339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Kun H/K:ta lasketaan ja päätetään, mikä on se investointisumma, joka H/K:n lähtökohtana on, niin pitäisi myös miettiä tarkkaan, mitä kaikkea siihen investointiin lasketaan ja mitä ei.
Pari esimerkkiä: kun tehdään kaupunkiratikkaa vanhalle kadulle, alta siirretään johtoja ja putkia, ja siirtojen kustannus voi olla jopa 40-50% kokonaisinvestoinnista. Kun nämä siirrot on sen yhden kerran tehty, niin ratikan takia ei tarvitse enää koskaan siirtää mitään. Lasketaanko siis investointiin ja H/K-lukuun näiden putkisiirtojen kustannus kokonaan vai osittain vai ei ollenkaan? Jos lasketaan kokonaan, kuten ysiratikan kohdalla, ollaan epäreilussa tilanteessa, koska siirtoinvestoinnin jäännösarvo ei koskaan ole 0, sillä kyseessä oli kertapaukku, jota ei tarvitse enää koskaan (ratikan vuoksi) tehdä. (Putket eivät toki ole ikuisia, mutta kun ne seuraavan kerran uusitaan, kustannus ei enää ole ratikan.)
Ja toinen esimerkki: kun laskettiin länsimetron H/K, jätettiin lahjakkaasti pois vaikka mitä kustannuksia, jotka liittyvät tavalla tai toisella metroon, mikä kiinteämmin ja mikä väljemmin. Olisiko H/K ollut toinen, jos vaikkapa uudelle metroasemalle johtava uusi kevari laskettaisiin metron kustannuksiin (ilman metroa ei tarvittaisi kevariakaan jne)?
Eli jokin tasapaino ja säännonmukaisuus pitäisi olla tässäkin asiassa. Esim. niin, että suora investointi (rata, ratasähkö, radan edellyttämät muut liikennejärjestelyt) otetaan 100%:na huomioon, sitten putkisiirto- ym tyyppiset jutut ja mahdolliset muut samaan aikaan tehtävät liikennejärjestelyt, jotka eivät ole suoraan radan vaatimat*, jollain sovittavalla kiinteällä prosentilla ja sitten vaikka uudet katupuut ja pysäköintilippuautomaatit, jotka vaan on kätevää uusia samalla mutta jotka eivät mitenkään liity ratahankkeeseen, olisivat sitten mukana 0%:lla eli ei ollenkaan (vrt. ysiratikka, jossa ratikan hinnassa maksatettiin mm. nämä edellä mainitut).
* -> tarkoitan tällä nyt vaikka sitä, että jos katuratikan rakentamisen yhteydessä vaikkapa tehdään lisäksi kätevästi samalla pyörätie jalkakäytävän ja ajoradan väliin, niin sellaista ei pitäisi laskea ratikan kustannukseksi. Jos sen sijaan ratikan vuoksi on pakko vaikka kaventaa jalkakäytävää ja rakentaa uusi pyörätie eri paikkaan, kun vanha jää ratikan alle, niin silloin se on ratikan kustannus ilman muuta.
Tuo on kyllä tärkeä pointti, jota en ollenkaan ottanut huomioon. Valtion rahoituksen perusteena kun on tuo seudulisuus, niin silloin hanketta lie pakko tarkastella kuntarajan ylittävänä kokonaisuutena, vaikka kuntaraja olisi miten teennäinen. Tosin valtio kyllä avusti Vuosaaren metroa ja Espoo olettaa sen avustavan Matinkylä-Kivenlahti -metroa (ja Helsinkikin odottanee rahaa Töölön metroon).
Eli edelleen rohkenen esittää, että vaikka koko radan H/K ei tämän päivän tilanteessa olisikaan >1, niin Pitäjänmäki-Itis, vaikkei kuntarajaa ylitäkään, olisi jo ensi vaiheessa mahdollisesti >1 ja seudullisuudessaan vähintään samaa luokkaa kuin vaikkapa Vuokin metrohaara, eli valtio saisi iloisesti maksaa nyt osuutensa tästä ensi vaiheesta ja sitten, kun toinen vaihe alkaa olla kannattava, on aika palata siihen.
