Raide-Jokeri

PR15:n aikataulumuutos ei astukaan voimaan vielä huomenna 1.10. Se tulee esille Reittioppaasta. Tiistaina 1.10. ilmeisesti kiskonhuoltotyöt jatkuvat, mutta eri paikassa kuin viime päivinä (=öinä). Tiistai-iltana linja 15X (korvaava bussi) näyttäisi kulkevan pienen tauon jälkeen välillä Ilkantie - Leppävaara. Pikaratikka kulkee tuolloin luonnollisesti Itäkeskuksen ja Vihdintien välillä, samoin Alberganesplanadin ja Keilaniemen välillä. Tällä hetkellä reittiopas lupaa uusien aikataulujen olevan voimassa keskiviikkona 2.10., jolloin kiskonhuoltotöistä aiheutuvia katkoja ei enää ole, vaan pikaratikka liikennöi koko liikennöintiajan päästä päähän.
 
HSL:n sähköisistä tietokannoista PR15:n ne sivut, jotka ajetaan vain osuudella Kauppamyllyntie - Keilaniemi, ovat tästä päivästä (2.10.) eteen päin kadonneet - ilmeisesti vain väliaikaisesti. Lähtöjä ei näy reittioppaassa, reittilokissa eikä avointa dataa hyödyntävissä palveluissa kuten Bussitutkassa. Voisin kuvitella, että kirjautuminen niille lähdöillekään ei ole yksinkertainen juttu, ja kilvityskin pitänee tehdä manuaalisesti.
 
Voisin kuvitella, että kirjautuminen niille lähdöillekään ei ole yksinkertainen juttu, ja kilvityskin pitänee tehdä manuaalisesti.
Kilvitys oli tehty todellakin manuaalisesti. Kävin katsomassa Huopalahden aseman pysäkillä vaunua 605, joka oli aloittanut sivunsa Kauppamyllyntieltä klo 6.02. Se on siis yksi niistä lähdöistä, jotka tänään ovat "piilossa" kaikista yleisölle näkyvillä olevista informaatiopalveluista. Kilvissä näkyi vuorotellen linjanumero + määränpää suomeksi suuraakkosin eli 15 KEILANIEMI ja sitten pelkkä 15 vasemmassa laidassa. Huopalahdessa tuo vaunu oli klo 6.30.
 
Viimeksi muokattu:
Vaunussa 616 nyt, aloitus KPM:ltä klo 13.50. Ulkokilvitys 15 KEILANIEMI/ pelkkä 15. Sisätaulut vilkuttavat pelkkää Keilaniemeä suuraakkosin. Poistun Viikinkaarella, siihen mennessä ei muita matkustajia.
 
Myös torstaiaamuna 3.10. PR15:n lähtöjä puuttui sähköisistä järjestelmistä. Puutteet koskivat sivuja, jotka kattavat vain osuuden Kauppamyllyntie - Keilaniemi. Näköhavainto Huopalahden aseman laiturikilvestä klo 4.20 ja vuoron 503 ohituksesta samalla pysäkillä jonkin verran tuosta myöhemmin. Vaunun kilvitys oli tehty manuaalisesti.
 
Onko kenelläkään tietoa moneenko vaunuun on saatu asennettua kartiomalliset renkaat ja missä kohdassa kirskumisongelman selvittelyt etenee?
 
Juu ei. En tarkoittanut, että rahantuhlaus liittyy noihin siirtoajoihin. Ei niillä tarvitse olemattomia matkustajia kuljetella. Rahantuhlaus liittyy ylipitkiin ajoaikoihin, löysiin aikatauluihin ja liian suureen kalustomäärään linjalla (suureksi osaksi tämän seurauksena). Mutta se on eri topikin aihe.
Onko kenelläkään tietoa moneenko vaunuun on saatu asennettua kartiomalliset renkaat ja missä kohdassa kirskumisongelman selvittelyt etenee?

Kolmessa vaunussa (muistaakseni 609, 611 ja 612) on tällä hetkellä uusi profiili ja uusia tulee parin viikon välein sorvilta. Seuraamme niiden käyttäytymistä mm. kulumisen mukaan ja olemme valmiita muuttamaan profiilia vielä mikäli tarve tulee. Tämän vaikutusta kaarrekäyttäytymiseen ja kiskon ajopinnan meluun mitataan ja arvioidaan korvakuuloltakin.

Muiden toimenpiteiden osalta olemme saaneet asennettua ensimmäisiä kaarteiden automaattirasvalaitteita mm. Oulukylään. Lisäksi saimme kiskohionnat valmiiksi, jolloin iskut hitsausjäljistä saatiin poistettua sekä vähennettyä runkomelua.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Toisessa keskusteltiin tällaisesta:

"Rahantuhlaus liittyy ylipitkiin ajoaikoihin, löysiin aikatauluihin ja liian suureen kalustomäärään linjalla (suureksi osaksi tämän seurauksena). Mutta se on eri topikin aihe."

Tällä hetkellä linjan käytössä on painotettu enemmän säännöllisyyttä kuin koko linjan ajoaikaa. Keskimääräiset matkat kun on ovat ihan suunnitellun mukaisesti vain murto-osan koko linjasivusta, jolloin nopeutushyöty matkustajalle on marginaalinen verrattuna epäsäännöllisyyden tuomaan haittaan.

Vasta nyt lokakuusta olemme pystyneet ajamaan häiriötöntä 6 min vuoroväliä ja arvioimaan järjestelmän toimivuutta täsmällisyyden näkökulmasta. Olemme kuitenkin todenneet, että ajoajoissa on kiristämisen varaa, joista osa liittyy ajantastauspysäkkeihin ja osin liikennevalojen toimintaan. Tavoitteena on koettaa tiivistää kiertoaikaa jossain vaiheessa siten, että sieltä saataisiin yksi vuoro ruuhkassa pois. Aikataulua tälle ei ole kuitenkaa vielä asetettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vasta nyt lokakuusta olemme pystyneet ajamaan häiriötöntä 6 min vuoroväliä ja arvioimaan järjestelmän toimivuutta täsmällisyyden näkökulmasta. Olemme kuitenkin todenneet, että ajoajoissa on kiristämisen varaa, joista osa liittyy ajantastauspysäkkeihin ja osin liikennevalojen toimintaan. Tavoitteena on koettaa tiivistää kiertoaikaa jossain vaiheessa siten, että sieltä saataisiin yksi vuoro ruuhkassa pois. Aikataulua tälle ei ole kuitenkaa vielä asetettu.
Hienoa että on alettu tutkimaan mahdollisista aikataulun kiristyksistä. Ajattelinkin tästä täällä kysyä, kun istun ratikassa joka päivä ja ihmettelen hidasta ajonopeutta ja silti tulevia ajantasauksia. Mutta asia on onneksi hoidossa.

Seuraamme niiden käyttäytymistä mm. kulumisen mukaan ja olemme valmiita muuttamaan profiilia vielä mikäli tarve tulee. Tämän vaikutusta kaarrekäyttäytymiseen ja kiskon ajopinnan meluun mitataan ja arvioidaan korvakuuloltakin.
Onko vielä havaintoja siitä onko kyyti ollut tasaisempaa? Heiluntaa puoleleta toiselle esiintyy edelleen pihlajamäen ja veräjämäen välillä sekä viikin suoralla.
 
Tällä hetkellä linjan käytössä on painotettu enemmän säännöllisyyttä kuin koko linjan ajoaikaa. Keskimääräiset matkat kun on ovat ihan suunnitellun mukaisesti vain murto-osan koko linjasivusta, jolloin nopeutushyöty matkustajalle on marginaalinen verrattuna epäsäännöllisyyden tuomaan haittaan.
Tämä mantra on kuultu moneen kertaan, mutta muutkin kuin minä ovat nyt onneksi siihen jo niin kyllästyneet, että tuohon on tosiaan tulossa järkeä. Eli siellä on nyt Höseliä painostettu sen verran monesta suunnasta, että kuulemani mukaan lusikka on tulossa kauniiseen käteen. Ei siellä varmaan vielä päästä sellaisiin ajoaikoihin, joihin minä olisin tyytyväinen, mutta jos sieltä nyt pari minuuttia per linjasivu saadaan pois ja voidaan sitten hetken turbulenssin jälkeen todeta, että nätisti toimii 61 minuutilla, niin siinä saa taas aikataulusuunnittelu ripauksen tarvitsemaansa rohkeutta. Pikku hiljaa.

