Taitaa kuljettajapulakin tämän estää. Olisi järjetöntä vähentää kantakaupungin raitioliikennnettä, jotta Raide-Jokeri saataisiin avattua muutamaa kuukautta aiemmin. Toivottavasti tammikuuksi saadaan koulutettua riittävästi kuljettajia.
Sanoisin, että joo ja ei. PSKL:lla on noin 50 kuljettajan vaje. Jokerille tarvitaan sata kuljettajaa. Kyllä tuo määrä (150) ehditään kouluttaa, jos pannaan toimeen. Mutta onko siihen tahtoa? Tähän mennessä ei oikein näytä siltä.
PSKL kouluttaa huomiotaherättävän verkkaisesti ja taloudellisissa vaikeuksissa rämpivä Höseli ei liene yhä vaan jatkuvista hätätila-aikatauluista kovin pahoillaan. Kaipa sieltä suunnasta olisi kuulunut enemmän nurinaa, jos haluaisivat palauttaa vuorovälejä normaaliaikoihin.
PSKL:n olisi tarkoitus saada ennen vuodenvaihdetta noin 30 kuljettajaa riviin. Periaatteessa vähän yli, mutta osa kurssilaisista on kyllä vuodenvaihteeseen mennessä poistunut vahvuudesta, ja varmasti kuljettajia lähtee muutenkin. Tuo määrä riittänee kuitenkin toistaiseksi ihan hyvin. Vaunujakaan ei taida olla ihan ylenmäärin liikaa, sillä henkilöstöä on lähtenyt yhtiöittämisen myötä myös huollon puolelta.
Tuo Jokerin sata perustuu 5 min vuoroväliin, ja nyt jo tiedämme vaunujen toimitusaikataulun perusteella, ettei tammikuussa 2024 voida niin tiheällä vuorovälillä liikennöidä. En toisaalta usko, että siihen on tarvettakaan. Jos ajatellaan, että aloitusvuoroväli olisi 10 minuuttia, niin kuljettajatarve puolittuisi. Jos kuitenkin liikennöitäisiin 7,5 min vuorovälillä, tarvittaisiin 75 kuljettajaa, noin karkeasti.