Raide-Jokeri

Mutta mutta eihän tuohon voi autolla ajaa kun ei tuossa aukiolla voi autolla ajaa jne?

Ei saa ajaa, mutta oikealta tullessa ei ole liikennemerkkiä osoittamassa, ettei saa ajaa. Eikä seuraavaksi raitiotielle saavuttaessa ole myöskään ajokieltomerkkiä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Eiliseltä on klo 13 aikaan kuva autosta kiskoilla samannimiseltä instagram-sivulta, jossa se on kääntynyt Otaniemessä Maarintien ja Tietotien risteyksessä kiskoille, mutta jäänyt seisomaan risteysalueelle. Ilmeisesti kuski seisoo kuvassa vieressä. Datassa ei kuitenkaan näy häiriötä eiliselle tai toissapäivälle, eli näköjään se on saatu pois siitä minuuteissa.

Tässäkään ei ole ajokieltoa osoittavaa liikennemerkkiä.

Screenshot_20240208-204146~2.jpg
 
Ei saa ajaa, mutta oikealta tullessa ei ole liikennemerkkiä osoittamassa, ettei saa ajaa. Eikä seuraavaksi raitiotielle saavuttaessa ole myöskään ajokieltomerkkiä.
[...]
Tässäkään ei ole ajokieltoa osoittavaa liikennemerkkiä.

Jokerilla on kautta linjan jätetty ajokieltomerkit ja rv-kaistamerkit pois, mikä ei ole onnistunut ratkaisu. Otin jokin aika sitten Leppävaarassa kuvan ja kuvailin paikan tännekin, tuolla jossain ylempänä se lukee. Jos paikka ei ole autoilijalle tuttu ja maassa on sopivasti lunta ja jäätä, niin raiteet menevät ihan täydestä feikkikadusta. Sikäli on ihme, että kiskoilla ajellaan niinkin vähän.

Ehkä liikennemerkkisuunnitelman laatija on unohtanut, että Suomessa on talvi. Tai sitten hän on luottanut siihen johonkin vanhaan netissä pyörivään vitsiin, jossa joku ilmastonmuutoshassuttelija on sanonut, ettei 2020-luvulla enää olisi lumisia talvia. Niin tai näin, nyt olisi korkea aika merkitä raitiovaunukaistat raitiovaunukaistoiksi ja täydentää tarpeen vaatiessa ajokieltomerkeillä. Merkki itsessään ei mitään estä, mutta kun se olisi siellä kadunvarressa, niin eiköhän se ongelmaa ainakin pienentäisi. Ainakin kannattaisi kokeilla.
 
Öh, tuota, tähän kuvan ottamispaikkaan ei myöskään mitenkään voi ajaa autolla laillisesti. Ei edes eksyä vahingossa.

Ylipäätään aika outo ajattelutapa, että mihin vaan pääsee saisi lähtökohtaisesti muutenkaan ajaa. Kyllä autoilijalla on aina vastuu siitä, että ei ajele luvattomiin paikkoihin vaikka sitä ei olisi erikseen merkitty tai estetty. Toki näkee niitä autoja jumissa portaissa ym.

Voihan tuonne aukiolle ajaa taksi jättämään huonosti liikkuvan vanhuksen kyydistä tai joku huoltoajo. Sitten kun ne ajaa pois sieltä niin voivat erehdyksissään lähteä seuraamaan raitiotiekiskoja.
 
Ehkä liikennemerkkisuunnitelman laatija on unohtanut, että Suomessa on talvi.

Korjataas niin, että nämä "merkkisuunnitelmat" ovat nimeltään liikenteenohjaussuunnitelmia.

Itse en kyseisellä hankkeella ole ensimmäistäkään (pysyvää)merkkiä suunnitellut. Yhden tosin saanut aikaan koeajojen aikana Karhusaarentieltä kohti Otaniemeä. Radalle ajon kieltävä merkki vai jakajannuoli vasemmalleko se oli, en muista nyt, pyysin tuolloin korjausta, kun ratikan "syliin" halusi autoja tulla risteyksen keskellä.

