339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Vs: Mistä raidekerroin johtuu?
Tuo tutkimus antaa sinänsä mielenkiintoisia tietoja matkustajien mielitymyksistä, mutta onkohan siinä tutkittu myös raiteen vaikutusta todellisiin matkustajamääriin eli niiden mieltymysten realisoitumiseen?
Mielenkiintoista olisi selvittää nimenomaan se, kuinka moni ei-joukkoliikennematkustaja ryhtyisi joukkoliikennematkustajaksi, jos hänelle tulisi mahdollisuus käyttää raidelinjaa. Siinähän sitä todellista raideliikennekerrointa saataisiin näkyviin.
Tämän voisi tietysti selvittää myös ysiratikalla Helsingissä. Sille näkyy vakiintuneen nyt noin 10 000 matkustajaa arkivuorokaudessa. Osa näistä on tullut bussista 17 ja pieni osa muilta raitiolinjoilta, mutta osa on aivan uusia joukkoliikennematkustajia. Juuri heidät pitäisi tavoittaa ja kysyä, mikä on se syy, joka on saanut heidät ysiratikan kyytiin, kun ei joukkoliikenne aiemmin ole kelvannut.
Tuo tutkimus antaa sinänsä mielenkiintoisia tietoja matkustajien mielitymyksistä, mutta onkohan siinä tutkittu myös raiteen vaikutusta todellisiin matkustajamääriin eli niiden mieltymysten realisoitumiseen?
Mielenkiintoista olisi selvittää nimenomaan se, kuinka moni ei-joukkoliikennematkustaja ryhtyisi joukkoliikennematkustajaksi, jos hänelle tulisi mahdollisuus käyttää raidelinjaa. Siinähän sitä todellista raideliikennekerrointa saataisiin näkyviin.
Tämän voisi tietysti selvittää myös ysiratikalla Helsingissä. Sille näkyy vakiintuneen nyt noin 10 000 matkustajaa arkivuorokaudessa. Osa näistä on tullut bussista 17 ja pieni osa muilta raitiolinjoilta, mutta osa on aivan uusia joukkoliikennematkustajia. Juuri heidät pitäisi tavoittaa ja kysyä, mikä on se syy, joka on saanut heidät ysiratikan kyytiin, kun ei joukkoliikenne aiemmin ole kelvannut.