Raide-Jokeri

Tukholmassa on käytössä myös tällaisia merkkipattereita: https://www.google.fi/maps/@59.3597...W1qo-5L4qrOSFYTw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu ettei vahingossakaan kukaan eksy raiteille. Todennäköisesti siellä on käyty samanlaista keskustelua kuin meillä nyt koska vuoden 2014 kuvassa merkit ovat vaatimattomampaa lajia: https://www.google.fi/maps/@59.3597...e0!5s20140601T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu

Erinomaiset verrokkikuvat. Kokemus on opettanut, ihan selvästi. Tukholmassa varmasti noita rastittomia autoilijoita on suhteessa enemmän kuin Helsingissä, joten siellä on sitten käytännön pakosta etsitty mahdollisimman tehokkaat liikennemerkkijärjestelyt.

Tällaista ollaan myös harkittu laitettavaksi ajoneuvolla ajo kielletty merkkiin, mutta mahtaako hyödyttää, jos koko merkkiä ei tunneta tai noudateta.

Mä uskoisin kuitenkin, että ne kiskoille ajavat on pääosin siellä vahingossa ja noudattaisivat merkkejä, jos ne merkit vaan olisivat siellä ja selkeästi näkyvissä. Kokeilkaa laittaa niitä nyt noihin pahimpiin paikkoihin ja katsokaa, paraneeko tilanne. (Lisäkilpi lie tarpeeton, mutta se ei ole olennaista tässä.)
 
Helsingissä periaatteena on, että turhia liikennemerkkejä ei aseteta. Liikennesääntöä ei yleensä korosteta erillisellä liikennemerkillä. Samaa asiaa ei myöskään kerrota useampaan kertaan.
 
Tukholmassa on käytössä myös tällaisia merkkipattereita: https://www.google.fi/maps/@59.3597...W1qo-5L4qrOSFYTw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu ettei vahingossakaan kukaan eksy raiteille. Todennäköisesti siellä on käyty samanlaista keskustelua kuin meillä nyt koska vuoden 2014 kuvassa merkit ovat vaatimattomampaa lajia: https://www.google.fi/maps/@59.3597...e0!5s20140601T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu

:roll::confused:

Siis aivan hirveän näköistä... Tässä sitten seuraus https://westbridgfordwire.com/wp-content/uploads/2023/07/F1ADgTrWIAIzljL-2.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä periaatteena on, että turhia liikennemerkkejä ei aseteta. Liikennesääntöä ei yleensä korosteta erillisellä liikennemerkillä. Samaa asiaa ei myöskään kerrota useampaan kertaan.

Sama se on kaikkialla Suomessa. Miksi turhaan miinoittaa joka paikkaan liikennemerkki, jos on jo yksi näkyvissä. Eri asia sitten jos jokin rinnalla oleva ajoneuvo voi peittää
 
Mä uskoisin kuitenkin, että ne kiskoille ajavat on pääosin siellä vahingossa

Pääosin vahingossa, kyllä, ollaan samaa mieltä tästä. Mutta ei ne merkit mitään auta asenneongelmaan, siihen ettei keskitytä liikenteeseen. En muista oliko täällä kuvia uusista pysyvistä tolpista, mitä kiskojen väliin ja viereen on asennettu. Erittäin selvästi havaittavissa ja silti joku jo yrittänyt niiden välistä luikkia Maarissa. Oli päässyt itse peruuttaen onneksi pois...
 

No juu. Höselillähän on se uusi hieno slogan, josta ovat varmaan maksaneet hirmuisia summia jollekin pöhisevälle mainostoimistolle, joten käytetään sitä: kaikki on mahdollista. Ihan niin kuin on mahdollista sekin, että Höselin bussiliikenteessä saattaa kuski hypätä keskellä katua bussistaan päästäkseen lyömään nyrkeillä kanssa-autoilijaa. Mutta vaikka kaikki on mahdollista, niin eiköhän nämä kuitenkin molemmat ole, toivottavasti, yksittäistapauksia. Tuon enempää ei voi tienpitäjä yrittää.

Erittäin selvästi havaittavissa ja silti joku jo yrittänyt niiden välistä luikkia Maarissa. Oli päässyt itse peruuttaen onneksi pois...

Olisko se tolppa sitten kuitenkin vaikuttanut niin, että ne on hoksanneet olevansa väärässä paikassa?

Helsingissä periaatteena on, että turhia liikennemerkkejä ei aseteta. Liikennesääntöä ei yleensä korosteta erillisellä liikennemerkillä. Samaa asiaa ei myöskään kerrota useampaan kertaan.

Hienoja ja kauniita periaatteita, kuten periaatteet tapaavat olla. Ei kuitenkaan saisi käydä niin, että periaate on tärkeämpi kuin itse asia. Viisas osaa tarvittaessa joustaa periaatteistaan.
 
