Raide-Jokerin rakentaminen

Varsinaisen liikenteen alkuun ei tarvita edes kaikkia, kun HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa bussilinja loppuu vaunujen riittäessä 7,5 minuutin vuoroväliin. Mutta meinaan, että se olisi rajoittava tekijä virallisen, eikä matkustajakoeliikenteen alun aikaistamiselle edelleen alkuvuodesta 2024. Varikon hankesuunnitelmassa vaunujen saapuminen oli aikataulutettu alkamaan nyt syksyllä ja jatkumaan kesäkuuhun 2024 sekä silloin vuoden alussa olisi vaunuja vasta 22, joista pari pois koska niitä ei ole ehditty ottaa käyttöön, josta saadaan 7,5min liikenteen tarvitsemat 18 vaunua ja pari varalla.
 
Siellä rupee kommentit paikallislehdessä olemaan iltapäivälehtitasoa jo. Kuulemma ei enää osata mitään, kun 25 kilometrin pituisella projektilla menee yksi betonivalu pieleen. Ja kuka johtaa Kaupunkiympäristön toimialaa, kun tällaista pääsee tapahtumaan, ikään kuin tämä olisi suoraan kaupungin rakentamishommaa eikä allianssin alaisena. Ja kaikkea muuta höttöä, kuten ratikkaradat joudutaan kaivamaan ylös parin vuoden välein painumisen takia.
 
Siellä rupee kommentit paikallislehdessä olemaan iltapäivälehtitasoa jo. Kuulemma ei enää osata mitään, kun 25 kilometrin pituisella projektilla menee yksi betonivalu pieleen. Ja kuka johtaa Kaupunkiympäristön toimialaa, kun tällaista pääsee tapahtumaan, ikään kuin tämä olisi suoraan kaupungin rakentamishommaa eikä allianssin alaisena. Ja kaikkea muuta höttöä, kuten ratikkaradat joudutaan kaivamaan ylös parin vuoden välein painumisen takia.

Olihan itse uutisessa sössimisen avainsana (YIT), ei kannata lukea tuon uutisen kommentteja.
 
Raide-Jokerin varikko on saatu valmiiksi. https://www.sttinfo.fi/tiedote/raid...ltoon?publisherId=17506758&releaseId=69950433 Koeliikenne on suoritettu varikon alueella ja varsinaisen radan koeliikenne aloitetaan marraskuussa.

Sähkeessä sanotaan myös, että toisen vaunun odotetaan saapuvan varikolle syyskuun aikana ja loput tulevat "noin kahden viikon välein" ja tilaus saadaan päätökseen keväällä 2024, eli ainakaan vielä ei vaikuta olevan tietoa isommista myöhästymisistä.
 
Raide-Jokerin varikko on saatu valmiiksi. https://www.sttinfo.fi/tiedote/raid...ltoon?publisherId=17506758&releaseId=69950433 Koeliikenne on suoritettu varikon alueella ja varsinaisen radan koeliikenne aloitetaan marraskuussa.

Sähkeessä sanotaan myös, että toisen vaunun odotetaan saapuvan varikolle syyskuun aikana ja loput tulevat "noin kahden viikon välein" ja tilaus saadaan päätökseen keväällä 2024, eli ainakaan vielä ei vaikuta olevan tietoa isommista myöhästymisistä.

Tässä vielä tämän hetken tarkempi toimitusaikataulu. Vaunujen puolesta matkustajaliikenteen voi hyvin aloittaa tammikuussa 2024. Radan puolesta, ja vaunujenkin, voisi aloittaa aiemminkin, mutta Höselin taloustilanne ei taida sellaista puoltaa.
601 2021
602–606 2022
607–616 1–6/2023
617–624 7–12/2023
625–629 2024
 
Tässä vielä tämän hetken tarkempi toimitusaikataulu. Vaunujen puolesta matkustajaliikenteen voi hyvin aloittaa tammikuussa 2024. Radan puolesta, ja vaunujenkin, voisi aloittaa aiemminkin, mutta Höselin taloustilanne ei taida sellaista puoltaa.
601 2021
602–606 2022
607–616 1–6/2023
617–624 7–12/2023
625–629 2024

Onko ajolangat asennettuna koko matkalta? Pitkussa näytti vielä tänään olevan puutteiita
 
Onko ajolangat asennettuna koko matkalta? Pitkussa näytti vielä tänään olevan puutteiita
Kesäkauden 2022 aikana ilmajohtimia on asennettu aktiivisesti huomattavan suurella osalla Raide-Jokeria varsinkin Helsingin puolella. Espoossa keskeneräisiä paikkoja on ollut oikeastaan vain linjan Keilaniemen päässä Otaniemi mukaanlukien.

Raide-Jokerin linjaus risteää erikoiskuljetuksillekin tarkoitettuja reittejä muutamissa paikoissa. Niihin sijoitetaan / on sijoitettu raitiovaunusta varoittava liikennemerkki lisäkilpineen. Lisäkilpi kertoo suurimman turvallisen vapaan korkeuden ilmajohdon kohdalla. Esimerkkikuva.

EDIT: Tarkennus sanamuodossa
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä tämän hetken tarkempi toimitusaikataulu. Vaunujen puolesta matkustajaliikenteen voi hyvin aloittaa tammikuussa 2024. Radan puolesta, ja vaunujenkin, voisi aloittaa aiemminkin, mutta Höselin taloustilanne ei taida sellaista puoltaa.
Taitaa kuljettajapulakin tämän estää. Olisi järjetöntä vähentää kantakaupungin raitioliikennnettä, jotta Raide-Jokeri saataisiin avattua muutamaa kuukautta aiemmin. Toivottavasti tammikuuksi saadaan koulutettua riittävästi kuljettajia.
 
Taitaa kuljettajapulakin tämän estää. Olisi järjetöntä vähentää kantakaupungin raitioliikennnettä, jotta Raide-Jokeri saataisiin avattua muutamaa kuukautta aiemmin. Toivottavasti tammikuuksi saadaan koulutettua riittävästi kuljettajia.

Sanoisin, että joo ja ei. PSKL:lla on noin 50 kuljettajan vaje. Jokerille tarvitaan sata kuljettajaa. Kyllä tuo määrä (150) ehditään kouluttaa, jos pannaan toimeen. Mutta onko siihen tahtoa? Tähän mennessä ei oikein näytä siltä.

PSKL kouluttaa huomiotaherättävän verkkaisesti ja taloudellisissa vaikeuksissa rämpivä Höseli ei liene yhä vaan jatkuvista hätätila-aikatauluista kovin pahoillaan. Kaipa sieltä suunnasta olisi kuulunut enemmän nurinaa, jos haluaisivat palauttaa vuorovälejä normaaliaikoihin.

PSKL:n olisi tarkoitus saada ennen vuodenvaihdetta noin 30 kuljettajaa riviin. Periaatteessa vähän yli, mutta osa kurssilaisista on kyllä vuodenvaihteeseen mennessä poistunut vahvuudesta, ja varmasti kuljettajia lähtee muutenkin. Tuo määrä riittänee kuitenkin toistaiseksi ihan hyvin. Vaunujakaan ei taida olla ihan ylenmäärin liikaa, sillä henkilöstöä on lähtenyt yhtiöittämisen myötä myös huollon puolelta.

Tuo Jokerin sata perustuu 5 min vuoroväliin, ja nyt jo tiedämme vaunujen toimitusaikataulun perusteella, ettei tammikuussa 2024 voida niin tiheällä vuorovälillä liikennöidä. En toisaalta usko, että siihen on tarvettakaan. Jos ajatellaan, että aloitusvuoroväli olisi 10 minuuttia, niin kuljettajatarve puolittuisi. Jos kuitenkin liikennöitäisiin 7,5 min vuorovälillä, tarvittaisiin 75 kuljettajaa, noin karkeasti.
 
Takaisin
Ylös