se, että jotkut risteykset ovat ilmeisesti ihan aidosti hankalia hahmottaa, ja tästä syystä autoja päätyy ajoradalta sepeliradan alkuun. Tämän ongelman voisi kuvitella vähenevän ajan myötä, kun uudistunut infra tulee autoilijoille tutummaksi. Merkintöjä ja rakenteita parantamalla tai muuttamalla voidaan varmaankin myös vähentää autojen eksymistä reiteille, joille niillä ei ole asiaa - sekä auttaa heitä, jotka autoilevat Raide-Jokerin reitillä satunnaisesti.

Toinen ongelma on sitten se, että sepeliradan alkuun päätynyt autoilija ei pysähdy ja peruuta pois, vaan jatkaa ajamista metrikaupalla (jopa satoja metrejä) kiskoja pitkin - ja jää kiinni. En pysty käsittämään, miksi risteyksessä väärän liittymän valinnut autoilija ei paina jarrua havaittuaan virheensä (eli nokan edessä siintävän sepeliradan kiskoineen ja ratapölkkyineen). Ymmärrän, että lumisella kelillä sepelirataa ei ehkä tunnista sepeliradaksi - mutta näitä tapauksia on sattunut lumettomillakin keleillä. Meneekö tuollaisessa tilanteessa ehkä jonkinlaiseen paniikkiin, jonka vallassa alkaa kuvitella, että oma auto voisi kenties hetkeksi muuttua raitiovaunuksi? En tiedä. Joka tapauksessa tekisi mieleni kysyä, että miten ajo-oikeus voi olla sellaisella ihmisellä, joka kuvittelee, että auton kuljettaminen junaradalla on mahdollista.
 
Raide-Jokerin risteyksien suunnittelussa on vaan epäonnistuttu täysin ja systemaattisesti kun autot ajavat risteyksissä koko ajan vääriin suuntiin ja jäävät kiinni. Näin erityisesti sateella, pimeällä ja lumikelillä.

Eiväthän ne autot aja, vaan niiden kuljettajat. Ja kuten on todettu, ne kuljettajat kuuluvat erityisryhmiin. Perusterveet, työikäiset kantasuomalaiset eivät aja risteyksissä koko ajan vääriin suuntiin eivätkä jää kiinni. Mutta jos henkilö ei kuulu tähän kansanosaan, niin sitten jostain syystä on niin, että nuo liikennejärjestelyt eivät tällaiselle erityisryhmäläiselle aukene ja tulee ongelmia. Minusta tätä pitää alkaa ratkoa sieltä suunnasta.
 
Ainoa järkevä ratkaisu on ottaa noilta liikenteeseen kykenemättömiltä autoilijoilta ajokortti pois esim. vuodeksi, jonka jälkeen uusi ajokoe. Ehtivät siinä ajassa opiskella mitenkä Suomessa kuuluu ajaa.
 
Ainoa järkevä ratkaisu on ottaa noilta liikenteeseen kykenemättömiltä autoilijoilta ajokortti pois esim. vuodeksi, jonka jälkeen uusi ajokoe. Ehtivät siinä ajassa opiskella mitenkä Suomessa kuuluu ajaa.

Kuinka paljon arvioisit ajokorttien peruuttamisen vähentävän Raide-Jokerin nykyisin aivan sietämätöntä häiriötiheyttä? Onko esimerkiksi olemassa tietoa, että yhdet ja samat kuljettajat ajaisivat jatkuvasti Raide-Jokerin kiskoille jumiin, jolloin ajokorttien hyllyttämisellä olisi toki vaikutusta?
 
Perjantai-iltana (12.1.2024), jolloin tämä ketju näkyi olevan hyvinkin aktiivinen, PR15:n kiskoille päätyi jälleen kaksi ajoneuvoa, joista toinen oli taksi. Linkki johtaa HS:n myöhään illalla julkaistuun uutiseen.

