Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vs: Varion suurin nopeus
Rainer, se mitä ei ole laissa erikseen kielletty on sallittua.
Suomessa raitiotien ja metron lainsäädännöllinen asema perustuu siihen, että niitä on vain yhdessä kaupungissa (Helsinki) jonka on katsottu itse voivan huolehtia siitä, että niiden liikenne on turvallista.
Tämän vuoksi laissa ja asetuksissa on määritelty ja rajoitettu sekä raitiotie- että metroliikennettä hyvin vähän. Sellaisia lakeja ja asetuksia, jotka mitenkään estäisivät toteuttamasta pikaraitioteitä tai ylipäätään raitiotieosuuksia, joilla nopeus on yli 50 km/h ei ole.
Jos väität näitä lakeja olevan, voitko kaivaa lait Finlexistä, www.finlex.fi.
On eri asia, että kun raitioteitä ja metroa on useammassa kun yhdessä kunnassa, asiasta todennäköisesti tarvitaan lainsäädäntöä.
Mutta kun sitä rataa jolla sillä saisi ajaa yli 60 km/h (tai matkustajia kuljettavilla vakiovuoroilla yli 50 km/h) ei koko valtakunnasta löydy. Eihän meidän lainsäädäntömme edes tunne käsitettä pikaraitiotie.
Rainer, se mitä ei ole laissa erikseen kielletty on sallittua.
Suomessa raitiotien ja metron lainsäädännöllinen asema perustuu siihen, että niitä on vain yhdessä kaupungissa (Helsinki) jonka on katsottu itse voivan huolehtia siitä, että niiden liikenne on turvallista.
Tämän vuoksi laissa ja asetuksissa on määritelty ja rajoitettu sekä raitiotie- että metroliikennettä hyvin vähän. Sellaisia lakeja ja asetuksia, jotka mitenkään estäisivät toteuttamasta pikaraitioteitä tai ylipäätään raitiotieosuuksia, joilla nopeus on yli 50 km/h ei ole.
Jos väität näitä lakeja olevan, voitko kaivaa lait Finlexistä, www.finlex.fi.
On eri asia, että kun raitioteitä ja metroa on useammassa kun yhdessä kunnassa, asiasta todennäköisesti tarvitaan lainsäädäntöä.
Viimeksi muokannut moderaattori: