Raide-Jokeri

Autojen estäminen pääsemästä radalle niin että myös ratikka- ja autoliikenne sujuu on myös helpommin sanottu kuin tehty. Pollarit, puomit ja portit, joita autojen radalle pääsyä estämään tarvittaisiin suurehko määrä, ovat myös potentiaalisesti aikamoisia häiriölähteitä ratikoille ja autoille. Varsinkin talvioloissa. Nykyistä infraa ei myöskään ole suunniteltu puomitettavaksi tai portitettavaksi, joka tarkoittanee isoja muutostöitä, jos halutaan joka paikkaan portit tai puomit.

Voi olla, paljon on vielä kokeilematta. Olettaen, että radalle ajetaan pääosin tahattomasti erilaisten havainnointikyvyn puutteiden vuoksi, voi valosuunnittelulla tehdä paljon. Valot ovat siitä kivoja, että siinä määrin näkörajoitteisetkin - eli henkilöt joilla korttia ei edes pitäisi olla - näkevät yleensä valoja hyvin. Esimerkiksi radan pintaan heijastettavan punaisen huomiokuvion voisi kuvitella herättävän rajoittuneemmankin ihmisen huomion.

Jos kyse taas suurelta osin tarkoituksellisesta oikaisusta, tarvitaan järeämpiä ratkaisuja. Optimaalinen ratkaisu joko estäisi auton pääsyn kiskoille lainkaan, tai pysäyttäisi kohtuullisin vaurioin heti tuohon alkuun, mistä sen saisi työnnettyä pois.

Ei esittämäsi ratkaisukaan mikään halpa ja helppo ole. Mieleen tulee lähinnä, että sulla olisi halu päästä oikaisemaan jossakin rataa pitkin jäämättä kiinni?
 
Esimerkiksi radan pintaan heijastettavan punaisen huomiokuvion voisi kuvitella herättävän rajoittuneemmankin ihmisen huomion.

Tässä, kuten niin sanotuissa zombievaloissa on hyvät puolensa, mutta sitten päästään huonoihin. Jos ihmiset totuttaa siihen, ettei heidän tarvitse nostaa katsettaan koskaan puhelimestaan, he eivät enää senkään vertaa seuraa liikennemerkkejä jne. Lisäksi mikään valo ei ole 100% varmasti aina päällä tai näkyvissä. Etenkin maahan heijastettava valo voi eri sääolosuhteissa näkyä joko hyvin tai huonosti
 
Tässä, kuten niin sanotuissa zombievaloissa on hyvät puolensa, mutta sitten päästään huonoihin. Jos ihmiset totuttaa siihen, ettei heidän tarvitse nostaa katsettaan koskaan puhelimestaan, he eivät enää senkään vertaa seuraa liikennemerkkejä jne. Lisäksi mikään valo ei ole 100% varmasti aina päällä tai näkyvissä. Etenkin maahan heijastettava valo voi eri sääolosuhteissa näkyä joko hyvin tai huonosti

Hyviin puoliin vielä ehkä lisättäväksi, että varsin halpa ja robusti ratkaisu, asentaminen nopeaa. Oleellisinta mielestäni noissa huonoissa puolissa, että miten se näkyy haastavammissa olosuhteissa. Sumussa ja sateella este ikään kuin nousee maasta ilmaankin, ainakin muuten sopivissa olosuhteissa ja oikeanlaisella projisointikulmalla. Lumi korostaa näkyvyyttä. Päivänvalossa näkyvyys luonnollisesti heikkenee.

Katselin tänään tuota Otaniemessä olevaa Maarintien risteystä, jossa ilmeisesti autoja harhaillut kiskoille. Ainakaan kiskojen suuntaisesti ei vaikuttaisi olevan liikennemerkkejä, eli jos tuosta onnistuu kääntymään kiskoille, ei enää mikään liikennemerkki osoita sinun olevan väärässä paikassa. En nyt muista miten tässä kohti, mutta ainakin yleisesti Helsingissä tunnutaan jostain syystä valaistavan myös näitä ratikkareittejä, joka omalta osaltaan luo mielikuvaa autoväylästä.
 
Yllättäen jälleen raflaava uutinen. Pikaratikathan eivät normaali tilanteessa kulje käytännössä ikinä myöhässä vaan ovat hyvin täsmällisiä. Ainoastaan poikkeustilanteissa ne loogisesti menevät myöhässä. Uutinen antaa ymmärtää että myöhässä olo olisi jotenkin tavanomainen ongelma.

Hauska tuo kuva. "Matkustajat odottelivat vaunua, jota ei tullut". Kuvateksti antaa ymmärtää että olisi paljon odottelevia. Tuo on oikeastaan normaaleihin huippupiikkeihin aika vähän odottelijoita.

