Raide-Jokeri

Kaikki 21.10.2024 alkavan kauden tietoni ovat Reittioppaan matskuun pohjautuvia. Vanhemmilta kausilta on dataa taulukkomuodossa mm. SRS:n nettisivuilla.
Pystyykö sieltä Reittioppaasta luotettavasti päättelemään, onko vaunuja nyt kaksi vähemmän ruuhkassa?
 
Ruuhkassa tarvitaain nyt 22 vaunua (5 minuuttia kääntöaika). Aiemmin kalustovaatimus oli 24 vaunua.
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, ei ainakaan Reittioppaassa näkyvä materiaali ole tuon kanssa ristiriidassa. Kierrosaika ruuhkassa olisi näin ollen 132 minuuttia. Eilen se oli vielä 144 minuuttia.
 
Reittioppaassta löytyy vielä viime perjantain aikataulut, joten pysäkkikohtaisia aikoja pystyy edelleen vertaamaan.

Keilaniemen suuntaan linjasivusta lyhenevästä kahdesta minuutista ensimmäinen näyttää lähtevän Latokartanon ja Viikin tiedepuiston pysäkkien välillä ja toinen Kustaankartanon ja Maunulan välillä.

Itäkeskuksen suuntaan taas Alberganesplanaadin ja Leppävaaran sekä toinen jo Perkkaan ja Vermon välillä, eli hyvin linjasivun alkupainoitteisia muutoksia, kun metrimääräisesti linjan puoliväli on jossain Ilkantien risteyksen lähettyvillä.

Jos tämä aikataulu pitää, niin enää tarvitsee ottaa vain minuutit pois kummastakin kääntöajasta ja ollaan 130min kierrosajassa, jolloin tilatut vaunut riittävät 5 minuutin vuoroväliin.
Muistaako kukaan tai onko vanhoja aikatauluja runkolinjalta 550, kun se kulki viimeisen vuoden alkuperäistä reittiä? Paljonko oli silloin linjan sivuaika?

Toivottavaa olisi tietysti, että se olisi samalla tasolla kuin pikaratikan. Sillä olisihan se hiukan omituista kutusua linjaa 15 pikaratikaksi mikäli se olisi hitaampi sivuajan suhteen kaikkine liikennevalo etuuksineen.

Aikataulunmukainen matka-aika varmaan mainitaan joko tässä ketjussa tai sitten Bussi-Jokeri ketjussa jossain kohtaa. Muistelisin kuitenkin linjasivun olleen suunnilleen sama kuin ratikalla nyt, mutta linjan pituus Westendinasemalle oli pari kilometriä pitempi. Aikatauluaikojen vertaaminen tosin on täysin turhaa, kun heti hieman useamman halutessa käyttää linjaa bussit ketjuuntuivat ja matka-aika päästä päähän heitti jopa 15 minuuttia aikataulun mukaisesta kestosta.

Pikaratikka-brändin on muutenkin tarkoitus erottaa pikaratikka ratikasta. "Ratikka" erottaa sen jo bussista.
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulunmukainen matka-aika varmaan mainitaan joko tässä ketjussa tai sitten Bussi-Jokeri ketjussa jossain kohtaa. Muistelisin kuitenkin linjasivun olleen suunnilleen sama kuin ratikalla nyt, mutta linjan pituus Westendinasemalle oli pari kilometriä pitempi. Aikatauluaikojen vertaaminen tosin on täysin turhaa, kun heti hieman useamman halutessa käyttää linjaa bussit ketjuuntuivat ja matka-aika päästä päähän heitti jopa 15 minuuttia aikataulun mukaisesta kestosta.
Sellainen lisäys vielä, että pikaratikan sivuaika on täsmälleen sama ruuhkassa ja kahdelta yöllä. 550:lla oli aika paljon enemmän vaihtelua päivän mittaan. Sivuajat eivät senkään takia ole vertailukelpoisia.
 
Takaisin
Ylös