- Liittynyt
- 19 Elokuu 2022
- Viestit
- 388
Ruuhkassa tarvitaain nyt 22 vaunua (5 minuuttia kääntöaika). Aiemmin kalustovaatimus oli 24 vaunua.Pystyykö sieltä Reittioppaasta luotettavasti päättelemään, onko vaunuja nyt kaksi vähemmän ruuhkassa?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ruuhkassa tarvitaain nyt 22 vaunua (5 minuuttia kääntöaika). Aiemmin kalustovaatimus oli 24 vaunua.Pystyykö sieltä Reittioppaasta luotettavasti päättelemään, onko vaunuja nyt kaksi vähemmän ruuhkassa?
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, ei ainakaan Reittioppaassa näkyvä materiaali ole tuon kanssa ristiriidassa. Kierrosaika ruuhkassa olisi näin ollen 132 minuuttia. Eilen se oli vielä 144 minuuttia.Ruuhkassa tarvitaain nyt 22 vaunua (5 minuuttia kääntöaika). Aiemmin kalustovaatimus oli 24 vaunua.
Muistaako kukaan tai onko vanhoja aikatauluja runkolinjalta 550, kun se kulki viimeisen vuoden alkuperäistä reittiä? Paljonko oli silloin linjan sivuaika?
Toivottavaa olisi tietysti, että se olisi samalla tasolla kuin pikaratikan. Sillä olisihan se hiukan omituista kutusua linjaa 15 pikaratikaksi mikäli se olisi hitaampi sivuajan suhteen kaikkine liikennevalo etuuksineen.
Sellainen lisäys vielä, että pikaratikan sivuaika on täsmälleen sama ruuhkassa ja kahdelta yöllä. 550:lla oli aika paljon enemmän vaihtelua päivän mittaan. Sivuajat eivät senkään takia ole vertailukelpoisia.Aikataulunmukainen matka-aika varmaan mainitaan joko tässä ketjussa tai sitten Bussi-Jokeri ketjussa jossain kohtaa. Muistelisin kuitenkin linjasivun olleen suunnilleen sama kuin ratikalla nyt, mutta linjan pituus Westendinasemalle oli pari kilometriä pitempi. Aikatauluaikojen vertaaminen tosin on täysin turhaa, kun heti hieman useamman halutessa käyttää linjaa bussit ketjuuntuivat ja matka-aika päästä päähän heitti jopa 15 minuuttia aikataulun mukaisesta kestosta.
Tämä on myös yksi jokerin aikataulusuunnittelun ongelmista. En tietenkään halua, että aikataulu elää ja paukkuu kuten kantakaupungissa, missä vakiominuutit eivät tahdo millään toteutua. Mutta olisi perusteltua toteuttaa jokerilla sellainen malli, jossa on esimerkiksi ihan vain kaksi sivuaikaa, joista nopeampaa käytetään silloin, kun matkustajia on niin paljon vähemmän, että pysäkkiajoista voidaan nipistää. Edelleen siis pysähdytään hetkeksi joka pysäkille, mutta kun välipysäkkejä on 32, merkitsee jo viiden sekunnin säästö per pysäkki yli kolmea minuuttia per sivu.Sellainen lisäys vielä, että pikaratikan sivuaika on täsmälleen sama ruuhkassa ja kahdelta yöllä.
Tässä on vähän makuasia onko ulkoa muistaminen miten hyvä/huono asia. Jos muistaa ulkoa, kertoo se toki siitä että aikataulut ovat varsin vakioita (onko sekään aina hyvä asia?). Kuitenkin voisi myös ajatella, ettei matkustajien edes tarvitse muistaa tai ajatella aikatauluja, sillä ratikka menee tarpeeksi useasti.1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?
Tämä puolestaan vaikuttaa aika tarkoituksenhakuiselta kysymykseltä, sillä 17 min nopeutus käytännössä voisi toteutua vain hyvin hiljaiseen aikaan, ja johtanisi myös epätasaisempiin vuoroväleihin sekä heikompaan luotettavuuteen aikatauluissa.2) Anteeksi, haluaisitteko, että matkanne olisi jopa 17 minuuttia nykyistä nopeampi, mutta vastapainoksi teidän täytyy painaa pysäytysnappia ennen pysäkkiä?
