Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Mistä raidekerroin johtuu?
Mielikuvaan vaikuttaa myös ajan ja paikan tajun heikentyminen maanalaisissa tiloissa. Kun ei näe kiintopisteitä, ei tajua, miten pitkiä matkoja joutuu liikkumaan. Kävelymatka voi olla pidempi kuin pintaliikenteen pysäkkiväli esim. läheiselle pysäkille, josta menisi useampi vuoro ja odotusaika + kävely olisi lyhyempi.
Metro saa mielikuvapisteitä myös liityntäliikenteessä. Espoolaisille on tuputettu metron erinomaisuutta, ja he uskovat sen, vaikka Länsiväylän bussi on nopeampi. Mielikuvamarkkinointi on mennyt perille, ja ihmiset päättävä aina mielikuvansa perusteella.
Mielikuvat toimivat myös toisin päin. Mielikuva hitaudesta syntyy useista pysähdyksistä. Tästä kärsii nimenomaan raitioliikenne. Fiksu kuljettaja ajaa mieluummin hitaasti odottaen valon vaihtumista liikkeessä kuin vauhdilla seisomaan punaisiin. Autoilijat kiertävät pitkiäkin reittejä välttääkseen liikennevaloja, vaikka eivät aikaa säästäkään.
Antero
Näinhän tämä näkyy myös Helsingin metrossa. Metro koetaan nopeaksi, vaikka se on usein kokonaismatka-ajassa hitaampi kuin pintaliikenne. Kävellessä maanpinnalta tunneliaseman laiturille aika kuluu paremmin kuin seistessä. Ihminen kokee matkan kestoksi siksi vain lyhyen junassa matkustamisen ajan.Ihmisten käyttäytymiseen vaikuttavat nimenomaan koetut ilmiöt. Esimerkiksi Freiburgissa isännät totesivat, että kyselyiden mukaan kaupungin asukkaat pitävät raitiotietä kaupungin nopeimpana kulkumuotona, mikä ei ole aivan totta - ilmeisesti autolla ja pyörällä kuitenkin yleensä pääsee nopeammin.
Mielikuvaan vaikuttaa myös ajan ja paikan tajun heikentyminen maanalaisissa tiloissa. Kun ei näe kiintopisteitä, ei tajua, miten pitkiä matkoja joutuu liikkumaan. Kävelymatka voi olla pidempi kuin pintaliikenteen pysäkkiväli esim. läheiselle pysäkille, josta menisi useampi vuoro ja odotusaika + kävely olisi lyhyempi.
Metro saa mielikuvapisteitä myös liityntäliikenteessä. Espoolaisille on tuputettu metron erinomaisuutta, ja he uskovat sen, vaikka Länsiväylän bussi on nopeampi. Mielikuvamarkkinointi on mennyt perille, ja ihmiset päättävä aina mielikuvansa perusteella.
Mielikuvat toimivat myös toisin päin. Mielikuva hitaudesta syntyy useista pysähdyksistä. Tästä kärsii nimenomaan raitioliikenne. Fiksu kuljettaja ajaa mieluummin hitaasti odottaen valon vaihtumista liikkeessä kuin vauhdilla seisomaan punaisiin. Autoilijat kiertävät pitkiäkin reittejä välttääkseen liikennevaloja, vaikka eivät aikaa säästäkään.
Antero