Raide-Jokeri

Onko kukaan muu huomannut eroa jousituksessa kantakaupungin artic ratikoiden ja 15 pikaratiikoiden välillä. Kantakaupungin ratikoiden jousitus on paljon pehmeämpi ja keinuu kuin laiva. Pikaratikassa sen on kuin kivireki. Johtuuko jousutuksen uutuudesta vai onko nissä ollenkaan jousia?
 
Instassa on kuva 12h takaa ratikkakuljetuksesta Heinolan Lusissa Valtatiellä 5. Ilmeisesti Artic 625 saapunut jo Roihupeltoon.
Onko kukaan muu huomannut eroa jousituksessa kantakaupungin artic ratikoiden ja 15 pikaratiikoiden välillä. Kantakaupungin ratikoiden jousitus on paljon pehmeämpi ja keinuu kuin laiva. Pikaratikassa sen on kuin kivireki. Johtuuko jousutuksen uutuudesta vai onko nissä ollenkaan jousia?

Oma takamus ei erottanut kyydissä eroa, kun 601 oli lisälinjalla 4S talvena 2021-2022 kantakaupungissa. Moni kuitenkin kehui vaunun kulkua tasaisemmaksi kuin jopa kantakaupungin Articeilla silloin.
 
On pohjoisesta Roihupellon varikolle jotain myöhään illalla tai yöllä tullut, koska varikolla on vielä nyt aamullakin (17.7. klo 6.50) Rissasen järeä lavettiajoneuvo parkissa, ilman kuormaa. Vaunu 625 voi hyvinkin olla se, joka kyydissä on ollut.
 
Tavallaan positiivista, että edes uutisoidaan, mutta eihän tuossa uutisessa pidä paikkaansa oikein mikään muu kuin se, että hionta ei vaikuta kirskuntaan. Kaikki muu sisältö on korkeintaan puolitotuuksia jos sitäkään.
 
Tavallaan positiivista, että edes uutisoidaan, mutta eihän tuossa uutisessa pidä paikkaansa oikein mikään muu kuin se, että hionta ei vaikuta kirskuntaan. Kaikki muu sisältö on korkeintaan puolitotuuksia jos sitäkään.
Joo, pelkkää populismia, johon tiettyjen ihmisten on helppo lähteä mukaan.
 
Tavallaan positiivista, että edes uutisoidaan, mutta eihän tuossa uutisessa pidä paikkaansa oikein mikään muu kuin se, että hionta ei vaikuta kirskuntaan. Kaikki muu sisältö on korkeintaan puolitotuuksia jos sitäkään.
Siis kiellät sen, että hommat kuuluu hoitaa loppuun.?
 
Viimeksi muokattu:
Tehdäänpä niin, että kirjoitan teille nyt Helsingin Uutisten uutisen uudelleen niin, että siinä ei ole mukana puolitotuuksia eikä siinä jätetä mainitsematta olennaisia asioita, niin ehkä se avaa tätä vähän. Se uutinen voisi olla esimerkiksi näin:

Otettiinko pikaratikka liian aikaisin käyttöön? Osa reitistä joudutaan korvaamaan bussilla

Osa pikaratikan reitistä korvataan bussiliikenteellä elokuussa ja syyskuussa. Syynä on koko radan mittainen hiontatyö.

Pikaratikka ajaa iltaisin kello 21 alkaen vain osaa linjan reitistä 3.8.–30.9. Perjantain ja lauantain välisinä öinä pikaratikalla on kuitenkin normaali liikenne.

Raiteenhionta on tarpeen siksi, että rataa rakennettaessa allianssille tapahtui rakennusvirhe. Raidejokerin rata koostuu yhteenhitsatuista kiskoelementeistä, ja näiden kiskojen yhteenhitsauksessa on tapahtunut lähinnä kokemattomuudesta johtunut virhe. Matkustaja ei varsinkaan alhaisilla nopeuksilla sitä huomaa, mutta hitsaussaumojen kohdalle on muodostunut eräänlaisia kumpuja, jotka rasittavat sekä kiskoa että vaunua, kun vaunu ajaa näiden yli. Korkeilla nopeuksilla sen voi huomata epätasaisena kyytinä.

– Meidän olisi tietysti pitänyt tilaajana tämä huomata rakennustöiden varhaisessa vaiheessa, mutta kun kyseessä on seudun ensimmäinen moderni raitiotie, niin tällaista osaamista ei organisaatiossa vielä ollut, Kaupunkiliikenteestä kerrotaan Helsingin Uutisille.

Ohjearvojen ja toleranssien selvittäminen on vienyt aikaa, minkä vuoksi korjaushiontaa ei kyetty tekemään samassa yhteydessä ennen liikenteen alkamista suoritetun yleisen radanhionnan kanssa. Mistään varsinaisesta katastrofista ei ole kyse, vaan syntyneet saumat saadaan hiomalla tasaiseksi nyt jälkikäteen eikä tällä ole juuri vaikutusta hankkeen kokonaiskustannuksiin.

– Hyvää tässä on luonnollisesti se, että virheistä oppii. Kalasatamassa ja vielä rakenteilla olevalla Laajasalon radalla ei tällaista pääse enää sattumaan. Pahoittelemme vielä erikseen sitä, että matkustajille koituu tästä nyt ylimääräistä vaivaa, Kaupunkiliikenteen edustaja toteaa.
 
Reittiopas näyttää vähintäänkin erikoisia kulkuaikoja PR15:lle, kun tarkastellaan 16.9. alkavan arkiviikon aikatauluja erityisesti liikennöintivuorokauden loppupään osalta. Tuo viikko on vielä niitä viikkoja, jolloin Jokeri-radan hionnatkin olisivat iltaisin ja öisin käynnissä. Siitä huolimatta reittiopas antaa todella kovaa tarjontaa nimenomaan ratikalle 15 päästä päähän noille illoille ja öille. Kysymys on arkipäivistä ma - to 16. - 19.9.2024.

Pari screenshottia:
Itäkeskus - Keilaniemi.
Keilaniemi - Itäkeskus.

KEN - IK -suunnan vuoroväli 2+18+2+18... viimeistään vahvistaa sen, että reittiopas antaa syystä tai toisesta virheellistä tietoa.
 
Nyt kun jokerilla alkaa 12.8. ne 6 min vuorovälit, niin oletan, että päätepysäkeillä tulee olemaan säännöllisesti kaksi vaunua kerrallaan. Minkälaisen matkustajainformaatiojärjestelmän HSL on tässä on viimeisen 9 kuukauden aikana rakentanut kertomaan matkustajille, kumpi niistä kahdesta vaunusta lähtee ensin?
 
Voi olla, että ratkaisu on pitää ovet auki vain siinä vaunussa, joka lähtee ensin. Pitäisi toimia Keilaniemessä, mutta voi aiheuttaa pieniä ongelmia Itäkeskuksessa.
 
4.8.2024

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Oulunkylän asema ja Keilaniemi - Hämeenlinnanväylä. Ei liikennettä välillä Oulunkylän asema - Hämeenlinnanväylä, Syy: Tekninen vika, Paikka: Oulunkylän asema, Arvioitu kesto: 15:40 - 16:30
 
Takaisin
Ylös