Runsaan lumen aikana tilanne on ryöpsähtänyt sangen ikäväksi. Ei tätä umpisolmua avata vain yhdellä tai kahdella patenttiratkaisulla. Useanlaisia keinoja on valittava työkalupakkiin. Ajon estävät portit taidettiin tällä palstalla mainita jo loka-marraskuun vaihteessa. Ne ovat kalliita, ja niitä olisi mielekästä asentaa korkeintaan muutamaan haasteellisimpaan paikkaan, jossa noita kiskoille harhautumisia tapahtuu kaikista useimmin. Pitää olla muitakin keinoja. Niitä voisivat olla vielä nykyistäkin erottuvammat tolpat tai huomiomerkit. Sen lisäksi pelotevaikuttimiksi voitaisiin ottaa nykyistä ankarammat seuraamukset (sakot, vahingonkorvausmaksut jne.). Ajo-oikeuden peruuttaminen esimerkiksi määräajaksi voi kuulostaa houkuttelevalta ratkaisulta, mutta onko sellainen edes mahdollista tällaisesta virheestä nykylainsäädännön puitteissa? Ja kuinka paljon ajovirheitä mahdetaan tehdä, kun ratissa on ilman ajo-oikeutta ajava kuljettaja? Tässä ollaan tällä hetkellä melkoisessa suossa. Aiemmin tänne linkitetyn uutisen mukaan KLOY:llä on käynnissä aiheesta selvitys, ja tässä ei olla liikkeellä ainakaan liian varhain.
 
Kuinka paljon arvioisit ajokorttien peruuttamisen vähentävän Raide-Jokerin nykyisin aivan sietämätöntä häiriötiheyttä? Onko esimerkiksi olemassa tietoa, että yhdet ja samat kuljettajat ajaisivat jatkuvasti Raide-Jokerin kiskoille jumiin, jolloin ajokorttien hyllyttämisellä olisi toki vaikutusta?

Korttien perumisella tai hyllyttämisellä ei olisi mitään vaikutusta Raidejokerin häiriöihin.

Mielestäni pointti on kuitenkin toisaalla. Pitääkö väkivaltaiseksi todetulla ja/tai seniilillä ihmisellä olla aselupa vai saako sen peruuttaa? Kiskoille ajaminen osoittaa, että ihmisellänon vaikeuksia ajaa autoa ilman että sekoilullaan aiheuttaa vaaraa muille. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että havainnoinnin parasta ennen päiväys on kulunut ympeen tai sitten vaan ihan välinpitämättömyydestä. Kummin vain, kiskoille päätynyt ihminen ei ole kelvollinen kuljettamaan autoa. Joillain autokoulun käyminen voi korjata tilanteen, toisten olisi parempi hypätä loppuiäkseen jln käyttäjäksi.

Poliisin tulisi arvioida jokaisen kiskoille päätyneen ajokelpoisuus. Sinne ei täysipäinen ja opasteita seuraava/seuraamaan kykenevä ihminen päädy vahingossa.
 
Kuinka paljon arvioisit ajokorttien peruuttamisen vähentävän Raide-Jokerin nykyisin aivan sietämätöntä häiriötiheyttä? Onko esimerkiksi olemassa tietoa, että yhdet ja samat kuljettajat ajaisivat jatkuvasti Raide-Jokerin kiskoille jumiin, jolloin ajokorttien hyllyttämisellä olisi toki vaikutusta?

Uskoisin parantavan ihan merkittävästi. Tallinnassa oli käsittääkseni 2000-luvun alussa vielä Suomea onnettomampi suojatiekulttuuri, mutta se pantiin ymmärtääkseni kuntoon tiedotuksella, sanktioilla ja valvonnalla. Eli kyllä, autoilijoiden käytöstä on mahdollista muokata seuraamuksilla. Toinen asia on sitten se, että jotain noiden risteysten havaittavuuden parantamiseksi olisi hyvä tehdä mahdollisimman nopeasti - kuvittelisin valaistuksella voivan tehdä tähän hyvinkin mielenkiintoisia asioita.

