Raide-Jokeri

Sääli juttu, hommat loppuu tollaiseen, pakkoko se on töröillä, onneksi busseissa vähentynyt selkeästi huuto luurin tai pahimmassa tapauksessa näpräily.
 
Youtubessa oli kolme kuskia Helsingistä, jotka kuvas ajovideoita ratikasta pistämällä joko puhelimen tai jonkin muun kameran kiinni tuulilasiin ennen liikkeellelähtöä. Toukokuussa tuli kuitenkin KLOY:ltä täyskielto ettei saanut tapahtua mitään kuvaamista -edes passiivista- perusteluna juuri puhelimen tai kameran käsittely ajon aikana ja videoiden julkaisu loppui seinään. Odotetusti yli-innokkaasta turvallisuustulkinnasta huolimatta tämmönen kuitenkin jatkuu.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Voi harmi, nyt IK:n laiturinäytöt olivat palanneet vanhaan, ja vain väärällä puolella näkyi ensiksi lähtevän vaunun tiedot. Tämä vaunu (618) lähti 32:lta, tiedot oli 31:n taulussa. 32:n taulu ei kertonut mitään PR15:n kulkuajoista.
 
Nämä jokerin äärilöysät aikataulut alkaa saada jo koomisia piirteitä harrastajien ja miksei ammattilaistenkin keskuudessa. Tuttu matkusti eilen iltaruuhkan aikaan ja seurasi ohjaamon diginäytöstä vaunun nopeuksia (näyttääkö ne muuten autojen kaltaisesti vähän yläkanttiin?).

Viikinmäestä Veräjämäkeen ajeltiin alle 50 km/h, hetkellisesti nopeusennätys huikeat 51. Paikalla on suurimmilta osin rajoitus 70. Tästä hidastelusta huolimatta oltiin Oulunkylän asemalla etuajassa ja tasattiin sitten reippaasti aikaa.

Pirjontien 50-alueella vauhti nousi huippuunsa lukemaan 34, Pirkkolan suoralla puolestaan 45. Tämän kuhnustelun jälkeen seistiin Hämeenlinnanväylän tasaupysäkillä 2 min.

En tarkoita, että joka paikassa pitää ajaa juuri täsmälleen sitä nopeutta, joka maastoon on merkitty (vaikka sen pitäisi pyrkimys toki ollakin, jos ei keli tms. muuta edellytä) enkä tarkoita, että aikataulu pitää vetää niin tiukoille, että yhden mummon köpöttely radan yli johtaa heti myöhästymiseen. Mutta alkaahan tilanne olla aika surkuhupaisa, jos kuljettajat joutuvat ratkomaan puutteellisen aikataulusuunnittelun ongelmia ajamalla 15-20 km/h alle suosituksen ja siitäkin huolimatta jäävät pysäkille niin pitkäksi aikaa, että matkustajat alkavat miettiä, joko siellä taas on joku saanut autonsa kiskoille ja rata on poikki, vai miksi tässä seistään.
 
Pirjontien 50-alueella vauhti nousi huippuunsa lukemaan 34, Pirkkolan suoralla puolestaan 45.
Pirjontiellä ei ratikan puolella ole 50:n rajoitusta, ainoastaan 40 km/h ja pysäkin kohdalla toki alempi. Pirkkolantiellä Metsäpurontien risteyksestä itään on kyllä 50:n rajoitus.

Mutta omat havainnot tältä viikolta ovat myös sen suuntaiset, että rauhallisesti mennään, välillä hyvinkin rauhallisesti. Mutta toisaalta ajantasauspysäkeillä on vastaavasti seisty vain vähän tai ei ollenkaan.

Tiheä liikenne on vähentänyt ainakin tiettyinä ajankohtina vaunukohtaisia kuormia. Pysäkkiviiveet ovat lyhentyneet sen myötä. Ei ihme että itse ajamiseen jää aikaa enemmän... :cool:
 
Pirjontiellä ei ratikan puolella ole 50:n rajoitusta, ainoastaan 40 km/h ja pysäkin kohdalla toki alempi. Pirkkolantiellä Metsäpurontien risteyksestä itään on kyllä 50:n rajoitus.
Ahaa, sitten siellä on ajeltu tasaisesti se 5-6 alle rajoituksen.

Se on halpaa lystiä, kun linjalla on kolme vaunua liikaa ylilöysien aikataulujen takia. :confused:
 
Onko Itäkeskuksen metroaseman päätepysäkillä tulossa missään vaiheessa hydraulista puskuria betoniesteen eteen? Raiteet päättyy nykyisellään suoraan todella jykeväksi rakennettuun betoniesteeseen ilman mitään, mikä hidastaisi vaunun kulkua ennen estettä. Nykyinen järjestely näkyy hyvin kuvassa https://img.ilcdn.fi/Bp39CrDql7k163...65934faa553109c8aca31bd83d584f22a942e81a5.jpg. Ajattelin että tuo on tilapäinen järjestely, mutta tuonne ei ole vieläkään tullut hydraulista puskuria. Ja jos tuollaista puskuria ei ole, nähdäkseni ei kannata yrittää pysäyttää vaunua hinnalla millä hyvällä päätepysäkille, kuten nyt vaikuttaa olevan tarkoitus, vaan voi olla järkevämpää, että tarpeeksi kovaa vauhtia kulkeva vaunu saa jatkaa päätepysäkiltä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Takaisin
Ylös