Raide-Jokeri

Vs: Johdinautot

Enpä oikein usko. Yleinen nyrkkissäntö on, että johdinautoliikenne on luokkaa 15 % kalliimpaa kuin dieselbussiliikenne. Jokerin tarjonnan määrällä raitioliikenne on halvempaa kuin bussiliikenne yleensä, joten johdinautoliikenne ei voi olla halvempaa kuin raitioliikenne.

Kun siellä Oulunkylän ala-asteen ruokalassa istuimme katsomassa suunnitelmia, niin tuli heti selväksi että jos pikaraitiotie tulee, niin tulee sitten kans kunnollinen pikaraitiotie. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunut ovat jotain sellaisia kuin esim Strasburissa. Niitä olisi tilattava monta ja perusraideinfra päälle. Investointi on sitä suuruusluokkaa, että kukaan ei uskalla sanoa eikä arvata ääneen summaa. Antero, minä ajan aina KAIKKI matkani joukkoliikennevälineillä. Mitä näen päivällä 550:ssä? Siellä on useasti 2 - 5 matkustajaa. Johdinautojärjestelmä joustaa kysynnän mukaan. Kannattaako 5 matkustajaa viedä 10 miljoonan pikaratikalla ?

Sitten linjan tahdistaminen. Nythän esim linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. En käyttäjänä valita tästä,koska tiedän että näin pitkän linjan tahdistaminen on vaikeaa (kuljettarahastuksesta Jokerissa nopeasti eroon !).

Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Pitkälti asiaahan tuo, mutta seuraaviin asioihin haluan puuttua:

Mitä näen päivällä 550:ssä? Siellä on useasti 2 - 5 matkustajaa. Johdinautojärjestelmä joustaa kysynnän mukaan. Kannattaako 5 matkustajaa viedä 10 miljoonan pikaratikalla ?

Kannattaako viittä matkustajaa viedä edes telibussilla, kapasiteetti sata? Kysymys on marginaalikustannuksesta, eli siitä, että joissain olosuhteissa jo tehdyt päätökset tekevät toisten asioiden tekemisestä halpaa. Käytännössä kalusto ja infra hankitaan ja kustannetaan huippukuormien perusteella, jotka ovat Jokerin tapaisella linjalla ruuhka-aikaan suurella osaa linjan varresta. Koska huippukuormat perustelevat ratikan (koska bussit ovat täynnä..), ratikat kannattaa hankkia: koska ratikat on jo hankittu, kannattaa niitä ajaa myös hiljaiseen "kannattamattomaan" aikaan, koska seisottaminen on kalliimpaa. Myöskään kuljettaja ei välttämättä maksa juurikaan enempää tai vähempää, ajoi hän lyhyttä tai täyttä päivää.

Ja sitten tulevat ratikan muut edut: matkustusmukavuus ja -väljyys, imago...

Sitten linjan tahdistaminen. Nythän esim linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. En käyttäjänä valita tästä,koska tiedän että näin pitkän linjan tahdistaminen on vaikeaa (kuljettarahastuksesta Jokerissa nopeasti eroon !).

Käsittääkseni Raide-Jokeria ajettaisiin ruuhka-aikaankin sen 10min välein, jolloin sumppuuntumiseen tarvitaan oikeasti paha este. Lippuautomaatit ovat kalleudestaan huolimatta hyvin todennäköinen varuste kun ne vaunut ennen pitkää hankitaan, aiotaanhan nykyisetkin (hitaammat) ratikat niillä varustaa. Bussitkin voisi niillä varustaa, mutta kun ovat sen verran pieniä niin kallis lippuautomaatti on suhteellisesti paljon kalliimpi.

Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !

Jos ohitukselle tulisi jostain syystä tarvetta (este raiteilla?), muutaman pysäkin välein sijoittuvat puolenvaihtovaihteet mahdollistavat pahasti myöhässä olevan vaunun kääntämisen takaisin päin.

Näin sumppuuntuminen ratkeaa, ohitteluhan puolestaan lievittää sen oireita: "hitaan" vaunun ohittanut vaunu hidastuu, kun pääsee ottamaan edellistä vuoroa odottaneet matkustajat kyytiin. Jos varakalustoa ei ole riittämiin saatavilla (se vasta kallista onkin!), edessä oleva aukko vuoroissa jatkaa olemistaan pahimmillaan ruuhka-ajan loppuun: kertautuvana helposti suurempi paha kuin parin vuoron jättäminen kesken kertaalleen.
 
Vs: Johdinautot

Sitten linjan tahdistaminen. Nythän esim linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. En käyttäjänä valita tästä,koska tiedän että näin pitkän linjan tahdistaminen on vaikeaa (kuljettarahastuksesta Jokerissa nopeasti eroon !).

Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !
Eiköhän niitä matkustajia jää myös pois niillä pysäkeillä.
 
Vs: Johdinautot

Leppäävaarasta Otaniemen suuntaan linjaus on vedetty omakotialueelle,
Miksei se sinne omakotitalojenkin sekaan sopisi? Uskoisi sieltä matkustajia paremmin tulevan kuin Hagalundintieltä.

Pitäjänmäessä ei mentäisi luonnolliseen solmukohtaan aseman tuntumaan vaan luonnottomasti Patterinmäkeen, joka tuhoutuisi,
Jos Jokerilta haluaa vaihtaa rantaradan lähijunaan niin sehän onnistuu paremmin Leppävaarassa ja Huopalahdessa, joista on parempi junatarjonta kuin Pitäjänmäestä. Pitäjänmäen suunnasta busseilla tulevat pystyvät vaihtamaan Pitäjänmäeniellä Jokeriin edelleen.

Patterinmäen tuhoutumisella viitataan ilmeisesti kahteen tunnelin suuaukkoon?

lisäksi on lukuisia kohtia esim Pitäjänmäentie , jossa raiteen rakentaminen menisi todella tunkemiseksi.

Raide-Jokerin sivuilla raiteet on kaavakuvan mukaan sijoitettu kadun keskelle omalle kaistalleen. Raitiotiehän vaati muistaakseni noin 7 metriä leveyttä. Mitä Google street viewistä katselin, niin ihan hyvin siellä tilaa vaikuttaisi olevan.

Mitä näen päivällä 550:ssä? Siellä on useasti 2 - 5 matkustajaa.
Vaikka Tampereelta olenkin, niin omiin kokemukseeni vedoten voin todeta että kyllä siellä useammin on enemmän kuin 2-5 henkeä. Monesti jo Itäkeskuksesta lähdettäessä bussi tulee jo lähes tulkoon täyteen.

Mutta diesel - ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapassa ohituslinja pikaraitiotielle !
Jos yksi ratikka pystyy hoitamaan kahden teliauton urakan, niin tällöin vuoroväliksi riittää kymmenen minuuttia, jolloin ruuhkautumista ei pitäisi päästä tapahtumaan ilman jotain poikkeuksellista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

...linjaa tahdistetaan ainakin Huopalahden asemalla ja Leppävaarassa. siitä huolimatta Pitäjänmäessa useasti tulee 3 jokeria läjässä ja sitten seuraavat autot taas 15 minuutin kuluttua. Mutta diesel- ja johdinkäyttöisenä linjana saadaan ohitus eli tyhjä auto täyden edelle helposti, mutta rakennapas ohituslinja pikaraitiotielle!

Diesel-linjana Jokerin bussit voivat ohittaa toisiansa tarpeen mukaan, mutta johdinautona se on kyllä täysin mahdotonta.

Pikaratikkana ohitus ei myöskään toimi, mutta "juna" kulkeekin jo luonnostaan ihan eri tapaan kuin jokin onneton onnikka.
 
Vs: Johdinautot

Diesel-linjana Jokerin bussit voivat ohittaa toisiansa tarpeen mukaan, mutta johdinautona se on kyllä täysin mahdotonta.
Sanotaan näin, että linjakäytössä johdinautoilla ei ohitella toisia johdinautoja kuin vain hyvin harvoin. Saman linjan johdinautot ohittavat toisiaan yleensä vain silloin, kun toinen on mennyt epäkuntoon ja vikaantuneen ajoneuvon virroitintangot on laskettu alas. Näin siis normaalisti.

Suurissa johdinautojärjestelmissä on toki eräillä keskeisillä paikoilla (ei vain päätepysäkkialueilla) rinnakkaiset ajojohtimet, eräänlaiset ohitus- tai sivujohtimet. Niiden avulla ohittaminen ei ole temppu eikä mikään. Koska sellaisten järjestäminen ei ole ilmaista, ei esimerkiksi kannata kuvitella, että Jokerin pysäkeille niitä ryhdyttäisiin järjestelmällisesti rakentamaan. Joillekin vilkkaimmille paikoille rinnakkaisjohdinten asentaminen periaatteessa voisi olla järkevää, samoin kuin varakääntösilmukoiden järjestäminen tiettyihin kohtiin.

Jokeri-linjalla ilmeisesti kysyntä on kasvamassa sellaisiin lukemiin, että linja on taloudellisesti perustellumpaa toteuttaa raideliikenteenä. Näin siitä huolimatta, että raideliikenteen investointikustannukset ovat bussivaihtoehtoja suuremmat.
 
Vs: Johdinautot

Nyt on vaan semmoine totuus, että Jokerin raiteistamien on haudattu vähäksi aikaa. Yksinkertaisesti laskivat kassat, jotka alkoivat täyttyä hitaammin sillion kun asiantuntijat koulujen ruokaloissa esittelivät Jokerin raidelinjauksia.
Onko tämä oma ajatus vai jossain tehty päätös? Raidejokerin tekeminen ei ole neljännesvuosituloksesta riippuva juttu, vaan kymmenien vuosien hanke, jonka toteutuminen ei riipu hetkellisistä suhdanteista.

Erilaisia puheita kyllä pyörii aiheen ympärillä. Yhdet selittävät, että seisomapaikkoja vähän lisää tarjoavat nivelbussit ovat ratkaisu, toiset luulevat, että bussin sähkökäyttöisyys lisää bussin kapasiteettia ja kolmansien mielestä Raidejokeri pitää tehdä metrona. Hiljaa ovat nykyään vain ne, jotka jarruttivat Jokerin perustamista 14 vuotta väittäen, ettei linjalla ole matkustajia.

Yksinkertainen totuus on, että Jokerin kysyntä edellyttää raitiotietä, mutta ei tule koskaan yltämään metron tai junan tasolle. Edellisen väitteen peruste on nykyinen kuormitus ja jälkimmäisen Jokerin vaikutusalueen maankäytön tehokkuus.

Johdinauto ei siis ole kysymykseen tuleva ratkaisu, päädytään sen kustannuslaskelmissa mihin hyvänsä, koska bussin kapasiteetti ei riitä.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Onko tämä oma ajatus vai jossain tehty päätös? Raidejokerin tekeminen ei ole neljännesvuosituloksesta riippuva juttu, vaan kymmenien vuosien hanke, jonka toteutuminen ei riipu hetkellisistä suhdanteista.

Johdinauto ei siis ole kysymykseen tuleva ratkaisu, päädytään sen kustannuslaskelmissa mihin hyvänsä, koska bussin kapasiteetti ei riitä.

Sen jälkeen kun nämä esittelyt olivat koulujen ruokailoissa pidetty, alkoi hiljaiselo. Helsingin Sanomien artikkelista luin että Raide- Jokeri on toistaiseksi haudattu. Syynä juuri kustanukset. Sanopas itse hankkeen hinta. Älä hätkähdä , sitä ei pysty sanomaan kukaan. Tai voi sanoa mutta se pitää kertoa viidellä. Johdinauton tyrmääminen tutustumatta nykyaikaisiin johdinautoihin vaikuttaa raitiovaunu-uskonnolta. HS:ssa esitetty havainnekuva uudesta johdinautosta vaikutti utopistiselta, mutta sen tyyppisiä autoja on käytössä keskieuroopassa.

Kaksinivelisen johdinauton kapasiteetti riittää ruuhka-aikana Jokeri-linjalle. Johdinauton tyrmääminen kapasiteettiin vedoten on asenteellisuutta.

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Sen jälkeen kun nämä esittelyt olivat koulujen ruokailoissa pidetty, alkoi hiljaiselo. Helsingin Sanomien artikkelista luin että Raide- Jokeri on toistaiseksi haudattu. Syynä juuri kustanukset. Sanopas itse hankkeen hinta. Älä hätkähdä , sitä ei pysty sanomaan kukaan. Tai voi sanoa mutta se pitää kertoa viidellä. Johdinauton tyrmääminen tutustumatta nykyaikaisiin johdinautoihin vaikuttaa raitiovaunu-uskonnolta. HS:ssa esitetty havainnekuva uudesta johdinautosta vaikutti utopistiselta, mutta sen tyyppisiä autoja on käytössä keskieuroopassa.
Ette olisi sekoittanut Kakkos-Jokeriin, Vantaahan yhdessä vaiheessa purnasi sitä vastaan johtuen Myyrmäen Terminaalin kustannuksista? Hesarin arkistosta en löydä Raide-Jokerista viime vuodelta kun tämän (hakukone on vähän kökkö eikä osaa käsitellä hakutermiä Raide-Jokeri, joten hain sanalla Jokeri Kaupunki-osiosta), lähes tarkalleen vuoden takaa:
Helsingin Sanomat 26.2.2009 sanoi:
Itä-Helsingin ja Itä-Espoon välille suunniteltu raide-Jokeri nytkähtelee pikkuhiljaa liikkeelle. Jo 20 vuotta sitten aloitetun suunnittelutyön jälkeen alustava yleissuunnitelmaluonnos on valmistumassa ja sitä esitellään yleisölle jo tällä viikolla.

Helsingin ja Espoon tavoitteena on, että Jokeri saataisiin raiteille 2016.

Noin 25 kilometrin mittainen pikaraitiotie rakennetaan Itäkeskuksesta Oulunkylän, Pitäjänmäen, Leppävaaran ja Laajalahden kautta Tapiolaan. Helsingin puolella reitistä kulkee 16 ja Espoossa yhdeksän kilometriä. Samaa reittiä liikennöi nyt bussi 550. "Linja on niin suosittu, että bussikalusto ei meinaa riittää", Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen perustelee.
Linkki, vaatii nettihesarin tunnukset, http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/...i&date=year2009&advancedSearch=&depa=Kaupunki

Mitä tulee hintaan, niin tällä hetkellä se on tietenkin arvio, investoinniksi on alustavasti arvioitu 212 miljoonaa. Taloudellinen puoli on koko rapparissa ohut, mikä on ihan luonnollista kun kyseessä on Alustava yleissuunnitelma eikä mikään kannattavuusselvitys. Hinta ja kannattavuus tarkentuu aikanaan silloin kun suunnitelmatkin, ja niihin vaikuttaa mm. se että mihin kaikkeen ko. kiskoja käytetään. Östersundomin pikaraidekuvio liittyy tähän olennaisesti, käytännössä se olisi jatkettu Raide-Jokeri ainakin alkuun. Ja mahdollinen ja mielestäni todennäköinen kytkentä muuhun ratikkaverkkoon, esimerkiksi un kuormitus on suurin Itäkeskus-Oulunkylä välillä, niin kovin äkkiä tulee mieleen esimerkiksi että tehtäisiin noin kilometri kiskoa Haagan liikenneympyrästä Munkkivuoren uusille kiskoille jonne osa ratikoista voisi jatkaa...

Ihan samoin muuten johdinautojen kustannukset on arvio, tosin fantasia on käytetyillä laskentatavoilla kuvaavampi ilmaus. Minun suosikkin on se että HKL on keksinyt ilmaisen bussikaistan, patentoi tuon niin koko bussiliikenne pyörii pelkillä royalteilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Kaksinivelisen johdinauton kapasiteetti riittää ruuhka-aikana Jokeri-linjalle. Johdinauton tyrmääminen kapasiteettiin vedoten on asenteellisuutta.

Kyllä riittää, kun vuoroväliin ei kosketa. Kapasiteettikertoimet eivät ole niin suuria (1.5x..2x), ettäkö vuorotarjontaa voisi mitenkään merkittävästi supistaa: lisätarjonta kasvattaa nyt täyden linjan asiakasmääriä. Miksi? Täyteen linjaan on enemmän kysyntää kuin mitä se voi tarjota. Siksi se on täynnä.

Näin matkustajamäärät perustelevat ratikan: ratikan avulla nykyinen kysyntä voidaan tyydyttää kokonaan jopa ilman kalliita ruuhkavuoroja, ja lisäksi tulevaisuuden kasvulle jää vielä tilaa. Ratikoilla mahdollinen kapasiteetin nostaminen ylipäätään mahdollistaa radanvarren kehittämisen, joka on kaupungille ja maanomistajille rahakasta puuhaa.
 
Vs: Johdinautot

Helsingin Sanomien artikkelista luin että Raide- Jokeri on toistaiseksi haudattu. Syynä juuri kustanukset.

Mikä artikkeli, milloin julkaistu ja kuka tuon artikkelissa lausui? Ilman kontekstia tuo ei merkitse vielä mitään. Jos joku poliitikko jossain sanoo tuollaista, sillä ei ole merkitystä. Poliitikkoihin kuuluu monenlaista hiihtäjää, jotka sanovat itselleen tuntemattomista hankkeista mitä sylki suuhun tuo. Totuus on kuitenkin, että raide-Jokerin hankesuunnittelu on alkamassa täysin riippumatta siitä, mitä hankkeen rahoituksesta ollaan mieltä poliittisissa piireissä. Ainakin ilman luotettavampaa tietoa. Mutta olisi kovin epätodennäköistä, että hankesuunnittelu keskeytettäisiin. Suhdanteet ehtivät muuttua merkittävästi ennen sen valmistumista.

Sanopas itse hankkeen hinta. Älä hätkähdä, sitä ei pysty sanomaan kukaan. Tai voi sanoa mutta se pitää kertoa viidellä.

Se on vain omaa osaamattomuuttasi. Tai ehkäpä sitten johdinautojen käyttökustannuksetkin tulisi kertoa viidellä? Käytännössä raide-Jokerin nauhakustannus kilometrille ei tule ylittämään tämän vuoden hintatasolla laskettuna 10 miljoonaa euroa kovinkaan paljon, missään tapauksessa ei yli 15 miljoonaa euroa. Se voidaan arvioida hyvin luotettavasti vastaavista toteutuneista hankkeista maissa, joissa kustannustaso ja laskentatapa ovat vastaavat, esimerkiksi Ruotsista. Raide-Jokerin rakentamisessa ei ole mitään sellaisia riskitekijöitä, jotka moninkertaistaisivat hinnan. Alustavan yleissuunnittelun perusteella voidaan laskea jo melko hyvä hinta, ja hankesuunnittelun jälkeen hyvinkin tarkka. Ja Helsingin seudullahan on jo pitkään ollut periaatteena laskea raide-Jokerin investointikustannuksia erittäin varman päälle, kun taas metrojen ja johdinautojen hinnoissa käytetään yltiöoptimismia. Vaikkapa nyt unohtamalla kokonaan johdinautojen tarvitseman varikkotilan. Raide-Jokerissa kyllä varauduttiin kalliisiin luolavarikoihinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa tajusin juuri että johdinlogiikalla kiskotkin on ilmaisia, että Raide-Jokerikaan ei maksa juuri mitään.

Johdinautoliikenteen toteutettavuusselvitys sanoi:
...
Laskelmissa on huomioitu olemassa oleva raitiotieinfrastruktuuri niillä osuuksilla linjaa, joilla sen hyödyntäminen on mahdollista. Tällöin olemassa olevan infrastruktuurin kunnossapitokustannukset on ositettu linjalle infrastruktuuria käyttävien linjojen arvioidussa suhteessa. Johdinautolle ajojohtoinfrastruktuuri on laskettu aina rakennettavan kokonaan uudestaan, vaikka joissakin paikoissa olemassa olevien raitioteiden pylväiden yhteiskäyttö olisi mahdollista. Poikkeuksena on linja 4, jossa johdinautolinja korvaa olemassa olevan raitiotielinjan ja voi näin hyödyntää olemassa olevia ajojohtojen tukirakenteita, kuten pylväitä. Ajojohtokustannuksiksi on tällöin arvioitu viidesosa uusinvestoinnista

...

