Raide-Jokeri

Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
Tutun kuljettajan kertoman perusteella "vaihde oli kääntynyt alta". Tämä perustuu puhtaasti siis vain kahden käden kautta kulkeneeseen tietoon. Iltalehden kuvan perusteella voi arvioida ainakin että toinen on juuri ollut lähdössä Keilaniemeen ja toinen saapunut, koska kumpikaan ei ole pysäkillä ja vasemmassa vaunussa Keilaniemen tekstit kilvissä ja virroitin Keilaniemen päässä ylhäällä.

Näyttäisi enemmän siltä et Keilaniemeen lähdössä ollut vaunut olisi ajanut juuri saapumassa olevan kylkeen.
 
Vasemmalla näkyvä #602 on ilmeisesti ollut lähdössä Keilaniemeen. Toinen vaunu eli #614 on saapunut sieltä, ja kilvet on valmiiksi asetettu näyttämään Ei linjalla, koska tuo 20.28 saapuva vuoro lopettaa Itäkeskukseen. Liikenne alkaa harventua juuri tuossa kohtaa.

Tapahtuneeseen johtaviin syihin en ota mitään kantaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

YLEn uutinen aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Siltä tuo näyttää, että oikeanpuoleinen vaunu on saapumassa Itäkeskukseen eikä ole tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sen sijaan Itäkeskuksesta linjalle lähtenyt vaunu on jotenkin onnistunut ajautumaan toisen vaunun kylkeen.

Käsitykseni on, että Itäkeskuksesta lähtevän vaunun pitää pyytää lähtölupaa = hoitaa vaihteet oikeaan asentoon. Siellä palaa S, jota vasten ei toki saa ajaa. Jos tämä on unohtunut, eikä kuljettaja ole katsonut tarpeelliseksi myöskään silmämääräisesti tarkistaa, missä asennossa vaihde on ollut, niin sitten voisi käydä näin. Ihmeen pitkälle tuo suistunut vaunu on kuitenkin päässyt.

Sinänsä olisi kai mahdollista, että vaihde elää omaa elämäänsä ja kääntyy vaikka vaunun alla, mutta sen ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Paino sanalla pitäisi. Mistä sitä koskaan tietää.

Näistä harvemmin halutaan ulospäin kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaikka avoimuus tietysti olisi hyväksi.
 
Siltä tuo näyttää, että oikeanpuoleinen vaunu on saapumassa Itäkeskukseen eikä ole tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sen sijaan Itäkeskuksesta linjalle lähtenyt vaunu on jotenkin onnistunut ajautumaan toisen vaunun kylkeen.

Käsitykseni on, että Itäkeskuksesta lähtevän vaunun pitää pyytää lähtölupaa = hoitaa vaihteet oikeaan asentoon. Siellä palaa S, jota vasten ei toki saa ajaa. Jos tämä on unohtunut, eikä kuljettaja ole katsonut tarpeelliseksi myöskään silmämääräisesti tarkistaa, missä asennossa vaihde on ollut, niin sitten voisi käydä näin. Ihmeen pitkälle tuo suistunut vaunu on kuitenkin päässyt.

Sinänsä olisi kai mahdollista, että vaihde elää omaa elämäänsä ja kääntyy vaikka vaunun alla, mutta sen ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Paino sanalla pitäisi. Mistä sitä koskaan tietää.

Näistä harvemmin halutaan ulospäin kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaikka avoimuus tietysti olisi hyväksi.
Molemmilta päätepysäkeiltä pyydetään ajolupa kun lähdetään liikkeelle. Toki siitä ja sen ajoluvan tulemisesta voi tulla niin rutiinia et sitä vaan olettaa et on pyytänyt ajoluvan ja vaihde kääntynyt, mutta ei olekaan tehnyt sitä. Itse myönnän näin käyneen myös, toki asian mukaisesti pysähdytty ennen tolppaa ja pyydetty lupa. Itäkeskuksen vaihdehan ei käänny suoraksi kuin vasta luvan pyytämällä. Rutiinia aiheuttaa myös se että suurin osa vaihteista, etenkin ne tärkeimmät on automaattisia ja painotettiin ettei kuljettaja koske niihin kuin vain luvan kanssa, koska ovat täysin automaattisia. Tuleeko tästä olettamus ettei vaihteita edes katsota? Eikö tuolla radalla muuten pitänyt olla lukkiutuvat vaihteetkin juuri sitä varten ettei ne käänny alla?

