Tämä raide-Jokerin alustava suunnitelma on kyllä tuonut koko hankkeen aivan uuteen valoon. Miten markkinoida päättäjille joukkoliikennehanketta, joka kylläkin kapasiteetiltaan hieman nykyistä ratkaisua suurempi, mutta matka-ajaltaan sitä hitaampi? Onko raitioliikenne ylipäätään bussiliikennettä hitaampaa ja onko syy rakenteellinen? Ovatko raitioliikenteen korkeat liikennöintikustannukset sen achilleen kantapää ja kehittämisen este Helsingin alueella? Kuten HKL-johtokunnan esityslistankin asiakohta ko. asiasta toteaa, että raide-Jokerin hanketta voidaan perustella kaupunkirakenteellisilla näkökohdilla. Mutta ei liikenteen tehokkuudella, valitettavasti. 30-metristen pikaraitiovaunujen sanotaan riittävän kapasiteetiltaan jopa vuosikymmeniksi, eikä näköpiirissä ole pitkään aikaan tarvetta liikennöidä 60-metrisillä tuplayksiköillä.
Tässä uudessa valossa alan olla yhä enemmän sitä mieltä, että nykyisestä edelleenkehitetty bussi-Jokeri on riittävän tehokas ja lisäksi taloudellisesti kannattavampi ratkaisu. Telibussien tilalle nivelbussit ja mm. etuudet oikeiksi liikennevaloiksi, jolloin bussi-Jokerin kuljettajalla on paremmat mahdollisuudet todeta etuuksiensa toteutuvan. Lisäksi muutamiin ruuhkaisiin paikkoihin uudet ratkaisut, kuten vaikkapa Kehä I:ltä kääntyminen vasemmalle Otaniemeen päin; jos tämä voitaisiin vaikkapa toteuttaa suoralla kääntymisellä oikeanpuoleiselta bussikaistalta, vältettäisiin henkiloautojen aiheuttamat ruuhkajonot. Lisäksi heittäisin roskakoriin bussi-Jokerin nykyisen liikennöintisäännön, jonka mukaan autot eivät saa ohittaa toisiaan. Nimenomaan tämä aiheuttaa ja suorastaan tehostaa ketjuuntumista sekä vuorojen epätasaista kuormittumista. Bussi-Jokeria voitaisiin myos helpottaa kehittamalla muita poikittaisia bussiyhteyksia, kuten bussilinjat 54, 57, 58 ja 59. Raide-Jokerin siirtäminen tulevaisuuteen voisi olla päänavaus kehittää myos ko. bussilinjoja bussi-Jokerin kaltaiseen brändättyyn ja laadukkaseen suuntaan.
Kiitokset latelle, erittäin hyvästä, asiantuntevasta ja ennenkaikkea rehellisestä esityksestä HKL-johtokunnan kokoukseen, joka on valitettavasti hieman kylmää vettä niskaan niille (itsekin olin), jotka ajattelivat raide-Jokerin olevan ylivertainen joukkoliikenneratkaisu.
Mutta yksi asia hieman mietityttää: Espoon länsimetropäätöksen yksi ehtoja oli raide-Jokerin toteuttaminen. Mites nyt sitten tässä uudessa valossa?
Toisaalta bussi-Jokerilla on vielä nykyistä liikennöintiaikaa jäljellä vuoteen 2013 ja optioineen vuoteen 2016 saakka. Siina on viela paljon liikennöintiaikaa jäljellä ja bussi-Jokerin päivittämiseen V0+-versioksi pitäisi ryhtyä tuotapikaa.
Johdinautojen suhteen olisin varovainen ja erittäin tarkka Jokerilinjan suhteen, sillä sellaista ratkaisua ei tehdä tilapäiseksi ja silloin koko raide-Jokeri voitaisiin heittää vuosikymmeniksi "ö-mappiin". Mutta saattaisihan se toimia niinkin.