Raide-Jokeri

Jokainen puistokäytävä kuitenkin kestää auton painon, joten vaikka auto sinne eksyisi, se normaalisti ajaa vain pois. Raide-Jokerille on taas tehty upottavaa nurmirataa ja pölkkyrataa, johon autot jäävät jumiin.

Esim jalkakäytävät ja pyörätiet eivät kestä jatkuvaa ajoa, ne tehdään tietoisesti erilaisesta asfalttityypistä. En usko, että myöskään hiekkatielle tekee hyvää jatkuva ajo, ainakin urat siihen jäävät
 
Esim jalkakäytävät ja pyörätiet eivät kestä jatkuvaa ajoa, ne tehdään tietoisesti erilaisesta asfalttityypistä. En usko, että myöskään hiekkatielle tekee hyvää jatkuva ajo, ainakin urat siihen jäävät

Ei raitiovaunuradankaan tarvitse jatkuvaa ajoa kestää, riittää etteivät autot uppoa sinne niin pahasti, että tarvitaan erityinen raivausauto. Mitä pyöräteihin ja jalkakäytäviin tulee esimerkiksi lumenajokalustoa ja huoltoautoja ne kyllä kestävät kun kuormitus on aika satunnaista.
 
Mulle ainakin tulee heti useampi paikka mieleen :D Esim Eliel Saarisentiellä Huopalahden tunnelista länteen ja Pitäjänmäentiellä Kutomotien pysäkkiköhän se itäisin siinä on niin nurmiradalla. Mutta tosiaan keskittyvät kyllä muualle.

No juu, olisihan se pitänyt arvata, että sinnekin on joku eksynyt. :) Mutta ihan tosi, ainakin se Alberganespan kohta on oikeasti hämäävä. Ei mulle, joka tiedän, miten se on tarkoitettu ajettavaksi, eikä sellaiselle, joka asuu siinä naapurkorttelissa ja ajelee siitä joka päivä, mutta rastittomalle hyvinkin. Rastitonkin sen oppii, jos siitä jatkuvasti ajelee, mutta kun he toimivat usein sellaisissa ammateissa, joissa ajellaan hyvinkin satunnaisesti siellä sun täällä, taksia, wolttia ja niin edelleen. Tulee varmaan joka päivä eteen joku uusi paikka. Eli kyllä tässä on myös liikenteenohjauksen suunnittelijoilla peiliin katsomisen paikka. Mutta eihän mitään ole sen suhteen vielä menetetty, kyllä ne merkit sinne saadaan jälkikäteenkin, jos vaan joku siitä riittävästi kiinnostuu. Tietysti vaarana on, ettei kiinnostu.

Ja siis onhan noissakin yleensä reunakivi, joskin madallettu.

Jonka päällä on 10 cm lunta ja jäätä. Sehän se ongelma on. Vaikka siellä olisi kullalla ja timanteilla päällystetty huomionauha, niin jos se peittyy jään alle, ei siitä ole mitään iloa.
 
Mutta ihan tosi, ainakin se Alberganespan kohta on oikeasti hämäävä. Ei mulle, joka tiedän, miten se on tarkoitettu ajettavaksi, eikä sellaiselle, joka asuu siinä naapurkorttelissa ja ajelee siitä joka päivä, mutta rastittomalle hyvinkin. Rastitonkin sen oppii, jos siitä jatkuvasti ajelee, mutta kun he toimivat usein sellaisissa ammateissa, joissa ajellaan hyvinkin satunnaisesti siellä sun täällä, taksia, wolttia ja niin edelleen. Tulee varmaan joka päivä eteen joku uusi paikka. Eli kyllä tässä on myös liikenteenohjauksen suunnittelijoilla peiliin katsomisen paikka.

Jep. Yllättävän vähän vaikka tänne on lopulta eksynyt autoilijoita, vain noin kolme kertaa kuussa on jäänyt auto jumiin.

Raide-Jokeri.jpg

Kuva artikkelista https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010140816.html

Eniten pieneen lukumäärään vaikuttanee se, että yleensä ihmiset eivät ajele aivan uusissa paikoissa, vaan yleensä autolla ajetaan paikoissa, joissa on käyty ennenkin, ja pystytään muistamaan, missä kohtaa raitiotie kulkee ja missä kohtaa ajokaistat kulkee. Mutta kuten huomaamme, liikennesuunnittelu ei voi nojata sen varaan, että ajellaan vain tutuilla alueilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tammikuun matkustajaluvut on julkaistu: https://hslfi.azureedge.net/globala...maarat/hsl_matkustajamaarat_0101_31012024.pdf

Jokerilla oli 1,02 miljoonaa nousua kuukauden aikana. Tuo on siis keskimäärin 32 900 matkaa päivässä, mutta yleensä on vertailtu arkipäivän lukuun ja tuo keskiarvo on siis alempi kun se sisältää myös viikonloput.

Taas ainoat 550:n luvut vertailua varten, jotkä löydän ovat Raide-jokerin Hankearvioinnista 2019 ja koko vuoden nousujen muodossa. Suurimmillaan ne olivat 2014, jolloin tehtiin n. 11,5 miljoonaa nousua. Edeltävän vuoden (helmikuu 2023-tammikuu 2024) luvut eivät ole ihan 12x tammikuun määriä muilla joukkoliikennevälineillä. Vähiten muuttuneilla eli metrolla ja lähijunilla kertoimet olivat 11,30 ja 11,74.


Takaisin noihin risteysasioihin:

Katselin minkälaisia Tvärbanan ratkaisut on noihin ja siellä on aika lailla huomiomerkkiä noissa risteyksissä nurmiradallekin https://www.google.fi/maps/@59.3058...nHdUEqRKx7JQLfBw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Tosin tuossa kohtaa näyttäisi olevan kuoppakin ajoradalta tullessa. Kuinkahan nuo toimivat talvella, täyttyvätkö lumesta vai pidetäänkö ne lumettomana?
 
Viimeksi muokattu:
Tammikuun matkustajaluvut on julkaistu: https://hslfi.azureedge.net/globala...maarat/hsl_matkustajamaarat_0101_31012024.pdf

Jokerilla oli 1,02 miljoonaa nousua kuukauden aikana. Tuo on siis keskimäärin 32 900 matkaa päivässä, mutta yleensä on vertailtu arkipäivän lukuun ja tuo keskiarvo on siis alempi kun se sisältää myös viikonloput.

Taas ainoat 550:n luvut vertailua varten, jotkä löydän ovat Raide-jokerin Hankearvioinnista 2019 ja koko vuoden nousujen muodossa. Suurimmillaan ne olivat 2014, jolloin tehtiin n. 11,5 miljoonaa nousua. Edeltävän vuoden (helmikuu 2023-tammikuu 2024) luvut eivät ole ihan 12x tammikuun määriä muilla joukkoliikennevälineillä. Vähiten muuttuneilla eli metrolla ja lähijunilla kertoimet olivat 11,30 ja 11,74.

Ainakin oman subjektiivisen tuntemuksen mukaan täyttä on välillä, etenkin Vihdintie - Huopalahti-Maunula täyttä, usein seisomakuormassa jos myöhässä, sitten vähenee, Ogelista taas tulee Viikkiin kunnolla mutta sitten taas hiljenee....

---------- Viestit yhdistetty klo 07:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:18 ----------

Ei raitiovaunuradankaan tarvitse jatkuvaa ajoa kestää, riittää etteivät autot uppoa sinne niin pahasti, että tarvitaan erityinen raivausauto. Mitä pyöräteihin ja jalkakäytäviin tulee esimerkiksi lumenajokalustoa ja huoltoautoja ne kyllä kestävät kun kuormitus on aika satunnaista.

Eivät itse asiassa kestä, uusiakin pyöräteitä pettänyt reunoista pahastikin tai mennyt kuopalle, ainakin omasta mielestä liian raskas aurauskalusto...
 
Tammikuun matkustajaluvut on julkaistu:
Takaisin noihin risteysasioihin:

Katselin minkälaisia Tvärbanan ratkaisut on noihin ja siellä on aika lailla huomiomerkkiä noissa risteyksissä nurmiradallekin https://www.google.fi/maps/@59.3058...nHdUEqRKx7JQLfBw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Tosin tuossa kohtaa näyttäisi olevan kuoppakin ajoradalta tullessa. Kuinkahan nuo toimivat talvella, täyttyvätkö lumesta vai pidetäänkö ne lumettomana?

Ruotsissa käytetän siis "Kielletty ajosuunta" -merkkiä. Ei hullumpi idea sekään koska autoilijat kunnioittavat sitä paremmin kuin esim "Ajoneuvoilla ajo kielletty".
 
Ruotsissa käytetän siis "Kielletty ajosuunta" -merkkiä. Ei hullumpi idea sekään koska autoilijat kunnioittavat sitä paremmin kuin esim "Ajoneuvoilla ajo kielletty".
Kyseinen liikennemerkki jouduttiin Siltasaarenkadulta poistamaan (tai tarkalleen ottaen vaihtamaan mottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkkiin), koska se kieltää myös ratikoilta ajon (suunnitelmassa merkin ja raitiotien väliin jäi ajoväylä, joka jäi toteutumatta ja merkki olikin toteutettu raitiotien viereen).
 
Voiko kielletty ajosuunta -merkkiä varustaa lisäkilvellä "Ei koske raitiovaunuja"?
Kielletty ajosuunta merkkiin ei tainnut saada laittaa muita lisäkilpiä kuin "Ei koske polkupyöriä".

Tällaista ollaan myös harkittu laitettavaksi ajoneuvolla ajo kielletty merkkiin, mutta mahtaako hyödyttää, jos koko merkkiä ei tunneta tai noudateta.

Miksi ajoneuvolla ajo kielletty merkkiin laitettaisiin lisämerkki "Ei koske raitiovaunuja" kun kyseinen merkki ei muutenkaan kiellä raitiovaunulla ajoa (Raitiovaunu ei ole ajoneuvo)? Eikö ns. ylimääräiset lisäkilvet ole kiellettyjä?
 
Viimeksi muokattu:
Kielletty ajosuunta ei näytä olevan käytössä sielläkään, missä autoilla on kielletty ajosuunta, mutta raitiovaunut kulvevat kumpaankin suuntaan. Fredrikinkadulla Bulevardin eteläpuolella etelänsuuntainen autoliikenne on kielletty moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkillä ilman lisäkilpiä. Bulevardin pohjoispuolella taas on normaali kielletty ajosuunta -merkki.
 
Kielletty ajosuunta merkkiin ei tainnut saada laittaa muita lisäkilpiä kuin "Ei koske polkupyöriä".

Näinpä. Suora lainaus laista:

"C17 Kielletty ajosuunta
[merkin kuva tässä]
C17

Merkin sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty. Merkin sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”.

Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan tien tai sen osan sulkevaan laitteeseen."
 
Näinpä. Suora lainaus laista:

"C17 Kielletty ajosuunta
[merkin kuva tässä]
C17

Merkin sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty. Merkin sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”.

Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan tien tai sen osan sulkevaan laitteeseen."
Jotain tällaista muistelin, mutten ollut varma.
 
Takaisin
Ylös