- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Vs: Johdinautot
Kun siellä Oulunkylän ala-asteen ruokalassa istuimme katsomassa suunnitelmia, niin tuli heti selväksi että jos pikaraitiotie tulee, niin tulee sitten kans kunnollinen pikaraitiotie. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunut ovat jotain sellaisia kuin esim Strasburissa. Niitä olisi tilattava monta ja perusraideinfra päälle. Investointi on sitä suuruusluokkaa, että kukaan ei uskalla sanoa eikä arvata ääneen summaa. Antero, minä ajan aina KAIKKI matkani joukkoliikennevälineillä. Mitä näen päivällä 550:ssä? Siellä on useasti 2 - 5 matkustajaa. Johdinautojärjestelmä joustaa kysynnän mukaan. Kannattaako 5 matkustajaa viedä 10 miljoonan pikaratikalla ?
Sitten linjan tahdistaminen. Nythän esim linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. En käyttäjänä valita tästä,koska tiedän että näin pitkän linjan tahdistaminen on vaikeaa (kuljettarahastuksesta Jokerissa nopeasti eroon !).
Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !
Martti
Enpä oikein usko. Yleinen nyrkkissäntö on, että johdinautoliikenne on luokkaa 15 % kalliimpaa kuin dieselbussiliikenne. Jokerin tarjonnan määrällä raitioliikenne on halvempaa kuin bussiliikenne yleensä, joten johdinautoliikenne ei voi olla halvempaa kuin raitioliikenne.
Kun siellä Oulunkylän ala-asteen ruokalassa istuimme katsomassa suunnitelmia, niin tuli heti selväksi että jos pikaraitiotie tulee, niin tulee sitten kans kunnollinen pikaraitiotie. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunut ovat jotain sellaisia kuin esim Strasburissa. Niitä olisi tilattava monta ja perusraideinfra päälle. Investointi on sitä suuruusluokkaa, että kukaan ei uskalla sanoa eikä arvata ääneen summaa. Antero, minä ajan aina KAIKKI matkani joukkoliikennevälineillä. Mitä näen päivällä 550:ssä? Siellä on useasti 2 - 5 matkustajaa. Johdinautojärjestelmä joustaa kysynnän mukaan. Kannattaako 5 matkustajaa viedä 10 miljoonan pikaratikalla ?
Sitten linjan tahdistaminen. Nythän esim linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. En käyttäjänä valita tästä,koska tiedän että näin pitkän linjan tahdistaminen on vaikeaa (kuljettarahastuksesta Jokerissa nopeasti eroon !).
Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !
Martti
Viimeksi muokannut moderaattori: