Raide-Jokeri

Ensimmäisiä pysyviä lisäesteitä on saatu asennettua, mm. Hämeenlinnanväylän pysäkin edessä.
 
Tänään (6.2.2024) on ilmeisesti puoliltapäivin saatu poistettua Viikistä lähes kaksi kuukautta jatkunut 10 km/h nopeusrajoitus. Viikin tiedepuiston ja Latokartanon pysäkkien välin kokonaan kattanut rajoitus astui voimaan noin viikkoa ennen joulua sähköratavaurion seurauksena.
 
Tämä ketju ollut niin hiljainen jo pidemmän aikaa, että ovatkohan nämä väliaikaiset lisämerkinnät parantaneet tilannetta?
 
Eiliseltä on klo 13 aikaan kuva autosta kiskoilla samannimiseltä instagram-sivulta, jossa se on kääntynyt Otaniemessä Maarintien ja Tietotien risteyksessä kiskoille, mutta jäänyt seisomaan risteysalueelle. Ilmeisesti kuski seisoo kuvassa vieressä. Datassa ei kuitenkaan näy häiriötä eiliselle tai toissapäivälle, eli näköjään se on saatu pois siitä minuuteissa.
 
Eiliseltä on klo 13 aikaan kuva autosta kiskoilla samannimiseltä instagram-sivulta, jossa se on kääntynyt Otaniemessä Maarintien ja Tietotien risteyksessä kiskoille, mutta jäänyt seisomaan risteysalueelle. Ilmeisesti kuski seisoo kuvassa vieressä. Datassa ei kuitenkaan näy häiriötä eiliselle tai toissapäivälle, eli näköjään se on saatu pois siitä minuuteissa.

Itse asiassa kun kuvaa katsoo, niin näyttää että auto olisi tullut rataa pitkin jo pidemmältä. Häiriötä tästä ei tainnut lopulta tulla.
 
Tämä ketju ollut niin hiljainen jo pidemmän aikaa, että ovatkohan nämä väliaikaiset lisämerkinnät parantaneet tilannetta?

Mä mietin tässä pari päivää sitten, että emme ole pitkään aikaan kuulleet varsinaisista peltikolareista. Kun jokeri aloitti, niin autot kääntyili vaunujen alle ja pelti kolisi, kuten oli tietysti odotettavissakin. Se tuntuu nyt aika lailla loppuneen, mikä on positiivista.

Vielä on sitten jäljellä tämä kiskoille ajelu, ja jospa sekin pikku hiljaa lähtee vähenemään, kun sana alkaa kiertää niiden erityisryhmien parissa, joita tämä ongelma koskee.
 
Mä mietin tässä pari päivää sitten, että emme ole pitkään aikaan kuulleet varsinaisista peltikolareista. Kun jokeri aloitti, niin autot kääntyili vaunujen alle ja pelti kolisi, kuten oli tietysti odotettavissakin. Se tuntuu nyt aika lailla loppuneen, mikä on positiivista.

Vielä on sitten jäljellä tämä kiskoille ajelu, ja jospa sekin pikku hiljaa lähtee vähenemään, kun sana alkaa kiertää niiden erityisryhmien parissa, joita tämä ongelma koskee.

Tänään kävi sitten vielä tällainen tapaus:

Poikkeamasyy: Väärin pysäköity auto
8.2.2024 klo 15:41
Auto hajonnut kiskoille Oulun kylän aseman ja Teininpuiston pysäkkien välillä > Ajoneuvon kuljettaja sai bensaa tankkiin, ja matka jatkui, osittaista liikennettä ei ehditty käynnistää, vuorot myöhässä n.10min. > Tilanne ohi 15:50
 
Niin, tuo Norrtäljentie on sekaliikennekaistaa sekaliikenneosuuksien ominaisuuksineen. Siellä sitten voi sattua tuollaistakin, joka on PR15:n kohdalla onneksi kovin epätyypillistä.
 
Vielä on sitten jäljellä tämä kiskoille ajelu, ja jospa sekin pikku hiljaa lähtee vähenemään, kun sana alkaa kiertää niiden erityisryhmien parissa, joita tämä ongelma koskee.

En usko, että kyse on erityisryhmistä.

IMG_20240208_135742816_MFNR.jpg

Esimerkiksi tässä tapauksessa entisen Teknillisen korkeakoulun päärakennuksesta näkee hyvin kokonaiskuvan. Ei näe mitenkään, että raitiotie on nurmirataa, jonne ei saa mennä autolla, silloin kun maassa on lunta. Kevyen liikenteen väylä on merkitty liikennemerkillä, mutta raitiotietä ei ole merkitty, vaan pitäisi osata päätellä, ettei kyseessä ole autotie.
 
Mä mietin tässä pari päivää sitten, että emme ole pitkään aikaan kuulleet varsinaisista peltikolareista. Kun jokeri aloitti, niin autot kääntyili vaunujen alle ja pelti kolisi, kuten oli tietysti odotettavissakin. Se tuntuu nyt aika lailla loppuneen, mikä on positiivista.

Itse kolaroin 24.1. ambulanssin kanssa. Kääntyi eteen Käskynhaltijantiellä kohdassa, missä U-käännös on kielletty. Ja ei, ei ollut hälytysajossa. Sen lisäksi läheltä piti tilanteita tuolla kyllä sattuu yhä, turhankin paljon, mutta uskoisin syyn olevan ennemmin se että kuljettajat ovat valppaampia. Me tiedetään nykyisin ne riskipaikat, missä yleensä on nämä isoimmat törpöt, kun alkuun se oli vähän tutustumista.
 
En usko, että kyse on erityisryhmistä.

Näytä liitetiedosto 3519

Esimerkiksi tässä tapauksessa entisen Teknillisen korkeakoulun päärakennuksesta näkee hyvin kokonaiskuvan. Ei näe mitenkään, että raitiotie on nurmirataa, jonne ei saa mennä autolla, silloin kun maassa on lunta. Kevyen liikenteen väylä on merkitty liikennemerkillä, mutta raitiotietä ei ole merkitty, vaan pitäisi osata päätellä, ettei kyseessä ole autotie.

Öh, tuota, tähän kuvan ottamispaikkaan ei myöskään mitenkään voi ajaa autolla laillisesti. Ei edes eksyä vahingossa.

Ylipäätään aika outo ajattelutapa, että mihin vaan pääsee saisi lähtökohtaisesti muutenkaan ajaa. Kyllä autoilijalla on aina vastuu siitä, että ei ajele luvattomiin paikkoihin vaikka sitä ei olisi erikseen merkitty tai estetty. Toki näkee niitä autoja jumissa portaissa ym.
 
En usko, että kyse on erityisryhmistä.

Näytä liitetiedosto 3519

Esimerkiksi tässä tapauksessa entisen Teknillisen korkeakoulun päärakennuksesta näkee hyvin kokonaiskuvan. Ei näe mitenkään, että raitiotie on nurmirataa, jonne ei saa mennä autolla, silloin kun maassa on lunta. Kevyen liikenteen väylä on merkitty liikennemerkillä, mutta raitiotietä ei ole merkitty, vaan pitäisi osata päätellä, ettei kyseessä ole autotie.

Vaikea ainoa sanoa näistä, että onko jotain meme-yritystä ja parodiaa, vai ollaanko tosissaan kuin Hesarin kommenntikentällä?

Seuraavat kuvat sitten vaikka Olympiastadionilta ja Helsinki-Vantaan kiitotieltä: kun on vähän satanut lunta, niin ei mistään näe eikä pysty mitenkään päättelemään, että saako tässä ajaa autolla. Ei ole kieltomerkkejä.
 
On liikenneturvallisuus asia myös lisätä näitä alueita minne ei pääse ajamaan tai saa ajaa. Autoilu ei ole nopeaa/helppoa --> Auton hankkimisen houkuttelevuus laskee --> autojen määrä liikenteessä laskee --> autojen törttöilyt/kolarit vähenevät.

Näillä kieltoja rikkovilla ja vastaavilla vain varmistetaan se, että autoilusta joudutaan tekemään entistä hankalampaa.
 
En usko, että kyse on erityisryhmistä.

Näytä liitetiedosto 3519

Esimerkiksi tässä tapauksessa entisen Teknillisen korkeakoulun päärakennuksesta näkee hyvin kokonaiskuvan. Ei näe mitenkään, että raitiotie on nurmirataa, jonne ei saa mennä autolla, silloin kun maassa on lunta. Kevyen liikenteen väylä on merkitty liikennemerkillä, mutta raitiotietä ei ole merkitty, vaan pitäisi osata päätellä, ettei kyseessä ole autotie.

Mutta mutta eihän tuohon voi autolla ajaa kun ei tuossa aukiolla voi autolla ajaa jne?
 
Takaisin
Ylös