Raide-Jokerin rakentaminen

Pajamäkeen on tulossa kaksi pysäkkiä, toinen Pitäjänmäentien suoran päähän ja toinen tunnelin suuaukolle Pajamäen länsilaidalle. Jos tunneli tehdään pidemmäksi, nämä pysäkit voidaan rakentaa maanalaisiksi, ei niitä tarvitse kauemmas siirtää.
Kenties kalliimpaa, mutta se olkoon hinta jonka Nimbyilyn aliarvioimisesta Raidejokeri saa maksaa.
 
Nyt tuli sitten poikkeuslupa ELY-keskukselta https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2335557. Katotaan käykö niinkuin Herttoniemen hiidekirnujen kanssa, että puut käydään kaatamassa niin nopeasti kuin mahdollista ennen kuin paikalliset ehtii tehtailla uutta valituskierrosta. Imeisesti joutuvat kuukaudenpäivät kuitenkin odottamaan, kun hommat aloitetaan vasta lintujen pesimäkauden jälkeen elokuussa, eli saattaa tulla vielä uusia valituksia.

Pajamäkeen on tulossa kaksi pysäkkiä, toinen Pitäjänmäentien suoran päähän ja toinen tunnelin suuaukolle Pajamäen länsilaidalle. Jos tunneli tehdään pidemmäksi, nämä pysäkit voidaan rakentaa maanalaisiksi, ei niitä tarvitse kauemmas siirtää.
Kenties kalliimpaa, mutta se olkoon hinta jonka Nimbyilyn aliarvioimisesta Raidejokeri saa maksaa.

Epäilen, että oltaisiin oltu valmiita tekemään tunnelipysäkkejä, ne on nimitäin jumalattoman kalliita. Eikä Nimbilyä voi olla aliarviomatta, ilman että jätetään projektit kokonaan tekemättä.
 
Voiko nyt sitten jostain vielä valittaa ennen elokuun puoltaväliä? Parashan se olisi ollut, että tuo poikkeuslupa olisi myönnetty samana päivänä kun työt saa jo aloittaa, ja sinne oltaisiin sitten menty keskiyöllä moottorisahan kanssa.

Tuo Makke93:n esittämä vaihtoehto, jossa vedetään linja suoraan Pajamäen läpi ja puretaan tarvittavat talot, olisi kyllä veikeä esitellä asukkaille jossain tilaisuudessa. Että kun ne rotat on niin kamalan tärkeitä niin me nyt sitten tehdään näin, koska luontoarvot ykkösenä ja ihmisethän voi asua missä vaan. Voi olla, että lentorotat ei enää kiinnostaisi siinä vaiheessa :D
 
Hesarin uutinen aiheesta päättyy virkkeeseen: "Ely-keskus myönsi poikkeamispäätöksen, mutta päätöksestä on mahdollista valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen."

No niinpä onkin. Hallinto-oikeus voinee kuitenkin hakemuksesta sallia nuo puunkaadot sillä aikaa kun asiaa käsitellään, eikö vain?
 
Katselin tänään Jokerin työmaata Kehä I:n varressa. Minkäs takia sepeliä on ajettu radalle niin paljon, että betonipölkyt eivät näy ollenkaan ja kiskoistakin vain pari senttiä päältä?
 
Katselin tänään Jokerin työmaata Kehä I:n varressa. Minkäs takia sepeliä on ajettu radalle niin paljon, että betonipölkyt eivät näy ollenkaan ja kiskoistakin vain pari senttiä päältä?

Olen ihmetellyt vähän samaa.

Sellainen perinteinen sepelipedillä lepäävä pölkkyratahan on sikäli talvikunnossapidon kannalta ideaali, että muutaman sentin lumisade ei haittaa oikeastaan ollenkaan, koska kiskot ovat niin korkealla sepelin pinnasta. Mutta jos sepeliä on lähes kiskon pintaan asti, niin tuota hyötyä ei saada. Onko runsaasta sepelistä sitten jotain muuta hyötä?
 
Samanlaisen sepelimäärän näkee joskus myös rakenteilla olevilla rautateillä. Siihen mennessä, kun ne on otettu käyttöön, ylimääräinen sepeli on niistä siivottu ja veikkaisin, että niin ethdä tuollakin paikalla. Varmana en tiedä mikä siinä tavoitteena on, mutta arvauksena siinä ehkä lisäpainolla ja ylimääräisellä sepelillä painetaan sepelikerros riittävän tiiviiksi.
 
Samanlaisen sepelimäärän näkee joskus myös rakenteilla olevilla rautateillä. Siihen mennessä, kun ne on otettu käyttöön, ylimääräinen sepeli on niistä siivottu ja veikkaisin, että niin ethdä tuollakin paikalla. Varmana en tiedä mikä siinä tavoitteena on, mutta arvauksena siinä ehkä lisäpainolla ja ylimääräisellä sepelillä painetaan sepelikerros riittävän tiiviiksi.

Tätä minäkin arvelen. Sepeli tiivistyy, kun sitä painetaan. Näin sitä mahtuu sinne enemmän.
 
Olen ihmetellyt vähän samaa.

Sellainen perinteinen sepelipedillä lepäävä pölkkyratahan on sikäli talvikunnossapidon kannalta ideaali, että muutaman sentin lumisade ei haittaa oikeastaan ollenkaan, koska kiskot ovat niin korkealla sepelin pinnasta. Mutta jos sepeliä on lähes kiskon pintaan asti, niin tuota hyötyä ei saada. Onko runsaasta sepelistä sitten jotain muuta hyötä?

Tampereellakin tilanne näytti tältä alkuun, mutta ei enää valmiilla radalla. Sivusta seuranneena syynä taitaa olla, että radan rakentamisessa käytetään tuentakonetta. Tuentakone ravistelee, asettelee ja tiivistää rataa, ja tätä tehdessä raide "nousee" ylemmäksi, taikka paremminkin sepeli tiivistyy ja valuu alemmaksi.

Eli tehdään niin kuin rautatietä. Paremmin tietävät täydentäkööt/korjatkoon.
 
Takaisin
Ylös