Tässä kun olen Kalliossa seurannut autoilijoiden törttöilyä, ei liikennemerkeillä näytä olevan yllättävän suureen osaan autoilijoista mitään merkitystä. Pengerkatua ajetaan useamman kerran päivässä väärään suuntaan, samaten Karhupuiston ratikkapysäkin ohi. Hämeentien yli ajetaan Sakarinkadulta Lintulahdenkadulle surutta, vaikkei tuosta saa mennä kuin polkupyörillä. Kerran näin jopa pelastuslaitoksen maasturin ajavan tästä ilman hälytysvaloja.
 
Se on aivan sama vaikka sinne laittaisi portaalin joka olisi täynnä pelkkää ajoneuvolla ajomerkkiä. Monia se vaan ei kiinnosta!

Kysyisin mitä voi tehdä, jos on kuljettaja joka joko tietoisesti rikkoo liikennesääntöjä tai sitten vain ei ole ymmärrystä liikennemerkeistä. Pitäisikö joka paikkaan, jossa tämmöinen paikka mistä voi päästä raiteille, laittaa liikenteenohjaaja 24/7 vahtimaan?

Toinen vaihtoehto on, että raitioteiden aika on nykyisin ohi, koska ei sinne liikennnemerkein ajoa voida täysin estää.


Ja itse en taustani takia ehkä, en tiedä; tunne yhtäkään joka olisi ollut vaarassa eksyä raiteille. Ihmettelen kyllä suuresti, vaikka kyselisinkin tuttavilta niin yksikään ei osaa nimetä yhtään paikkaa jossa olisi miettinyt mistä pitäisi ajaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:03 ----------

Joskus 1990-luvulla tutkittiin paljonko liikenteessä on riskikuljettajia, niitä taisi olla joitain prosentteja. Nykyisin voi olla, että niitä on enemmänkin. Näistäkin vain harva päätyy kiskoille

---------- Viestit yhdistetty klo 06:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:04 ----------

Perjantai-iltana (12.1.2024), jolloin tämä ketju näkyi olevan hyvinkin aktiivinen, PR15:n kiskoille päätyi jälleen kaksi ajoneuvoa, joista toinen oli taksi. Linkki johtaa HS:n myöhään illalla julkaistuun uutiseen.

Ei liene yllätys, että kysessä oli taksi, tuo ihmisryhmä, joka ei löydä edes Helsingin sisällä perille ja voi ruveta milloin tahansa liikenteessä nyrkkitappeluun. Taksiautoilijoita ei tunnu koskevan liikennesäännöt vaan ajavat mistä sattuu.

Ainiin viimeksi eilen, kun hidastin kehällä hieman alamäkeen ja mutkaan jäisellä tiellä, piti taksin lähteä ohittamaan minua. Lopputulos oli se, että viereistä kaistaa ohi tuleva taksi lähti heittelehtimään, samalla vievän minulta näkyvyyden kun yritti kiilata aivan eteen heittäen lumet kaistojen välistä tuulilasilleni. Oma autonikin lähti heittelehtimään kun yritin hidastaa saadakseni etäisyyttä tuohon aivan eteen tulleeseen heittelehtineeseen taksiin. Mutta siis varmasti rautainen lainkuuliainen ammattilainen, eikös Petteri? Suunnittelija vaan on suunnitellut auton liian liukkaaksi
 
Ihan kaikki ei johdu autonkuljettajan holtittomasta toiminnasta:

13.1.2024 06:48 - 10:00

Raitiovaunut: 15. Epäsäännölliset vuorovälit. Syy: Virtahäiriö. Paikka: Viikinkaari. Arvioitu kesto: 6:48 - 10:00

Tuon tapahduttua noinkin aikaisin idän (varikkokin on idässä) suunnalla aika monen vuoron lähtö varikolta linjalle ilmeisesti siirtyi / siirtyy eteen päin.
 