On niitä unohtuneita lupia tapahtunut tuolla jonkin verran. Pikaratikkakuskien Whatsapp ryhmässä siitä vain vitsailtiin kuskien kesken kun niin kävi, kuten myös "vaihteiden katsominen on turhaa" yms Muutenkin pikaratikan puolella oli paljon myös nuorempaa väkeä ja sellaista porukkaa et ihmettelen miten ovat päässeet edes töihin. Yleisintä on et näprätään kännykkää ajaessa ihan näkyvästi ja tehdään kaikkea muuta kuin ajetaan. Toki siellä myös kivenkovia ammattilaisia ja ammattikuskeja entuudestaankin.

Muutenkin ihmettelen kun raitiovaunukuljettajien koulutus ja vaatimus on paljon löyhempi kuin linja-autonkuljettajilla, vaikka isommalla ja raskaammalla kalustolla mennään. Toki monesti myös omilla väylillään ja suorilla kiskoilla, mutta...

Noh, nyt mentiin jo sivuraiteille paljonkin. Toistaiseksihan ei voi oikein tietää muuta kuin että ovat kolahtaneet. Kaikki muu on vain spekulointia.
 
Kuluneen vuoden aikana on ollut esim. kolarikorjausten takia menty välillä melko ohuella.
Valitettavasti loppuvuosikin taitaa mennä samoissa merkeissä. Tiistai-illan (15.10.) yhteenajo ei millään tavoin parantanut kalustotilannetta, kaksi vaunua luultavasti tulee olemaan pois liikenteestä vähintäänkin jonkin aikaa. Onneksi #627 saatiin liikenteeseen viime lauantaina...
 
Jos Itäkeskuksen päätepysäkillä olisi Ratapihantien kaltainen vaihdetoiminta, eli tavalliset sähköiset vaihteet ilman mitään kulunvalvontatyyppistä automatiikkaa ja turvaominaisuuksia, niin väitän, että koko onnettomuudelta olisi vältytty. Kuljettaja olisi katsonut rutiinilla silmämääräisesti vaihteen asennon, kääntänyt sen ja lähtenyt kohti Espoota.

Saa väittää vastaan!

Ilmeistä tässä vaiheessa on, että joko kuljettaja ei ole pyytänyt ajolupaa ollenkaan taikka on pyytänyt, mutta lähtenyt ajamaan ennen kuin on luvan saanut. Ehkäpä sillä ajatuksella, että kun se lupa aina muutenkin tulee viiveettä niin se tulee nytkin. Eipä sitten tullutkaan.
 
Voiko tuossa kaikkein alkeellisimman mallisessa ratapihassa olla niin olematon vaihdeturva, että siinä ei ole ns. viholliskulkuteitä tarkasteltu?
Edellinen saapunut vaunu, joka nyt lähti [omin luvin (?) kuten täällä aiemmin eräs kuljettaja kokemuksestaan epäili] linjalle nähdyin seurauksin, oli saapunut eteläiseltä linjaraiteelta poikkeavien vaihteiden V1237B+V1240B kautta pysäkin pohjoiselle laituriraiteelle. Seuraava vaunu oli saapumassa pysäkin eteläiselle laituriraiteelle suorien vaihteiden V1237B+V1239B kautta.

Oikeassa kiskoliikennemaailmassa tämän viimeksi saapuvan vaunun tullessa, sen kulkutien vaihteet - ja myös - viereisen pohjoisen raiteen vaihteet on käännetty suorille. Vaikuttaa nyt siis siltä että vaihteet (4 kpl) voidaan kääntää kaikki erikseen ja kulkutie turvataan vain kaikkein vähimmin vaatimuksin vain yhtä raidetta koskevaksi, siten että viholliskulkutie eli tällainen kylkeenajomahdollisuus on olemassa. Siis jos vaihde V1240B jätetään kääntämättä suoralle. Onnettomuustutkintakeskus ottanee tämän raideliikenneonnettomuuden tutkittavakseen.

Liitekuvassa (© raitio.org) olevat oikean puoleiset vaihteet ovat vasta tulevaisuudessa käytössä.
 

Liitetiedostot

  • Mitäkeskus.JPG
    Mitäkeskus.JPG
    32.6 KB · Lukukerrat: 22
Voiko tuossa kaikkein alkeellisimman mallisessa ratapihassa olla niin olematon vaihdeturva, että siinä ei ole ns. viholliskulkuteitä tarkasteltu?
Edellinen saapunut vaunu, joka nyt lähti [omin luvin (?) kuten täällä aiemmin eräs kuljettaja kokemuksestaan epäili] linjalle nähdyin seurauksin, oli saapunut eteläiseltä linjaraiteelta poikkeavien vaihteiden V1237B+V1240B kautta pysäkin pohjoiselle laituriraiteelle. Seuraava vaunu oli saapumassa pysäkin eteläiselle laituriraiteelle suorien vaihteiden V1237B+V1239B kautta.

Oikeassa kiskoliikennemaailmassa tämän viimeksi saapuvan vaunun tullessa, sen kulkutien vaihteet - ja myös - viereisen pohjoisen raiteen vaihteet on käännetty suorille. Vaikuttaa nyt siis siltä että vaihteet (4 kpl) voidaan kääntää kaikki erikseen ja kulkutie turvataan vain kaikkein vähimmin vaatimuksin vain yhtä raidetta koskevaksi, siten että viholliskulkutie eli tällainen kylkeenajomahdollisuus on olemassa. Siis jos vaihde V1240B jätetään kääntämättä suoralle. Onnettomuustutkintakeskus ottanee tämän raideliikenneonnettomuuden tutkittavakseen.

Liitekuvassa (© raitio.org) olevat oikean puoleiset vaihteet ovat vasta tulevaisuudessa käytössä.
Yritin tutkia aiemmin ottamiani kuvia ja kojelaudalta otettuja videoita. 22.2.2024 kuvatulla videolla näkyy, kuinka vaihde V1240B osoittaa ns. väärälle puolelle eli tulopuolelle, eli ei suoristu vaunun saavuttua päätepysäkille. Videolla kuuluu kun käytän vaihteenkääntäjää ja vaihde kääntyy suoraksi n. 1 sekunnissa ja opastin näytti pystyviivaa eli kuljettajan kielellä lähtölupaa samantien. Ja tämä tapahtui poikkeuksetta näin nopeasti, ellei ollut vikatilanne päällä. Videolla näkyy että vaihde V1237B on kääntynyt suoraksi joissan välissä, onko sen jälkeen kun vaunu saapunut laituriin vai kun käytin vaihteenkääntäjää saadakseni luvan samalla kun vaihde V1240B suoristunut.

Latasin videon YouTubeen. Alunperin Tiktokkiin oli tarkoitus kuvata pätkiä noista, jonka takia pystysuunnassa video, pahoittelut siitä. Ja harmi jälkikäteen etten vaaka-asennossa ollut kuvannut, koska koko reitti on ikuistettuna.
 
Ilmeistä tässä vaiheessa on, että joko kuljettaja ei ole pyytänyt ajolupaa ollenkaan taikka on pyytänyt, mutta lähtenyt ajamaan ennen kuin on luvan saanut. Ehkäpä sillä ajatuksella, että kun se lupa aina muutenkin tulee viiveettä niin se tulee nytkin. Eipä sitten tullutkaan.
Tämänhetkisen tiedon mukaan tuon Itiksen vaihteen lokitiedoista on saatu selville, että kuljettaja ei ollut Itiksestä lähtiessään pyytänyt ajolupaa, vaan oli lähtenyt päin S:ää, ja vaihde on siksi ollut kääntyneenä siihen asentoon, jossa se on ollut siitä lähtien kun tuo sama kuljettaja oli saman vaihteen kautta Itikseen saapunut.
 
Miten tuo ajolupa pyydetään konkreettisesti?
Ylläolevalla videollani kuulet vaihteenkääntäjän (kaupunkiratikoistakin tutun) äänen. Kuljettaja käyttää vaihteenkääntäjää oikealle ja ajolupa tulee yleensä n. sekunnissa, ellei reitillä ole risteävää liikennettä. Lähtölupa on opastimen alimmassa linssissä näkyvä viiva. Itäkeskuksessa "pyyntöalue" ylttää juuri siihen kohtaan missä vaunu on, koska laituri on mitoitettu nykyisen mittaisille vaunuille. Keilaniemessä jos ajaa liian "perälle" niin keula ei jää silmukan päälle vaan lähdössä joutuu ajamaan lähemmäksi pyytääkseen lupaa. Toki ajan myötä oikean pysähtymiskohdan oppi löytämään eikä tarvinnut liuttaa saadakseen lupaa.

En muista oliko päätepysäkkiopastimien ylin pallo, joka syttyi merkiksi että lupa on pyydetty, muttei ole myönnetty vielä (esim. juuri risteävän liikenteen takia). Tätähän voi kiinnostuneet mennä seuraavaan paikanpäälle lähtöajan kilahtaessa :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös