Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ei henkilökuljetuskapasiteetti, mutta junamäärä on. Jos radan tekninen kapasiteetti on 2 minuutin vuoroväli, ja aiotaan ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä, ei sinne enään junia lisätä väliin. Toki 2,5 minuuttia on 24 junaa tunnissa ja 2 min. = 30 junaa tunnissa. Radalla on siis mahdollisuus ajaa 6 junaa lisää, ja uusien junien keskimääräinen vuoroväli on 10 min. Tällaisen lisäyksen verkollinen merkitys on kuitenkin aika vähäinen, koska se tarkoittaa käytännössä vain yhtä linjaa jostain jonnekin. Ja kuten huomaat, automaatiolla ei ole tämän(kään) asian kanssa mitään tekemistä. Kyse on ihan muista liikenneväylän perusasioista.Olisiko itämetron kapasiteetti niin tapissa jos olisi itämetron lisäksi raide-Jokeri ja Laajasalon raitiotiet jotka olisivat yhteydessä toisiinsa ja samat vaunut pystyisi kulkemaan kaikilla näistä?
Jokeri ja Laajasalon ratikka ovat paljon fiksumpia ratkaisuja. Ne tarjoavat radan täyden kapasiteetin ja laajentavat laadukkaan raideliikenteen palvelualuetta toisin kuin lisäjunien ajaminen metroradalla. Samasta syystä on fiksumpaa rakentaa esim. ratikan rata Laajasalosta Itäkeskukseen (ja edelleen Östersundomiin), koska silläkin lisätään palvelualuetta.
Ei tämä ole VR-Yhtymästä kiinni, sillä ei sen monopoli loputtomiin kestä. Kun monopoli lakkaa, valtion radalla saavat ajaa yhtä hyvin kaupunkien kuin yksityistenkin omistamat junat. Joko VR-Yhtymän junien kanssa tai ilman niitä. Johan nyt jo on liikenteessä kuntien junia, eli Junakalusto Oy:n junat. Vielä on kuljettajapalvelu ostettava VR-Yhtymältä, mutta ei enää tulevaisuudessa. Valtion ratahallinto tuskin vastustaa ratojen tehokasta käyttöä, ja uskon, että se on valmis lyhentämään teknistä vuoroväliäkin, jos vain on kysyntää.Se rautatiekelpoisuus on kinkkisempi juttu koska VR:n rooli ja liikenöintiperiaatteet ovat sellaisten vastaisia mutta joskus voidaan elää sellaisessakin tilanteessa että Hki-Tikkurila-lentokenttä-Myyrmäki-Hki radan Espoon ja Keravan haaroineen omistavat kaupungit eikä valtio.
Antero