Ymmärrän Kantokosken ajatuksen siitä, että myös Jokerin kustannukset nousevat yli kaksinkertaisiksi, sillä sehän on ollut Helsingin seudulla tapana kun noin karkeasti ajattelee. Nyt on kuitenkin niin, että nämä kallistuneet hankkeet ovat kaikki tunnelihankkeita (länsimetro, kehärata, pisara, jokeri 2) ja tunneleihin liittyy aina ellaisia epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat hintaan hyvinkin paljon ja joiden ennustaminen on erittäin vaikeaa ennen rakennussuunnitteluvaihetta. Sitä vastoin Jokerilla, olkoonkin että sillä on lyhyet tunnelinsa, suurin osa töistä on sellaisia, joiden kustannusennustaminen ei ole hankalaa, sillä vastaavia töitä tehdään kaupungissa jatkuvasti ja niiden kustannukset ovat kyllä hyvin tiedossa. Viimeisimmät raitiotiehankkeet Kampissa ja Jätkäsaaressa ovat vastanneet kustannusennusteitaan ihan hyvin, eikä Jokerissa ole inframielessä kyse sen kummemmasta.
Toisaalta täytyy muistaa, että kilpailutettavilla töillä on aina hintariskinsä. Viime kesänä Hesperian puiston kiskotyömaa teetettiin ulkopuolisella (siis HKL ei tehnyt itse) ja tarjouksia tuli kolme: yhden, kahden ja kolmen miljoonan hintaiset. Ennusta nyt siinä sitten, mitä kiskonvaihto maksaa! Jos edullisin tarjoaja olisi jättäytynyt pois, olisi hinta tuplaantunut! Jokerin kiskotyöt ovat kuitenkin sen kokoluokan hanke, että noin suuret heitot ovat epätodennäköisiä.
Mitä Jokerin tarpeellisuuteen tulee, niin siitä ei lie enää epäilystä noin yleisesti ottaen. Myönnän, että minäkin suhtauduin kovasti epäillen bussijokeriin silloin kun se aloitti, mutta ilokseni saan todeta, että olin väärässä ja reippaasti. Matkustajia on ollut enemmän kuin ikinä olisin uskonut. Pystyn ymmärtämään sen näkökulman, että ratikka on turha tehdä, kun sitä tarvitaan vain ruuhka-aikoina, mutta toisaalta heitän pallon takaisin ja kysyn, kuinka monta tuntia vuorokaudesta tarvitaan kuusikaistaista Kehä I:ä tai Tampereen moottoritietä. Liikenneväylät, ovat ne sitten auto- tai joukkoliikennettä, joudutaan mitoittamaan ruuhka-aikojen mukaan, jos halutaan, että ruuhka-aikaankin liikenne toimii. Siihen on tyytyminen myös Jokerilla, vaikka sitä sunnuntaisin voisi ajaa bussilla vielä kymmenenkin vuoden päästä.