Raidejokeri on palkittu vuoden 2023 betonirakenteena.
Pääosin maksumuurin takana oleva uutinen asiasta:
https://www.rakennuslehti.fi/2024/0...uden-nayttavan-elementin-kaupunkiymparistoon/
---------- Viestit yhdistetty klo 09:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:56 ----------
PR15:n viime aikojen luotettavuudesta työmatkailijan näkökulmasta. Kuluvan kuun aikana häiriöitä on esiintynyt niin tiheään, ettei oikeasti voi olla varma, pääseekö perille tai suunniteltuun jatkoyhteyteen reittioppaan lupausten mukaan. Ymmärrän hyvin, jos joillakin alkaa "palaa proppu". Itse linja vaunuineen ja ratoineen on hieno ja miellyttävä. Mutta jos on oltava määräaikaan mennessä perillä jossain, tuon varaan ei voi luottaa. Jos ei ole niin tarkkaa, sitten voi lähteä seikkailemaan. Kaikissa töissä ei ole liukumaa. Yksittäiset myöhästymiset menettelee, mutta jatkuvana ilmiönä homma on mahdoton.
Yksi asiaa helpottava asia on ainakin Helsingin autopolitiikka. Tai autottomuus politiikka. Jos meillä on ongelma kuten autot tai niiden kuljettajat, poistetaan ne ympäristöstä.
Tässä tulee mieleen yleinen liikennesuunnittelun asia. Jos vaikka jokin suojatie on vaarallinen, niin helpoin tapa on poistaa se
---------- Viestit yhdistetty klo 10:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:58 ----------
Pikaratikan ongelmat arsyttävät matkustajia
"REITILLÄ aiemmin kulkeneet bussit olivat Hietasalon mukaan luotettavampia.
Raideliikennettä ei todennäköisesti koskaan saada totaalikatkojen ja vuorojen perumisen tai puuttumisen suhteen yhtä luotettavalle tasolle kuin kumipyöräliikennettä, koska kiertoreittiä ei ole. Tai no jos tehdään vaihtoehtoinen rata viereen niin ehkä sitten. Kiskoilla kun ei voida väistää kohdetta.
Täysin sama seikka pätee myös junaliikenteeseen. Kaukojunaliikenteessä on hyvin yleistä, että junaliikennettä joudutaan korvaamaan linja-autoin. Tai se mikä on yleistä ja mikä ei riippuu näkökulmasta.
Yleisesti kuitenkin, jos ulkoiset uhat, muut ihmiset ja sääolot voidaan sulkea pois niin liikenne on usein raiteilla hyvin luotettavaa ja kalusto usein on luotettavaa, tästä hyvänä esimerkkinä metro, joka kulkee valtaosin sääoloilta ja ihmisiltä suojassa.
Täsmällisyys aikataulujen suhteen on selkeä raideliikenteen etu sekä suuri kapasiteetti. Häiriöherkkyys on sitten ikävämpi puoli, koska raideliikenteen "kadut" ovat harvassa eikä risteyksiä ole, joista päästäisiin kiertoreiteille Täysin luotettavaksi ei kyllä mitään joukkoliikennemuotoa tai edes mitään muutakaan liikkumismuotoa saada, voihan kävellessäkin loukata itsensä.