Helsingissä periaatteena on, että turhia liikennemerkkejä ei aseteta. Liikennesääntöä ei yleensä korosteta erillisellä liikennemerkillä. Samaa asiaa ei myöskään kerrota useampaan kertaan.

Saa usein tapella pysäköinnistä, kun valitetaan että onhan tässä tilaa mutta voi todeta se pitää aina merkitä merkillä.

Muistan joskus Vantaan Kuusijärvellä kun piti siirtää merkkejä pois kisan tieltä, valtava määrä merkkejä osoittamassa miten oli paikkoja, ei ihmisillä muuten järki toimi.
 
Olisko se tolppa sitten kuitenkin vaikuttanut niin, että ne on hoksanneet olevansa väärässä paikassa?

Jos se Maarin tapaus on viime viikkoinen, josta kuvaa selitin viestissä 2315 (tosin virheellisesti, kuvassa ollaan jo TUAS ja T-talon toisella puolella, eikä Maarintien ja Tietotien risteyksessä, johon oranssit pylväät ovat tulleet), auto oli jo seuraavassa risteyksessä ennen kuin poistui radalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:09 ----------

Eikun ei ollutkaan, vaan juuri Maarintien ja Tietotien risteys. kuvassa onkin nuo pylväät ja radan siirtymä sivulle näkyy, mikä on ennen seuraavaa risteystä https://www.instagram.com/autotkiskoilla/p/C3CzOxWIXt7/

Kuvassa on kuitenkin renkaan jäljet lumessa auton edessä, eli on taidettu peräti ajaa joko Otakaarelta tai Otaniementieltä asti.
 
Jos se Maarin tapaus on viime viikkoinen, josta kuvaa selitin viestissä 2315 (tosin virheellisesti, kuvassa ollaan jo TUAS ja T-talon toisella puolella, eikä Maarintien ja Tietotien risteyksessä, johon oranssit pylväät ovat tulleet), auto oli jo seuraavassa risteyksessä ennen kuin poistui radalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:09 ----------

Eikun ei ollutkaan, vaan juuri Maarintien ja Tietotien risteys. kuvassa onkin nuo pylväät ja radan siirtymä sivulle näkyy, mikä on ennen seuraavaa risteystä https://www.instagram.com/autotkiskoilla/p/C3CzOxWIXt7/

Kuvassa on kuitenkin renkaan jäljet lumessa auton edessä, eli on taidettu peräti ajaa joko Otakaarelta tai Otaniementieltä asti.

Katsoin seuraavana päivänä Otaniemen kirjaston edestä, että sieltä asti löytyi renkaan jäljet. Eli autoilija oli ajanut rataa pitkin jo Otaniementieltä saakka.
 
Hienoja ja kauniita periaatteita, kuten periaatteet tapaavat olla. Ei kuitenkaan saisi käydä niin, että periaate on tärkeämpi kuin itse asia. Viisas osaa tarvittaessa joustaa periaatteistaan.

Artizin kuvassa on aika hyvin havainnollistettu, miten paljon hyötyä ylimääräisistä liikennemerkeistä on. Jos et halua noudattaa ensimmäistä merkkiä, miksi haluaisit toista tai seitsemättä?
 
Artizin kuvassa on aika hyvin havainnollistettu, miten paljon hyötyä ylimääräisistä liikennemerkeistä on. Jos et halua noudattaa ensimmäistä merkkiä, miksi haluaisit toista tai seitsemättä?

Kyllähän ne lisämerkit ehkäisevät vahingossa kiskoille ajamista. Ja suurin osa tapauksista joita nyt talvella on sattunut ovat juuri vahinkoja, ei tahallista ajoa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

Tässä yksi esimerkki liikennemerkkiminimalismin selkeästä ja vaarallisesta haitasta Helsingissä:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d075afb-c609-42cd-9240-63212a849cb8

En jaksanut lukea loppuun artikkelia mutta ymmärrän millaisia loukkuja nimenomaan pyöräilijöille nuo "korotetut suojatiet" , joista ei varoiteta kolmiolla, ovat.
 
Artizin kuvassa on aika hyvin havainnollistettu, miten paljon hyötyä ylimääräisistä liikennemerkeistä on. Jos et halua noudattaa ensimmäistä merkkiä, miksi haluaisit toista tai seitsemättä?

Minulla on joskus käynyt mielessä, mitä jos tekisi molemmin puolisin portaalin ratikka radan ylitse mikä olisi täytetty ajoneuvolla ajomerkeillä eli niitä olisi n. 20. Ei siinä taida olla järkeä tai hyötyä :lol:

Itse en ole ikinä vanhingossakaan ajanut kieltomerkin ohi, ihmettelen, miten moni on. Pois lukien mitä olen tehnyt keltavilkkukatolla työtarkoituksessa
 
Takaisin
Ylös