Ja tapahtuisi vain matkustaessa linjan päästä päähän. Parempi kysymys olisi siis: "Haluatko, että matkasi on 34 minuuttia nopeampi? Tässä metro, ole hyvä."Tämä puolestaan vaikuttaa aika tarkoituksenhakuiselta kysymykseltä, sillä 17 min nopeutus käytännössä voisi toteutua vain hyvin hiljaiseen aikaan, ja johtanisi myös epätasaisempiin vuoroväleihin sekä heikompaan luotettavuuteen aikatauluissa.
Tämä on hyvä keskustelunavaus. Tällä hetkellä Höselin virallinen liturgia kuuluu jotenkin niin, että matkustajat ovat hirveän tyytyväisiä siihen, että linja 15 kulkee täsmällisesti aikataulussa, eikä kukaan ole osannut valittaa siitä, että se matelee hitaasti. Näin varmasti sinänsä onkin.Jos mentäisiin Raide-Jokerin pysäkille ja kysyttäisiin seuraavat kysymykset tavallisilta yleisön edustajilta, millaiset mahtaisivat olla vastaukset:
1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?
2) Anteeksi, haluaisitteko, että matkanne olisi jopa 17 minuuttia nykyistä nopeampi, mutta vastapainoksi teidän täytyy painaa pysäytysnappia ennen pysäkkiä?
Miksi ei onnistuisi Höselissä, vai pitääkö puljussa keksiä tuli ja pyörä yhä uudestaan?Tämä on myös yksi jokerin aikataulusuunnittelun ongelmista. En tietenkään halua, että aikataulu elää ja paukkuu kuten kantakaupungissa, missä vakiominuutit eivät tahdo millään toteutua. Mutta olisi perusteltua toteuttaa jokerilla sellainen malli, jossa on esimerkiksi ihan vain kaksi sivuaikaa, joista nopeampaa käytetään silloin, kun matkustajia on niin paljon vähemmän, että pysäkkiajoista voidaan nipistää. Edelleen siis pysähdytään hetkeksi joka pysäkille, mutta kun välipysäkkejä on 32, merkitsee jo viiden sekunnin säästö per pysäkki yli kolmea minuuttia per sivu.
No just siks. Siellä on jotenkin onnistuttu pähkäilemään, että pikaraitiovaunun aikataulun tulee olla tietynlainen ja niillä itsekeksityillä periaatteilla sitten mennään. Ehkä siihen joskus tulee muutos, toivotaan.Miksi ei onnistuisi Höselissä, vai pitääkö puljussa keksiä tuli ja pyörä yhä uudestaan?
Tämä on tietysti ihan totta. Höseli on hirvittävän ylpeä siitä, että vaihtoyhteydet toteutuvat suunnitellusti, mikä on minusta hassua, kun ei eri linjat ole kuitenkaan vuorovälin osalta mitenkään synkassa keskenään. Mun oma arvioni on, että 6 min vuorovälillä kukaan ei katso aikatauluja. 10 min vuorovälillä saattaa jo katsoakin ja jopa muistaa, että kotipysäkiltä vaunu lähtee aina 02 / 12 / 22 jne. Vartin vuorovälillä aikataululla on jo merkitystä, en mä ainakaan mene tuonne juna-aseman tuiskuun seisoskelemaan turhaan.Yksi olennainen asia mitä et maininnut omassa viestissäsi, on myös vuorovälin vaikutus vakiominuuttiaikataulun tarpeeseen.
Vain harva, mutta itse katson jopa metron aikataulun Otaniemen ja Rautatientorin välillä. Onhan se vähän turhaa, että on seissyt koko matkan liukuportaissa ja metron ovet sulkeutuvat juuri laiturille saavuttaessa (etenkin, jos kyseessä oli M2, jolla pääsee matkustamaan selvästi M1:tä väljemmin), vaikka olisi yhtä hyvin voinut kävellä osan matkaa. Toisaalta näkeehän lähtöajan näytöltäkin ennen liukuportaita, mutta ohjelmoinnissa tuntuu olevan eroa, onko siihen laskettu mukaan siirtymisaikaa laiturille ja paljonko. Raitiovaunupysäkillä lähtöajan näkee joka tapauksessa liian myöhään, joten kuuden minuutin vuorovälillä katsoisin aina aikataulun kotoa lähtiessä, jotta ei tule lähdettyä liian aikaisin.Mun oma arvioni on, että 6 min vuorovälillä kukaan ei katso aikatauluja.