Raide-Jokeri

Kirjoitan mobiilisti Itäkeskuksessa, äsken saavuimme tänne PR15:llä, ja Tulppatien ja Varikkotien valot olivat vilkulla (ei pimeinä). Siitä mentiin klo 6.52.
Oliko varikon vaihteen kanssa ongelmaa? Valon kanssa ollut usein ongelmaa, kun saa pyyntönsä vaihteenohjaukselta, jos näin olisi voisi olla loogista ohjata valo vilkulle vaihdehäiriön vuoksi.
 
Oliko varikon vaihteen kanssa ongelmaa? Valon kanssa ollut usein ongelmaa, kun saa pyyntönsä vaihteenohjaukselta, jos näin olisi voisi olla loogista ohjata valo vilkulle vaihdehäiriön vuoksi.
Matkustajanistuimelta ei näkynyt että olisi ollut vaihdeongelmaa. Itse risteyksissä mentiin kyllä pienellä nopeudella.
 
Oliko varikon vaihteen kanssa ongelmaa? Valon kanssa ollut usein ongelmaa, kun saa pyyntönsä vaihteenohjaukselta, jos näin olisi voisi olla loogista ohjata valo vilkulle vaihdehäiriön vuoksi.
Jotain vikaa siellä varmasti on, valot ovat edelleen vilkulla. Autoilijat eivät näytä ymmärtävän velvollisuuksiaan, vaunun (613) piti mennä Varikkotien risteyksessä liki kävelyvauhtia normaalin 15 km/h sijaan. 15 km/h johtuu jyrkästä kaarteesta.
 
Autoilijat eivät näytä ymmärtävän velvollisuuksiaan
Koeajoissa juurikin tuossa yksi autoilija päätti lähteä tikkarin pysäytys lätkää vasten ajamaan vaikka raitiovaunu oli juuri tulossa...Eli en ylläty
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vika lienee korjautunut. Katsoin bussitutkasta ja molempiin suuntiin raitiovaunut ajoivat risteyksen/käännöksen ylinopeutta (16 km/h ja toinen 17 km/h)
 
Viimeksi muokattu:
Äsken kerrotulla matkalla näin jälleen autoilijan "loistosuorituksen". Ollessamme lähdössä Pirkkolan pysäkiltä kohti Hämeenlinnanväylää kaukaa oli tulossa toinen pikaratikka, ja tilanteen kannalta normaalilla tavalla reippaalla nopeudella. Se lähestyi hautausmaan tasoristeystä. Mielessäni ajattelin, että hyvä että kukaan ei tunge sen eteen kävellen tai jotain ajoneuvoa ajaen. No tunkihan! Pirkkolantieltä kääntyi auto ja ehti täpärästi uurnalehdon parkkialueelle ennen ratikan tuloa. Meidän ratikka (613) oli selvästi kauempana tuolla hetkellä.

(Pahoittelut, en osaa käyttää foorumin päivitettyä versiota kovinkaan kätevästi, jätän lainauksen pois tarkoituksella.)
 
Äsken kerrotulla matkalla näin jälleen autoilijan "loistosuorituksen". Ollessamme lähdössä Pirkkolan pysäkiltä kohti Hämeenlinnanväylää kaukaa oli tulossa toinen pikaratikka, ja tilanteen kannalta normaalilla tavalla reippaalla nopeudella. Se lähestyi hautausmaan tasoristeystä. Mielessäni ajattelin, että hyvä että kukaan ei tunge sen eteen kävellen tai jotain ajoneuvoa ajaen. No tunkihan! Pirkkolantieltä kääntyi auto ja ehti täpärästi uurnalehdon parkkialueelle ennen ratikan tuloa. Meidän ratikka (613) oli selvästi kauempana tuolla hetkellä.
Hyvä siis, että tuossa pudotettiin nopeusrajoitus. Koeajoissa oli 70 km/h liittymäalueen yli. Onneksi on hautausmaa lähellä
 
Hitto kun olisivat joskus rakentaneet kauniin sillan yli ja autot siihen kauemmaksi Pirkkolan viereen, nyt ihan turha vaaran paikka.
 
Roihupellon liikennevaloista: edelleen ovat vilkulla, tulin Lanternan pikaruokapaikkaan päivälliselle. Jotkut vaunut menevät Varikkotien risteyksen mutkasta jopa yli 20 km/h, katselin vaunun 607 takaohjaamon nopeusmittaria...
 
Oviautomatiikka vaikuttaa toimivan eri tavalla kuin esimerkiksi junissa. Nappiin syttyy valo vasta n. kolme sekuntia pysähdyksen jälkeen, eikä oven avausta voi tilata etukäteen, jotta se avautuisi heti turva-ajan jälkeen, kuten junissa. Ovien avautuminen kestää niin kauan, että ulkopuolella seisovana ehtii painaa nappia pariin kertaan, ennen kuin edes valo syttyy.
Samalla tavalla toimii kuin kaupungissa. Ainoana erona on tuo avausviive, joka on muutaman sekunnin pidempi kuin kaupunki-Articeissa. Valo syttyy samalla kuin vapautus menee päälle ja vapautuksen voi tehdä ennakkoon, jolloin lukitus vapautuu (ja napit aktivoituu/ennakkoon pyydetyt ovet avautuvat) heti kun vaunu on pysähtynyt, tosin edelleen, tämä viive on jostain syystä isompi kuin Artic X34:ssa (kantakaupungin vaunut). Itse esim. pysäkille jarruttaessa painan jo vapautus ennakon, jolloin heti vaunun pysähdyttyä ovet aukeavat.