Taulukko 13. Linjan 4 infrastruktuurin vuosikustannukset.
LINJA 4 JOHDINAUTO RAITIOVAUNU
Reittisuunnanpituus (km) 8,0 8,0
Ajojohdot:
- Uusi (km) 2 -
- Nykyinen (km) 6* 8,0
Sähkönjakeluinfrastruktuuri
- Uusi (km) - -
- Nykyinen (km) 8,0 8,0
Rata
- Uusi (km) - 8,0
- Nykyinen (km) - -
Vuosikustannukset
- Ajojohdot (€/a) 180 800 120 000
- Sähkönjakeluinfra (€/a) 40 000 47 100
- Rata (€/a) - 192 000
Vuosikustannukset yhteensä (€/a): 220 800 359 100
* Oletettu, että olemassa olevan raitiolinjan ajojohtoinfrastruktuuria voidaan hyödyntää
Eli kun trollikka numero 4 ajaa Paciuksenkadulla ratikkaväylää, niin ne kiskotkin muuttuu ilmaiseksi!
 
Eli kun trollikka numero 4 ajaa Paciuksenkadulla ratikkaväylää, niin ne kiskotkin muuttuu ilmaiseksi!
Niinpä niin. Otetaanpa se ilmainen raide ja sen 192.000 €/vuosi pois ratikalta, niin ratikan vuosikustannus on 167.000 € ja johdinautolla 220.800 €. Että niin paljon halvempaa se johdinautoliikenne on.

Ja mitenkäs tämä hoituu käytännössä? Siten, että HKL:n rataosasto siirretään HKR:n yhteyteen, Helsingin väylävirastoksi. Silloin se hoitaa joko raidetta tai asfalttikaistaa ja kaikki kulut menevät yhdestä yhteisestä pussista. Koska jos ei nytkään erotella sitä, ajaako aura lunta bussikaistalta vai autokaistalta vai sekaliikenteen kaistalta, niin ei kai sitä erotettaisi muutoksen jälkeenkään.

Tosin voisi käydä niin, että HKR alkaisi vaatia eristettyjä raiteita ja ratikoita joka puolelle, missä on bussikaistoja. Koska ratikan radan hoitaminen on paljon vaivattomampaa kuin bussikaistan kunnossapito. :smile:

Antero
 
Koska raide-Jokerin toteutus kestänee vähintään vuoteen 2016 ja tätäkin edeltävä aika pitää Jokeri-linjaa kuitenkin liikennöidä (käytännössä lienee yksi sopimuskausi vielä bussilla), omasta mielestäni CapaCityn kaltaiset suuremman kapasiteetin omaavat bussit ovat varsin hyvä ratkaisu. Raide-Jokerin selvityksessäkin edellytetään bussi-Jokerin päivitystä "plussaksi". Mutta ei lopullinen ratkaisu se ei kuitenkaan voi olla.
 
Koska raide-Jokerin toteutus kestänee vähintään vuoteen 2016 ja tätäkin edeltävä aika pitää Jokeri-linjaa kuitenkin liikennöidä (käytännössä lienee yksi sopimuskausi vielä bussilla), omasta mielestäni CapaCityn kaltaiset suuremman kapasiteetin omaavat bussit ovat varsin hyvä ratkaisu. Raide-Jokerin selvityksessäkin edellytetään bussi-Jokerin päivitystä "plussaksi". Mutta ei lopullinen ratkaisu se ei kuitenkaan voi olla.
Eikös nykyinen sopimus pääty 2013? Eli kysymys on nykyisen sopimuksen venyttämisestä siksi, kunnes ratikka toimii. Ja tämähän on erikoiskaluston ongelma, kun tave on vain muutamaksi vuodeksi kalustolle, joka ei ehkä kelpaa minnekään muualle seudulla.

Ennemmin kuin uutta kalustoa etsisin jostain käytettyä mutta hyväkuntoista kalustoa, jonka voisi uskoa kestävän tarvittavat 2–4 vuotta. Ja lisäongelmien välttämiseksi Raidejokeria tulee kiirehtiä eikä keksiä viivytyksiä erilaisista vaihtoehtoselvityksistä. Ei kannata käyttää voimia hankalien tilaispäisratkaisujen kanssa.

Mikään megabussi ei ratkaise kapasiteettitarvetta, mutta liikennöitsijöiden kannalta on kohtuullista, että kun ratikkaliikenne alkaa, vapautuvat bussit ovat kelvollisia muihin tarjouksiin. Ellei näin ole, me kaupunkilaiset maksamme hukkaan menevät hankinnat kuitenkin liikennesopimusten hintatasossa. Tai jos ei niissä, sitten konkurssitappioina.

Antero
 
Takaisin
Ylös