SD202
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 1,371
Ranskan Lillessäkin on hyvin samankaltainen kuljetin, sekin on nimetty metroksi:
http://www.urbanrail.net/eu/lil/lille.htm
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ranskan Lillessäkin on hyvin samankaltainen kuljetin, sekin on nimetty metroksi:
Ranskan Lillessäkin on hyvin samankaltainen kuljetin, sekin on nimetty metroksi:
http://www.urbanrail.net/eu/lil/lille.htm
Tosi ikävää vihreiden maineelle asiantuntevina poliitikkoina. Ja Kiirunan juttu konsulttiyhtiölle.Kyllä Tukholman seudullakin osataan haihatella.
Täältä niitä löytyy!Raporttiin en netissä törmännyt, mutta järjestelmää kehittävän yrityksen sivut ovat osoitteessa http://www.vectus.se/.
Raportissa esitetään, että hanke voisi olla kannattava.
Täältä niitä löytyy!
Kiinnittipä vain 100-lehden ”uutisessa” huomiotani lapseliinen väite siitä, että nämä vehkeet lähtevät pysäkiltä 3 sekunnin välein.
Niin, olihan animaatiossa esitetty myös kuplien kytkeminen yhteen juniksi. Sieltä välistä sitten poikkesi kupla sivuraiteelle pysähtyäkseen erikseen. Animaatiossa kaikki näytti hienolta, koska animaatioon ei ollut piirretty lupauksen mukaista kuplavirtaa yksi kupla / 3 sekuntia. Silloin ei animaatiota enää olisi voinut tehdäkään.Tuolla luultavasti viitattiin siihen pitkään asemaan, joka animaatiossakin näkyy. Tuossa purku ja lastaus tapahtuu monessa autossa yhtä aikaa, ja valmiit autot voivat sitten lähteä matkaan 3 sekunnin turvavälillä.
.
Ei kuplakuljetin pysty kiertämään fysiikan lakeja autoja, busseja, ratikoita tai metroja paremmin. Yhdellä raiteella tai kaistalla lyhin mahdollinen vuoroväli on minuutin luokkaa ja maksimikapasiteetti määräytyy yksikön koon mukaan. 75-metrinen ratikkajuna on luokkaa 500 henkilöä, kupla 8, jolloin kapasiteetit ovat samassa suhteessa.
Tieliikenteessä ja raideliikenteessä onkin se olennainen turvallisuuskulttuurin ero, että tieliikenteessä hyväksytään jopa kuoleman mahdollisuus toisin kuin raideliikenteessä. Kadulla kulkeva raitiovaunu on tieliikennettä, ja sillä muun tieliikenteen riski, myös kuoleman mahdollisuus.Toisaalta autoliikenteessä ei noudateta minuutin vuoroväliä eikä takaa tuleva ajoneuvo moottoritiellä pysty pysähtymään, jos edellä kulkeva ajoneuvo pysähtyy kuin seinään ilman mitään varoitusta eikä sitä pidetä ylitsepääsemättömänä ongelmana. Esimerkiksi Länsiväylällä Hanasaaressa kulkee huipputuntina (7.30-8.30) Helsingin suuntaan 137 bussivuoroa eli bussien vuoroväli on 26s. Ja henkilöautojen "vuoroväli" on ruuhkassa Hanasaaressa on noin 2,5s.
Paitsi jos asemalaiturille radan viereen tehtäisiin kävelynopeudella etenevä liukuhihna, jonka kautta matkustajat siirtyisivät raidetaksiin ja pois. Raidetaksien ei silloin tarvitsisi pysähtyä, vaan ne ajaisivat aseman kohdalla samaa nopeutta hihnan kanssa.Tuolla luultavasti viitattiin siihen pitkään asemaan, joka animaatiossakin näkyy. Tuossa purku ja lastaus tapahtuu monessa autossa yhtä aikaa, ja valmiit autot voivat sitten lähteä matkaan 3 sekunnin turvavälillä. Toki tuossa tulee ongelmaksi, että aseman täytyy jossain vaiheessa olla tyhjäkin, koska lastaus kulkeutuu nopeasti asemaa taaksepäin. Joten kun laituri tulee täyteen, pitää seuraavan välineen odottaa koko viimeisen lastauksen ajan ennen kuin voi ajaa laiturin etupäähän. Koska tässä ajassa välineitä on taaksekin kertynyt aika letka, käytännössä koko letka ajaa laiturille ja purkautuu yhtä aikaa ja homma alkaa pyöriä pidemmällä vuorovälillä, joka on ainakin 30 sekuntia. Kahdella rinnakkaisella laiturilla tuon voi tietysti ratkaista, kunhan yhdellä laiturilla riittää vastaanottokapasiteettia niin kauan että toisen laiturin viimeinen ehtii lähteä.