Nyt olisi hauska nähdä tilastoja. Helsingissä on ollut kohta kaksi kuukautta lunta. Kuinka monta "normaalia" päivää on tänä lumiaikana ollut jolloin Raide-Jokerin liikenne ei olisi ollut välillä poikki?

Toisaalta jos otetaan vaikka aamu- ja iltaruuhkat 7-9:30 ja 15-18 välillä arkisin nyt lumikelillä. Kuinka monena arkipäivänä Raide-Jokerin liikenne on sujunut ilman häiriöitä arkena ruuhka-aikana?

Tämän ketjun häiriötietojen ja lehtitietojen perusteella Raide-Jokerin liikennöinti näet poikkeaa "normaalista" usein, joten olisi hauska tietää kuinka usein.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:23 ----------

Raideliikennettä ei todennäköisesti koskaan saada totaalikatkojen ja vuorojen perumisen tai puuttumisen suhteen yhtä luotettavalle tasolle kuin kumipyöräliikennettä, koska kiertoreittiä ei ole. Tai no jos tehdään vaihtoehtoinen rata viereen niin ehkä sitten. Kiskoilla kun ei voida väistää kohdetta.

Täysin sama seikka pätee myös junaliikenteeseen. Kaukojunaliikenteessä on hyvin yleistä, että junaliikennettä joudutaan korvaamaan linja-autoin. Tai se mikä on yleistä ja mikä ei riippuu näkökulmasta.

Yleisesti kuitenkin, jos ulkoiset uhat, muut ihmiset ja sääolot voidaan sulkea pois niin liikenne on usein raiteilla hyvin luotettavaa ja kalusto usein on luotettavaa, tästä hyvänä esimerkkinä metro, joka kulkee valtaosin sääoloilta ja ihmisiltä suojassa.

Täsmällisyys aikataulujen suhteen on selkeä raideliikenteen etu sekä suuri kapasiteetti. Häiriöherkkyys on sitten ikävämpi puoli, koska raideliikenteen "kadut" ovat harvassa eikä risteyksiä ole, joista päästäisiin kiertoreiteille Täysin luotettavaksi ei kyllä mitään joukkoliikennemuotoa tai edes mitään muutakaan liikkumismuotoa saada, voihan kävellessäkin loukata itsensä.

Oman kokemukseni perusteella lähijunaliikenne esimerkiksi Martinlaakson radalla on äärimmäisen luotettavaa. Kuljen 2-3 kertaa viikossa Punavuoresta Varistoon, siitä Rautatieasema-Vantaankoski välin junalla.

Kuljen matkan Punavuoresta asemalle ratikalla jos sellainen sattuu kohdalle, kävelen jos ratikkaa ei tule. Aikatauluja on ratikalla turha vilkuilla kun ne kuitenkin kulkevat jos kulkevat. Kävelen yleensä myös Vantaankosken asemalta Varistoon, kun bussi on niin epäluotettava, kulkee milloin sattuu.

Sen sijaan juna asemalta Vantaankoskelle on nykyään äärimmäisen luotettava, luotettavuus niin että on 10 minuuttia varaa, on jotain 99% luokkaa. Toiseen suuntaan Vantaankoskelta asemalle on kyllä vähän enemmän häiriöitä, mutta 95% luotettavuus täyttynee silti.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin tänään tuota Otaniemessä olevaa Maarintien risteystä, jossa ilmeisesti autoja harhaillut kiskoille. Ainakaan kiskojen suuntaisesti ei vaikuttaisi olevan liikennemerkkejä, eli jos tuosta onnistuu kääntymään kiskoille, ei enää mikään liikennemerkki osoita sinun olevan väärässä paikassa. En nyt muista miten tässä kohti, mutta ainakin yleisesti Helsingissä tunnutaan jostain syystä valaistavan myös näitä ratikkareittejä, joka omalta osaltaan luo mielikuvaa autoväylästä.

Eikö riitä että laitettaisiin tällainen liikennemerkki kohtaan jossa raitiotiekaista alkaa tai erkanee ajoradalta: C2_Moottorikäyttöisellä_ajoneuvolla_ajo_kielletty.jpg ?
 
Nyt olisi hauska nähdä tilastoja. Helsingissä on ollut kohta kaksi kuukautta lunta. Kuinka monta "normaalia" päivää on tänä lumiaikana ollut jolloin Raide-Jokerin liikenne ei olisi ollut välillä poikki?

Toisaalta jos otetaan vaikka aamu- ja iltaruuhkat 7-9:30 ja 15-18 välillä arkisin nyt lumikelillä. Kuinka monena arkipäivänä Raide-Jokerin liikenne on sujunut ilman häiriöitä arkena ruuhka-aikana?

Tämän ketjun häiriötietojen ja lehtitietojen perusteella Raide-Jokerin liikennöinti näet poikkeaa "normaalista" usein, joten olisi hauska tietää kuinka usein.

