Raide-Jokeri

Eli mielestäsi raitioliikenteen pitää kulkea sekaliikennekaistoilla tai muilla kaistoilla, joita pitkin kaikki liikenne pääsee kulkemaan? Joko lobbaat tässä wolttikuskeille pakkoetuuksia, henkilöautoliikenteen vapauttamista kaikista liikennesäännöistä tai metro- ja junaliikenteen kehittämistä ratikkaliikenteen sijaan.

Missä olen esimerkiksi vaatinut raiteiden muuttamista sekaliikennekaistoiksi? Se, että muutama harhailija joskus radalla kulkee ja pääsee radalta pois ilman raivausautoa on eri asia kuin sekaliikenne.

Siinä olet kyllä oikeassa, että se että autot jäävät jumiin kiskoille pahentavat ongelman seurauksia. Muttei tuota nyt kannata lähteä ratkomaan tekemällä kiskoista hyväksyttäviä oikoreittejä, kyllä johonkin parempaan pitäisi riittää mielikuvitus.

Onko muuten pelolle, että täytettyinä raiteista tulisi Raide-Jokerilla suosittuja oikoreittejä jotain perusteita? Kun katsotaan Helsingin kantakaupunkiratikoita ratikkakaistoja ei havaintojeni mukaan käytetä oikoreitteinä kuin harvoin. Miksi Raide-Jokerilla tilanne olisi ratkaisevasti erilainen?
 
Onko muuten pelolle, että täytettyinä raiteista tulisi Raide-Jokerilla suosittuja oikoreittejä jotain perusteita? Kun katsotaan Helsingin kantakaupunkiratikoita ratikkakaistoja ei havaintojeni mukaan käytetä oikoreitteinä kuin harvoin. Miksi Raide-Jokerilla tilanne olisi ratkaisevasti erilainen?

Riippuu miten määrittelet suositun. Nyt uutiskynnyksen ylittäneiden jumiutuneiden autojen lukumäärän perusteella sanoisin sen jo olevan aika suosittu, vaikka on riski jäädä jumiin. Jos jumiinjäämisriski poistetaan, ei se suosiota ainakaan vähennä.
 
Missä olen esimerkiksi vaatinut raiteiden muuttamista sekaliikennekaistoiksi? Se, että muutama harhailija joskus radalla kulkee ja pääsee radalta pois ilman raivausautoa on eri asia kuin sekaliikenne.
No jos ehdotat raitiotien muuttamista ajoneuvoliikenteelle käytettäväksi eikös se käytännössä ole? Oletko edes käynyt Stadissa, tiedätkö kuinka paljon esim kääntymiskieltoja ja bussikaistoja jne käytetään väärin? Onko mielestäsi oikein että liikennesääntöjä ei tarvitse noudattaa? Tuolla asenteella minulla ei ole enää mitään työpaikkaa


Onko muuten pelolle, että täytettyinä raiteista tulisi Raide-Jokerilla suosittuja oikoreittejä jotain perusteita? Kun katsotaan Helsingin kantakaupunkiratikoita ratikkakaistoja ei havaintojeni mukaan käytetä oikoreitteinä kuin harvoin. Miksi Raide-Jokerilla tilanne olisi ratkaisevasti erilainen?
Huopalahden tunneli esimerkiksi. Siellä kulkee jatkuvasti autoja. Miksi? No siksi, koska siellä ei ole sakotusautomaattia ja sieltä pääsee hyvin ilman jumiin jäämisriskiä. Olen itsekin ajanut tuon, mutta työtarkoituksessa keltavilkku katolla, silloinkin hävetti. Oikaisuja tehdään lisäksi toisella pätkällä, jossa ei jää jumiin, Turunväylän ylittävällä Impilahdensillalla, jossa vain ratikka- ja linja-autoliikenne on sallittu. Tarvitsemmeko ratikoiden sekaan lisää liikennettä hidastavia autoja? Mielestäni ei, ehkä petteri on siis eri mieltä kanssani.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:04 ----------

Ratkaisu. Lopetetaan ratikat ja siirrytään kalliiseen ja ihmisistä kauemmas vieviin juniin. Eihän niissäkään kukaan kävele kiskoilla, eihän?
 
