Ihan hienoja ajatuksia.
Ihmiset seisovat kyllä ihan mielellään muutaman minuutin matkoja. Otetaan nyt vaikka aika tyypillinen esikaupunkialueen hyvä pikaratikkanopeus 24 km/h ja oletaan mukavaksi seisomisjaksi vaikka 6 minuuttia, siinä ajassa pikaratikka kulkee 2,4 kilometriä. Asuvatkohan Helsingin seudulla kaikki niin lähellä töitä, palveluita tai harrastuksia, että ollaan seisomaratikkaetäisyydellä?
Näihin etäisyyksiin ei päästä käsiksi nykyisellä kaavoitusperiaatteella, jossa pelkästään asuinalueeksi tai työpaikka-alueeksi pyhitetty taajama on säteeltään luokkaa 2.4km.
Helsingin kantakaupungin erittäin hitaaseen raitioliikenteeseen perustuva seutu kuitenkin osoittaa, että "seisomaratikkakaupunki" on saavutettavissa. Ratikoita nopeuttamalla vastaavan tehokkuuden seutu voi olla hyvinkin esikaupunkimaista.
Myös pidemmän matkan palvelulle on aina lokeronsa, mutta siinä kilpaillaan niin vahvalla autoilevan ihmisen reviirillä ettei suuria voimavaroja siihen kannata upottaa. Eikä tarvitsekaan. Optimaalinen joukkoliikennematka on luonteeltaan erilainen kuin optimaalinen automatka.