Raide-Jokeri

Minusta pieni hinta verrattuna siihen, että jatkavat ajoa ja tappavat jonkun ajollansa.

Näin. Jos yksikin ihmishenki säästyy sen myötä, että joltain seniililtä viedään raiteille jämähtämisen vuoksi ajo-oikeus, niin oli sen arvoista.

Seniorikansalaiset ovat muuten liikenteen riskiryhmä samoin kuin juuri kortin saaneet miehet. Ei ole vain sovelias puheenaihe, koska ikärasismi ja poliittisesti erittäin vaikea puuttua, koska eläkeläisiä on paljon ja äänestävät aktiivisesti.

Joten nuoret saavat taas maksaa suurten ikäluokkien etuoikeudet, tällä kertaa ihmisuhreina.
 
Näin. Jos yksikin ihmishenki säästyy sen myötä, että joltain seniililtä viedään raiteille jämähtämisen vuoksi ajo-oikeus, niin oli sen arvoista.

Seniorikansalaiset ovat muuten liikenteen riskiryhmä samoin kuin juuri kortin saaneet miehet. Ei ole vain sovelias puheenaihe, koska ikärasismi ja poliittisesti erittäin vaikea puuttua, koska eläkeläisiä on paljon ja äänestävät aktiivisesti.

Joten nuoret saavat taas maksaa suurten ikäluokkien etuoikeudet, tällä kertaa ihmisuhreina.

Faija täytti 70 ja haki taas 5 vuotta lisää korttiin, nauro kyllä itsekin että aika hullua kun tuossa ajassa voi paljon muuttua.... Pitäisi olla kerran pariin vuoteen ainakin tarkastus
 
Myös erilainen yhdyskuntarakenne, missä rata kulkee. Ei siellä ole tuollaisia paikkoja, missä pölkky- tai nurmirata alkaa heti risteyksen jälkeen montaakaan. Joku Insinöörinkadun pää?

Erilainen yhdyskuntarakenne? Kaukonäköisemmät, sujuvan raitio- ja autoliikenteen vaatimukset paremmin ymmärtävät raitiotiesuunnittelijat? Vai erilaiset radan suunnitteluperiaatteet?

Tampereella ei näet ole yleensä laitettu pölkkyrataa tai pehmeää nurmirataa paikkoihin, joissa autoilla on suuri radalle joutumisen riski. Raide-Jokerilla taas pölkkyrataa ja pehmeää nurmirataa on käytetty todella paljon myös paikoissa, joissa autoja nyt talvikelillä eksyy radalle jatkuvalla syötöllä.
 
Raide-Jokerilla taas pölkkyrataa ja pehmeää nurmirataa on käytetty todella paljon myös paikoissa, joissa autoja nyt talvikelillä eksyy radalle jatkuvalla syötöllä.

Nyt talvikelillä autot ovat jatkuvasti jumissa ihan asfaltoidun tienkin päällä, että se siitä korotetusta alustasta. Ellet sitten ajatellut asfalttia, jota aurataan samalla pietiteetillä kuin moottoriteitä?

Eli mitäpä jos kuitenkin estettäisiin autojen pääsy tuonne radalle seikkailemaan?
 
Punakeltaisista, vilkkuvista tötteröistä on juttu myös YLEn uutisissa. Uutisen tekemiseen mennessä PR50:n kiskoille on ajettu autolla jo viitisenkymmentä kertaa (tarkoitetaan varmaan sellaisia ajoja, joissa raitioliikenne on häiriintynyt auton jäädessä jumiin).

Tuollaisia on siis asennettu joihinkin paikkoihin, joista yhtenä noteerasin Kauppamyllyntien pysäkin jälkeisen erillisradan alkamiskohdan (suunta Itäkeskukseen).
 
Nyt talvikelillä autot ovat jatkuvasti jumissa ihan asfaltoidun tienkin päällä, että se siitä korotetusta alustasta. Ellet sitten ajatellut asfalttia, jota aurataan samalla pietiteetillä kuin moottoriteitä?

Eli mitäpä jos kuitenkin estettäisiin autojen pääsy tuonne radalle seikkailemaan?

Kyse on myös siitä, miten pahasti autot jäävät jumiin ja millaisella kalustolla auto liikahtaa jumista. Kun auto jää lumeen jumiin pitävällä alustalla se saadaan liikkeelle miesvoimin työntämällä, vähän lunta lapioimalla tai ainakin vähän isommalla autolla vetämällä. Siinä ei yleensä pitkään mene.

Raide-Jokerilla taas, jos auto ei liikahda helposti, pitää jostain usein pidemmän matkan päästä etsiä sopiva raivausauto, joka uskaltaa mennä radalle pelastamaan jumiin jäänyttä. Siinä sitä aikaa tuhraantuu ja ratikat seisoo.

Ja kyllä Raide-Jokerilla voisi myös aurata ratikkakaistoja samalla lailla kuin miten aurataan Tampereen ratikkalinjalla tai Helsingin vanhassa ratikkaverkossa.

Autojen estäminen pääsemästä radalle niin että myös ratikka- ja autoliikenne sujuu on myös helpommin sanottu kuin tehty. Pollarit, puomit ja portit, joita autojen radalle pääsyä estämään tarvittaisiin suurehko määrä, ovat myös potentiaalisesti aikamoisia häiriölähteitä ratikoille ja autoille. Varsinkin talvioloissa. Nykyistä infraa ei myöskään ole suunniteltu puomitettavaksi tai portitettavaksi, joka tarkoittanee isoja muutostöitä, jos halutaan joka paikkaan portit tai puomit.
 
Viimeksi muokattu:
Punakeltaisista, vilkkuvista tötteröistä on juttu myös YLEn uutisissa.

Juu, aika söppänöitä olivat. Mä tuossa aikaisemmin kuvittelin, että rastittajäävän törmätessä tuohon se vääntyisi niin, että ratikan kulku estyy, mutta noiden minitötteröiden kanssa ei kyllä sellaista vaaraa ole, että niistä ratikalle jotain haittaa olisi. Vaan eipä niistä kyllä mitään hyötyäkään ole. Jos rastittajäävä punkee itsensä sinne kiskoille, niin ei tuollainen lähes näkymätön pikkiriikkinen tötterö sitä punkemistodennäköisyyttä kyllä tule vähentämään.
 
Erilainen yhdyskuntarakenne? Kaukonäköisemmät, sujuvan raitio- ja autoliikenteen vaatimukset paremmin ymmärtävät raitiotiesuunnittelijat? Vai erilaiset radan suunnitteluperiaatteet?

Tampereella ei näet ole yleensä laitettu pölkkyrataa tai pehmeää nurmirataa paikkoihin, joissa autoilla on suuri radalle joutumisen riski. Raide-Jokerilla taas pölkkyrataa ja pehmeää nurmirataa on käytetty todella paljon myös paikoissa, joissa autoja nyt talvikelillä eksyy radalle jatkuvalla syötöllä.

Tai jos katsottaisi aina risteyksessä niitä liikennemerkkejä kuten tuon yhden keltaisen läpsykän vieressä OLEVA ISO AJOKIELTOMERKKI, mutta kuten pyöräilijänä ja jalankulkijana taas nähnyt, lumi tulee kanttarin reuna katoaa muuttuu koko tien ajoradaksi jossa yritetään pakottaa jalankulkija lumikasan päälle. Samoin pyörätie tai suojatie ei ole mikään este kenellekkään tehdä mitä haluaa.
 
Pikaratikan ongelmat arsyttävät matkustajia

"REITILLÄ aiemmin kulkeneet bussit olivat Hietasalon mukaan luotettavampia.

”Vuodenvaihteen jälkeen on mennyt ihan arpapeliksi, pääseekö töihin tai kotiin. Epävarmuus, stressi ja pitkittyneet työmatkat ärsyttävät.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010144899.html
 
Pikaratikan ongelmat arsyttävät matkustajia

"REITILLÄ aiemmin kulkeneet bussit olivat Hietasalon mukaan luotettavampia.

”Vuodenvaihteen jälkeen on mennyt ihan arpapeliksi, pääseekö töihin tai kotiin. Epävarmuus, stressi ja pitkittyneet työmatkat ärsyttävät.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010144899.html

Yllättäen jälleen raflaava uutinen. Pikaratikathan eivät normaali tilanteessa kulje käytännössä ikinä myöhässä vaan ovat hyvin täsmällisiä. Ainoastaan poikkeustilanteissa ne loogisesti menevät myöhässä. Uutinen antaa ymmärtää että myöhässä olo olisi jotenkin tavanomainen ongelma.

