Hanke on KSV:n esityslistalla, eikä ainakaan siinä esittelyssä ole mitään mistä huolehtia.Se jää nähtäväksi, kunhan saadaan lukea se johtokunnan esityslista. Eiköhän sinne ainakin johdinautoselvitys jatkotoimenpiteenä putkahda.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Hanke on KSV:n esityslistalla, eikä ainakaan siinä esittelyssä ole mitään mistä huolehtia.Se jää nähtäväksi, kunhan saadaan lukea se johtokunnan esityslista. Eiköhän sinne ainakin johdinautoselvitys jatkotoimenpiteenä putkahda.
Valtion rahoitus päätetään yhteiskuntataloudellisten laskelmien perusteella.
Liikenteen osalta näihin laskelmiin vaikuttaa pääosin matka-aika.
Koska Suomessa yhteiskuntataloudellisten laskelmien perusteet ovat pielessä, ovat myös valittavat hankkeet pielessä.
Hanke on KSV:n esityslistalla, eikä ainakaan siinä esittelyssä ole mitään mistä huolehtia.
Henkilökohtaisesti lähden siitä, että on tehtävä liikennöintiin ja liikennöintikustannuksiin painottuva jatkotyö, jossa samalla tarkennetaan myös vertailuvaihtoehtojen tietoja ja arvioidaan erilaisia matkustajamääräskenaarioita. HKL:n johtokunnan esityslistalla tämä vääntynee kyllä aika ikävään muotoon, jolle en valitettavasti voi mitään.
Tämä on tärkeä pointti. Kiskojen rakentamisesta Espoon tai Helsingin kaupungin alueelle päättävät kaupungit itse. HSL ostaa aikanaan liikennettä. Se ei investoi infraan, joka ei ole sille kuuluva asia.Kuten muissa ketjuissa on todettu, HSL:ltä ei tarvitse kysyä kiskojen rakentamisesta mitään. HSL tuskin lähtee ajamaan kaksiniveljohdinautoja valmiilla kiskoilla.
Jokerille ei ihan vielä tilata mitään, vaan tässä vaiheessa on arvioitu, että liikennettä hoidettaisiin 30-metrisillä vaunuilla. Mutta muuten tässä on kysymys siitä, miten yhteensopivia Jokeri ja vanhan ratikkaverkko ovat.Mutta ihan muuhun asiaan: Jokerille tilataan nyt 30-metrisiä vaunuja. Olisiko Laajasalon rata syytä rakentaa siten, että Jokerin vaunujen käyttö olisi mahdollista?
YHTALI voidaan ottaa kunnalliseenkin päätöksentekoon, erityisesti silloin, jos halutaan valtiolta tukea. Tosin toistaiseksi näyttää siltä, ettei valtio YHTALIn mukaista kannattavuutta edellytä. Länsimetron YHTALI-kannattavuushan on hyvin lähellä nollaa ellei kohta jo negatiivinen. Niin paljon alle yhden se oli jo virallisillakin tiedoilla viime kevään hallituskäsittelyssä, ettei lukemaa kehdattu laittaa edes näkyviin.Valtion rahoitus päätetään yhteiskuntataloudellisten laskelmien perusteella.
Liikenteen osalta näihin laskelmiin vaikuttaa pääosin matka-aika.
Eikö YHTALI pysty sitten laskemaan matka-aikasummaa niin että myös kaupungilla tai muuten sovitulla ja rajatulla alueella liikkuvien määrä pysyy maksimaalisena?YHTALIlla ei tällaisia vaihtoehtoja edes voi käsitellä. YHTALIn mielestä pienempi matka-aikasumma on parempi kuin suurempi. Matka-aikasumma vähenee sekä matkanopeuden noustessa että matkojen määrän vähentyessä. Onkin siis yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa rajoittaa kantakaupungin liikennettä lopettamalla joukkoliikenne ja päästämällä kantakaupunkiin autoja noin 20 % vähemmän kuin nykyään. Kumma kun kukaan ei ole tätä kannattavuuden nimissä vaatinut!
YHTALI ei laske mitään, sillä se on LVM:n ohje liikennehankkeiden YHteiskuntaTAloudelLIsen kannattavuden arvioinnista. Ohje on alunperin suunniteltu sitä varten, että tiehankkeita voitaisiin osoittaa kannattaviksi. Ohjeen lähtökohtana on verrata hankkeen kustannuksia rahaksi muutettuihin hyötyihin, joista autoliikenteessä suurin osa on nopeutumisesta seuraavaa matka-ajan lyhenemistä.Eikö YHTALI pysty sitten laskemaan matka-aikasummaa niin että myös kaupungilla tai muuten sovitulla ja rajatulla alueella liikkuvien määrä pysyy maksimaalisena?