Raide-Jokeri

Ruuhkassa tarvitaain nyt 22 vaunua (5 minuuttia kääntöaika). Aiemmin kalustovaatimus oli 24 vaunua.
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, ei ainakaan Reittioppaassa näkyvä materiaali ole tuon kanssa ristiriidassa. Kierrosaika ruuhkassa olisi näin ollen 132 minuuttia. Eilen se oli vielä 144 minuuttia.
 
Reittioppaassta löytyy vielä viime perjantain aikataulut, joten pysäkkikohtaisia aikoja pystyy edelleen vertaamaan.

Keilaniemen suuntaan linjasivusta lyhenevästä kahdesta minuutista ensimmäinen näyttää lähtevän Latokartanon ja Viikin tiedepuiston pysäkkien välillä ja toinen Kustaankartanon ja Maunulan välillä.

Itäkeskuksen suuntaan taas Alberganesplanaadin ja Leppävaaran sekä toinen jo Perkkaan ja Vermon välillä, eli hyvin linjasivun alkupainoitteisia muutoksia, kun metrimääräisesti linjan puoliväli on jossain Ilkantien risteyksen lähettyvillä.

Jos tämä aikataulu pitää, niin enää tarvitsee ottaa vain minuutit pois kummastakin kääntöajasta ja ollaan 130min kierrosajassa, jolloin tilatut vaunut riittävät 5 minuutin vuoroväliin.
Muistaako kukaan tai onko vanhoja aikatauluja runkolinjalta 550, kun se kulki viimeisen vuoden alkuperäistä reittiä? Paljonko oli silloin linjan sivuaika?

Toivottavaa olisi tietysti, että se olisi samalla tasolla kuin pikaratikan. Sillä olisihan se hiukan omituista kutusua linjaa 15 pikaratikaksi mikäli se olisi hitaampi sivuajan suhteen kaikkine liikennevalo etuuksineen.

Aikataulunmukainen matka-aika varmaan mainitaan joko tässä ketjussa tai sitten Bussi-Jokeri ketjussa jossain kohtaa. Muistelisin kuitenkin linjasivun olleen suunnilleen sama kuin ratikalla nyt, mutta linjan pituus Westendinasemalle oli pari kilometriä pitempi. Aikatauluaikojen vertaaminen tosin on täysin turhaa, kun heti hieman useamman halutessa käyttää linjaa bussit ketjuuntuivat ja matka-aika päästä päähän heitti jopa 15 minuuttia aikataulun mukaisesta kestosta.

Pikaratikka-brändin on muutenkin tarkoitus erottaa pikaratikka ratikasta. "Ratikka" erottaa sen jo bussista.
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulunmukainen matka-aika varmaan mainitaan joko tässä ketjussa tai sitten Bussi-Jokeri ketjussa jossain kohtaa. Muistelisin kuitenkin linjasivun olleen suunnilleen sama kuin ratikalla nyt, mutta linjan pituus Westendinasemalle oli pari kilometriä pitempi. Aikatauluaikojen vertaaminen tosin on täysin turhaa, kun heti hieman useamman halutessa käyttää linjaa bussit ketjuuntuivat ja matka-aika päästä päähän heitti jopa 15 minuuttia aikataulun mukaisesta kestosta.
Sellainen lisäys vielä, että pikaratikan sivuaika on täsmälleen sama ruuhkassa ja kahdelta yöllä. 550:lla oli aika paljon enemmän vaihtelua päivän mittaan. Sivuajat eivät senkään takia ole vertailukelpoisia.
 
Sellainen lisäys vielä, että pikaratikan sivuaika on täsmälleen sama ruuhkassa ja kahdelta yöllä.
Tämä on myös yksi jokerin aikataulusuunnittelun ongelmista. En tietenkään halua, että aikataulu elää ja paukkuu kuten kantakaupungissa, missä vakiominuutit eivät tahdo millään toteutua. Mutta olisi perusteltua toteuttaa jokerilla sellainen malli, jossa on esimerkiksi ihan vain kaksi sivuaikaa, joista nopeampaa käytetään silloin, kun matkustajia on niin paljon vähemmän, että pysäkkiajoista voidaan nipistää. Edelleen siis pysähdytään hetkeksi joka pysäkille, mutta kun välipysäkkejä on 32, merkitsee jo viiden sekunnin säästö per pysäkki yli kolmea minuuttia per sivu.
 
Jos mentäisiin Raide-Jokerin pysäkille ja kysyttäisiin seuraavat kysymykset tavallisilta yleisön edustajilta, millaiset mahtaisivat olla vastaukset:

1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?
2) Anteeksi, haluaisitteko, että matkanne olisi jopa 17 minuuttia nykyistä nopeampi, mutta vastapainoksi teidän täytyy painaa pysäytysnappia ennen pysäkkiä?
 