Avauksen voi tilata painamalla kyseisen moduulin oven avaus painiketta ennen pysähdystä, joko itse ovesta (vaikkei valo palakaan) tai stop-nappulasta.
 
Avauksen voi tilata painamalla kyseisen moduulin oven avaus painiketta ennen pysähdystä, joko itse ovesta (vaikkei valo palakaan) tai stop-nappulasta.
Itse olen kantakaupungissa matkustaessa takana toisinaan, kun olen nähnyt ihmisen juoksevan takaa vaunuun, painanut stop-napilla oven auki (jos ovia ei ole lukittu) se avaa takaoven ja nopeuttaa hieman myös omaa matkaani, kun ei tarvitse odottaa tuon juoksevan ihmisen ehtivän napille ja odottaa oven avautumisaikaa. Jos tämä on kuljettajan mielestä väärin niin kuulen mielellään tämänkin.

Oven jumittaminen väkisin auki on mielestäni eri asia ja hidastaa matkaa. Olettaisin kuitenkin, että kuljettaja tietää esim seuraavan liikennevalon ja sitä kautta päättää ovatko ovet vapautettuina vielä.
 
Puolitoista viikkoa ehti kulua, mutta nyt huomasin, että kaikki vaunut seisoo kartalla ja ovat joitain minuutteja myöhässä.
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Oulunkylä. Arvioitu kesto: 21:55 - 23:00

muokkaus: muut lähtivät liikkeelle, mutta 610 seisoo Oulunkyläntiellä ennen käännöstä Maaherrantielle, eli ilmeisesti jossain siinä on este.

Viesti yhdistetty automaattisesti:

Avauksen voi tilata painamalla kyseisen moduulin oven avaus painiketta ennen pysähdystä, joko itse ovesta (vaikkei valo palakaan) tai stop-nappulasta.

Sisältä kai näin, mutta itsellä ulkopuolella seisoessa ehdin painaa pari kertaa ennen valon syttymistä eikä ovi auennut ennen kuin painoin valon sytyttyä.

Täytyy vissiin testata uusiksi, jos muistan väärin. Ei nimittäin ole hirveen montaa kertaa tarvinnut ovinappia painaa, kun keskipäivisinkin on ollut sen verran porukkaa, että en ole ensimmäisenä astumassa ulos tai sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Avauksen voi tilata painamalla kyseisen moduulin oven avaus painiketta ennen pysähdystä, joko itse ovesta (vaikkei valo palakaan) tai stop-nappulasta.
Tämä stop-nappulanäkökohta onkin mielenkiintoinen: nappulat ovat tietenkin kaikissa moduuleissa, mutta ovia on vaihteleva määrä moduulista riippuen. Moduulien tunnuskirjaimet "edestä taakse" ovat A-C-E-D-B. Moduuleissa C ja D ei ole lainkaan ovia, vaan niissä olevia nappeja painamalla vaikutetaan naapurimoduulin ovien avaamisen tilaukseen. Minä joskus poistun sellaiseen suuntaan moduulista katsottuna, että olenkin tilannut "väärien ovien" avautumisen, ja joudun painamaan ovia lähimpää nappulaa uudelleen. Sen näkee, palaako ovia lähimmässä nappulassa valo vai ei. Moduuleissa A ja B (eli ohjaamollisissa moduuleissa) on taas päätyovet ja sitten lähempänä niveltä pariovet. Niissäkin on mahdollisuus painaa "väärää nappulaa", jos ei poistukaan siitä ovesta, jolle napin painaminen oikeasti vaikuttaa. Se että nappuloihin syttyy valo tilauksen tullessa päälle, on keskeisen tärkeä juttu, samoin koko kuvion ymmärtäminen.
 
Puolitoista viikkoa ehti kulua, mutta nyt huomasin, että kaikki vaunut seisoo kartalla ja ovat joitain minuutteja myöhässä.


muokkaus: muut lähtivät liikkeelle, mutta 610 seisoo Oulunkyläntiellä ennen käännöstä Maaherrantielle, eli ilmeisesti jossain siinä on este.
Autotkiskoilla-IG:ssä on kuva tapahtuneesta, juurikin Oulunkyläntien ja Maaherrantien risteyksestä.
 
Nyt tiistaina 20.2.2024 ovat vuorostaan Viikintien / Viilarintien ympyrän valot pimeänä. Ja autot törttöilevät ratikan tullessa kuin päättömät kanat ... Havainto klo 14.12.
 
Takaisin
Ylös