Raide-Jokeri

Vaikka se [kaikkien vaunujen syöttöasemien muuttaminen] ei ole per vaunu iso homma, niin kaikkien muuttaminen yhdessä yössä ei ole realistista.
Ei todellakaan enkä sellaista ehdota tehtäväksikään. Edellisessä kommentissani kerroin väliaikaiset muutokset läpikäyneiden vaunujen järjestysnumerot siltä osin kun niistä oli epätarkkaa tietoa.
 
Ei todellakaan enkä sellaista ehdota tehtäväksikään. Edellisessä kommentissani kerroin väliaikaiset muutokset läpikäyneiden vaunujen järjestysnumerot siltä osin kun niistä oli epätarkkaa tietoa.

Pahoittelut, viittaisin väärään viestiin. Oikea viittaus olisi ollut viestiin:

Onko vaunut noin herkkiä? Tasavirrasta kun on kyse, niin kyllä niiden pitäis ilman mitään kommervenkkejä liikkua alemmallakin jännitteellä. Pärjäsihän se 601 kantakaupungissakin.

Syöttöasemat varmaan onkin hankalampi juttu. Kunpa siellä olisi vaan kytkin 600/750. Kuormituskyvystä en olisi huolissani, siellähän on liikenne kuitenkin todella harvaa nyt. Mutta jos ne syöttöasemat vaatii isoakin työtä, niin se tuskin valmistuisi muutenkaan ennen kuin lumet on sulaneet...

Korjasin postauksen.
 
Tänäänpä (23.1.2024) näin vaunusta käsin, kun henkilöauto seikkaili alueella, jolla sen ei olisi kuulunut liikkua. Vaunumme (604) oli tulossa Viikinkaarelta Pihlajamäentielle, jossa joukkoliikenne on erotettu omalle alueelleen. Kas, vaunumme edessä seikkaili henkilöauto. Pahamaineisen risteyksen lähestyessä mietin, ei kai vaan..., ja kyllä (!), erillisradan puolelle se oli jatkamassa ajokaistojen yli. Kaikeksi onneksi auto ei jatkanut sepeliradalle asti, vaan pujahti kevyen liikenteen aukosta suojatielle ja sieltä ympyrään. Ympyrän laidalla oli muuten poliisiauto pysähtyneenä. En nähnyt sitä, mitä siellä sen jälkeen tapahtui. Taas oli läheltä piti -tilanne vignole-radalle ajamisen suhteen.
 
Tänään näkyi uudenlainen huomio merkki Viikissä kohti Maaherrantietä. Kysessä käytännössä lyhyt lamellin pätkä raiteiden välissä, joka päällä keltainen vilkkuvalo. Erittäin positiivinen huomattavuus, mutta hieman mietityttää miten pidemmän päälle kestää lunta ja etenkin lumivallien auraukset ja muu "jyrääminen". Lisäksi valostakin aikanaan loppuu akku, joten lienee kyseessä väliaikaisratkaisu.
 
Tänään näkyi uudenlainen huomio merkki Viikissä kohti Maaherrantietä. Kysessä käytännössä lyhyt lamellin pätkä raiteiden välissä, joka päällä keltainen vilkkuvalo. Erittäin positiivinen huomattavuus, mutta hieman mietityttää miten pidemmän päälle kestää lunta ja etenkin lumivallien auraukset ja muu "jyrääminen". Lisäksi valostakin aikanaan loppuu akku, joten lienee kyseessä väliaikaisratkaisu.

Näin on, väliaikainen opaste. Asennetaan siihen ja muutamaan muuhunkin kohtaan pollarit kunhan kelit muuttuu sopiviksi.
 
Ihmetytti vain tuo Viikinkaaren kuuluisa liikenneympyrä josta lähtee raiteet sillalle, siinäkin on iso ajokieltomerkki ihan tien vieressä... Mielenkiinnosta viime viikolla kattelin ikkunasta eri paikkoja kun ajelin raiteilla ohi....

No kun ei älykkyys riitä ajajilla niin kait se on alettava apuluokan opasteille....
 
Tällä kertaa PR15-matka vaihtui automatkaksi. Ilmeisesti tässä tapauksessa Pirkkolantiellä oli este raiteella. Kriittiseen aikaan tuli tuo hässäkkä. Tässä menee ladattu HSL-kausikin harakoille, kun pitää pikaisesti löytää korvaava kyyti ihan muuta kautta. Ei ollut edes eka kerta.
 
Yksinäinen junan pilli -fb-sivustolla Jokerin kuljettaja kertoo, että tuo kartio on jo ajettu kumoon pari tuntia sitten:
"Ja eka autoilija (vanha rouvas henkilö) ajoi juuri tuon kuvan mukaisen pollarin kumoon ja pitkälle kiskoille sepeliradalle n. tunti sitten. Oli onnistunut vaihteidenkin yli menemään ennen kuin matka tyssäsi."
 
Yksinäinen junan pilli -fb-sivustolla Jokerin kuljettaja kertoo, että tuo kartio on jo ajettu kumoon pari tuntia sitten:
"Ja eka autoilija (vanha rouvas henkilö) ajoi juuri tuon kuvan mukaisen pollarin kumoon ja pitkälle kiskoille sepeliradalle n. tunti sitten. Oli onnistunut vaihteidenkin yli menemään ennen kuin matka tyssäsi."

Tampereella rakennettiin myös pikaratikka, mutta siellä ei ole massiivista radalle jumiutuvien autojen ongelmaa. Syynä lienee, että Tampereella lähes kaikki rata on täytettyä, kuten Helsingin kantakaupungissakin.

Joko Raide-Jokeri radan täyttö alkaisi kelvata ratkaisuksi vai aikovatko Helsingin raitiotiesuunnittelijat pitkäänkin hakata päätään ratapölkkyyn?
 
Yksinäinen junan pilli -fb-sivustolla Jokerin kuljettaja kertoo, että tuo kartio on jo ajettu kumoon pari tuntia sitten:
"Ja eka autoilija (vanha rouvas henkilö) ajoi juuri tuon kuvan mukaisen pollarin kumoon ja pitkälle kiskoille sepeliradalle n. tunti sitten. Oli onnistunut vaihteidenkin yli menemään ennen kuin matka tyssäsi."

FB ja Compact ehtivät sitten ensin. Olin juuri tulossa tänne kirjoittamaan, että pahimmillaan noista pollareista ja tolpista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Nimittäin äkkiäkös nämä toimintakyvyltään rajoittuneet ajavat ne pollarit kumoon ja pahimmillaan niin, että ne taittuvat liian lähelle kiskoja ja estävät sitten raitiovaunun kulun. Ei tätä ongelmaa pystytä estolaitteilla ratkaisemaan, vaan ajo-oikeuden rajoittamisella.

Tampereella rakennettiin myös pikaratikka, mutta siellä ei ole massiivista radalle jumiutuvien autojen ongelmaa. Syynä lienee, että Tampereella...

...on erilainen asukasprofiili.
 
Seisoin 10 minuuttia ylimääräistä odottamassa ratikkaa Leppävaarassa tuon häiriön takia ja kun otin kännykän esille ratikkaan päästyä tasan klo 11, hesari oli julkaissut artikkelin noista uusista pollareista. Kuvituskuvana oli Hämeenlinnanväylän alikulun länsipuolinen risteys. Seuraavaksi katsoin autot kiskoilla -sivua instagramissa ja eiköhän siellä ollut 17min vanha julkaisu autosta Hämeenlinnaväylän vaihteissa, eli kuski oli ajanut juuri kuvituskuvan huomiomerkistä läpi artikkelin julkaisuhetkellä.

Samanlainen läpyskä oli myös Maarintien ja Tietotien risteyksessä Itäkeskukseenpäin. Keilaniemen suuntaan oli taas ihan musta metallinen pylväs raiteiden välissä.
 
noin 1640 Oulunkylässä siinä mistä rekat ajavat lumenkaatopaikalle Käskynhaltijantien risteyksestä oli isoja murikoita tiellä, polvekorkuisia ainakin, niitä sitten kuski ja matkustajat siirtelivät raiteilta....
 
Mulle varoteltiin jo koeajoissa siitä, että Tampereella ei olla opittu vieläkään. Siksi en ole yllättynyt kun täälläkin tämmönen meno

Tampereella on toki raiteilla jatkuvasti autoja, mutta ne vaan vähän harhailevat ja ajavat yleensä pois ilman sen suurempia häiriöitä. Tampereella siis merkittäviä raitioliikenteen häiriöitä ei ole lumikeleilläkään, joita Tampereella riittää, kovin paljon Raide-Jokeriin verrattuna.

Raide-Jokerilla sen sijaan radalle harhautuvat autot jäävät radalle jumiin, ihan kuin Raide-Jokerin ratikkaradalle olisi tarkoituksella rakennettu autoansoja. Raide-Jokerin suunnittelussa voikin minusta ollut alun perin ajatuksenakin tehdä radasta autoille niin epämiellyttävä ympäristö kuin mahdollista, jotta autot eivät ajaisi radalla.

Tämä suunnitelma onnistui osittain, valituilla teknisillä ratkaisuilla Raide-Jokerin radasta saatiin hyvin hankala paikka autoille, johon ne jäävät helposti kiinni. Ikävä kyllä tämä valinta ei näytä vähentäneen radalle tulevia autoja. Häiriöiden vähenemisen sijaan radalle tulevat autot juuttuvat radalle ja viettävät enemmän aikaa raideliikenteen tukkona.

Lopputuloksena on valtavasti häiriöitä ratikkaliikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös