Jonnekin se ajantasaus on järjestettävä.
Siis kaiken kirjoittamani tarkoitus on ollut valaista liikennöintisuunnittelun periaatteita siitä, että ajantasausta ei tarvita, kun suunnitellaan liikennöinti niin. Ja niin voi Kehäradan liikennöinnin suunnitella, koska siellä ei ole epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi tarvitaan ajantasausta.
Jos minuutti ei riitä asemalla nimeltä Lentoasema, niin asetetaan sille asemalle sitten pidempi pysäkkiaika kokemuksen mukaan. Mutta se ei ole tasausaika, vaan pysäkkiaika, joka tarvitaan siihen, että ihmiset pääsevät junasta ja junaan.
Mutta kaiken tämän jälkeen ymmärrän, ettei tällainen liikennöintisuunnittelu ole Kehäradalla mahdollista. Koska on rakennettu suoran lentokenttäradan sijasta ympyränkaarta kiertävä rata, joka ei suuntaa asemalta Lentoasema etelään kohti Helsinkiä vaan joko itään tai länteen, niin tätä virhettä pitää peitellä. Siksi on ajettava mahdollisimman nopeasti esim. reittiä Hki–Tikkurila–Lentoasema, joka johtaa siihen, että ajoajat ja vuorovälit eivät ole synkassa. Ja se on korjattava sillä, että juna ja sen matkustajat sitten seisovat turhan päiten.
Miksi ei sitten saman tien tehdä niin, että Tikkurilasta tulevat junat palaavat seisottuaan Tikkurilaan ja Martinlaaksosta tulevat palaavat Martinlaaksoon. Tiedän maailmalta yhden esimerkin, jossa ympyräradalla tehdään samalla tavalla, parissakin paikassa. Eli kun kerran jossain joku tekee tyhmästi, se on esimerkki, joka tekee tyhmästi tekemisen hyväksi. Esimerkkipaikkani on
Budapest.
Antero