Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Siinä on pienen kaarresäteen vuoksi ollut alusta pitäen nopeusrajoitus 15 km/h. Menittekö tuota alempaa nopeutta?ei ainakaan ollut 1630 samaa vikaa, hitaasti mentiin käännöstä kyllä.
Ihan normaali taisi olla nopeusSiinä on pienen kaarresäteen vuoksi ollut alusta pitäen nopeusrajoitus 15 km/h. Menittekö tuota alempaa nopeutta?
Kilvitys oli tehty todellakin manuaalisesti. Kävin katsomassa Huopalahden aseman pysäkillä vaunua 605, joka oli aloittanut sivunsa Kauppamyllyntieltä klo 6.02. Se on siis yksi niistä lähdöistä, jotka tänään ovat "piilossa" kaikista yleisölle näkyvillä olevista informaatiopalveluista. Kilvissä näkyi vuorotellen linjanumero + määränpää suomeksi suuraakkosin eli 15 KEILANIEMI ja sitten pelkkä 15 vasemmassa laidassa. Huopalahdessa tuo vaunu oli klo 6.30.Voisin kuvitella, että kirjautuminen niille lähdöillekään ei ole yksinkertainen juttu, ja kilvityskin pitänee tehdä manuaalisesti.
Onko kenelläkään tietoa moneenko vaunuun on saatu asennettua kartiomalliset renkaat ja missä kohdassa kirskumisongelman selvittelyt etenee?
Hienoa että on alettu tutkimaan mahdollisista aikataulun kiristyksistä. Ajattelinkin tästä täällä kysyä, kun istun ratikassa joka päivä ja ihmettelen hidasta ajonopeutta ja silti tulevia ajantasauksia. Mutta asia on onneksi hoidossa.Vasta nyt lokakuusta olemme pystyneet ajamaan häiriötöntä 6 min vuoroväliä ja arvioimaan järjestelmän toimivuutta täsmällisyyden näkökulmasta. Olemme kuitenkin todenneet, että ajoajoissa on kiristämisen varaa, joista osa liittyy ajantastauspysäkkeihin ja osin liikennevalojen toimintaan. Tavoitteena on koettaa tiivistää kiertoaikaa jossain vaiheessa siten, että sieltä saataisiin yksi vuoro ruuhkassa pois. Aikataulua tälle ei ole kuitenkaa vielä asetettu.
Onko vielä havaintoja siitä onko kyyti ollut tasaisempaa? Heiluntaa puoleleta toiselle esiintyy edelleen pihlajamäen ja veräjämäen välillä sekä viikin suoralla.Seuraamme niiden käyttäytymistä mm. kulumisen mukaan ja olemme valmiita muuttamaan profiilia vielä mikäli tarve tulee. Tämän vaikutusta kaarrekäyttäytymiseen ja kiskon ajopinnan meluun mitataan ja arvioidaan korvakuuloltakin.
Tämä mantra on kuultu moneen kertaan, mutta muutkin kuin minä ovat nyt onneksi siihen jo niin kyllästyneet, että tuohon on tosiaan tulossa järkeä. Eli siellä on nyt Höseliä painostettu sen verran monesta suunnasta, että kuulemani mukaan lusikka on tulossa kauniiseen käteen. Ei siellä varmaan vielä päästä sellaisiin ajoaikoihin, joihin minä olisin tyytyväinen, mutta jos sieltä nyt pari minuuttia per linjasivu saadaan pois ja voidaan sitten hetken turbulenssin jälkeen todeta, että nätisti toimii 61 minuutilla, niin siinä saa taas aikataulusuunnittelu ripauksen tarvitsemaansa rohkeutta. Pikku hiljaa.Tällä hetkellä linjan käytössä on painotettu enemmän säännöllisyyttä kuin koko linjan ajoaikaa. Keskimääräiset matkat kun on ovat ihan suunnitellun mukaisesti vain murto-osan koko linjasivusta, jolloin nopeutushyöty matkustajalle on marginaalinen verrattuna epäsäännöllisyyden tuomaan haittaan.
Sitten kun ajo- ja kierrosajoista on viimein saatu löysiä pois niin paljon, että 6 minuutin välein liikennöinti ei edellytä nykyistä vaunumäärää, suosittelisin miettimään, voitaisiinko esimerkiksi aamuruuhkaa tihentää 5 - 6 minuutin vuoroväleille jostain kohtaa. Joko tasaista 5 min vuoroväliä jonkin aikaa ja sitten tasaista 6 minuutin liikennetiheyttä tuon ulkopuolella, tai vuorotellen 5 min ja 6 min.Vasta nyt lokakuusta olemme pystyneet ajamaan häiriötöntä 6 min vuoroväliä ja arvioimaan järjestelmän toimivuutta täsmällisyyden näkökulmasta. Olemme kuitenkin todenneet, että ajoajoissa on kiristämisen varaa, joista osa liittyy ajantastauspysäkkeihin ja osin liikennevalojen toimintaan. Tavoitteena on koettaa tiivistää kiertoaikaa jossain vaiheessa siten, että sieltä saataisiin yksi vuoro ruuhkassa pois. Aikataulua tälle ei ole kuitenkaa vielä asetettu.