1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?
Tässä on vähän makuasia onko ulkoa muistaminen miten hyvä/huono asia. Jos muistaa ulkoa, kertoo se toki siitä että aikataulut ovat varsin vakioita (onko sekään aina hyvä asia?). Kuitenkin voisi myös ajatella, ettei matkustajien edes tarvitse muistaa tai ajatella aikatauluja, sillä ratikka menee tarpeeksi useasti.

2) Anteeksi, haluaisitteko, että matkanne olisi jopa 17 minuuttia nykyistä nopeampi, mutta vastapainoksi teidän täytyy painaa pysäytysnappia ennen pysäkkiä?
Tämä puolestaan vaikuttaa aika tarkoituksenhakuiselta kysymykseltä, sillä 17 min nopeutus käytännössä voisi toteutua vain hyvin hiljaiseen aikaan, ja johtanisi myös epätasaisempiin vuoroväleihin sekä heikompaan luotettavuuteen aikatauluissa.
 
Tämä puolestaan vaikuttaa aika tarkoituksenhakuiselta kysymykseltä, sillä 17 min nopeutus käytännössä voisi toteutua vain hyvin hiljaiseen aikaan, ja johtanisi myös epätasaisempiin vuoroväleihin sekä heikompaan luotettavuuteen aikatauluissa.
Ja tapahtuisi vain matkustaessa linjan päästä päähän. Parempi kysymys olisi siis: "Haluatko, että matkasi on 34 minuuttia nopeampi? Tässä metro, ole hyvä."
 
Jos mentäisiin Raide-Jokerin pysäkille ja kysyttäisiin seuraavat kysymykset tavallisilta yleisön edustajilta, millaiset mahtaisivat olla vastaukset:

1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?
2) Anteeksi, haluaisitteko, että matkanne olisi jopa 17 minuuttia nykyistä nopeampi, mutta vastapainoksi teidän täytyy painaa pysäytysnappia ennen pysäkkiä?
Tämä on hyvä keskustelunavaus. Tällä hetkellä Höselin virallinen liturgia kuuluu jotenkin niin, että matkustajat ovat hirveän tyytyväisiä siihen, että linja 15 kulkee täsmällisesti aikataulussa, eikä kukaan ole osannut valittaa siitä, että se matelee hitaasti. Näin varmasti sinänsä onkin.

Mutta jos kysyisimme siellä pysäkillä, että moikkelis moi, haluatko mieluummin istua ratikassa tänään 17 min vai 19 min, niin ehkä arvaamme, mitä saisimme vastaukseksi.

Ei tavallinen kansalainen siellä vaunussa istuessa osaa arvioida, kulkeeko se 35 vai 45 km/h. Ne hassut ajantasaukset alkavat kyllä ottaa päähän ja jos ei ole ihan nenä kiinni kännykässä niin voi kiinnittää huomiota siihen, että itse asiassa melkein jokaisella pysäkillä saatetaan seistä vähän extraa. Mutta fiilis varmasti on, että matkanteko on ihan joutuisaa, koska valoissa ei pysähdellä juuri koskaan ja matka etenee. Varsinkin, jos on kokemusta kantakaupungin ratikoilla matkustamisesta.

Taitava kyselytutkimuksen laatija saa aina sellaisen vastauksen kuin tahtoo.
 
Tämä on myös yksi jokerin aikataulusuunnittelun ongelmista. En tietenkään halua, että aikataulu elää ja paukkuu kuten kantakaupungissa, missä vakiominuutit eivät tahdo millään toteutua. Mutta olisi perusteltua toteuttaa jokerilla sellainen malli, jossa on esimerkiksi ihan vain kaksi sivuaikaa, joista nopeampaa käytetään silloin, kun matkustajia on niin paljon vähemmän, että pysäkkiajoista voidaan nipistää. Edelleen siis pysähdytään hetkeksi joka pysäkille, mutta kun välipysäkkejä on 32, merkitsee jo viiden sekunnin säästö per pysäkki yli kolmea minuuttia per sivu.
Miksi ei onnistuisi Höselissä, vai pitääkö puljussa keksiä tuli ja pyörä yhä uudestaan?

Norrköpingissä ei toissa syksynä keskustassa ollut ajantasausta, mutta nyt on jälleen molemmilla linjoilla Söder Tullin pysäkillä. Toissavuotinen ajatasauksen puute taisi johtua siitä, kun kumpaakin linjaa liikennöitiin Drottninggatanin kautta (kun Östra Promenadenin rata oli rempassa).

Oslossa normaali- ja hiljasen ajan eri ajoajat ovat olleet käytössä iät ja ajat. Löysin arkistosta esimerkkitapauksen linjalta 11 (vuosi 2010). Normaaliikenteen (ruuhka/päivä) lähdöt on korostettu harmaalla taustalla. Majorstuenin jälkeen jo kahden pysäkin kohdalla (Rosenborg) on napsittu yksi minsa pois. Toinen minsa napsiintuu pois Jernbanetorgetilla ja kolmas Grefsenveienin pysäkillä. Pysäkkilistauksen lihavoidut pysäkit lienevät ajantasauspysäkkejä. En koskaan ole huomannut, että ko pysäkeillä seistäisiin mitenkään erityisen pitkään, vaan matka jatkuu heti kun matkustajavaihto on tapahtunut.
 