Pari esimerkkiä: kun tehdään kaupunkiratikkaa vanhalle kadulle, alta siirretään johtoja ja putkia, ja siirtojen kustannus voi olla jopa 40-50% kokonaisinvestoinnista. Kun nämä siirrot on sen yhden kerran tehty, niin ratikan takia ei tarvitse enää koskaan siirtää mitään. Lasketaanko siis investointiin ja H/K-lukuun näiden putkisiirtojen kustannus kokonaan vai osittain vai ei ollenkaan? Jos lasketaan kokonaan, kuten ysiratikan kohdalla, ollaan epäreilussa tilanteessa, koska siirtoinvestoinnin jäännösarvo ei koskaan ole 0, sillä kyseessä oli kertapaukku, jota ei tarvitse enää koskaan (ratikan vuoksi) tehdä. (Putket eivät toki ole ikuisia, mutta kun ne seuraavan kerran uusitaan, kustannus ei enää ole ratikan.)
Ja toinen esimerkki: kun laskettiin länsimetron H/K, jätettiin lahjakkaasti pois vaikka mitä kustannuksia, jotka liittyvät tavalla tai toisella metroon, mikä kiinteämmin ja mikä väljemmin. Olisiko H/K ollut toinen, jos vaikkapa uudelle metroasemalle johtava uusi kevari laskettaisiin metron kustannuksiin (ilman metroa ei tarvittaisi kevariakaan jne)?
Eli jokin tasapaino ja säännonmukaisuus pitäisi olla tässäkin asiassa. Esim. niin, että suora investointi (rata, ratasähkö, radan edellyttämät muut liikennejärjestelyt) otetaan 100%:na huomioon, sitten putkisiirto- ym tyyppiset jutut ja mahdolliset muut samaan aikaan tehtävät liikennejärjestelyt, jotka eivät ole suoraan radan vaatimat*, jollain sovittavalla kiinteällä prosentilla ja sitten vaikka uudet katupuut ja pysäköintilippuautomaatit, jotka vaan on kätevää uusia samalla mutta jotka eivät mitenkään liity ratahankkeeseen, olisivat sitten mukana 0%:lla eli ei ollenkaan (vrt. ysiratikka, jossa ratikan hinnassa maksatettiin mm. nämä edellä mainitut).
* -> tarkoitan tällä nyt vaikka sitä, että jos katuratikan rakentamisen yhteydessä vaikkapa tehdään lisäksi kätevästi samalla pyörätie jalkakäytävän ja ajoradan väliin, niin sellaista ei pitäisi laskea ratikan kustannukseksi. Jos sen sijaan ratikan vuoksi on pakko vaikka kaventaa jalkakäytävää ja rakentaa uusi pyörätie eri paikkaan, kun vanha jää ratikan alle, niin silloin se on ratikan kustannus ilman muuta.
H/K:n laskemisen koko radalle vaatii varmaan valtio, jonka rahoituksen ehto tuo on. Jos ei ole tarkoitus hakea valtion rahaa niin Helsinki voi heittää vesilinnulla koko YHTALIa.
Tuo on kyllä tärkeä pointti, jota en ollenkaan ottanut huomioon. Valtion rahoituksen perusteena kun on tuo seudulisuus, niin silloin hanketta lie pakko tarkastella kuntarajan ylittävänä kokonaisuutena, vaikka kuntaraja olisi miten teennäinen. Tosin valtio kyllä avusti Vuosaaren metroa ja Espoo olettaa sen avustavan Matinkylä-Kivenlahti -metroa (ja Helsinkikin odottanee rahaa Töölön metroon).
Eli edelleen rohkenen esittää, että vaikka koko radan H/K ei tämän päivän tilanteessa olisikaan >1, niin Pitäjänmäki-Itis, vaikkei kuntarajaa ylitäkään, olisi jo ensi vaiheessa mahdollisesti >1 ja seudullisuudessaan vähintään samaa luokkaa kuin vaikkapa Vuokin metrohaara, eli valtio saisi iloisesti maksaa nyt osuutensa tästä ensi vaiheesta ja sitten, kun toinen vaihe alkaa olla kannattava, on aika palata siihen.