Kiireessä joku Lokin päivystäjä valitsee pudotusvalikon vaihtoehdoista jotain, joka on edes vähän sinnepäin. Meillä ei oikein ole sellaista kulttuuria, että haluttaisiin tai koettaisiin tarpeelliseksi kertoa yleisölle, mistä oikeasti on kyse. Se on sääli.
Esimerkiksi Lontoossa on pari kertaa sattunut niin, että olen metrossa, kun jotain erikoista tapahtuu. Kuljettaja kuuluttaa silloin itse ja kertoo kohtalaisen perusteellisesti, mistä on kyse ja antaa jonkin aika-arvion. Jos tulee uudelleenreititys, se näkyy heti myös elektronisissa näytöissä, joissa esim. määränpää muuttuu osoittamaan todellista määränpäätä. Zürichissä, missä järjestelmä on vielä kehittyneempi, muuntuu koko tulevien pysäkkien näyttö osoittamaan uutta reittiä ja se tunnistaa myös muiden linjojen poikkeusreitit ja reaaliaikaiset vaihtoyhteydet.
Ei tuollaisesta voi kuin haaveilla täällä. Tuo tarkottaisi sitä, että joukkoliikennematkustajaa ja hänen aikaansa arvostettaisiin ihan toisella tavalla kuin mihin meillä on totuttu.