Eli mielestäsi raitioliikenteen pitää kulkea sekaliikennekaistoilla tai muilla kaistoilla, joita pitkin kaikki liikenne pääsee kulkemaan? Joko lobbaat tässä wolttikuskeille pakkoetuuksia, henkilöautoliikenteen vapauttamista kaikista liikennesäännöistä tai metro- ja junaliikenteen kehittämistä ratikkaliikenteen sijaan.

Petterin logiikka lähtee munkin mielestä aivan väärästä päästä. Petterin logiikan mukaan lastakaan ei kannata opettaa potalle, vaan ostaa vaan suurempia ja suurempia vaippoja, ja kun mikään ei enää riitä, niin syyttää vaippavalmistajaa siitä, että valikoima on huono.

Kyllä tässä täytyy lähteä hakemaan ratkaisua sieltä, missä se ongelma on, eli näissä toimintakyvyltään rajoittuneissa kuljettajissa.
 
Kyllä tässä täytyy lähteä hakemaan ratkaisua sieltä, missä se ongelma on, eli näissä toimintakyvyltään rajoittuneissa kuljettajissa.

Kumpi on helpompaa ja nopeampaa tehdä, kopioida vanhoja, todistetusti nykyistä Raide-Jokeria paremmin toimivia käytäntöjä kantakaupungin ratavarkosta pahimmille ongelma-alueille vai poistaa kaikki toimiltakyvyltään rajoittuneet kuljettajat liikenteestä?

Ehdotuksesi pakollisista säännöllisistä ajokokeista suurelle määrälle ihmisiä ja ajo-oikeuksien laajasta rajoittamisesta on näet poliittisesti aivan mahdoton toteuttaa. Sellaista järjestelmää ei ole missään päin maailmaa eikä sille ole Suomen politiikassa merkittävää kannatusta.

Kun Raide-Jokerilla on nyt hyvin paha luotettavuusongelma olisi nyt syytä keskittyä ratkaisuihin, jotka ovat nopeasti, ensi kesänä, toteutettavissa ja todistetusti nykyisiä Raide-Jokerin ratkaisuja paremmin toimivia.
 
Petterin logiikka lähtee munkin mielestä aivan väärästä päästä.

Kyllä tässä täytyy lähteä hakemaan ratkaisua sieltä, missä se ongelma on, eli näissä toimintakyvyltään rajoittuneissa kuljettajissa.

Totta. Siis eihän se voi olla niin, että ihminen autoon istuessaan saa tehdä ihan mitä vaan ja ajaa missä vaan. Jokin yksittäisen liikennemerkin puute tms. olisi konkreettinen esimerkki. Tässä tosin ei ole konkretiaa lainkaan vaan se yks promille autoilijoita (promillekin on isompi määrä todellisuudessa) jotka ajaa raitelle, eivät joko tahallisesti tai tahattomasti noudata näitä sääntöjä.

Esim Viikin ympyrä, hesarin mukaan Helsingin haastavin risteys tjsp. pohjoisesta vaatii merkittävän käännöksen yht'äkkisesti oikeaan lumikinosten päälle, kesäjeleillä reunakivilinja taas pakottaa käyttämään vastaantulevaa ratikkakaistaa, että käännös on edes mahdollinen.

Toisesta suunnasta taas pitää tehdä hyvin jyrkkä käännös vasempaan, ja miksi joku sinne haluaisi, kun ympyrästä about samaan suuntaan juuri olisi päässyt, lisäksi käännös on yli 90 astetta, kyllä sinne tietoisesti pitää himoita. Opasteita sinne ei ole. Ajoneuvolla ajo kielletty on varmuudeksi laitettu selvennykseksi vieläpä.

Kun katsoo tätä esim. taksien tappelukulttuuria niin on suoranainen ihme, että kiskoilla on näin harvoin autoja.

Hakaniemessä Hakaniemenrannasta nykyisin saa Siltasaarenkadulle kääntyä vasemmalta kaistalta vasemmalle eli etelään ja oikealta oikealle eli pohjoiseen. Paikalla on määräysmerkit (sinipohjaiset kääntyvät nuolet). Silti lähes joka valokierto ajetaan väärin, usein nämä ovat takseja. Laitoimme hankkeella esteeksi aidan, tämä jatkuu silti, tosin torvet soivat. Onko tämä siis suunnittelijan vikaa aina? Milloin alkaa se autoilijan vastuu? Mielestäni autoilija vastaa siitä, että noudattaa lakia ja ajaa sen mukaisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------

Kumpi on helpompaa ja nopeampaa tehdä, kopioida vanhoja, todistetusti nykyistä Raide-Jokeria paremmin toimivia käytäntöjä kantakaupungin ratavarkosta pahimmille ongelma-alueille vai poistaa kaikki toimiltakyvyltään rajoittuneet kuljettajat liikenteestä?

Minua suoraan sanottuna pelottaa nykyään nämä liikenteessä nykyään. Ei enää tiedä milloin tulee kolari. Olen tyytyväinen joka ainoasta joka saadaan pois tieltä, oman kotiin pääsemiseni takia.

Et taida ymmärtää miksi pikaratikka on erilainen kuin kantaratikka? Siksi, että se pääsee ruuhkien ohi. Siksi sinne ei haluta autoja tukkeeksi ja se on toteuttu niin ettei kiskoja pitkin voi ajaa. Aiemmin mainitsemani pätkä joukkoliikennekaduilla. Onko sinusta ok siis että ne täyttyvät autoista hidastaen ratikkaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:29 ----------

Itse pidän keskiverto autoilijaa hyvin tyhmänä, mutta petterin ajatus tuntuu olevan, että simpanssikin voisi heti saada ajo-oikeuden

---------- Viestit yhdistetty klo 20:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:35 ----------

Voisikohan perustaa aivan oman kiskoterrorismi ketjun ja tässä ketjussa keskittyä raidejokerin liikennöintiin ja tekniikkaan? Liikennesäännöistä piittaamattomia tulee olemaan myös muissa tulevissa hankkeissa ja nykyisin kantaverkolla.
 
Syvä upottava lumihanki on yksi täyttämättömän pölkkyradan huono ominaisuus lumikelillä, kantakaupungin täytetyillä radoilla syvää hankea ei ole.

Upottavaa ja jumittavaa hankea on myös ihan betonipäällysteisillä osuuksilla? Kuinka paljon sinä pyörit raide-jokerin reitin varrella? Ne väylän aurataan (sekaliikennekaistoja lukuunottamatta) juuri raitiovaunun mentäviksi, yleensä eri suuntin raiteiden välissä on vielä lumivalli.

Merkkejä on, tolppia on ja silti sinne kiskoille ajetaan kun ei kiinnitetä huomiota ympäristöönsä vaan ajetaan luurit kädessä, ei ajokykyisinä, laput silmillä.

Katselin noita kuvia paikoista, missä nyt 14 päivän sisällä jäänyt auto kiskoille (voit myös itse katsoa tästä linkistä, julkinen Instagran-profiili Autot kiskoilla) niin lähes kaikki on jäänyt jumiin nimenomaan nurmikkopohjaisella alueella, joka näillä keleillä on kovaa ja jäässä. Ja juurikin syynä on ollut lumikerros. Nyt todennäköisesti sun mielestä pitäisi putsata lumet niin että autoilijat ei jäisi jumiin vaan voisi ajella pysäkkialueiden sun muiden oikoreittien läpi.

Ainiin, tuli myös mieleen että lähestulkoon kaikissa, ellei kaikissa kohdissa, missä sepelirata alkaa on pieni betonipohjainen osuus ennen sepeliradan alkamista.

Otetaan nyt esimerkiksi analyysin alle tämä postaus. Tässä on ajettu jo pari sataa metriä kiskoilla ensiksi pysäkkialueen läpi, jossa vaiheessa olisi jo selväjärkinen tajunnut olevansa väärässä paikassa ja olisi pysäkin jälkeen palannut ajoradalle, johon on selvä näköyhteys. Sen jälkeen ajettu vielä jonkun matkaa sepeliradalla selvästi korkeammalla olevan vaihteenkin yli. Kyllä tuossakin vika on selvästi kuljettajan päässä, ei infrassa.

Viikin tiedepuiston ja Viikinmäen sillan välinen ongelma on se että autoilijat oikaisivat siitä ennenkin kun 550 meni ja se näkyy mm. Google mapsissa tienä, vaikkakaan navigaattori ei siitä opasta. Siinä on myös ajoneuvolla ajo kielletty merkki, mutta silti siitä ajetaan. Kyllä siinäkin tietoisesti rikotaan liikennesääntöjä ja rikottiin ennenkin kun oli vain busseille tarkoitettu väylä.

Mutta joo, eiköhän tämä keskustelu ole minun osaltani tässä. Miten se sanonta menikään, "don't feed trolls".
 
Viimeksi muokattu:
Nyt todennäköisesti sun mielestä pitäisi putsata lumet niin että autoilijat ei jäisi jumiin vaan voisi ajella pysäkkialueiden sun muiden oikoreittien läpi.

Ainiin, tuli myös mieleen että lähestulkoon kaikissa, ellei kaikissa kohdissa, missä sepelirata alkaa on pieni betonipohjainen osuus ennen sepeliradan alkamista.

Otetaan nyt esimerkiksi analyysin alle tämä postaus. Tässä on ajettu jo pari sataa metriä kiskoilla ensiksi pysäkkialueen läpi, jossa vaiheessa olisi jo selväjärkinen tajunnut olevansa väärässä paikassa ja olisi pysäkin jälkeen palannut ajoradalle, johon on selvä näköyhteys. Sen jälkeen ajettu vielä jonkun matkaa sepeliradalla selvästi korkeammalla olevan vaihteenkin yli. Kyllä tuossakin vika on selvästi kuljettajan päässä, ei infrassa.

Kyllä minä lähden siitä, että vika on nyt ensisijaisesti infrassa ja sen hoitotavassa.

Koko ongelma on minusta peräisin yhdestä Raide-Jokerin suunnittelun isosta perusoletuksesta, jonka voi esimerkiksi kirjoittaa seuraavasti:

Kun ratikkaradasta tehdään sellainen, ettei sillä voi ajaa millään muulla ajoneuvolla kuin ratikalla raitioliikenteen luotettavuus paranee. Esimerkiksi pölkkyrata tai vastaava on tähän hyvä vaihtoehto.

Tämä perusoletus on ollut läsnä kaikessa Raide-Jokerin suunnittelussa ja näkyy radalla.

Nyt on kuitenkin viime kuukausina havaittu, että ylläkirjoitettu perusoletus on ollut täysin virheellinen. Ratikkarata, jolla voi ajaa vain raitiovaunulla, aiheuttaakin Raide-Jokerilla tämän hetken tavalla toteutettuna valtavasti liikennehäiriöitä. Niin paljon että Raide-Jokerin liikenne on nyt lumikelillä hyvin epäluotettavaa. Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa luotettavuusongelmalle on ihan pakko tehdä jotain nopeasti. Toisaalta isot toteutusratkaisut on tehty oletuksella, että pölkkyrata tai vastaava vähentää häiriöitä eikä massiivisesti lisää niitä.

Tässä tilanteessa on myös ihan turha syyllistää ihmisiä (autoilijoita) siitä, etteivät he käyttäydy kuin suunnittelijat alun perin ajattelivat.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä lähden siitä, että vika on nyt ensisijaisesti infrassa ja sen hoitotavassa.

Jos infra olisi pielessä, niin ongelmat olisivat ihan toisessa mittakaavassa. Nyt niitä väärin ajajia, vaikka niistä paljon harmia koostuukin, on suhteellisesti hyvin vähän ja nekin erityisryhmiä.

Hoitotavasta olen taipuvainen ajattelemaan sikäli samoin, että talvikunnossapito tuntuu jotenkin romahtaneen viime vuosina. Aivan tavallinen talvikeli on yhtäkkiä ylitsepääsemätön raitioliikenteelle, ja niin ei saisi eikä pitäisi olla.
 
Jos infra olisi pielessä, niin ongelmat olisivat ihan toisessa mittakaavassa. Nyt niitä väärin ajajia, vaikka niistä paljon harmia koostuukin, on suhteellisesti hyvin vähän ja nekin erityisryhmiä.

Nyt kun on tullut lunta, liikenne on Raide-Jokerilla ollut sekaisin ehkä keskimäärin kerran päivässä, sitäkin ennen häiriöt olivat yleisiä erityisesti sateella ja pimeällä. Kuinka paljon nykyistä heikompi liikennöinnin luotettavuustason pitäisi olla, jotta ongelmat olisivat sitten "ihan toisessa mittakaavassa"?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun on tullut lunta, liikenne on Raide-Jokerilla ollut sekaisin ehkä keskimäärin kerran päivässä, sitäkin ennen häiriöt olivat yleisiä erityisesti sateella ja pimeällä. Kuinka paljon nykyistä heikompi liikennöinnin luotettavuustason pitäisi olla, jotta ongelmat olisivat sitten "ihan toisessa mittakaavassa"?