560 linja on kulkenut usein hieman heikommassa kelissä noin aina ketjuuntuneena (10-20 min myöhässä) tai bussia ei tule... ja sama ongelma kuin 15, näytöt ei aina kerro missä bussi tulossa... onneksi voi bussitutkasta päätellä jos se on nyt tuolla niin sitten kohta se on täällä.... Se ei vaan ketään kiinnosta, samoin on kaupungin ratikat olleet seis useasti ja peruttu kokonaan ilmasta johtuen.
 
Miksi keksiä pyörää tahi ympyrää uudestaan? Liikennemerkillä C1 asia voitaisiin hoitaa vaivattomasti. C1_AJONEUVOLLA_AJO_KIELLETTY_LIIKENNEMERKKI_ml.jpg Muistammehan, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, eli se saa ohittaa mainitun liikennemerkin ilman seuraamuksia.
 
Miksi keksiä pyörää tahi ympyrää uudestaan? Liikennemerkillä C1 asia voitaisiin hoitaa vaivattomasti. Muistammehan, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, eli se saa ohittaa mainitun liikennemerkin ilman seuraamuksia.

Jos ei ole raitiovaunukorttia suoritettuna, mikä harvalla autoilijalla on, niin se ei kerro mitään.

Noita näkee usein yksityisteiden tai yksityisten pihojen kohdalla ja se ei toimi muuna kuin houkuttimena kokeilla. Valitettavasti.

Merkin, jossa on auton ja moottoripyörän kuva ja punainen poikkiviiva ymmärtää jokainen autoilija tai motoristi että siitä vaan ei mennä, sen tarkoitus ei ole tehdä kiusaa vaan kertoo että siinä on samalla vaaran paikka.
 
Jos ei ole raitiovaunukorttia suoritettuna, mikä harvalla autoilijalla on, niin se ei kerro mitään.

Noita näkee usein yksityisteiden tai yksityisten pihojen kohdalla ja se ei toimi muuna kuin houkuttimena kokeilla. Valitettavasti.

Merkin, jossa on auton ja moottoripyörän kuva ja punainen poikkiviiva ymmärtää jokainen autoilija tai motoristi että siitä vaan ei mennä, sen tarkoitus ei ole tehdä kiusaa vaan kertoo että siinä on samalla vaaran paikka.
Itse olen hieman toista mieltä. Minusta juuri se moottoriajoneuvolla ajo kielletty kyltti on monien joukkoliikennekatujen ja läpi-ajokieltojen takia maineessa, ettei sitä tarvitse noudattaa. Ylipäätään aina kun laitetaan lisäkilpi niin aina voi joku perustella itselleen "että ei sitä voinut ehtiä lukemaan".


Todellisuudessahan tilanne on niin, että jos et ehdi lisäkilpeä lukea, niin päämerkki koskee sinua. En minäkään autoa kuljeta niin, että jos en merkkejä kerkeä sisäistää olisin jo ne ohittanut.
 
Itse olen hieman toista mieltä. Minusta juuri se moottoriajoneuvolla ajo kielletty kyltti on monien joukkoliikennekatujen ja läpi-ajokieltojen takia maineessa, ettei sitä tarvitse noudattaa. Ylipäätään aina kun laitetaan lisäkilpi niin aina voi joku perustella itselleen "että ei sitä voinut ehtiä lukemaan".


Todellisuudessahan tilanne on niin, että jos et ehdi lisäkilpeä lukea, niin päämerkki koskee sinua. En minäkään autoa kuljeta niin, että jos en merkkejä kerkeä sisäistää olisin jo ne ohittanut.

Tämä vaatisi sitten liikennepsykologin tarkempaa analyysiä mutta keittiöpsykologina olen moottoriajoneuvokieltomerkin kannalla ja lisäkilvellä kerrotaan että hitaammilla liikkumistavoilla liikkuvilla ei ole asiaa raitiotiealueelle. Jos liikkuu hitaasti ehtii lukea lisäkilven. Jos liikkuu nopeasti eli autolla ajaen niin itse kieltomerkin huomaa heti.

Pelkkä ajoneuvoilla ajamisen kiieltomerkki on kärsinyt inflaatiota koska sitä laitetaan usein yksityisteille ja esim tehdasalueiden porteille. Silti ihmiset ajavat niiden ohi koska ovat sitä mieltä että kun toiset saa mennä niin minäkin. Siksi sitä merkkiä ei oteta vakavasti.

Voidaanhan tehdä koe ja laitetaan raide-Jokerin joihinkin kohtiin toinen merkki ja joihinkin toinen ja katsotaan kumpaa autoilijat tottelevat.
 
Kolmas vaihtoehto voisi olla Vignol-kiskoista varoittava liikennemerkki. Helposti ymmärrettävää kuvaa asiasta lienee vaikeaa piirtää, joten huutomerkki ja lisäkilpi lienee tarpeen. Esimerkiksi "Sepelirata" tai "Rata ilman asvalttia".
 
Takaisin
Ylös