Hyviä uutisia kehäradasta, taas etenee asia!!
:lol:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;221;1812;63179
:lol:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;221;1812;63179
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Minä määrittelen joukkoliikenteen saavutettavuuden sillä, miten helposti joukkoliikenne on käytettävissä. Saavutettavuuteen vaikuttavat esim. kävelyetäisyys ja liikennöintitiheys.Oliko tämä jonkinlainen kärjistetyksi esimerkiksi tarkoitettu ajatusleikki, vai oletko todellakin sitä mieltä, että tällainen moottoritiebussiviritelmä olisi lentoaseman joukkoliikennesaavutettavuuden kannalta kehärataa parempi ratkaisu?
On. Erityisesti moottoritien periaatteen soveltaminen raideliikenteeseen, kun moottoritieliittymää vastaavan aseman ja matkakohteen välillä ei ajeta samalla välineellä, vaan on vaihdettava toiseen välineeseen tai käveltävä.Jos en ymmärtänyt väärin, niin eikö autoreittien mukaileminen ja autoilun imitoiminen sittenkään ole väärä lähtökohta joukkoliikenteen kehittämiseen?
Kyllä. Siksi kritisoin Marjarataa, joka Kiviston ja Aviapoliksen välill kulkee täysin maankäytön ulottumattomissa. Jos vanhan ja suunnitelmissa olevan kiitoteiden välisen terminaalin välille halutaan jokin liikenneyhteys, sen kustannukset kai kuuluvat uuden terminaalin rakennusprojektiin ja ne maksaa Finavia.Eikö joukkoliikenteen tarvitsekaan enää kulkea sieltä missä on maankäyttö?
Se häviää vaihtoihin ja turhaan kiertämiseen. Niin se on hävinnyt Itä-Helsingissä metron kanssa ja RHK:n kaupunkirataraiteilla. Kumpikaan ei ole lisännyt joukkoliikenteen käyttöä, vaan siirtänyt bussin käyttäjiä osalla matkastaan raideliikenteeseen.Entä minne hävisi se paljon puhuttu raideliikennekerroin?
Niin oli. Kun vain kaikki ymmärtäisivät, mitä siinä sanottiin.Elmo Allenin puheenvuoro omista alkuoletuksistamme (eli premisseistä) ja niiden merkityksestä käytäviin ja käytyihin keskusteluihin oli muuten mielestäni erittäin avartava.
Tämä kuvaa hyvin käydyn keskustelun ongelman ytimen. Sinä et voi hyväksyä perimmältään luonnotieteisiin perustuvia ja sekä käytännössä että tieteessä koeteltuja menetelmiä, lähtötietoja ja niistä saatuja tuloksia. Koska ne ovat ristiriidassa valitsemasi mielipiteen kanssa, etkä halua myöntää, että mielipiteellesi ei olekaan rationaalisia perusteita. Toisin sanoen et halua myöntää olevasi tosiasioiden näkökulmasta väärässä.Matkustamäärissä mitoitus voi olla mikä hyvänsä, mutta ei mitään asemaa voida vain ja ainoastaan suunnitella yhden tunnin perusteella, täytyy ottaa huomioon koko vuorokauden käyttäjämäärä, vaikka ruuhkatunnille annettaisiin enemmän painoarvoa.
Aivan. Olkoon korkeakoulun oppikirjassa mitä hyvänsä, tuomitset sen jo ennakolta, jotta se ei uhkaisi mielipidettäsi.Kiitos muuten kirjavinkistä, vaikka en usko sen muuttavan mielipidettäni kehäradasta.
En käytä täällä nimimerkkiä "eräs henkilö" tai "X", vaan omaa nimeäni.Mikä muuten todistaa kaikille muille, että erään henkilön argumentit ovat näitä niin kutsuttuja asiaperusteita minun argumenttini eivät? Olisi kiva tietää se finessi, joka tekee hänen mielipiteistään ratkaisevasti merkittävämpiä.
Arvaan, että et usko seuraavaan vaan pidät sitäkin vain minun mielipiteenäni. Mutta bussilinjojen muuttaminen heilurilinjoiksi vähentää bussien määrää keskustassa, koska silloin täällä ei enää seiso busseja parkissa. Ja niiden ajosuoritekin, siis myös niiden tuottama ruuhka, melu, saaste ja kaaoskin vähenevät nykyisestä, kun ne eivät aja tulolaitureiden, pysäköintipaikan ja lähtölaitureiden väliä kuten nykyään.Siksi eräs hulluimpia ajatuksia, joita olen kuullut on, että länsimetro olisi voitu korvata johtamalla Espoon bussit Kampista eri puolille Helsinkiä. Millainenkohan ruuhka, melu, saaste ja kaaos tästä olisi syntynyt, kun 1600 bussia jyräisi joka päivä keskustan läpi? On esitetty myös "asiatietona", että tämä olisi hyvä ratkaisu.
Bussilla vaan on bussin rajoitukset. Menin tänään täpötäydellä 110T:llä Lauttasaaresta Kloviin ja se oli kyllä kaikkea muutakin mukavaa matkustamista. Kaksi normaalin kokoista suomalaista miestä ei mahdu istumaan nykyisen kaltaisen YTV-kaupunkibussin paripenkille. Näyttäisi siltä, että bussikuljettajalla on parhaimmat ja väljimmät oltavat täydessä ruuhkabussissa. Metrojuna, lähijuna tai raitiovaunu on mahdollista rakentaa väljemmäksi, mikä mielestäni vaikuttaa suoraan matkustusmukavuuteen ja sen laatuun. Nivelbussi tai jopa kaksikerroksinen ratkaisu saisivat aikaan hieman väljempää matkustamista busseissa, joka olisi ainakin omasta mielestäni toivottavaa näin "karskien Pohjolan viikinkien" maassa. En yhtään ihmette, että ihmiset jolla on edes vähän varaa omaan autoon, harkitsevat vakavasti sitä. Näin niinkuin normaalille miehelle on hieman outoa matkustaa toisen samalaisen käsikynkässä suunnilleen. Sen lisäksi, että ulkopaikalla istuessasi, vain toinen kannikka mahtuu penkkiin. Jos taas istu sisemmässä ja toinen mies haluaa istua kakkospaikalle ja jos hän yhtään sellainen ns. cowboy, niin hän yrittää valloittaa koko paikan, eikä häntä yhtään haittaa, että sinäkin istut siellä. Mukavaa matkustamista, eikö totta?Länsiväylällä on sitä, mitä luultavasti tarkoitat "moottoriteibussiviritelmällä". Onko se huonoa joukkoliikenteen palvelua? Tapiolasta ei tarvitse kävellä Länsiväylän risteykseen pysäkille, eivätkä bussit koskaan jonota henkilöautojen ruuhkissa. Onko huonoa palevelua, jos toimistorakennuksesta Tapiolasta voi kävellä 2-4 minuuttia pysäkille, nousta bussiin ja ajaa sillä vaikka lähtöaula 2:n oven edustan pysäkille bussikaistoja pitkin ohi henkilöautojen ruuhkien?
Takertuminen tähän asemien päivittäiseen käyttäjämäärään on tietysti yksi tapa mallintaa todellisuutta, mutta edelleenkään ei ole pystytty kumoamaan sitä faktaa, että lentoaseman ja aviapoliksen saavutettavuus paranee huomattavasti monilta alueilta (Vantaanlaakson rata, päärata Hiekkaharjua etelämpänä) sekä tietenkin Pasilasta ja Helsingistä.
Lentokenttä on joukkoliikenteellä Marjarataa paremmin saavutettavissa, jos kokonaismatka-aika lentoaseman check-in-pisteille on jollain muulla järjestelyllä laajemmalta alueelta lyhyempi kuin Marjaradan kanssa. On hyvät perusteet olettaa, että lentokentältä eri puolille seutua suuntautuvat 36 bussivuoroa tunnin aikana toteuttavat tämän verrattuna Marjarataan.
Länsiväylällä on sitä, mitä luultavasti tarkoitat "moottoriteibussiviritelmällä". Onko se huonoa joukkoliikenteen palvelua?
nousta bussiin ja ajaa sillä vaikka lähtöaula 2:n oven edustan pysäkille bussikaistoja pitkin ohi henkilöautojen ruuhkien?
...
ajaa sillä etäisimmän parkkitalon alle lentoasemalla ja kävellä sieltä jälleen kymmenkunta minuuttia sinne terminaali 2:n aulaan.
En väitäkään että tuollainen järjestely olisi paras mahdollinen yhteys lentokentälle kaikkialta seudulta. Vaan minusta on hyvät perustelut olettaa, että se olisi parempi kuin Marjarata, sekä saavutettavuudeltaan että kustannuksiltaan. Mutta sellaista selvitystä ei ole tehty, mistä tähän saataisiin arviota parempi vastaus.Käytännössä joukkoliikenne vaatii kuitenkin nimensä mukaisesti joukkoja eli edes jotenkin keskittyneitä liikennevirtoja. Oletettavasti nuo 36 bussivuoroa kulkisivat jo nyt eri puolilta seutua, jos niille voitaisiin realistisesti odottaa käyttöä. Käytännössä vain vuorovälit lentokentän suorilla linjoilla tahtovat jäädä harvoiksi, jolloin käyttö jää erittäin vähäiseksi. En silti usko, että tiheillä vuoroväleillä saavutettaisiin riittävästi lisämatkustajia kustannusten kattamiseksi.
Näinhän sinä tässä väität, vaikka kirjoittelusi perustuu juuri siihen, että sanot kaiken minun esittämäni olevan arvotonta mielipidettä. Eikä asiaasi tee yhtään paremmaksi se, että väität minun kieltäneen käyttämästä avoimesti tiedossa olevaa nimeäni ja kirjoitat vihjailutyyliin "eräästä henkilöstä".Minulla ei tällä foorumilla ole tarvetta lähteä nimittelemään muiden ihmisten kirjoituksia arvottomiksi, kuten eräs henkilö, jonka nimeä ei saa muuten enää kirjoittaa, tekee.
Oletettavasti nuo 36 bussivuoroa kulkisivat jo nyt eri puolilta seutua, jos niille voitaisiin realistisesti odottaa käyttöä.
Joukkoliikenteen käyttö on vaikeaa. Selkeys on valttia. Linjojen määrän ei tarvitse olla yksi, mutta vaihtoehtoja ei saa olla kymmenittäin.
Kiitos Petteri, tämä oli minusta sympaattista.Minusta Anteron uskonsota raskasta lähiraideliikennettä vastaan ja bussiliikenteen ylistäminen vaikuttaa aika absurdilta jos perusajatuksena on kuitenkin joukkoliikenteen edistäminen Helsingin seudulla.
Erityisesti juuri lentoaseman tapauksessa selkeyden tulisi olla avainsana, koska matkustajista epäilemättä suuri osa on turisteja, joiden ei voida edellyttää osaavan ulkoa reittikarttoja ja aikatauluja.