Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Valitettavinta tekstissä on, että siinä on takerruttu epäolennaisiin asioihin. Jokerin muuttaminen raitiotieksi on tarpeen kapasiteetin kasvun vuoksi, ei siksi, että linjaa pitäisi nopeuttaa. Raitiotienä tosin saadaan nopeutus ja kustannusten lasku siinä sivussa.Ja pahoittelen late, että luulin HKL-johtokunnan kokoukseen tarkoitetun esityksen olevan sinun työtäsi; tuosta saa hieman sellaisen kuvan, kun olet nimetty jonkinlaiseksi vastuuhenkilöksi asiassa.
On turhaa käyttää aikaa johdinautojen tai suurempien bussien selvittämiseen, koska ne eivät ratkaise kapasiteettitarvetta. Kuten aiemmassa viestissäni esimerkillä selvitin, YHTALI-laskenta ei tällaista tilannetta edes kykene arvioimaan. Mitä taas tulee pohdintoihin kustannusten virheellisyydestä, on varsin epäloogista murehtia ainoastaan konsultin kokemukseen perustuvaa raitioliikenteen kustannusta mutta hyväksyä nykyisen bussiliikenteen kustannus ikuisesti tulevaisuudessa päteväksi, jopa sivuuttaen todellinen kokemus yrityksestä hankkia liikenteeseen tuplanivelbusseja.
Asenteellisuutta osoittaa myös selittely matkustajamääristä. Kun jopa oma kokemus bussilinjan muuttumisesta raitiolinjaksi osoittaa ulkomaisen kokemuksen kanssa yhtenevästi, että raideliikenne vain houkuttelee parhaimmillaan tuplasti matkoja, on typerää väittää raportin varovaista arviota harhaanjohtavaksi.
Kylmää vettä niskaan tuli vain niille, jotka luulivat, että joukkoliikenteen 50 vuotinen pysähtyneisyyden aika olisi ohi. Näin ei näytä olevan. Kuten Jokerin kanssa aikaisemminkin, joukkoliikenteen kehittäminen halutaan pitää jäissä puheilla kaikkialle joskus ehkä rakennettavista metrolinjoista. Varsin kuvaavaa on, että Jokerin reitille löytyy perusteita rakentaa metroa, mutta ei raitiotietä. Seppo Vepsäläisen Kaupunkiraiteita-ehdotuksessa metro on muka kannattavaa rakentaa Viikin ja Itäkeskuksen välille, ei edes Jokerin vilkkaimmalle osuudelle....on valitettavasti hieman kylmää vettä niskaan niille (itsekin olin), jotka ajattelivat raide-Jokerin olevan ylivertainen joukkoliikenneratkaisu.
Antero