Ikävää tässä on se, että mitä pidempään kuskit tottuvat siellä siihen hidasteluun niin sitä vaikeampaa ne on "uudelleenohjelmoida" reippaampaan ajotyyliin. Vaikka monet ovatkin kahvihuonepuheiden mukaan ihan kyllästyneitä siihen mateluun.

Se rahansäästöaspekti on toisaalta sikäli jännä, että linjalle on nyt 29 vaunua hankittu ja ne siellä kuitenkin on, seisoo ne hallissa tai kulkee linjalla. Kyllä siinä jotain säästyy, kun kalustoa käytetään tehokkaammin ja 6 min vuoroväliä voidaan ajaa 1–2 vaunua pienemmällä kalustomäärällä kuin nyt, mutta ei se säästö kokonaan realisoidu, kun ei vaunuille ole muutakaan käyttöä. "Onneksi" kuitenkin matkustajamäärät on HSL-alueella notkahtaneet, eikä viiden minuutin vuoroväliä tarvita – siihenhän tuo vaunumäärä ei nykyisenlaisella aikataulusuunnittelulla mitenkään riittäisi, vaikka tilausvaiheessa toisin uskottiin.

Osaatko sanoa, joko siellä olisi vuoden odottelun jälkeen laskentalaitteet toiminnassa, että saataisiin dataa nousijamääristä? Se kiinnostaisi kovasti.
 
Vasta nyt lokakuusta olemme pystyneet ajamaan häiriötöntä 6 min vuoroväliä ja arvioimaan järjestelmän toimivuutta täsmällisyyden näkökulmasta. Olemme kuitenkin todenneet, että ajoajoissa on kiristämisen varaa, joista osa liittyy ajantastauspysäkkeihin ja osin liikennevalojen toimintaan. Tavoitteena on koettaa tiivistää kiertoaikaa jossain vaiheessa siten, että sieltä saataisiin yksi vuoro ruuhkassa pois. Aikataulua tälle ei ole kuitenkaa vielä asetettu.
Sitten kun ajo- ja kierrosajoista on viimein saatu löysiä pois niin paljon, että 6 minuutin välein liikennöinti ei edellytä nykyistä vaunumäärää, suosittelisin miettimään, voitaisiinko esimerkiksi aamuruuhkaa tihentää 5 - 6 minuutin vuoroväleille jostain kohtaa. Joko tasaista 5 min vuoroväliä jonkin aikaa ja sitten tasaista 6 minuutin liikennetiheyttä tuon ulkopuolella, tai vuorotellen 5 min ja 6 min.

Vaunujen seisottaminen varikolla on ajatuksena erittäin vastenmielinen. Jo nyt tuntuu varsin pahalta se, että viikonloppuisin tiheimmänkin liikenteen (vuoroväli 10 min) aikana liki puolet kalustosta seisoo jouten. Kun kaikki 29 vaunua ovat saapuneet, iltojen ja viikonloppujen aikana vain alle puolet kalliista vaunuista on tienaamassa. Ruuhka-aikoina, jolloin on kuitenkin kysyntää, varikkohallin pitäisi olla mahdollisimman autio, säilytyshallissa vain välttämättömät varavaunut odottavat seuraavaa tehtäväänsä.
 
10.10.2024 15:39

Raitiovaunu 15 Itäkeskus (M) - Keilaniemi (M) via Viikki kello 15:39 on peruttu.
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 16:51 on peruttu.
 
Vaikka Raide-Jokerilla olisi aikataulussa löysää hyvällä kelillä, onko aikataulussa kiristämisen varaa myös lumikelillä, pakkasella, sateessa ja pimeässä kun liikenne usein hidastuu?

Lumikelillä, sateessa ja pimeässä on myös paljon enemmän muun liikenteen aiheuttamia häiriöitä ja pienistä häiriöistä olisi Raide-Jokerin syytä toipua.
 
Takaisin
Ylös