Nostetaas tämä esiin vaihteeksi. On vähän jobin postia. En tiedä onko tämä täällä vielä ollut esillä, mutta laitetaas. Eli HSL:n hallitus 8. 3 käymässään kokouksessa jätti asian pöydälle. Jos nyt oikein muistan niin tämä on seuraavan kerren esillä 29. 3.
Kiireellisyysjärjestys infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa
ensimmäisellä kaudella vuoteen 2020 mennessä:
1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (KUHA) (yht. noin 40 M€/v)
* Rahoitusjärjestelmän kehittäminen hankekokonaisuuden toteuttamisen edellytyksenä
* Hankekokonaisuuden ohjelmointi ja toteutus
2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt, 50 M€
3. Kehä I pullonkaulojen poistaminen, 150 M€
4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
* Länsiväylällä ja katuverkossa, 40 M€
* Ruskeasannan asema, 40 M€
5. Kehä III parantaminen (E18), 2.vaihe, 250 M€
6. Pasila-Riihimäki -rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe, 160 M€
7. Pisara-rata, 500 M€
8. Kaupunkirata Leppävaara-Espoo, 190 M€
9. Klaukkalan ohikulkutie, 45 M€
10. Hyrylän itäinen ohikulkutie, 40 M€
11. Metron jatkaminen länteen ja itään
* Metro Matinkylä-Kivenlahti, 400 M€
* Metro Mellunmäki-Majvik, 700 M€
12. Raide-Jokeri, 230 M€
13. Laajasalon raideyhteys, 210 M€
http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2011265-2.HTM
Kuten voinemme arvata niin normaalioloissa yleensä tuollaisesta listasta toteutuu ehkä 5-6. Koska Pisara on sijalla 7, niin sen toteutuminen on vähän niin ja näin. Tosin koska valtion raha on tuossa hankkeessa isossa roolissa jokatapauksessa, niin en suuresti kuitenkaan ihemettelisi sen alkuun pääsemistä.
Se mikä minua tuossa erityisesti närästää on Raide-Jokerin tiputtaminen sijalle 12, joka käytännössä kyllä tarkoittaa sitä, ettei kyseistä pikaraitioyhteyttä tulla toteuttamaan seuraavan 20 vuoden aikana.