Liitetiedostot

  • 11Majorstuen-Kjelsaas.png
    11Majorstuen-Kjelsaas.png
    82.3 KB · Lukukerrat: 22
Miksi ei onnistuisi Höselissä, vai pitääkö puljussa keksiä tuli ja pyörä yhä uudestaan?
No just siks. Siellä on jotenkin onnistuttu pähkäilemään, että pikaraitiovaunun aikataulun tulee olla tietynlainen ja niillä itsekeksityillä periaatteilla sitten mennään. Ehkä siihen joskus tulee muutos, toivotaan.

Saksassa on minusta aika yleistä, että ajoaika on vakio. Silloin saadaan tietysti kaunis vakiominuuttiaikataulu, mikä on sinänsä minusta kyllä arvokasta. Mutta tässä on sama kuten aina, kun yritetään hampaat irvessä pitää kiinni jostain periaatteesta karvaaseen loppuun asti: se käänty itseään vastaan, jos se menee yli.

Minusta sellainen kompromissi ei tuhoaisi vakiominuuttiaikataulua ollenkaan, että sivuaika vaihtelisi vuorovälin mukaan. Vuorovälihän vaihtelee päivän mittaan joka tapauksessa, eli ne vakiominuutit elävät väkisin sen vuorovälin mukaan. Ja mitä tiheämpi vuoroväli, sitä enemmän kysyntää ja sitä enemmän muuta liikennettä ja niin pois päin, joten olisi ihan loogista, että tiheä vuoroväli ja pitempi sivuaika korreloivat. (Tätä vastaan puhuu sinänsä se, että jos vuoroväliä tihennetään, niin matkustajia per vaunu on vähemmän ja pysäkkiajat vähän lyhenevät, kun nousijoita ja kyydistä jääviä on vähemmän per ovi.)

Mutta ehkä ns. lopputilanteessa meillä voisi olla 58 minuutin sivuaika 6 min vuorovälillä ja esim. 56 minuutin sivuaika 10 minuutin vuorovälillä.
 
Yksi olennainen asia mitä et maininnut omassa viestissäsi, on myös vuorovälin vaikutus vakiominuuttiaikataulun tarpeeseen. 20 tai 30 minuuttin vuorovälillä vakiominuuttiaikataulu helpottaa matkustamista merkittävästi. Vartin vuorovälillä hyödyt ovat jo pienemmät. Raidejokerilla päiväsaikaan ratikat kulkevat vähintään 10 minuutin välein. Tuollaisella vuorovälillä mm. Lontoossa siirrytään jo vuorovälipohjaiseen aikatauluun, koska suurin osa matkustajista saapuu pysäkille katsomatta aikataulua.
 
Yksi olennainen asia mitä et maininnut omassa viestissäsi, on myös vuorovälin vaikutus vakiominuuttiaikataulun tarpeeseen.
Tämä on tietysti ihan totta. Höseli on hirvittävän ylpeä siitä, että vaihtoyhteydet toteutuvat suunnitellusti, mikä on minusta hassua, kun ei eri linjat ole kuitenkaan vuorovälin osalta mitenkään synkassa keskenään. Mun oma arvioni on, että 6 min vuorovälillä kukaan ei katso aikatauluja. 10 min vuorovälillä saattaa jo katsoakin ja jopa muistaa, että kotipysäkiltä vaunu lähtee aina 02 / 12 / 22 jne. Vartin vuorovälillä aikataululla on jo merkitystä, en mä ainakaan mene tuonne juna-aseman tuiskuun seisoskelemaan turhaan.

Tästä on myös tutkimustietoa, mutta enhän mä nyt enää muista sitä täsmällisesti. Oliko se nyt kuitenkin niin, että jossain 7–8 minuutin kohdalla aikataulu menettää merkityksensä ja matkustajat tulevat vaan pysäkille randomisti.
 
Mun oma arvioni on, että 6 min vuorovälillä kukaan ei katso aikatauluja.
Vain harva, mutta itse katson jopa metron aikataulun Otaniemen ja Rautatientorin välillä. Onhan se vähän turhaa, että on seissyt koko matkan liukuportaissa ja metron ovet sulkeutuvat juuri laiturille saavuttaessa (etenkin, jos kyseessä oli M2, jolla pääsee matkustamaan selvästi M1:tä väljemmin), vaikka olisi yhtä hyvin voinut kävellä osan matkaa. Toisaalta näkeehän lähtöajan näytöltäkin ennen liukuportaita, mutta ohjelmoinnissa tuntuu olevan eroa, onko siihen laskettu mukaan siirtymisaikaa laiturille ja paljonko. Raitiovaunupysäkillä lähtöajan näkee joka tapauksessa liian myöhään, joten kuuden minuutin vuorovälillä katsoisin aina aikataulun kotoa lähtiessä, jotta ei tule lähdettyä liian aikaisin.
 
Takaisin
Ylös