Hauska tuo kuva. "Matkustajat odottelivat vaunua, jota ei tullut". Kuvateksti antaa ymmärtää että olisi paljon odottelevia. Tuo on oikeastaan normaaleihin huippupiikkeihin aika vähän odottelijoita.
 
Raide-Jokerin varikolla oli puoli 12 aikaan (26.1.2024) iso lavettiajoneuvo. Jotain oli tuotu tai jotain oltiin viemässä.

PR15:n viime aikojen luotettavuudesta työmatkailijan näkökulmasta. Kuluvan kuun aikana häiriöitä on esiintynyt niin tiheään, ettei oikeasti voi olla varma, pääseekö perille tai suunniteltuun jatkoyhteyteen reittioppaan lupausten mukaan. Ymmärrän hyvin, jos joillakin alkaa "palaa proppu". Itse linja vaunuineen ja ratoineen on hieno ja miellyttävä. Mutta jos on oltava määräaikaan mennessä perillä jossain, tuon varaan ei voi luottaa. Jos ei ole niin tarkkaa, sitten voi lähteä seikkailemaan. Kaikissa töissä ei ole liukumaa. Yksittäiset myöhästymiset menettelee, mutta jatkuvana ilmiönä homma on mahdoton.
 
Raidejokeri on palkittu vuoden 2023 betonirakenteena.


Pääosin maksumuurin takana oleva uutinen asiasta:
https://www.rakennuslehti.fi/2024/0...uden-nayttavan-elementin-kaupunkiymparistoon/

---------- Viestit yhdistetty klo 09:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:56 ----------

PR15:n viime aikojen luotettavuudesta työmatkailijan näkökulmasta. Kuluvan kuun aikana häiriöitä on esiintynyt niin tiheään, ettei oikeasti voi olla varma, pääseekö perille tai suunniteltuun jatkoyhteyteen reittioppaan lupausten mukaan. Ymmärrän hyvin, jos joillakin alkaa "palaa proppu". Itse linja vaunuineen ja ratoineen on hieno ja miellyttävä. Mutta jos on oltava määräaikaan mennessä perillä jossain, tuon varaan ei voi luottaa. Jos ei ole niin tarkkaa, sitten voi lähteä seikkailemaan. Kaikissa töissä ei ole liukumaa. Yksittäiset myöhästymiset menettelee, mutta jatkuvana ilmiönä homma on mahdoton.

Yksi asiaa helpottava asia on ainakin Helsingin autopolitiikka. Tai autottomuus politiikka. Jos meillä on ongelma kuten autot tai niiden kuljettajat, poistetaan ne ympäristöstä.

Tässä tulee mieleen yleinen liikennesuunnittelun asia. Jos vaikka jokin suojatie on vaarallinen, niin helpoin tapa on poistaa se

---------- Viestit yhdistetty klo 10:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:58 ----------

Pikaratikan ongelmat arsyttävät matkustajia

"REITILLÄ aiemmin kulkeneet bussit olivat Hietasalon mukaan luotettavampia.

Raideliikennettä ei todennäköisesti koskaan saada totaalikatkojen ja vuorojen perumisen tai puuttumisen suhteen yhtä luotettavalle tasolle kuin kumipyöräliikennettä, koska kiertoreittiä ei ole. Tai no jos tehdään vaihtoehtoinen rata viereen niin ehkä sitten. Kiskoilla kun ei voida väistää kohdetta.

Täysin sama seikka pätee myös junaliikenteeseen. Kaukojunaliikenteessä on hyvin yleistä, että junaliikennettä joudutaan korvaamaan linja-autoin. Tai se mikä on yleistä ja mikä ei riippuu näkökulmasta.

Yleisesti kuitenkin, jos ulkoiset uhat, muut ihmiset ja sääolot voidaan sulkea pois niin liikenne on usein raiteilla hyvin luotettavaa ja kalusto usein on luotettavaa, tästä hyvänä esimerkkinä metro, joka kulkee valtaosin sääoloilta ja ihmisiltä suojassa.

Täsmällisyys aikataulujen suhteen on selkeä raideliikenteen etu sekä suuri kapasiteetti. Häiriöherkkyys on sitten ikävämpi puoli, koska raideliikenteen "kadut" ovat harvassa eikä risteyksiä ole, joista päästäisiin kiertoreiteille Täysin luotettavaksi ei kyllä mitään joukkoliikennemuotoa tai edes mitään muutakaan liikkumismuotoa saada, voihan kävellessäkin loukata itsensä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös