Raidetaksi
Sain tänään käytyä läpi Mikko Laaksosen esittelemät raidetaksijärjestelmiä käsitelleet linkit ja suuren osan alalinkkejä. Kiitoksia niistä. Joihinkin järjestelmiin olin jo tutustunut entuudestaan muutamia vuosia sitten, kuten tanskalaisen kehittäjän RUF:iin. Yhteistä kaikille netissä törmäämilleni järjestelmille oli infran rakentamisen kalleus suhteessa kapasiteettiin, johon täällä keskustelussa jo onkin viitattu. Uutta puolestaan oli kuulla automaattiseen rahdin kuljetukseen tarkoitetuista järjestelmistä, joihin en ollut tutustunut (vaikkakin aihetta itsekseni pohtinut).
Missään läpikäymistäni artikkeleista ei kuitenkaan mainittu automaattiohjattuja henkilöautoja. Muutama konsepti esiteltiin, joissa ajoneuvoa voi ohjata normaaleilla kaduilla sekä automatiikan ohjaamana raiteilla. Tällainen ratkaisu oli mainitsemani RUF (osoite:
http://www.ruf.dk/). En vakuuttunut järjestelmästä tai itse asiassa mistään esitellyistä henkilöliikenteeseen tarkoitetusta järjestelmästä. Erityispuutteena RUF:n tapauksessa pitäisi rengasjärjestelmän tilantarvetta. Sisemmät kiskoja käyttävät renkaat syövät runsaasti tilaa muutenkin pienistä kulkuneuvoista. Rakenne näyttäisi myös aralta lumen suhteen. Enkä löytänyt sivuilta mainintaa kuinka risteykset toteutetaan kyseisessä järjestelmässä.
Tilantarvetta en pitäisi ratkaisemattomana ongelmana. Materiaalitekniikan kehittymisen ja aktiivista turvallisuutta lisäävien toimintojen kehittyminen (ABS, tutkat, automaattijarrut yms.) yhdessä energian hinnan nousun kanssa johtanevat ajoneuvojen fyysisen koon pienentymiseen keskimäärin ja toisaalta myös tilantarpeen vähenemiseen (pienemmät turvavälit, parkkeeraus pienempään parkkiruutuun).
Automaattiohjatuille autoille voidaan rakentaa omia kapeampi kaistoja, siltoja ja tunneleita, ja näin saada lisättyä kapasiteettia.
Raidetaksi voisi olla toimiva konsepti joillain laajoilla kampusalueilla tai muilla vastaavan tyyppisillä alueilla, joille ei haluta henkilöautoja ja jossa liikennevirrat hajautuvat laajalle alueelle ja matkustajia per matka on vähän. Eli nähdäkseni aika rajatut markkinat. Tosin jollekin tai muutamalle suomalaiselle firmalle voisi tuostakin leipä irrota.
Mitä tulee Suomeen, niin ei täällä tilasta oikeasti ole pulaa. Meillä on muutama pullonkaula muutamana ruuhkatuntina viitenä päivänä viikossa. Lääkkeet: lisää kaistoja, eritasoliittymät ja ohitustunnelit sekä lisää maanalaista pysäköintitilaa. Toki tämä tuonee osaltaan lisää ajoneuvoja liikenteeseen, mikäli julkinen liikenne ei ole riittävän kilpailukykyistä. Nuo lääkkeet tepsivät myös bussi- ja raitiovaunuliikenteeseen. Toki tuo ei ilmaista ole. Tällä hetkellä tosin vain murto-osa moottoriliikenteeltä perityistä veromarkoista käytetään tiestön kehittämiseen ja ylläpitoon.