Mutta jos bussijokerin "parannustoimenpiteet" ovat matkanteon hidastuttaminen ja (matkustajan näkökulmasta) tyhjänpäiväinen odottelu välipysäkeillä, niin kyllä keinot ovat silloin aika vähissä. Seisomapaikkojen lisääminen bussissa istumapaikkojen kustannuksella on sekin sellainen palvelutason huononnus, joka ei minusta tule kyseeseen. Ratikassa vielä seisookin, mutta hyppivässä ja pomppivassa vuoristoratabussissa ei. Sen sijaan avorahastukseen voisi jokerilla siirtyä samantien.
Raidejokerin tarkoitus ei taida olla matka-aikojen merkittävä nopeuttaminen, vaan kapasiteetin lisääminen ja varmuuden parantaminen. Olen ymmärtänyt, etteivät ajoajat tule pahemmin nopeutumaan eikä linjan varsinainen tarkoitus muuttumaan.
CapaCityllä mennessäni huomasin kuinka avarat seisomatilat saavat ihmiset seisomaan bussissakin, ahtaasti penkitetyssä autossa pitää väkisin mennä jonnekin istumaan, vaikkei niin huvittaisi. Junassa ihmiset seisovat lyhyitä matkoja eteisessä vaikka osastoissa olisi vapaita paikkoja. Raitiovaunussa usein joku seisoo, vaikka saisi jopa oman penkin. Samoin näköjään käyttäydytään bussissa, joka soveltuu seisomiseen.
Väliaikakysymys ei liity kulkuneuvoon. Jokerin tulee jatkossa olla sellainen reitti, että Itäkeskuksesta lähtevä voi aikataulusta katsoa, mihin junaan ehtii Oulunkylässä ja junalla tulevan pitää nähdä aikataulusta, koska Jokeri tulee. Se, miten ihmiset väliaikojen tuovan hidastuksen kokevat, riippuu siitä, miten ne ajat on tehty.
Aivan samalla tavalla raiteilla kulkeva jokeri joutuu noudattamaan aikataulua joko viivyttelemällä pysäkeillä tai pysäkkien välillä.