Joka tapauksessa en ota kantaa miten ohjeessa tuohon merkkaukseen sanotaan, olen itse kyseisiä suunnitelmia tehnyt vain työnaikaisiin kohteisiin ja nämä tehdään paljon hektisemmissä olosuhteissa eikä yksittäisiä merkkejä ole aikaa hieroa kuukausia. En tunne siis tapaa miten nämä on tapana toteuttaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:39 ----------

Voihan tuonne aukiolle ajaa taksi jättämään huonosti liikkuvan vanhuksen kyydistä tai joku huoltoajo. Sitten kun ne ajaa pois sieltä niin voivat erehdyksissään lähteä seuraamaan raitiotiekiskoja.
Jokaiseen puistoonkaan ei valitettavasti voida linnoittaa täyteen ajon kieltäviä kylttejä. Meillä on valtavasti metsäteitä jne. Johonkin raja on vedettävä ja se on, että ajoradalla ajetaan ja muualla liikutaan omalla vastuulla, jos sinne ajetaan vasten kieltoja
 
Viimeksi muokattu:
Jokaiseen puistoonkaan ei valitettavasti voida linnoittaa täyteen ajon kieltäviä kylttejä. Meillä on valtavasti metsäteitä jne. Johonkin raja on vedettävä ja se on, että ajoradalla ajetaan ja muualla liikutaan omalla vastuulla, jos sinne ajetaan vasten kieltoja

Hyvä muistaa että kohdissa joissa meneet radalle on ollut myös kieltomerkit, ihan selkeä rata näkyvissä jne. Onko se sitten GPS tai tyhmyys ei auta jos ei osaa edes liikennemerkkejä lukea.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:14 ----------

Voihan tuonne aukiolle ajaa taksi jättämään huonosti liikkuvan vanhuksen kyydistä tai joku huoltoajo. Sitten kun ne ajaa pois sieltä niin voivat erehdyksissään lähteä seuraamaan raitiotiekiskoja.

Voi sinne ajaa tietysti mutta sinne ajaakseen näkee ihan selkeästi olevansa jossain muualla kuin ajoradalla, sinne ei voi vain noin ajaa. Kulttuurinen syy varmaan sitten, en osaa oikein asettua heikommassa asemassa olevan tilaan.
 
Tänään (9.2.2024) vaunumme 619 ohitti kaksi jalankulkijaa (!) Huopalahden tunnelissa tullessani Pirkkolan suunnasta Huopalahden asemalle. Ei siinä kauhean paljon tilaa jää kävelijöille, mutta jotenkin ne koululaiset siinä onnistuivat vaunua väistämään.
 
Tänään (9.2.2024) vaunumme 619 ohitti kaksi jalankulkijaa (!) Huopalahden tunnelissa tullessani Pirkkolan suunnasta Huopalahden asemalle. Ei siinä kauhean paljon tilaa jää kävelijöille, mutta jotenkin ne koululaiset siinä onnistuivat vaunua väistämään.

Onneksi onnistuivat, siinähän sitä vasta olisi viivytystä tullut muuten. Milloinkohan Patterimäen tunnelissa alkaa näkyä jalankulkijoita?

Radalle ajon kieltävä merkki vai jakajannuoli vasemmalleko se oli, en muista nyt, pyysin tuolloin korjausta, kun ratikan "syliin" halusi autoja tulla risteyksen keskellä.

Joka tapauksessa en ota kantaa miten ohjeessa tuohon merkkaukseen sanotaan, olen itse kyseisiä suunnitelmia tehnyt vain työnaikaisiin kohteisiin ja nämä tehdään paljon hektisemmissä olosuhteissa eikä yksittäisiä merkkejä ole aikaa hieroa kuukausia. En tunne siis tapaa miten nämä on tapana toteuttaa.

Vähän luulen, että siellä on ajateltu, että rata erottuu niin hyvin autokaistoista, ettei ole tarpeen lisätä liikennemerkkisekamelskaa, niitä merkkejä kun on katuympäristössä aivan liikaa jo muutenkin. Nyt kuitenkin käytäntö osoittaa, että runsas lumi ja pakkanen johtavat tilanteeseen, jossa silmämääräisesti autokaista ja rv-kaista näyttävät molemmat ihan samalta lumen ja jään peittämältä väylältä, joista toisella on kiskot. Kun kuitenkin monin paikoin kiskoillakin saa ajella, jopa jokerillakin parissa paikassa, niin osa näistä ajautumisista tuntuu ymmärrettäviltä. Mä heräsin tähän siellä Alberganesplanadilla, ja olettaisin, että ainakin sillä kelillä näkymät on olleet hyvin samankaltaisia Pirkkolantiellä ja Viikissäkin.
 
Tänään (9.2.2024) vaunumme 619 ohitti kaksi jalankulkijaa (!) Huopalahden tunnelissa tullessani Pirkkolan suunnasta Huopalahden asemalle. Ei siinä kauhean paljon tilaa jää kävelijöille, mutta jotenkin ne koululaiset siinä onnistuivat vaunua väistämään.

Koeajojen hidasajoissa oli käytäntönä, että vaunun ja tunnelin sivun väliin ei saa kukaan (työntekijäkään) mennä tai vaunu pysäytetään välittömästi. Tuolloin hidasajoissa ajettiin 2-3 km/h. Jossain kohtaa siinä on vielä puristumis-/kiilaantumisvaarakin, kun se "ylimääräinen tila" radan ja seinän välissä äkisti lähteekin kaventumaan. Muistelisin, että tuo on juuri ennen suojatietä tunnelissa, tuo kapein paikka

---------- Viestit yhdistetty klo 15:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:24 ----------

Nimi onkin Patterimäki: https://vihreatsylit.fi/patterimaki/
Vaikuttaa myös siltä että Jokeri kulkee tunnelissa Auringon ja Merkuriuksen välistä :)

Jos katsoo tsekkiläisten tekemiä tunnelijärjestelmäsuunnitelmia niin se on Paterimäki :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Koeajojen hidasajoissa oli käytäntönä, että vaunun ja tunnelin sivun väliin ei saa kukaan (työntekijäkään) mennä tai vaunu pysäytetään välittömästi. Tuolloin hidasajoissa ajettiin 2-3 km/h. Jossain kohtaa siinä on vielä puristumisvaarakin, kun se "ylimääräinen tila" radan ja seinän välissä äkisti lähteekin kaventumaan. Muistelisin, että tuo on juuri ennen suojatietä tunnelissa, tuo kapein paikka
Tuolla oli seikkailijoita jo koeajojen aikana viime kesänä ja alkusyksyllä. Osa väisti vastaantulevien kaistalle, mutta vaaratonta leikkiä sekään ei missään nimessä ole. Silloin tiheimmin liikennöivä linja oli 550.

Ehkä käsittämättömin veto oli kerran se, että linjan 52 kuljettaja päästi matkustajan etuovesta ulos - ei aivan tunnellissa - mutta tunneliin johtavan kaukalon kohdalla. Sekin oli ennen PR15:n käynnistämistä, mutta koeajoja oli, mistä syystä paikan päällä olin aktiivisena.
 
Hyvä muistaa että kohdissa joissa meneet radalle on ollut myös kieltomerkit, ihan selkeä rata näkyvissä jne. Onko se sitten GPS tai tyhmyys ei auta jos ei osaa edes liikennemerkkejä lukea.

Näin ei nimenomaan ole. Nyt kun olen katsellut raitiotietä sillä silmällä, olen huomannut, että kieltomerkkiä ei usein ole ja kun maassa on tarpeeksi lunta, ei näe, että kyseessä ei ole autolla ajettava raitiotie. Pikemminkin päätyy yllättävän harvoin auto raitiotielle, jos siellä on jumissa auto keskimäärin vain jotain kolme kertaa viikossa.
 
Näin ei nimenomaan ole. Nyt kun olen katsellut raitiotietä sillä silmällä, olen huomannut, että kieltomerkkiä ei usein ole ja kun maassa on tarpeeksi lunta, ei näe, että kyseessä ei ole autolla ajettava raitiotie. Pikemminkin päätyy yllättävän harvoin auto raitiotielle, jos siellä on jumissa auto keskimäärin vain jotain kolme kertaa viikossa.
En ota kantaa pitäisikö näissä olla vai ei (varmaan paikkakohtaista), mutta muistutan, ettei myöskään jalkakäytävää yleisesti merkitä, koska sekin on rakenteellisesti eroteltu ajoradasta
 
En ota kantaa pitäisikö näissä olla vai ei (varmaan paikkakohtaista), mutta muistutan, ettei myöskään jalkakäytävää yleisesti merkitä, koska sekin on rakenteellisesti eroteltu ajoradasta

Vaikka tämä on ensiajatuksena ihan hyvä vertaus, niin mun mielestä se ontuu:
- jalkakäytävä on aika korkean reunakiven takana
- se reunakivi voi kyllä tietysti peittyä lumeen ja jäähän talvella, mutta yleisen autoilukokemuksen mukaan aika lailla jokaisella kadulla kuitenkin on jalkakäytävä siinä kadun reunassa, joten siihen on kohtuullisen helppo varautua silloinkin, kun ajo- ja havainnointikyky ovat muuten rajoittuneita
- se kohta, jossa raitiotie ja autokaista risteävät, ei ole reunakiven takana eivätkä päällyste-erot, ei edes nurmikko, näy sieltä lumen ja jään alta
- mun käsittääkseni näitä kiskoilleajoja ei satu esim. niissä paikoissa, joissa raitiotie kulkee kadun keskellä autokaistojen välissä, vaan paikoissa, joissa raitiotie on kadun reunassa tai katualueen ulkopuolella eli paikassa joihin voisi ehkä kuvitella kadun ainakin jos ympäristö ei ole tuttu ja havainnointikyky on rajoittunut
- raitioteitä ei ole joka paikassa, vaan harvoissa paikoissa, ja joissain tapauksissa on tarkoitettukin niin, että raitiotien päällä ajetaan, joten olen tuota Alberganespaa tutkailtuani tullut siihen tulokseen, että Minä vain on oikealla linjalla: on melkein ihme, ettei niitä autoilijoita harhaudu kiskoille vielä enemmän

Kohta talvi helpottaa, ja sitten jää nähtäväksi, minkä verran harhailijoita on lumettomana aikana. Ja missä määrin nämä rastittomatkin alkavat tottua siihen, että se jokerirata nyt siellä menee ja sinne ei kannata ajella. Mutta kyllä ne kieltomerkit puolustaisivat minusta paikkaansa.
 
mun käsittääkseni näitä kiskoilleajoja ei satu esim. niissä paikoissa, joissa raitiotie kulkee kadun keskellä autokaistojen välissä, vaan paikoissa, joissa raitiotie on kadun reunassa tai katualueen ulkopuolella eli paikassa joihin voisi ehkä kuvitella kadun ainakin jos ympäristö ei ole tuttu ja havainnointikyky on rajoittunut

Mulle ainakin tulee heti useampi paikka mieleen :D Esim Eliel Saarisentiellä Huopalahden tunnelista länteen ja Pitäjänmäentiellä Kutomotien pysäkkiköhän se itäisin siinä on niin nurmiradalla. Mutta tosiaan keskittyvät kyllä muualle.

Ja siis onhan noissakin yleensä reunakivi, joskin madallettu. Toisaalta jalkakäytävänkin reunakivi on joskus madallettu suojateiden, pihaliittymien ja muiden erikoiskohteiden kohdalla. Lähtökohtaisesti pitäisin myös autoilijoiden eksymistä esim. lenkkipoluille vastaavana, koska ei esim pysäköintialueilta ole kylttejä, missä kohtaa pysäköinti loppuu vaan se on jotenkin rakenteellisesti usein tehty. Mitä skutsimpaan mennään sitä enemmän näin.

Oikeastaan ajattelen lähinnä niin, että ajoradalla vain saa ajaa ja on autoilijan vastuulla, että hän ajaa ajoradalla. Selkeästi hämäävimmät paikat toki pitää ohjata, mutta ei esim tasoristeyksissäkään ole kieltoa kääntyä kiskoille.

Ei mulla sinänsä mitään mielipidettä tai kantaa asiaan edelleenkään ole, ihmettelen vain miksi tätä juuri pikaratikan kanssa tapahtuu niin paljon, kääntyilläänkö tuolla liikenteessä niin paljon kiellettyihin paikkoihin oli kieltoa tai ei. Tuntuu, ettei sillä merkillä paljoa merkitystä ole, toki voi miettiä onko se kohtuullista, jos on mahdotonta erottaa kiskojen ylityksessä, missä ajorata menee. Mielestäni näitä paikkoja ei ole, mutta olen kulkenut radan vartta koko rakentamisen aikana niin koen olevani melko jäävi kommentoimaan sitä, onko paikat hämääviä vai eivät. Suurinosa kyllä osaa ajaa ja ehkä se kertoo jotain.

En halua kommentoida tätä kiskojen merkitsemis asiaa tämän enempää. Olen kyllästynyt aiheeseen ja alan olla valmis tämän hankkeen kanssa. On aika keskittyä seuraaviin. Joskin seuraavissakin hankkeissa on jo tullut hankaluuksia yrittää kieltää tai estää mitään...
 
Jokaiseen puistoonkaan ei valitettavasti voida linnoittaa täyteen ajon kieltäviä kylttejä. Meillä on valtavasti metsäteitä jne. Johonkin raja on vedettävä ja se on, että ajoradalla ajetaan ja muualla liikutaan omalla vastuulla, jos sinne ajetaan vasten kieltoja

Jokainen puistokäytävä kuitenkin kestää auton painon, joten vaikka auto sinne eksyisi, se normaalisti ajaa vain pois. Raide-Jokerille on taas tehty upottavaa nurmirataa ja pölkkyrataa, johon autot jäävät jumiin. Jumiin jäävien autojen aiheuttamista ongelmista päästään tehokkaimmin eroon kun raitiotiellä on joka paikassa mihin auton voisi normaalisti kuvitella eksyvän, pohja, johon auto ei jää kiinni. Näin on toimittu pitkälti esimerkiksi Tampereella tai Pariisissakin, jossa pikaratikalla on paljon Raide-Jokeria vähemmän häiriöitä.

Jostain syystä Raide-Jokerilla ei ole kuitenkaan käytetty tehokkaasti autojen jumiutumishäiriöitä vähentäviä riittävän kantavia pohjaratkaisuja, vaan Raide-Jokerilla autoille on käytännössä tehty upottavia ansoja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös