- Liittynyt
- 19 Joulukuu 2006
- Viestit
- 296
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää
Luin bussissa Metroa ja näin pikku-uutisen. Ajattelin heti, että mikä ihmeen sika-instituutti. Ensin alkoi naurattaa ja mieleen tuli takavuosien hiustenhoitoainemainoksen nimettömäksi jäänyt sveitsiäinen vitamiini-instituutti. Piti oikein tarkistaa kalenterista, ettei ollut aprillipäivä.
Sitten vaihdoin ratikkaan ja sain käsiini Satasen, jossa samainen raidetaksihömppä oli saanut enemmän palstatilaa. Enää ei naurattanut.
Kolmen sekunnin välein ei tosiaan onnistunut videollakaan eikä yhdessäkään animaatiovaunussa ollut kahdeksaa matkustajaa. Hupaisinta oli, että ainoa filmissä liikkunut henkilöauto kulki nopeammin kuin raidetaksit!
Mulle ei ole koskaan näissä raidetaksijutuissa kirkastunut, miten (onnettoman pieneksi joka tapauksessa jäävä) matkustajakapasiteetti voidaan laskea täysien vaunujen mukaan, vaikka samanaikaisesti sanotaan että raidetaksin matkustaja voi yksilöllisesti valita, mihin vaunu menee. Jos vaunun kaikki matkustajat ovat menossa eri paikkoihin, niin ei täsmää! Eikä matka-ajatkaan.
Tosi absurdia oli se, kun raidetaksi laskeutui ilmaradalta maantielle. Jos se saadaan liikkumaan tiellä noin automaattisesti ja kätevästi, niin kuka hullu haluaa rakentaa katujen yläpuolelle, puistojen päälle, ikkunoitten eteen ja mummonmökkien pihoille hirveitä siltahäkkyröitä maisemaa rumentamaan? En kyllä ihan ymmärtänyt sitäkään, että pyörätuolikaveri ajoi raidetaksilla Tukholman tavaratalosta 680 km Jämtlannin perukoille ilman ensimmäistäkään tavaraa mukanaan. Ehkä ikkunaostoksille pääsisi helpommalla ja mukavammallakin tavalla.
Suosittelen Sika-instituuttilaisille opintomatkaa sieltä Östersundista vaikkapa Göteborgiin tai Tukholmaan. Lisebergissä ja Gröna Lundissa on jo vuosikausia ollut raidetakseja - niitä vain yleensä kutsutaan huvipuistolaitteiksi. Samalla voi kokeilla ihan oikeaa, toimivaa ja siististi katukuvaan sulautuvaa Gothenburgin spåraa tai Djurgårdin linjaa.
Luin bussissa Metroa ja näin pikku-uutisen. Ajattelin heti, että mikä ihmeen sika-instituutti. Ensin alkoi naurattaa ja mieleen tuli takavuosien hiustenhoitoainemainoksen nimettömäksi jäänyt sveitsiäinen vitamiini-instituutti. Piti oikein tarkistaa kalenterista, ettei ollut aprillipäivä.
Sitten vaihdoin ratikkaan ja sain käsiini Satasen, jossa samainen raidetaksihömppä oli saanut enemmän palstatilaa. Enää ei naurattanut.
Kolmen sekunnin välein ei tosiaan onnistunut videollakaan eikä yhdessäkään animaatiovaunussa ollut kahdeksaa matkustajaa. Hupaisinta oli, että ainoa filmissä liikkunut henkilöauto kulki nopeammin kuin raidetaksit!
Mulle ei ole koskaan näissä raidetaksijutuissa kirkastunut, miten (onnettoman pieneksi joka tapauksessa jäävä) matkustajakapasiteetti voidaan laskea täysien vaunujen mukaan, vaikka samanaikaisesti sanotaan että raidetaksin matkustaja voi yksilöllisesti valita, mihin vaunu menee. Jos vaunun kaikki matkustajat ovat menossa eri paikkoihin, niin ei täsmää! Eikä matka-ajatkaan.
Tosi absurdia oli se, kun raidetaksi laskeutui ilmaradalta maantielle. Jos se saadaan liikkumaan tiellä noin automaattisesti ja kätevästi, niin kuka hullu haluaa rakentaa katujen yläpuolelle, puistojen päälle, ikkunoitten eteen ja mummonmökkien pihoille hirveitä siltahäkkyröitä maisemaa rumentamaan? En kyllä ihan ymmärtänyt sitäkään, että pyörätuolikaveri ajoi raidetaksilla Tukholman tavaratalosta 680 km Jämtlannin perukoille ilman ensimmäistäkään tavaraa mukanaan. Ehkä ikkunaostoksille pääsisi helpommalla ja mukavammallakin tavalla.
Suosittelen Sika-instituuttilaisille opintomatkaa sieltä Östersundista vaikkapa Göteborgiin tai Tukholmaan. Lisebergissä ja Gröna Lundissa on jo vuosikausia ollut raidetakseja - niitä vain yleensä kutsutaan huvipuistolaitteiksi. Samalla voi kokeilla ihan oikeaa, toimivaa ja siististi katukuvaan sulautuvaa Gothenburgin spåraa tai Djurgårdin linjaa.