Perjantai-iltana (12.1.2024), jolloin tämä ketju näkyi olevan hyvinkin aktiivinen, PR15:n kiskoille päätyi jälleen kaksi ajoneuvoa, joista toinen oli taksi. Linkki johtaa HS:n myöhään illalla julkaistuun uutiseen.

Näin vasta nyt tuon kuvan taksista kiskoilla. Taksihan ei ole päässyt edes betonilta sepeliradalle. Eli ei se betonikaan sitä takaa etteikö jumiin jäisi. Tarkalleen ottaen, näyttäisi olevan hankikannon päällä, eli lumi on ehkä se oikea alusta tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon arvioisit ajokorttien peruuttamisen vähentävän Raide-Jokerin nykyisin aivan sietämätöntä häiriötiheyttä?

Jos lähdetään siitä, että autoa ei kuljeteta ilman korttia, niin erittäin paljon, käytännössä kokonaan. Oletko lukenut ketjua taaksepäin? Kerroin siellä, miten eri lähteiden perusteella tiedetään, minkälaisen profiilin omaavia nämä kiskoille ajautujat ovat ja kerroin myös, millaisilla keinoilla voitaisiin täsmäpuuttua asiaan. Tietysti ne keinot vaativat uutta lainsäädäntöä ihan valtakunnallisesti, eikä sitä varmaankaan ole tulossa useammastakin syystä. Mutta siinäpä ne keinot ovat, joilla ne häiriöt saadaan loppumaan.

Tässäpä nämä:
http://jlf.fi/f20/2241-raide-jokeri/index141.html#post254545
http://jlf.fi/f20/2241-raide-jokeri/index141.html#post254548

Nykyisinä tietosuoja-aikoina on varmaan niin, että operaattorille ja tilaajalle ei kuitenkaan virallisesti kerrota mitään näistä kuljettajaprofiileista, joten sitten vaan levitellään käsiä ja ihmetellään maailman tappiin asti sen sijaan että puututtaisiin ongelman ytimeen.
 
Jos lähdetään siitä, että autoa ei kuljeteta ilman korttia, niin erittäin paljon, käytännössä kokonaan. Oletko lukenut ketjua taaksepäin? Kerroin siellä, miten eri lähteiden perusteella tiedetään, minkälaisen profiilin omaavia nämä kiskoille ajautujat ovat ja kerroin myös, millaisilla keinoilla voitaisiin täsmäpuuttua asiaan. Tietysti ne keinot vaativat uutta lainsäädäntöä ihan valtakunnallisesti, eikä sitä varmaankaan ole tulossa useammastakin syystä. Mutta siinäpä ne keinot ovat, joilla ne häiriöt saadaan loppumaan.

Kyllähän ketjusta löytyy vaikka seuraava väite:

Kaikki ne keissit, jotka mun tietooni ovat tulleet, ovat sikäli jänniä, että yksikään niistä kuljettajista ei saa kolmea rastia näihin ruutuihin:

□ perusterve
□ kantasuomalainen
□ alle 65-vuotias

Eikä tuossa oikeastaan mitään jännää ole. Onpahan vaan niin, että perusterveet alle 65-vuotiaat kantasuomalaiset tuntuvat selviävän jokerin liikennejärjestelyistä ihan hyvin. Sitten kun joku noista kriteereistä jää täyttymättä, niin alkaa olla haasteellista.

Jos ymmärsin oikein tarkoitat, että kun kaikilta ei-perusterveiltä, ei-kantasuomalaisilta ja yli 65-vuotiailta poistetaan ajo-oikeus raide-Jokerin häiriöt poistuvat kuin taikaiskusta?
 
Takaisin
Ylös