Kaikki on tietysti suhteellista, mutta kun suhteuttaa sen että näistä risteyksist on ajettu satoja tuhansia kertoja yli, niin väärin ajaneiden osuus on ei ole kovin iso. Enemmän häiriöitä on kantakaupungin radalla, jossa eilen todistin mm. poliisin pysäköivän raitioradan tukkeeksi. Raide-Jokerilla kun ei ole varayhteyksiä, niin liikennettä jatketaan puolenvaihtopaikkojen avulla.

Näistä isoimmista ongelmapaikoista kävin itse ajelemassa tänään Nuijamiestentien-Eliel Saarisentien-Pirkkolantien risteyksen kolmeen eri suuntaan. Vaikea kyllä keksiä miten vahingossa tuossa eksyisi radalle. Ajeneuvokaistan osoittavia nuolia kun on kaistan molemmin puolin.

Ainoa minkä totesin ehkä epäloogiseksi oli se, että raitioradan alueelta oli risteyksessä lumet harjattu pois, toisin kuin auratulta ajoradalta, minkä takia se näytti ehkä helpommin ajettavalta.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n toimesta on myös mainittu, että kun puhuttiin pikaratikan täsmällisyydestä, että missä on isointa hajontaa matka-ajoissa. HSL:n suunnittelija totesi heti perään, että silti sielläkin hajonta on hyvin pientä verrattuna kantaverkkoon.
 
Liikenneympäristö pyritään suunnittelemaan intuitiiviseksi, jotta siinä olisi helppo toimia oikein (ja vaikea toimia väärin). Selvästi siinä on Raide-Jokerilla vielä kehittämistä, kun katsoo tätä raiteille eksyneiden määrää. Oikea ratkaisu olisi estää raiteille ajamista tehokkaammin tai tehdä siitä vielä selvemmin havaittavaa. Minä ainakin olisin valmis tinkimään vähän kaupunkikuvasta, jos sillä saataisiin vähennettyä raiteille ajamista. Puomit, punaiset valot, tolpat joista huomaa ettei väylä ole kadun levyinen, jne. Erilaisia vaihtoehtoja on paljon.
 
HSL:n suunnittelija totesi heti perään, että silti sielläkin hajonta on hyvin pientä verrattuna kantaverkkoon.

Siellä on pääsääntöisesti kokonaan uudet kuljettajat, jotka on yhdenmukaisesti koulutettu. Ja lisäksi äärettömän löysä kierrosaika, joka mahdollistaa muun muassa 8 minuutin viivästyksen kiinniottamisen linjasivun aikana, minkä ei pitäisi lainkaan olla mahdollista. Ei siis ole ihme, että hajonta on pientä näistä lähtökohdista, mutta hidasta se matkanteko kyllä on ja kaukana siitä, mitä voisi pitää pikana. Korjaantunee pikku hiljaa. Maaliskuussa siirrytään 8 minuutin vuoroväleihin, ja kierrosaikaa kaiketi vähän viilataan siinä vaiheessa. Kun luotettavuus ei siitä kärsi, niin toivottavasti viilataan sitten seuraavalla kerralla taas vähän lisää jne.
 
Liikenneympäristö pyritään suunnittelemaan intuitiiviseksi, jotta siinä olisi helppo toimia oikein (ja vaikea toimia väärin). Selvästi siinä on Raide-Jokerilla vielä kehittämistä, kun katsoo tätä raiteille eksyneiden määrää. Oikea ratkaisu olisi estää raiteille ajamista tehokkaammin tai tehdä siitä vielä selvemmin havaittavaa. Minä ainakin olisin valmis tinkimään vähän kaupunkikuvasta, jos sillä saataisiin vähennettyä raiteille ajamista. Puomit, punaiset valot, tolpat joista huomaa ettei väylä ole kadun levyinen, jne. Erilaisia vaihtoehtoja on paljon.

Itse en yllättynyt missään kohtaa, kun järjestelyt olivat valmiit. Olen vuosia työskennellyt tietyömailla ja nähnyt, kuinka autot jäävät vaikka jakajannuolta ihmettelemään kun ohjaa vasemmalle ja lopulta menevät oikealle. Myös kun teitä on suljettu ajoneuvolla ajo kielletty -merkein (kahdellakin) niin silti sinne painetaan. Ja milloin menty työmaa aitoja availemaan, että päästään ajamaan kiellettyyn paikkaan. Onneksi en joudu enää näiden perässä kissa hiiri leikkiin.
 
Takaisin
Ylös