Raideliikennettä ei todennäköisesti koskaan saada totaalikatkojen ja vuorojen perumisen tai puuttumisen suhteen yhtä luotettavalle tasolle kuin kumipyöräliikennettä, koska kiertoreittiä ei ole. Tai no jos tehdään vaihtoehtoinen rata viereen niin ehkä sitten. Kiskoilla kun ei voida väistää kohdetta.
Täysin sama seikka pätee myös junaliikenteeseen. Kaukojunaliikenteessä on hyvin yleistä, että junaliikennettä joudutaan korvaamaan linja-autoin. Tai se mikä on yleistä ja mikä ei riippuu näkökulmasta.
Yleisesti kuitenkin, jos ulkoiset uhat, muut ihmiset ja sääolot voidaan sulkea pois niin liikenne on usein raiteilla hyvin luotettavaa ja kalusto usein on luotettavaa, tästä hyvänä esimerkkinä metro, joka kulkee valtaosin sääoloilta ja ihmisiltä suojassa.
Täsmällisyys aikataulujen suhteen on selkeä raideliikenteen etu sekä suuri kapasiteetti. Häiriöherkkyys on sitten ikävämpi puoli, koska raideliikenteen "kadut" ovat harvassa eikä risteyksiä ole, joista päästäisiin kiertoreiteille Täysin luotettavaksi ei kyllä mitään joukkoliikennemuotoa tai edes mitään muutakaan liikkumismuotoa saada, voihan kävellessäkin loukata itsensä.